Web Analytics Made Easy - Statcounter
به نقل از «ایمنا»
2024-04-20@14:37:09 GMT

به کاشان مجازی سفر کنید

تاریخ انتشار: ۸ فروردین ۱۳۹۹ | کد خبر: ۲۷۳۹۳۰۹۶

به کاشان مجازی سفر کنید

شهر خانه‌های تاریخی با خیابان‌های پر زرق و برق درست در همسایگی کانون اولیه کرونا در ایران یکی از اولین شهرهایی بود که درگیر این ویروس شد و این روزها نمی‌تواند میزبان مسافران باشد، اما گردش مجازی کاشان امکان پذیر است.

به گزارش خبرنگار ایمنا، یکی از جذاب‌ترین شهرهای ایران با کوچه‌های تنگ و آجری و عطر گلاب که در همه فضای شهر حس می‌شود، کاشان است.

بیشتر بخوانید: اخباری که در وبسایت منتشر نمی‌شوند!

شهری با خانه‌های زیبا تاریخی که باورش سخت است روزی انسان‌ها چنین شاهکارهایی از معماری و هنر را خلق کرده‌اند. کاشان در مرکز ایران و در فاصله‌ای نزدیک نسبت به دو کلان شهر یعنی تهران و اصفهان قرار گرفته و از این رو رونق زیادی یافته است.

کاشان، هنر و معماری را از اصفهان وام گرفته و شاهکارهایی مختص به خود خلق کرده و قدرت را از کانون مهم سیاسی کشور یعنی تهران گرد خود جمع کرده است. این فاصله نزدیک و قرار گرفتن در موقعیت جغرافیایی بسیار خوب باعث شده تا کاشان یکی از مهم‌ترین مراکز گردشگری کشور باشد. از نظر طبیعی هم زرد کویر و سبز درخت را با هم دارد و مقصد عالی برای طبیعت گردان نیز است.

با وجود تمام این زیبایی‌ها کاشان هم مانند جای جای این سرزمین درگیر بلایی به نام کرونا شده است. بلایی که خانه نشینی و قرنطینه به همراه داشته و جلوی سفرهای نوروزی را گرفته است. مراکز گردشگری و اقامتی کاشان این روزها تعطیل شده و تنها راه بازدید از این شهر، امکانات مجازی است. در ادامه مهم‌ترین جاذبه‌های گردشگری کاشان و راهنمای بازدید مجازی از آن‌ها معرفی خواهد شد.

باغ فین

باغ فین، دارای تاریخ کهنی است و برخی منابع تاریخی، زمان بنای این باغ باشکوه را در دوران آل بویه ذکر کردند. با این حال به دلیل زلزله مهیبی که در سال ۱۵۷۳ میلادی اتفاق افتاد، بناهای باغ کاملاً ویران گردید و سپس در سال ۱۵۹۱ میلادی به دستور شاه عباس اول طراحی و بازسازی شد. این باغ باشکوه دارای بناهایی نظیر سردر و برج و باروهای متعدد، شترگلوهای صفوی، شترگلوی قاجاری، حمام کوچک، حمام سلطنتی، بنای خلوت کریم خانی، اتاق شاه نشین و موزه است.

در عصر صفوی شکوه معماری صفویان مختص به اصفهان نبود و به دیگر نقاط کشور هم رایت کرد. از شرق ترین نقطه ایران آن روزها تا همسایگی اصفهان در کاشان می‌توان کاشی‌های فیروزه‌ای صفوی را دید. باغ فین نمادی کامل از معماری باغ‌های ایرانی است که بناهای متعدد آن به همراه استخر و پاشویه‌های بزرگ و کوچک و فواره‌های درون آنکه از آب چشمه سلیمانیه بهره می‌گیرد جلوه باشکوهی به آن بخشیده است.

تور مجازی باغ فین در سایت " ایران در واقعیت مجازی" و همچنین اداره کل میراث فرهنگی اصفهان ضمن اینکه تصاویر ۳۶۰ درجه از باغ نیز در اینجا قابل مشاهده است.

خانه بروجردی‌ها

تبلور یک خانه لوکس ایرانی و سمفونی زیبا از کچ‌بری، نقاشی و سنگ‌کاری با نقوش ایرانی که یکی از بی‌نظیرترین نمونه‌ها در نوع خود است. قدمت این خانه به دوران قاجاری بر می‌گردد که در محله سلطان امیراحمد قرار دارد به حدود ۱۳۰ سال قبل برمی گردد. معماری "خانه بروجردی‌ها" در دو بخش اندرونی و بیرونی تقسیم شده و در سه طبقه و به صورت چهار طرف ساخته شده است.

دو سرداب، شاه نشین پنج دری، مهتابی، هشتی ورودی، ایوان تابستانی، ایوان زمستانی از جمله بخش‌های این شاهکار است. ویژگی بارز این بنا سرپوشیده بودن آن بوده که در کل شهر کاشان نظیر ندارد. ایوان تابستانی با نقاشی‌های بی‌نظیری تزئین شده که زیر نظر کمال الملک، نقاش بزرگ ایرانی اجرا شده است. بادگیرهایی شگفت‌انگیز قرینه و هلالی شکل که بر روی بام تالار بنا شده اند و کلاه فرنگی روی آن، همه و همه سبب شده تا این خانه بی‌نظیر بعنوان جاذبه توریستی برتر یونسکو در سال‌های ۲۰۱۵ و ۲۰۱۶ معرفی شود.

خانه بروجردی‌ها را می‌توان از اینجا همچنین این لینک بازدید کرد. همچنین تصاویر ۳۶۰ از این بنا را می‌توان در سایت گوگل‌مپ دید.

خانه طباطبایی‌ها

یکی از مرواریدهای درخشان در میان خانه‌های تاریخی کاشان، خانه طباطبایی‌ها است. "عروس خانه‌های ایران" در نیمه دوم سده ۱۳ هجری در محله "سلطان امیر احمد" احداث شد و سر آغازی برای ساخت خانه‌های لوکس با معماری ایرانی توسط تاجران متمول در این شهر بود. راه‌رویی باریک با ۲۰ پله میهمانان را به میانه‌های حیاط این خانه باشکوه راهنمایی می‌کند، حیاطی که دور تا دور آن اتاق‌ها ساخته شدند و در یک سویی از حیاط پنج دری بی نظیری قرار گرفته است.

در میانه‌های خانه حوض زیبا و بزرگی از یک سو تا سوی دیگر حیاط کشیده شده و ماهیان قرمز درون آب زلال آن یکدیگر را دنبال می‌کنند. در دو سوی حوض بزرگ، شش باغچه هشت ضلعی پر از گل‌های زیبا، طراوت حیاط را صدچندان می‌کند.

تصاویر و تور مجازی این خانه با شکوه را در اینجا ببینید همچنین گزارش تصویری و اطلاعات این خانه در سایت گردشگری اداره‌کل میراث فرهنگی اصفهان قابل مشاهده است.

حمام سلطان امیر احمد

یکی از زیباترین حمام‌های تاریخی ایران و شاهکاری که از عصر سلجوقی به جا مانده، حمام سلطان امیر احمد است. این حمام در عصر صفوی هم شکوه خود را حفظ کرد و در سفرنامه شاردن هم به آن اشاره شده. این حمام در سال ۱۳۷۵ توسط شهرداری خریداری و بازسازی شد.

بازدید مجازی از این حمام از طریق این لینک امکان پذیر است.

خانه عامری‌ها

خانه عامری‌ها در حدود ۲۳۰ سال پیش ساخته شد و با دارا بودن هفت حیاط، بزرگترین خانه تاریخی ایران محسوب می‌شود که امروزه به یکی از زیباترین اقامتگاه‌های شهر کاشان تبدیل شده و فضایی آرام برای استراحت مسافران را پدید آورده است. این عمارت زیبا و بزرگ به مانند سایر خانه‌های دوره قاجاری، به طور کلی به دو بخش اندرونی و بیرونی تقسیم شده تا در اندرونی اهالی منزل با خیال راحت رفت و آمد کنند و غریبه‌ها و مهمانان به آن فضا دسترسی نداشته باشند.

این خانه زیبا را در سایت " ایران در واقعیت مجازی" بازید کنید.

کد خبر 416455

منبع: ایمنا

کلیدواژه: کاشان کمپین در خانه بمانیم در خانه سفر کنید گردشگری مجازی باغ فین کاشان گردشگری جاذبه های گردشگری شهر شهروند کلانشهر مدیریت شهری کلانشهرهای جهان حقوق شهروندی نشاط اجتماعی فرهنگ شهروندی توسعه پایدار حکمرانی خوب اداره ارزان شهر شهرداری شهر خلاق باغ فین

درخواست حذف خبر:

«خبربان» یک خبرخوان هوشمند و خودکار است و این خبر را به‌طور اتوماتیک از وبسایت www.imna.ir دریافت کرده‌است، لذا منبع این خبر، وبسایت «ایمنا» بوده و سایت «خبربان» مسئولیتی در قبال محتوای آن ندارد. چنانچه درخواست حذف این خبر را دارید، کد ۲۷۳۹۳۰۹۶ را به همراه موضوع به شماره ۱۰۰۰۱۵۷۰ پیامک فرمایید. لطفاً در صورتی‌که در مورد این خبر، نظر یا سئوالی دارید، با منبع خبر (اینجا) ارتباط برقرار نمایید.

با استناد به ماده ۷۴ قانون تجارت الکترونیک مصوب ۱۳۸۲/۱۰/۱۷ مجلس شورای اسلامی و با عنایت به اینکه سایت «خبربان» مصداق بستر مبادلات الکترونیکی متنی، صوتی و تصویر است، مسئولیت نقض حقوق تصریح شده مولفان در قانون فوق از قبیل تکثیر، اجرا و توزیع و یا هر گونه محتوی خلاف قوانین کشور ایران بر عهده منبع خبر و کاربران است.

خبر بعدی:

کشف ۹ میلیاردی سوخت قاچاق در کاشان

فرمانده انتظامی کاشان از کشف ۲۹ هزار لیتر سوخت قاچاق به ارزش ۹ میلیارد ریال خبر داد‌. - اخبار استانها -

سرهنگ ایرج کاکاوند در گفت‌وگو با خبرنگار تسنیم در کاشان، از کشف سوخت قاچاق در ‌کاشان خبر داد و اظهار داشت: میزان سوخت قاچاق کشف شده از سوی ماموران انتظامی شهرستان کاشان به 29 هزار لیتر می‌رسد که از یک دستگاه تریلی کشف شد.

وی با بیان اینکه سوخت قاچاق کشف شده با کنترل یکی از محورهای مواصلاتی انجام شد، افزود: ماموران ضمن هماهنگی با مرجع قضایی به بازرسی از خودرو پرداخته و موفق شدند 29هزار لیتر گازوییل قاچاق که فاقد هرگونه مدارک و مجوز قانونی جهت حمل بود، کشف کنند.

فرمانده انتظامی شهرستان کاشان با بیان اینکه برابر اعلام کارشناسان مربوطه ارزش محموله سوخت کشف شده 9میلیارد ریال برآورد شده است، تصریح کرد: در این رابطه راننده متخلف خودرو پس از تشکیل پرونده برای انجام اقدامات قانونی به مرجع قضایی تحویل داده شد.

کاکاوند خاطرنشان کرد: قاچاق پدیده شومی است که علاوه بر خروج منابع و سرمایه‌های ملی از کشور، موجب ضربات مهلک اقتصادی در جامعه خواهد شد و از این رو پلیس تمام تلاش خود را در مبارزه با قاچاق به کار می‌گیرد.

وی از دستگیری سارق مدارس شهر کاشان خبر داد و گفت: پس از وقوع چند فقره سرقت از مدارس شهر کاشان، بررسی موضوع در دستور کار قرار گرفت،و ماموران پلیس آگاهی با انجام اقدامات موفق به شناسایی سارقی حرفه‌ای شده و در عملیاتی وی را دستگیر کردند.

فرمانده انتظامی شهرستان کاشان در پایان با اشاره به اعتراف متهم دستگیر شده به ارتکاب 11 فقره سرقت اموال از مدارس شهرستان کاشان، گفت: این فرد برای صدور حکم لازم پس از تکمیل پرونده تحویل مراجع قضائی شد.

انتهای پیام/801/

دیگر خبرها

  • کشف ۹ میلیاردی سوخت قاچاق در کاشان
  • آزار و قتل زن جوان در حمام ؛ بکشیدم یا آزادم کنید!
  • جلوه معماری اصیل ایران در کوچه دوطبقه کاشان (فیلم)
  • فصل گل وگلاب کاشان دیدنی است
  • قیمت بیت کوین تا این کانال سقوط کرد
  • شب سعدی فردا در کاشان
  • شب سعدی در کاشان
  • «شب سعدی» در کاشان برگزار می‌شود
  • کشف یک سنگ قبر از دورۀ صفوی در کاشان
  • داستان شغل ۵۰۰ ساله دلاکی با ۳۳ مهارت؛ مشهورترین دلاک ایرانی که بود؟