Web Analytics Made Easy - Statcounter
به نقل از «همشهری آنلاین»
2024-04-25@15:45:18 GMT

کرونا چه می‌کند با سفره‌ ما؟

تاریخ انتشار: ۸ فروردین ۱۳۹۹ | کد خبر: ۲۷۳۹۸۶۵۶

کرونا چه می‌کند با سفره‌ ما؟

همشهری آنلاین- مرضیه محمودی: سازمان جهانی تجارت اعلام کرده رکود ناشی از ویروس کرونا در سال 2020 بدتر از رکود مالی سال 2008 است. گزارش‌ها می‌گوید احتمالاً در کل جهان 25 میلیون نفر کار خود را از دست می‌دهند، نرخ رشد اقتصادی جهان نیم درصد و نرخ رشد اقتصاد چین بین یک تا یک و نیم درصد کاهش می‌یابد. اگر کرونا اقتصادهای در حال رشد را چنین تحت تاثیر قرار می‌دهد، پس با اقتصاد ایران چه می‌کند؟

قیمت نفت به مرز ۲۷ دلار بازگشت جزئیات وام برای بخش‌های اقتصادی آسیب‌دیده از کرونا سکه ۶ میلیون و ۱۲۰ هزار تومان شد | جدیدترین نرخ سکه و طلا
 

تعطیلی کسب‌وکارها اولین اثر کووید 19 در اقتصاد ایران است.

بیشتر بخوانید: اخباری که در وبسایت منتشر نمی‌شوند!

از اول اسفند تا کنون بسیاری از کسب‌وکارها به‌طور موقت تعطیل شده‌اند. به‌ویژه در بخش خدمات، شاید این تعطیلی و کسادی بازار تا خرداد هم ادامه داشته باشد. اما کارشناسان اقتصادی معتقدند اینها اثرات کوتاه‌مدت ویروس کرونا بر اقتصاد است و باید منتظر آثار میان‌مدت و بلندمدت این ویروس بود. مهمان ناخوانده‌ای که روزهای دشوارتری را پیش روی اقتصاد ترسیم می‌کند.

قطعا شیوع کرونا بر ابعاد مختلف اقتصاد اثر خواهد گذاشت، اما در ادامه تاثیر این ویروس بر بودجه،‌ نرخ رشد اقتصادی، بیکاری و صندوق بازنشستگی تامین اجتماعی را بررسی می‌کنیم.
 

بلای جدیدِ بودجه و افت درآمد نفت

لایحه بودجه سال 99، همان زمانی که برای بررسی به مجلس رفت، 106 هزار میلیارد تومانی کسری تراز عملیاتی داشت. کارشناسان اما معتقد بودند این کسری بیش از این است و بسیاری از درآمدهای پیش‌بینی شده محقق نمی‌شود. حالا ویروس کرونا هم مزید بر علت شده و چشم‌انداز تامین درآمدها را تیره‌تر از گذشته کرده است.

دولت امید داشت با صادرات روزانه یک میلیون بشکه نفت 50 دلاری، 48 هزار میلیارد تومان درآمد کسب کند. همان زمان هم کارشناسان معتقد بودند تحریم‌های آمریکا، امکان صادرات یک میلیون بشکه نفت در روز را به ایران نمی‌دهد و این درآمد محقق نمی‌شود.

حالا ما از یک سو با افزایش عرضه ( در سایه تنش میان عربستان و روسیه و تولید نفت مازاد)‌ مواجهیم و از سوی دیگر با کاهش تقاضا (به دلیل گسترش شیوع کرونا و افت تقاضای چین). این دو عامل، قیمت نفت را به محدوده 20 دلار رسانده است.

اما کارشناسان حوزه نفت امید چندانی به بهبود قیمت‌ نفت ندارند چراکه نرخ رشد اقتصادی چین (به‌عنوان بزرگ‌ترین خریدار نفت جهان) و نرخ رشد اقتصادی جهان افت می‌کند و تقاضا در جهان برای نفت کاهش یافته است.

با این مقدمه، بعید است قیمت نفت به رقم‌های قبل بازگردد و تنها امید این است که به زیر 20 دلار نرسد. برخی از آمارها می‌گوید احتمال کاهش درآمد نفت ایران و رسیدن آن به 10 تا 15 هزار میلیارد تومان در سال جاری‌ احتمال غریبی نیست.
 

احتمال کاهش درآمد مالیات

 بار اصلی درآمد دولت در بودجه 99 بر دوش مالیات است. دولت امیدوار است که امسال بتواند 195 هزار میلیارد تومان از محل دریافت مالیات درآمد کسب کند.
اما شیوع ویروس کرونا از اوایل اسفندماه،‌ بسیاری از بخش‌های اقتصادی را با مشکل جدی و تعطیلی مواجه کرده است. کسب‌وکارهای سنتی، تورهای گردشگری داخلی و خارجی،‌ رستوران‌ها و اغذیه‌فروشی‌ها و... تعطیل شده‌اند.

این کسادی بازار به استارت‌آپ‌ها هم رسیده. تاکسی‌های اینترنتی، فروش آنلاین غذا و ... هم با افت فروش شدید مواجه شده‌اند. حتی متروی تهران اعلام کرده درآمدش دچار افت 80 درصدی شده و تقاضا برای تاکسی در تهران هم 40 درصد افت داشته است. کرونا اقتصاد را از پا انداخته و شاید جز فروشگاه‌های آنلاین و برخی از واحدهای تولید محصولات ضروری، دیگر واحدها و بخش‌ها را باید در لیست واحدهای ضررده قرار داد.

ماجرا زمانی دشوارتر می‌شود که احتمالا کسادی بازار به خصوص در بخش خدمات تدوام دارد و رکود ناشی از ویروس کرونا با یک تأخیر به سایر بخش‌های اقتصادی و کل اقتصاد می‌رسد. با این همه باید دید آیا اقتصاد درگیر با بحران ایران، توان پرداخت مالیات 195 هزار میلیارد تومانی را دارد؟

در آرزوی نرخ رشد صفر درصد

 نرخ رشد اقتصاد ایران در 9 ماهه اول سال 98،‌ منفی 7.6 درصد گزارش شده است. بسیاری امیدوار بودند که در سال 99 نرخ رشد اقتصاد ایران حداقل به صفر درصد برسد. چراکه کاهش درآمدهای نفتی تاثیر منفی خود را بر نرخ رشد سال98 نشان داده و منجر به افت نرخ رشد اقتصادی در سال 99 نخواهد شد.

اما حالا به نظر می‌رسد ویروس کرونا، عامل جدیدی است که نرخ رشد اقتصاد سال جدید را تحدید می‌کند. به خصوص در بخش خدمات. آمار مرکز آمار ایران نشان می‌دهد نرخ رشد گروه خدمات در سه دهه اول 98، منفی ۰/۲ درصد بوده. حال باید دید در سال جاری بخش خدمات چه عملکردی خواهد داشت و تا چه حد نرخ رشد اقتصاد را کاهش می‌دهد.
 

روزگار جدید بیکاری

اقتصاد ایران مدت‌هاست توان اشتغال‌زایی خود را از دست داده است. شاید کمتر کسی انتظار داشت سال 99، سالی اشتغال‌زا باشد. اما به نظر می‌رسد ویروس کرونا موج جدیدی از بیکاری را با خود به همراه بیاورد.

 اسفند سال 98، برخی از شرکت‌های خدماتی نیروهای خود را تعدیل کردند و تدوام این ویروس احتمالا تعدیل نیرو و بیکاری جدید را به همراه خواهد داشت. حداقل در بخش‌های خدمات.

 از سوی دیگر چشم‌انداز اشتغال هم چشم‌انداز روشنی نیست. چراکه نرخ رشد اقتصاد ایران، توان اشتغال‌زایی ندارد و بعید است در شرایط بحران اقتصاد جهان، کسی ایران را به‌عنوان مقصد سرمایه‌گذاری خود انتخاب کند.

با وجود کسری بودجه و هزینه‌های بالای دولت،‌ احتمالاً امسال هم بودجه 70 هزار میلیارد تومانی عمران صرف امور جاری شود و نه زیرساخت‌های اشتغال‌زا. با این حساب، سال جاری باید در انتظار موج جدیدی از بیکاری باشیم. اما مشخص نیست سهم اقتصاد ایران از 25 میلیون نفری که در جهان بیکار خواهند شد، چقدر است.
 

صندوق بازنشستگی

صندوق بازنشستگی تامین اجتماعی بخش دیگری است که از ویروس کرونا تاثیر خواهد پذیرفت. هم میان‌مدت و هم بلندمدت. نرخ رشد اقتصادی، امکان ایجاد اشتغال را منتفی می‌کند و رکود و نااطمینانی اقتصادی،‌ تعداد بیکاران را احتمالا افزایش می‌دهد.

 افزایش تعداد بیکاران، تقاضا برای دریافت بیمه بیکاری را افزایش می‌دهد و این سازمان امسال باید منابع بیشتری برای مقرری بیکاران پرداخت کند. این در حالی است که سازمان تامین اجتماعی یکی از طلبکاران بزرگ دولت است و تا مهر سال 98، بالغ بر 250 هزار تومان از دولت طلب دارد.

از سوی دیگر صندوق بازنشستگی تامین اجتماعی چند سالی است که در مرز بحران ورشکستگی قرار دارد. ناتوانی دولت در پرداخت بدهی خود به تامین اجتماعی در سال جاری از یک سو و افزایش تعداد مقرری‌بگیران بیمه بیکاری از سوی دیگر این سازمان را تحت فشار خواهد گذاشت.

اینها بخشی از تاثیرات کووید 19 بر اقتصاد ایران است. عواملی که همه در کنار هم، درآمدهای دولت را کاهش و هزینه‌های آن را افزایش می دهد. در این شرایط حتماً دولت مانند ادوار گذشته به سمت استقراض بیشتر از بانک مرکزی می‌رود و نتیجه استقراض تورم بیشتر است و کاهش رفاه مردم.

کد خبر 495710 برچسب‌ها كرونا در ايران

منبع: همشهری آنلاین

کلیدواژه: كرونا در ايران هزار میلیارد تومان صندوق بازنشستگی نرخ رشد اقتصادی نرخ رشد اقتصاد تامین اجتماعی اقتصاد ایران ویروس کرونا سوی دیگر بخش خدمات سال جاری بخش ها

درخواست حذف خبر:

«خبربان» یک خبرخوان هوشمند و خودکار است و این خبر را به‌طور اتوماتیک از وبسایت www.hamshahrionline.ir دریافت کرده‌است، لذا منبع این خبر، وبسایت «همشهری آنلاین» بوده و سایت «خبربان» مسئولیتی در قبال محتوای آن ندارد. چنانچه درخواست حذف این خبر را دارید، کد ۲۷۳۹۸۶۵۶ را به همراه موضوع به شماره ۱۰۰۰۱۵۷۰ پیامک فرمایید. لطفاً در صورتی‌که در مورد این خبر، نظر یا سئوالی دارید، با منبع خبر (اینجا) ارتباط برقرار نمایید.

با استناد به ماده ۷۴ قانون تجارت الکترونیک مصوب ۱۳۸۲/۱۰/۱۷ مجلس شورای اسلامی و با عنایت به اینکه سایت «خبربان» مصداق بستر مبادلات الکترونیکی متنی، صوتی و تصویر است، مسئولیت نقض حقوق تصریح شده مولفان در قانون فوق از قبیل تکثیر، اجرا و توزیع و یا هر گونه محتوی خلاف قوانین کشور ایران بر عهده منبع خبر و کاربران است.

خبر بعدی:

وضعیت استخدام پرستاران دوران کرونا

به گزارش خبرگزاری مهر، عباس عبادی گفت: در شرایط کنونی، ۲۰۹ هزار کادر درمان اعم از پرستار، اتاق عمل، هوشبری، بهیار و کمک پرستار در مراکز درمانی وزارت بهداشت، بخش خصوصی، تأمین اجتماعی و نیروهای مسلح مشغول خدمت هستند.

وی افزود: ۲۱ هزار نفر از پرستاران که بخش عمده آنها در دوران کرونا نیروهای طرحی بودند، استخدام شده اند و در حال حاضر جذب پرستاران در مراکز درمانی در اولویت وزارت بهداشت بوده و تعداد محدودی از همکاران ما در مناطقی که مجوز استخدام در آنها وجود ندارد، برای جذب باقی مانده‌اند.

معاون پرستاری وزارت بهداشت همچنین از تدوین لایحه مادی و معنوی پرستاران خبر داد و گفت: این لایحه دارای ۳۱ ماده است که یک ماده آن به جذب پرستارانی که بحران‌هایی مانند کرونا و…، در خدمت نظام سلامت هستند، اختصاص دارد و امیدواریم با تصویب آن در مجلس بتوان اقدامات موثرتری برای این قشر زحمتکش برداریم.

عبادی با بیان اینکه کمبود نیروی پرستاری یک چالش عمومی جهانی است و کشور ما نیز از این موضوع مستثنی نیست، افزود: با افزایش پذیرش دانشجویان پرستاری در دانشگاه‌ها و تسهیلاتی که برای استخدام و تبدیل وضعیت آنها در حال انجام است، چنانچه قانونگذار از این بابت به نظام سلامت کمک کند، امیدوار خواهیم بود تا چند سال آتی مشکل کمبود پرستار در کشور کاهش یابد.

کد خبر 6088263 حبیب احسنی پور

دیگر خبرها

  • «مه مغزی» عارضه جدید کرونا
  • جذب و به کارگیری پرستاران دوران کرونا
  • فیلمی بامزه از متهم اصلی کرونا!
  • وضعیت استخدام پرستاران دوران کرونا
  • طولانی‌ترین عفونت کرونا که ۶۱۳ روز طول کشید، بیش از ۵۰ جهش ایجاد کرد
  • شایع‌ترین اختلالات روانی کرونا و آمار آن
  • چریش‌های معطر، محبوب سفره‌های مردم بجنورد
  • چریش های معطر، محبوب سفره های مردم بجنورد
  • حجاج این ۲ توصیه پزشکی را جدی بگیرند
  • برنج خارجی هم کم کم از سفره مردم پر می‌کشد