Web Analytics Made Easy - Statcounter

خبرگزاری تسنیم: طی روز‌های اخیر تبلیغی از یک نام تجاری روغن در صداوسیما در حال پخش است، که به «غیرتراریخته» بودن محصولاتش افتخار می‌کند. روز ششم فروردین ۹۸ نامه‌ای توسط خبرنگار خبرگزاری تسنیم واصل شده است که نشان می‌دهد سازمان غذا و دارو به‌بهانۀ «وارد کردن آسیب جدی و جبران‌ناپذیر بر تولید و فعالیت سایر کارخانجات و تولیدکنندگان محصولات غذایی که مغایر با سیاست‌های کلی کشور در رونق و جهش تولید است» خواستار توقف سریع این تبلیغ شده است.

بیشتر بخوانید: اخباری که در وبسایت منتشر نمی‌شوند!

درمورد این نامۀ عجیب، پرسش‌های مشخص زیر در افکار عمومی ایجاد شده و در شبکه‌های اجتماعی به‌سرعت در حال انتشار است. مردم امید دارند این سازمان، جهت تنویر افکار عمومی، بدون حاشیه، به پرسش‌های مشخص زیر پاسخ دهد:

با توجه به اینکه تقریباً همۀ (بیش از ۹۵ درصد از) روغن خوراکی کشور وارداتی است، و تقریباً همۀ برند‌ها از محصولات تراریخته استفاده می‌کنند، عبارت «وارد کردن آسیب جدی و جبران‌ناپذیر بر تولید و فعالیت سایر کارخانجات و تولیدکنندگان محصولات غذایی که مغایر با سیاست‌های کلی کشور در رونق و جهش تولید» دقیقاً حمایت از کدام «تولید داخلی» را مد نظر دارد؟ آیا روغن‌هایی که عموماً از مبدأ آمریکای جنوبی، یا با عاملیت عربستان سعودی وارد کشور می‌شود، مشمول عنوان تولید داخلی است؟! آیا بذر‌هایی که توسط کمپانی یهودی مونسانتو در کشور‌های مختلف دنیا کشت می‌شود یا توسط تراست‌های صهیونیستی بدنام مورد بهره‌برداری و توزیع در دنیا قرار می‌گیرد (که بیش از ۶۰ درصد محصولات تراریخت در بازار دنیا را دربرمی‌گیرد) مصداق تولید ملی و ایرانی است؟! (برای اطلاع از کنش این شبکۀ آمریکایی {پروندۀ جنگ جهانی غذا} و {پروندۀ مزرعۀ پدری} در خبرگزاری تسنیم را ببینید)
با توجه به مواضع صریح و منطقیِ مداوم شخص وزیر محترم بهداشت، آقای دکتر نمکی، درخصوص لزوم «ارزیابی دقیق پیش از عرضه» محصولات تراریخته، آیا مشی سازمان غذا و دارو باید تشویق برند‌ها برای استفاده از محصولات غیرتراریخته باشد، یا منکوب کردن برند‌هایی که از محصولات طبیعی استفاده می‌کنند؟! بهتر نبود به‌جای این فشار پرسش‌برانگیز، به بسته‌بندی‌کنندگان روغن‌های تراریخت توصیه می‌شد که آنان هم از محصولات غیرتراریخت استفاده کنند؟
آیا مسئولان محترم سازمان غذا و دارو که باید از دانش بِروز برای ارزیابی خطرات استفاده کنند از اذعان تولیدکنندگان پیشتاز تراریخته در دنیا به شکست قطعی محصولات تراریخته در هر سه حوزۀ «۱. بازدهی افزونتر، ۲. کاهش آفت‌کش‌ها و همچنین ۳. ایمنی این محصولات» {اینــــــــــــجــــــــــــا} در دنیا بی‌اطلاع هستند؟ آیا سازمان غذا و دارو متولی سلامت مردم نیست؟ وقتی پیشتازان تولید این محصولات (مدیر ۹۵ سالۀ بنیاد راکفلر و دانشمند این بنیاد در تولید این محصولات) از شکست ایمنی این محصولات در مقاله‌ای علمی پرده می‌دارد، صاف کردن جادۀ تولیدکنندگان محصولات تراریخت، و ممانعت از تبلیغات برند‌های غیرتراریخت توسط سازمان متولی سلامت غذایی مردم به چه معناست؟

دکتر نمکی درخصوص محصولات تراریخت همواره مواضع منطقی اتخاذ کرده‌اند. به‌نظر می‌رسد مسئولیت سنگین ایشان در سنگر «همه‌گیری کرونا» فرصتی به‌نفع تجارت محصولات پرریسک تراریخت ایجاد کرده باشد؛ و نکاتی با تاجران تراریخت:

افکار عمومی از این موضوع آگاه و مطلع هستند که تاجران تراریخته، این محصولات را تا ۵۰ درصد ارزانتر {سند: اینــــجــــــا} از محصولات سالم خریداری کرده، و محصولاتی را که در کشور‌های پیشرفته عموماً به مصرف «دامی» یا «سوخت زیستی» می‌رسد به نام محصولات سالم به مردم عرضه می‌کنند. فشار‌های این‌چنین، در پوشش «تولید داخلی» برای توجیه عرضۀ محصولات پرریسک تراریخت به دو دلیل کارساز نیست:

مردم، بدون تبلیغات تلویزیونی هم از محصولات تراریخته گریزان هستند، و طبعاً این فشار‌های سطحی و مقطعی، آب در هاون کوبیدن است.
دوم، ابتدائیات سواد رسانه‌ای نشان می‌دهد که جلوگیری از تبلیغات، آن هم پس از دوران حداکثر (پیک) تأثیر بر مخاطب، بی‌ثمر و کم‌فایده است. تأثیرگذاری بر مخاطب از توزیع مشابه «کای اسکوئر» تبعیت می‌کند، یعنی پس از رشد سریع و در حداقل زمان تأثیر بر مخاطب، افول می‌کند و «تکراری و کم‌اثر و ملال‌آور» می‌شود. این تبلیغ خاص نیز دورۀ نزولی تأثیرش را طی می‌کند، و لذا جلوگیری از آن از حیث ضریب تأثیر، اکنون بسیار کم‌نتیجه است.

توزیع مربع کای

توضیح اینکه خبرگزاری تسنیم، در خصوص «تولید ملی» بودن یا سایر جنبه‌های تبلیغ صورت‌گرفته قضاوتی ندارد؛ پرسش‌های مطرح‌شده، تنها در حوزۀ «غیرتراریخت» بودن این محصول است.

منبع: فردا

کلیدواژه: سازمان غذا و دارو محصولات تراریخته تاجران محصولات تراریخته سازمان غذا و دارو محصولات تراریخت خبرگزاری تسنیم

درخواست حذف خبر:

«خبربان» یک خبرخوان هوشمند و خودکار است و این خبر را به‌طور اتوماتیک از وبسایت www.fardanews.com دریافت کرده‌است، لذا منبع این خبر، وبسایت «فردا» بوده و سایت «خبربان» مسئولیتی در قبال محتوای آن ندارد. چنانچه درخواست حذف این خبر را دارید، کد ۲۷۳۹۵۲۱۴ را به همراه موضوع به شماره ۱۰۰۰۱۵۷۰ پیامک فرمایید. لطفاً در صورتی‌که در مورد این خبر، نظر یا سئوالی دارید، با منبع خبر (اینجا) ارتباط برقرار نمایید.

با استناد به ماده ۷۴ قانون تجارت الکترونیک مصوب ۱۳۸۲/۱۰/۱۷ مجلس شورای اسلامی و با عنایت به اینکه سایت «خبربان» مصداق بستر مبادلات الکترونیکی متنی، صوتی و تصویر است، مسئولیت نقض حقوق تصریح شده مولفان در قانون فوق از قبیل تکثیر، اجرا و توزیع و یا هر گونه محتوی خلاف قوانین کشور ایران بر عهده منبع خبر و کاربران است.

خبر بعدی:

۵۰ درصد مواد اولیه تولید دارو در کشور وارداتی است

به گزارش خبرنگار مهر، بهرام عین الهی صبح پنج شنبه در قالب سفر هیأت دولت به استان سمنان و بازدید از طرح‌های بهداشت و درمان با بیان اینکه پنجاه درصد مواد اولیه تولید دارو در کشور وارداتی است، ابراز داشت: با بهره‌گیری از شرکت‌های دانش بنیان و علوم و تکنولوژی‌های جدید به دنبال تولید مواد اولیه در داخل کشور هستیم.

وی ضمن بیان اینکه ظرفیت‌های خوبی به لحاظ تولید دارو در کشور وجود دارد، افزود: نمونه بارز آن تولید چند دارو کمیاب و تخصصی در شهرک صنعتی سمنان است.

وزیر بهداشت ضمن بیان اینکه شرکت‌های فناوری و دانش بنیان بسیار در حوزه تولید دارو می‌توانند کمک کنند، ابراز داشت: هم اکنون ۹۹ درصد تولید دارو در داخل کشور کشور انجام می‌شود.

عین الهی ضمن بیان اینکه این شرکت‌های دانش بنیان می‌توانند ضمن تولید دارو به حوزه تأمین مواد اولیه دارو در داخل کشور هم بپردازند، تصریح کرد: خوشبختانه استان سمنان به لحاظ معادن می‌تواند ظرفیت استفاده خوبی به این منظور باشد.

وی از افزایش فعالیت‌های پژوهشی حوزه پزشکی و دارویی در کشور خبر داد و افزود: امیدواریم با این‌گونه اقدامات بتوانیم در راستای تأمین نیازهای اساسی کشور گام‌های مؤثری برداریم.

کد خبر 6081724

دیگر خبرها

  • ۵۰ درصد مواد اولیه تولید دارو در کشور وارداتی است
  • تسریع صدور مجوزها در سازمان غذا و دارو
  • مانع‌زدایی از شرکت‌های تولید و توزیع‌کننده واکسن، دارو و مکمل‌ها در راستای تحقق شعار سال
  • تولید ۲۵۰ میلیون مکمل/ صادرات ۱۳ میلیون دلاری داروهای سنتی
  • منع واردات کالاهای تولید داخلی/ حمایت بیشتر از تولید داخل با مشارکت ذینفغان 
  • گلایه رئیس سازمان غذاودارو از فروش اقلام غیرمجاز در عطاری‌ها
  • ورود ۹۶ داروی جدید در سال ۱۴۰۲ به بازار/صرفه جویی ارزی ۲۰۰ میلیون دلاری با رشد تولید
  • توسعه کشت دانه‌های روغنی و حبوبات در لرستان
  • ساخت دومین پالایشگاه تولید پلاسما با ظرفیت ۴۰۰ هزار لیتر
  • پرسشی از سخنگوی سازمان غذا و دارو؛ قیمت در داروخانه‌ها تغییر کرده است؟