Web Analytics Made Easy - Statcounter

کشورهای عربی حاشیه جنوبی خلیج فارس پس از گذشت بیش از هزار روز از محاصره قطر اعتراف می‌کنند که در حوزه رسانه‌ای از دوحه شکست خورده‌اند.

به گزارش گروه بین‌الملل خبرگزاری آنا، پایگاه خبری خلیج‌آنلاین در گزارشی نوشت: از محاصره تحمیلی عربستان، امارات، بحرین و مصر علیه قطر بیش از هزار روز می‌گذرد و آنها به جز افزودن بر جرائم و جنایت جنگی خود نتوانستند به اهداف خود دست یابند.

بیشتر بخوانید: اخباری که در وبسایت منتشر نمی‌شوند!

 کشورهای محاصره‌کننده انتظار نداشتند که قدرت رسانه‌ای قطر بتواند سهم عمده‌ای در مهار جریان محاصره و خنثی کردن اتهام‌زنی ها داشته باشد، چه اینکه پس از مدتی رسانه به یکی از اصلی‌ترین ابزارهای مقابله و مواجهه قطر با توطئه‌ها و نقشه‌های چهار کشور تبدیل شد و آنها اعتراف کردند که در مقابل قدرت رسانه‌ای قطر شکست خورده‌اند. این موضوع در ماه‌های اخیر ثباتی افسانه‌ای را برای رسانه‌های قطری به وجود آورده است.

دفتر شبکه الجزیره

طبق این گزارش، رسانه‌های چهار کشور محاصره‌کننده در مقابل رسانه‌های قطر دچار سردرگمی شدند، به گونه‌ای که نتوانستند پس از مواجهه با قطر اوضاع داخلی کشورهایشان را سامان دهند. در مقابل، رسانه‌های قطری که قدرت فزاینده‌ای یافته بودند توانستند با چالش‌های داخلی مواجه شوند و نقش مؤثری در حل آنها داشته باشند. این روند به حدی برای عربستان و متحدانش سخت بود که بستن شبکه الجزیره را به‌عنوان یکی از شروط مذاکره با قطر قرار دادند. 

 سعودی‌ها به  شکست اعتراف کردند

خلیج‌آنلاین در گزارش خود می‌نویسد: شاید توان شکست کشورهای عربی را بیشتر متوجه عربستان دانست؛ چه اینکه آنها نتوانستند جنگ یمن و سپس پرونده قتل جمال خاشقجی، فعال مخالف سعودی و در ادامه موج بازداشت‌ها را در عربستان مدیریت کنند و نقش مؤثری در نجات خاندان آل سعود  در فرار از مهلکه داشته باشند که عربستان با موجی از محکومیت‌های بین‌المللی و منطقه‌ای مواجه شد. 

 انتقاد از رسانه‌های سعودی به حدی رسید که «عائض القرنی»، مفتی عربستان استفاده از آنها را برای مواجهه با طرف‌های خارجی شکست خورده خواند.

«عائض القرنی»، مفتی سعودی در مصاحبه با رادیو MBC عربستان گفت: پادشاهی عربستان به رسانه‌های قدرتمند نیاز دارد. در جلساتی که با مقامات کشور داشتم، اعتراف کردند که رسانه‌های ما ضعیف هستند و کار خاصی انجام نمی‌دهند، در حالی که رسانه‌های طرف‌های مهاجم بسیار قوی هستند.

آزمون و خطای شکست در امارات

این گزارش می‌افزاید: حدود دو ماه قبل از اعتراف به شکست سعودی‌ها، رسانه‌های اماراتی در مقابل آزمون سرنوشت‌سازی قرار گرفتند ولی نتوانستند در آنچه که از آنها خواسته شده بود، موفق عمل کنند. این ناکامی باعث شد که اوضاع تغییر کند و علیه آنها شود. 

خلیج‌آنلاین نوشت: در دسامبر 2019 میلادی نخبگان اماراتی انتقاداتی را متوجه رسانه‌های داخلی کردند که نتوانسته بودند در مقابل حملات رسانه‌ای یمنی‌ها اوضاع داخلی امارات را کنترل کنند؛ آنها بیشتر اتهامات وارده را متوجه عربستان دانستند که باعث شده بود موج ناآرامی‌ها و بی‌ثباتی این کشور به امارات سرایت کند.

این در حالی است که رسانه‌های اماراتی در جریان پروپاگاندای رسانه‌ای آل سعود برای ترغیب مردم این کشور به اینکه باور کنند دولت قطر در پس پرده مخالفت با آنها قرار دارد، نقش مؤثری ایفا کرده بودند. 

محاصره، رسانه‌های قطر را تقویت کرده است

خلیج‌آنلاین می‌نویسد: بسته شدن شبکه الجزیره از برجسته‌ترین خواسته‌های چهار کشور محاصره‌کننده برای ازسرگیری مجدد روابط با دوحه و برداشته شدن محاصره بود. این موضوع باعث افزایش قدرت مانور و حضور گسترده‌تر این شبکه خبری از سویی و تثبیت پایبندی دوحه به اصول مدرن رسانه‌ای از سوی دیگر شد، زیرا الجزیره جزو نخستین شبکه‌های عربی و از برجسته‌ترین آنها در جهان است.

شبکه الجزیره به‌طور خاص فعالیت‌های خود را هم‌زمان با محاصره قطر افزایش داد و تقویت کرد، زیرا همچنان بر شعار خود یعنی «رساندن صدا و عقاید افراد به یکدیگر» تأکید می‌کرد. اصرار بر اطلاع‌رسانی درست و واقعی باعث شد که در مدت بحران میلیون‌ها نفر از این شبکه قدردانی کنند. همچنین با وجود اینکه برخی دفاتر شبکه بسته و فعالیت‌هایش در کشورهای محاصره‌کننده ممنوع شد، تعداد مخاطبان آن در منطقه و جهان افزایش یافت. 

خلیج‌آنلاین در پایان گزارش خود نوشت: شبکه الجزیره با توجه به بحران قطر چندین جایزه بین‌المللی کسب کرد که این موضوع نشان می‌دهد فضای حاکم بر تحریریه شبکه از سال 1996 تا امروز به دلیل فضای آزادی حاکم بر دوحه از آزادی کامل برخوردار است.

انتهای پیام/4106/4033/

منبع: آنا

کلیدواژه: عربستان قطر محاصره رسانه های قطر شبکه الجزیره محاصره کننده خلیج آنلاین رسانه ای

درخواست حذف خبر:

«خبربان» یک خبرخوان هوشمند و خودکار است و این خبر را به‌طور اتوماتیک از وبسایت ana.press دریافت کرده‌است، لذا منبع این خبر، وبسایت «آنا» بوده و سایت «خبربان» مسئولیتی در قبال محتوای آن ندارد. چنانچه درخواست حذف این خبر را دارید، کد ۲۷۳۹۹۸۲۶ را به همراه موضوع به شماره ۱۰۰۰۱۵۷۰ پیامک فرمایید. لطفاً در صورتی‌که در مورد این خبر، نظر یا سئوالی دارید، با منبع خبر (اینجا) ارتباط برقرار نمایید.

با استناد به ماده ۷۴ قانون تجارت الکترونیک مصوب ۱۳۸۲/۱۰/۱۷ مجلس شورای اسلامی و با عنایت به اینکه سایت «خبربان» مصداق بستر مبادلات الکترونیکی متنی، صوتی و تصویر است، مسئولیت نقض حقوق تصریح شده مولفان در قانون فوق از قبیل تکثیر، اجرا و توزیع و یا هر گونه محتوی خلاف قوانین کشور ایران بر عهده منبع خبر و کاربران است.

خبر بعدی:

زمان بازگشت گران‌ترین بازیکن جهان مشخص شد

به گزارش "ورزش سه"، نیمار برزیلی، بازیکن الهلال، برنامه درمانی و توانبخشی خود را در مقر این باشگاه در ریاض، پایتخت عربستان، ادامه داد. نیمار در ابوظبی پایتخت امارات حضور داشت تا تیمش را در فینال سوپر قهرمانی عربستان دنبال کند.

نیمار در این فصل با قراردادی هنگفت از پاریس سن ژرمن به الهلال رفت، اما بهترین گلزن تاریخ برزیل تنها 5 بازی با تیم جدیدش انجام داد و سپس در تیم ملی کشورش دچار پارگی رباط صلیبی شد.

نیمار ویدئویی در اینستاگرام منتشر کرد و در حالیکه مدال طلا را در دست داشت و به شوخی گفت: درست مثل روزهای مدرسه که گروه شما تمام کارها را انجام می‌دهد و در پایان شما گرفتن مدرک را جشن می‌گیرید.

رودریگو لاسمار، پزشک تیم ملی برزیل، انتظار دارد نیمار در ابتدای فصل آینده به میادین بازگردد و این بدان معناست که او تابستان امسال کوپا آمریکا را از دست خواهد داد، اما الهلال به یک چهارگانه تاریخی نزدیک شده است. آبی‌ها در غیاب او به 34 پیروزی متوالی در تمامی مسابقات دست یافته‌اند که یک رکورد جهانی است.

نیمار در فصول گذشته دچار مصدومیت‌های زیادی شده است و از زمان انتقالش به قهرمان فرانسه که گران‌ترین قرارداد تاریخ فوتبال محسوب می‌شود، تاثیری که انتظار می‌رفت در پاری سن ژرمن نداشته است.

از سوی دیگر، بازیکنان الهلال پس از یک روز استراحت که ژسوس، سرمربی این تیم پس از بازگشت از ابوظبی و قهرمانی در سوپرجام عربستان به آنها داده بود، تمرینات خود را از عصر شنبه از سر گرفتند.

مدیران باشگاه با همراهی کادر فنی تصمیم گرفتند که این تیم از امارات بازگردد تا سه شنبه هفته آینده در دیدار رفت مرحله نیمه نهایی لیگ قهرمانان آسیا به مصاف العین امارات برود. آنها می‌خواستند این فرصت را به بازیکنان بدهند که همزمان با عید سعید فطر تعطیلات خود را با خانواده خود سپری کنند، چرا که به دلیل حضور در مسابقات سوپرجام عربستان، گذراندن روزهای اول و دوم در کنار خانواده را از دست دادند.

دیگر خبرها

  • کمک عربستان و امارات به اسرائیل برای مقابله با حملات سپاه؟
  • عربستان از دست امارات به سازمان ملل شکایت کرد (+سند)
  • به جز عربستان، امارات هم علیه ایران با اسرائیل همکاری کرد
  • عربستان علیه امارات به سازمان ملل شکایت کرد
  • وقتی شبکه خبر «ساعت طلایی» توجه مخاطب را باخت!
  • شکستی که عربستان را متحول کرد/مربی بارسلونا سوار بر شاهین‌های سبز
  • عربستان از دست امارات به سازمان ملل شکایت کرد
  • بی‌تفاوتی هواداران آرسنال؛ وقتی ورزشگاه امارات، رویا را به فراموش سپرد
  • زمان بازگشت گران‌ترین بازیکن جهان مشخص شد
  • مایورکا 0-1 رئال: پاسخ خفیف به قدرت‌نمایی سیتی