Web Analytics Made Easy - Statcounter

خبرگزاری آریا - نوروز امسال به دلیل شیوع کرونا حال و هوای هرسال را ندارد و این مسئله تمام فعالیت‌های هنری فرهنگی را تحت شعاع قرار داده است. همین موضوع باعث شد بخش فرهنگی شهرداری تهران رویکرد جدیدی در پیش بگیرد و برنامه‌هایش را با شرایط همسو کند. این نهاد برنامه‌های مختلفی برای مردم تهران در نظر گرفته که کنسرت روزبه نعمت‌اللهی برای صندلی‌های خالی در برج میلاد اولین رویداد بود.

بیشتر بخوانید: اخباری که در وبسایت منتشر نمی‌شوند!

فعالیت دیگر آن‌ها همکاری با محسن چاوشی برای انتشار قطعه «شرح الف» بود. چاوشی که در زمینه انتشار تک آهنگ به مناسب عید نوروز سابقه درخشانی دارد امسال قرار نبود قطعه‌ای منتشر کند و به همت بخش فرهنگی شهرداری تهران این اتفاق افتاد. شرح الف با آهنگسازی، شعر و تنظیم محسن چاوشی چند روز پیش منتشر شد و مورد استقبال هواداران این خواننده قرار گرفت. بخش فرهنگی شهرداری تهران همچنین در نظر دارد پادکست‌های متنوعی در زمینه موسیقی تولید کند و برگزاری کنسرت آنلاین را در دستور کار قرار داده است که امشب با اجرای امید حاجیلی آغاز می‌شود و فردا خبرهای بیشتری از این رویداد منتشر خواهد شد. به همین بهانه با محسن فتاحی مدیر کل فرهنگی شهرداری تهران گفت‌وگویی کوتاهی انجام دادیم:
فعالیت‌های فرهنگی هنری شهرداری تهران که گویا امسال با نام «نوروزخانه» پیگیری می‌شود شامل چه بخش‌هایی است و چه تفاوتی با سال‌های قبل دارد؟
ما هر سال برنامه‌های نوروزی شهرداری را در قالب «نوروزگاه» انجام می‌دادیم. بر پایه مطالعات و مباحث علمی، اصرار و تبلیغات زیادی داشتیم که مردم از خانه‌هایشان بیرون بیایند و در فضای شهری با هم مراوده داشته باشند. دوست داشتیم از فضای نوروز استفاده شود و مردم تهران با زیبایی‌های شهرشان بیشتر ارتباط بگیرند. میادین و معابری مشخص می‌شد و برنامه‌های مختلفی اجرا می‌کردیم. تاکید ما بر این بود که مردم از رسانه‌ها و شبکه‌های اجتماعی فاصله بگیرند و به فضای شهری بیایند. امسال بر خلاف هر سال به خاطر شرایط خاصی که ایجاد شد و پروتکل‌هایی مخصوصی که به خاطر قرنطینه‌های خانگی به وجود آمد باید رویکردمان را تغییر می‌دادیم. برخلاف هر سال که به عنوان خادمان مردم در شهر میزبانشان بودیم تصمیم گرفتیم مهمان مردم در خانه‌هایشان باشیم. بنابراین امسال دیگر نوروزگاه امکان پذیر نبود و باید بخش کوچکی از کسالت مردمی که مجبورند در خانه بمانند را برطرف می‌کردیم. با این دیدگاه به نوروز در خانه رسیدیم که سرانجام به عنوان «نوروزخانه» آغاز شد. برنامه‌های فرهنگی نوروزی امسال با این عنوان به مردم ارائه می‌شود.
همکاری با محسن چاوشی چگونه شکل گرفت؟
با توجه به اینکه به نوروز 1400 نزدیک می‌شویم برنامه‌های مفصلی برای نوروز آماده کردیم. امسال آخرین نوروز سده بود و سال آینده اولین نوروز سده جدید است. برنامه‌های ما قرار بود در کل سال 1399 و 1400 ادامه داشته باشد. یکی از محوری‌ترین موضوعات این فعالیت موسیقی است. سعی ما هم بر این بود که موسیقی‌ از ژانرهای مختلفی را درنظر بگیریم که همگی به نوعی زیر چتر موسیقی تهران جمع می‌شوند. در این شرایط بحرانی نیاز بود که حال و هوای مردم کمی شاد شود و اندکی از کسالت و غمزدگی خارجشان کنیم. یکی از این فعالیت‌ها همکاری ما با «محسن چاوشی» بود. با توجه به اینکه در سال‌های قبل به مناسبت نوروز تک آهنگ‌هایی منتشر کرده بود با او طرح مساله کردیم و متوجه شدیم برنامه‌ای برای انتشار تک آهنگ جدیدی ندارد. ما شرایط را توضیح دادیم و گفتیم باید در این شرایط حال مردم را اندکی بهتر کرد. این هنرمند مردمی هم با توجه به دغدغه‌ای که در زمینه مسئولیت اجتماعی داشت با ما هم همراه شد و قطعه «شرح الف» تولید شد.
آیا جزئیات این همکاری از سوی شما تبیین شد یا محسن چاوشی اختیار عمل داشت؟
حقیقتا با محسن چاوشی به شکل مرسوم همکاری نکردیم بلکه بر اساس نگاه جدیدی این اتفاق افتاد. ما ساخت یک قطعه را به ایشان سفارش ندادیم. فاکتورهای اثر را از پیش تعیین نکردیم بلکه مساله را برای ایشان توضیح دادیم و دغدغه و دیدگاهمان را مطرح کردیم. در چنین شرایطی و برای برهم زدن این سنگینی و غمزدگی بی شک ارتباط با خداوند و اصولا هر آنچه مادی نیست می‌تواند کمک کننده باشد. ما چنین موضوعی را در شعرها و آثار اخیر محسن چاوشی دیده بودیم. با گرایش به مفاهیم عرفانی و معنوی در مذاکراتمان کار را به ایشان سپردیم و مشخص نکردیم که چیزی باید تولید شود. فقط از محسن چاووشی خواستیم اثری تولید کند که حال مردم را خوب کند و قرار شد پس از تولید کل پکیج بررسی شود. خداروشکر با شناختی که داشتیم این اعتماد پاسخ داد و مردم عزیزمان هم اثر را دوست داشتند.

منبع: خبرگزاری آریا

کلیدواژه: فرهنگی شهرداری تهران محسن چاوشی

درخواست حذف خبر:

«خبربان» یک خبرخوان هوشمند و خودکار است و این خبر را به‌طور اتوماتیک از وبسایت www.aryanews.com دریافت کرده‌است، لذا منبع این خبر، وبسایت «خبرگزاری آریا» بوده و سایت «خبربان» مسئولیتی در قبال محتوای آن ندارد. چنانچه درخواست حذف این خبر را دارید، کد ۲۷۳۹۹۴۸۳ را به همراه موضوع به شماره ۱۰۰۰۱۵۷۰ پیامک فرمایید. لطفاً در صورتی‌که در مورد این خبر، نظر یا سئوالی دارید، با منبع خبر (اینجا) ارتباط برقرار نمایید.

با استناد به ماده ۷۴ قانون تجارت الکترونیک مصوب ۱۳۸۲/۱۰/۱۷ مجلس شورای اسلامی و با عنایت به اینکه سایت «خبربان» مصداق بستر مبادلات الکترونیکی متنی، صوتی و تصویر است، مسئولیت نقض حقوق تصریح شده مولفان در قانون فوق از قبیل تکثیر، اجرا و توزیع و یا هر گونه محتوی خلاف قوانین کشور ایران بر عهده منبع خبر و کاربران است.

خبر بعدی:

اتفاق جدید در پویش‌ و جشن های نوروز و رمضان امسال | وقتی جشن‌های شهری با محوریت کودکان و نوجوانان برگزار می شود

به گزارش همشهری‌آنلاین، محمدامین توکلی‌زاده امروز در صحن شورای شهر تهران با اشاره به برگزاری پویش «تهران دوست داشتنی در پایتخت»، برنامه‌های معاونت اجتماعی و فرهنگی شهرداری تهران را در نوروز و ماه رمضان امسال تشریح کرد که چکیده آن را در زیر می‌خوانید:

*پویش روزه اولی ها سال دوم خود را پشت سر گذاشت. سال قبل ۳۰هزار نفر در این پویش شرکت کردند و امسال در سطح مناطق و ورزشگاه آزادی این پویش برگزار شد.

*۵میلیون افطاری ساده با همکاری هیئت‌ها، مساجد و مدارس داده شد، پویش مهربانی نیز در همین روزها برنامه ریزی و اجرا شد.

*همچنین جشن نوروز از میدان هفت تیر آغاز و به بوستان لاله ختم می‌شد، امسال کارناوال‌ها و تعداد هنرمندان با افزایش همراه بود. یکی از توفیقات این دوره مدیریت شهری این بود که یک گام در حوزه الگوسازی نشاط آفرینی جلوتر رفتیم. امروز به همت هنرمندان و ایده پردازان به الگوی شادی متناسب با مبانی خود رسیده ایم و مخاطب آن خانواده است. به طوری که دو سال است که جشن هایی همچون جشن غدیر، امام رضایی ها و امام حسنی ها را برگزار و فضای شادی خانوادگی را تجربه می کنیم.

* نشان دادیم با ظرفیت های ملی و مذهبی خود توان الگوسازی در جشن و شادی را داریم. «شهر شهدا» نیز برنامه دیگری بود که همزمان با کنگره ملی ۲۴ هزار شهید تهران برگزار شد که سعی بر این داشت تا هویت انقلابی تهران را به نمایش بگذارد. به طوری که به مدت دو ماه همکاران ما در فرهنگسرای خاوران مستقر شدند و برنامه ها تا پایان ماه مبارک رمضان ادامه یافت.

*همچنین جشنواره بهار قرآن نیز در برج میلاد برگزار شد،سازمان بهشت زهرا (س) هم در این ایام مشغول خدمات رسانی به شهروندان بود. در مجموع جشنواره های متنوعی در مدت اخیر برگزار شد تا فضایی برای خانواده‌ها با سلایق مختلف فراهم شود که در این راستا بیش از ۵۰۰ هزار نفر از برنامه شهر رمضان استقبال کردند. بزرگترین مراسم احیا در مشهد مقدس و پس از آن بهشت زهرا(س) تهران است که امسال بیش از ۵۰۰ هزار شهروند در این فضا شب های قدر را پشت سرگذاشتند. تدارک ویژه ای دیده شد تا از شهروندان استقبال خوبی صورت بگیرد.

* در کنار این برنامه‌ها، اراضی عباس آباد مراسم افطاری ساده در پل طبیعت برگزار شد، جشنواره های متنوعی در این فضا پیش بینی شد که بیش از ۲ میلیون گردشگر از اراضی عباس آباد بازدید کردند.

* یکی از اتفاقات خوب امسال در بازنمایی و تولیدات هوش مصنوعی در نمایشگاه قرآن در بوستان لاله، تصویر مبارزه با استکبار توسط نوجوانان تولید شد و سعی بر این بود که از ابزار هوشمند استفاده شود. بیش از ۳۵ هزار نفر در این رویداد مشارکت کردند. ۲۴۴ هزار نفر نیز در پویش قرآنی شرکت کردند و ۱۹ هزار محفل قرآنی در سطح شهر برگزار شد.

* با وجود اینکه تلاش دشمن برای اینکه تقارن روز ۱۳ فروردین و شهادت حضرت علی (ع) را به چالشی تبدیل کنند، هیچ اتفاقی در سطح شهر نیفتاد، مردم نشان دادند که با دشمن همراهی نمی کنند و اقامه عزای روز شهادت حضرت علی (ع) انجام شد.

* «افطارخونه» پدیده ای جدید بود که با همکاری جبهه انقلاب در بلوار کشاورز و بوستان لاله فضایی متفاوت را رقم زد و موکب ها در این راستا پای کار آمدند. همچنین جشن امام حسنی‌ها و رونمایی از کیک ۲ تنی برگزار شد.

* برگزاری پویش لشکر قدس در روز قدس را داشتیم که باید بگویم میزان حضور مردم در راهپیمایی روز قدس نسبت به سال‌های قبل با ۴۰ درصد رشد روبه رو بود.یکی از ایرادات این بود که پس از برگزاری نماز عید فطر جشنی برگزار نمی شد، گفت: به پیش بینی ستاد نماز جمعه، ۴۰۰ موکب مردمی و مساجد و هیئت ها پای کار آمدند و موکب های ورزشی، فرهنگی و مشاوره در محل اقامه نماز مستقر شدند تا جشن روز عید فطر در این راستا برگزار شود.

*۳۰ هزار نوجوان در اردوی پیش از برگزاری نماز عید فطر در مساجد شرکت کردند. مجموع اقدامات شهروندی از جمله تولید موشن و پوستر با محتوای دینی و فرهنگی و همچنین تولید عروسک ها و شکل گیری باغ عروسک ها در سطح شهر در این ایام صورت گرفت.

کد خبر 846614 برچسب‌ها شهردارى تهران تور- گردشگری

دیگر خبرها

  • (ویدیو) ضرغامی: هر دولتی مردم را شاد کند موفق است
  • ضرغامی: هر دولتی بتواند مردم را بیشتر شاد کند موفق‌تر است / آمار‌ها نشان دهنده افزایش گردشگری است + فیلم
  • آخرین آمار حکایت از رشد قابل توجه گردشگری است
  • امروزه به الگوی شادی متناسب با مبانی خود رسیده‌ایم/ با تصویب شورا، سازمان گردشگری شهرداری تهران تشکیل خواهد شد
  • جای خالی آموزش‌های شهروندی در تهران | ۴۰۰ مسجد در طرح فرهنگی آرمان ۱ و ۲ فعالیت کردند
  • بی‌توجهی مدیریت شهری گذشته به گرامیداشت آیین‌های مذهبی
  • لایحه تشکیل سازمان گردشگری روی میز شورای شهر تهران
  • اتفاق جدید در پویش‌ و جشن های نوروز و رمضان امسال | وقتی جشن‌های شهری با محوریت کودکان و نوجوانان برگزار می شود
  • (تصاویر) نگاه رسانه‌های خارجی به ایران؛ از عید نوروز تا شادی حمله به اسرائیل
  • لایحه تشکیل سازمان گردشگری به شورای شهر تهران رسید