Web Analytics Made Easy - Statcounter

به‌گزارش گروه استان های باشگاه خبرنگاران جوان از بجنورد ،  با هدف پیشگیری از شیوع ویروس کرونا، بازدید از اماکن تاریخی و گردشگری ممنوع اعلام شده که در این راستا، راه‌های دسترسی به شهر بلقیس مسدود شد.

شهر بلقیس واقع در ۳ کیلومتری جنوب شهر اسفراین با شماره ۴۴۹۷ در فهرست آثار ملی به ثبت رسیده که است.

این شهر بقایای شهر کهن اسفراین در خراسان شمالی است که از سده‌های نخستین اسلام شکل‌گرفته و تا پایان دوره صفوی و اوایل قاجار زندگی در آن جریان داشته و به عبارتی بیش از هزار سال تاریخ اسفراین را در دل خود جای داده است.

بیشتر بخوانید: اخباری که در وبسایت منتشر نمی‌شوند!

انجام مطالعات و کاوش‌های باستان‌شناختی منجر به معرفی شهر بلقیس و تبیین اهمیت‌های فرهنگی آن شده و باعث تأسیس پایگاه میراث فرهنگی شهر بلقیس در سال ۱۳۸۸ شد. از این زمان، پایگاه شهر بلقیس به‌موازات کاوش‌های باستان‌شناختی، به انجام فعالیت‌های مرمتی در بخش‌های مختلف شهر به‌ویژه مرمت ارگ و نیز مقبره شیخ آذری پرداخته و برنامه‌های گسترده‌ای برای شناسایی و معرفی این میراث ارزشمند باستانی در دستور کار دارد.

انتهای پیام/ه

منبع: باشگاه خبرنگاران

کلیدواژه: میراث فرهنگی خراسان شمالی گردشگری خراسان شمالی شهر بلقیس

درخواست حذف خبر:

«خبربان» یک خبرخوان هوشمند و خودکار است و این خبر را به‌طور اتوماتیک از وبسایت www.yjc.ir دریافت کرده‌است، لذا منبع این خبر، وبسایت «باشگاه خبرنگاران» بوده و سایت «خبربان» مسئولیتی در قبال محتوای آن ندارد. چنانچه درخواست حذف این خبر را دارید، کد ۲۷۳۹۲۴۷۵ را به همراه موضوع به شماره ۱۰۰۰۱۵۷۰ پیامک فرمایید. لطفاً در صورتی‌که در مورد این خبر، نظر یا سئوالی دارید، با منبع خبر (اینجا) ارتباط برقرار نمایید.

با استناد به ماده ۷۴ قانون تجارت الکترونیک مصوب ۱۳۸۲/۱۰/۱۷ مجلس شورای اسلامی و با عنایت به اینکه سایت «خبربان» مصداق بستر مبادلات الکترونیکی متنی، صوتی و تصویر است، مسئولیت نقض حقوق تصریح شده مولفان در قانون فوق از قبیل تکثیر، اجرا و توزیع و یا هر گونه محتوی خلاف قوانین کشور ایران بر عهده منبع خبر و کاربران است.

خبر بعدی:

ساماندهی ۱۸۰۰ شیء تاریخی در استان کرمانشاه

داریوش فرمانی مدیرکل میراث فرهنگی، صنایع دستی و گردشگری استان کرمانشاه با بیان اینکه در طول یک سال گذشته بیش از ۱۰ هزار شی تاریخی در حوزه تمدنی استان یافت شده است، گفت : در یک سال گذشته بیش از ۱۸۰۰ شی ساماندهی و بیش از ۶۵ اثر مرمت شده است.

فرمانی با اشاره به اینکه با کاوش‌های باستان‌شناسی انجام شده در منطقه کوزران می‌توان این منطقه را به عنوان سایت موزه روستایی به دنیا معرفی کرد، عنوان کرد: سال گذشته ۱۰ فصل کاوش باستان شناسی در استان انجام و هشت اثر ناملموس و بیش از ۴۰ میراث طبیعی ثبت شده و هفت اثر دفاع مقدس نیز آماده ثبت است.

وی افزود: سال گذشته جلسه شورای ثبت میراث ناملموس در کرمانشاه برگزار شد و در یک جلسه ۳۷ خوراک کرمانشاه ثبت ملی شد و این اقدامی بی‌سابقه بود و در تلاش برای برگزاری جشنواره خوراک در سلیمانیه عراق هستیم.

مدیرکل میراث فرهنگی، صنایع دستی و گردشگری استان کرمانشاه گفت: ساخت موزه کرمانشاه به عنوان بزرگترین موزه منطقه غرب کشور از سال ۵۳ کلید خورده، اما بعد از گذشت بیش از ۵۰ سال هنوز به نتیجه نرسیده است.

وی با اشاره به اینکه وضعیت موزه کرمانشاه سال گذشته در اولویت قرار گرفت عنوان کرد: سال گذشته از ۱۲۰ میلیارد تومان اعتبارات سفر ریاست جمهوری به استان ۵۰ میلیارد تومان به این پروژه تخصیص یافت، اما باید طرح مطالعاتی معماری داخلی، محتوایی و گرافیک محیطی به روز شود، زیرا مطالعت انجام شده در گذشته استاندارد‌های لازم را ندارد.

فرمانی گفت: سال گذشته طرح مطالعاتی بیش از پنج بار به منقاصه گذاشته شد، اما شرکت‌های برنده صلاحیت لازم را نداشتند و در نهایت با یک شرکت قرارداد منعقد شد، اما با بررسی طرح مطالعاتی ارائه شده امکان پذیرش آن وجود نداشت و ۲۳ ایراد برای آن طرح شد.

وی افزود: قرار شد ایرادات مطرح شده اصلاح شود، اما بعد از چندین ماه انجام نشده و آخرین مهلت داده شده که در صورت عدم اصلاح قرارداد فسخ خواهد شد، اما در صورت اصلاح و پذیرش طرح، فعالیت عمرانی طرح امسال آغاز و در صورت تأمین اعتبار در دو سال افتتاح می‌شود .

باشگاه خبرنگاران جوان کرمانشاه کرمانشاه

دیگر خبرها

  • ساماندهی ۱۸۰۰ شیء تاریخی در استان کرمانشاه
  • مسدود شدن ۲۰۵ چاه غیرمجاز در مازندران
  • کاوش و سامان‌دهی قلعه تپه تاریخی ابهر
  • همه چیز درباره کشفیات مرموز باستان‌شناسی در اصفهان / از کشف یک کوره اعجاب‌انگیز تاریخی تا لوله‌های عظیم آب و فاضلاب ۱۰۰۰ ساله و یک سازه عجیب مسقف احتمالا متعلق به یهودیان (فیلم)
  • دسترسی ۱۰۰ روستای نیکشهر مسدود است؛ سیلاب جان ۲ نفر را گرفت
  • سیلاب جان ۲ نفر را در سیستان و بلوچستان گرفت
  • دسترسی ۱۰۰ روستای نیکشهر مسدود است/ سیلاب جان ۲ نفر را گرفت
  • کاوش‌های باستان‌شناسی در پارس‌آباد و بیله‌سوار انجام می‌شود
  • تقدیر از نانوای حافظ قرآن کریم در اسفراین
  • مطالعه و کاوش در ۵ محوطه باستانی استان اردبیل