Web Analytics Made Easy - Statcounter
به نقل از «رویداد24»
2024-04-18@19:29:53 GMT

تهدید جدید علیه آمریکا؛ نه روسیه نه چین و نه ایران!

تاریخ انتشار: ۹ فروردین ۱۳۹۹ | کد خبر: ۲۷۴۰۰۰۸۰

تهدید جدید علیه آمریکا؛ نه روسیه نه چین و نه ایران!

رویداد۲۴ به سال ۲۰۱۵ و زمانی برگردیم که فرانک گورنک فرمانده  پیشین نیروی هوایی آمریکا هشدار داد نیروی هوایی این کشور که مزیت رقابتی ایالات متحده در مقابل چین و روسیه بوده در حال افول است. این هشدار بخشی از تحلیل‌های مفصل درباره کاهش موقعیت بین المللی آمریکاست. به نظر می‌رسد ارتش آمریکا در معرض خطر است.

بیشتر بخوانید: اخباری که در وبسایت منتشر نمی‌شوند!

از نظر دیپلماتیک هم ایالات متحده در ایجاد ائتلاف دچار بحران شده است. فرید زکریا ستون‌نویس سی‌ان‌ان در اظهار نظری درباره افول جایگاه آمریکا در دوران ترامپ گفته بود هیچکس از اظهارات عجیب ترامپ تعجب نمی‌کند زیرا ترامپیسم عادی شده است و با وجود اینکه رشد اقتصادی در جهان تقریبا ثابت بوده و کشور‌ها رو به جلو حرکت می‌کنند، زمانه تغییر کرده است. جهانی شدن که یک زمان عنوان اصلی مباحث بود امروز جایش را به پوپولیسم داده است.

اما سوال این است که آیا این وضعیت به معنی افول قدرت جهانی ایالات متحده است؟ اگر چنین باشد آیا می‌توان سیاست‌های دولت کنونی را مقصر دانست یا دولت‌های قبلی؟ دن دنزر در این باره می‌گوید این بستگی به نقطه آغازین دارد.

بیشتر بخوانید: عادی سازی ترامپیسم/ چرا دیگر هیچ کس از اظهارات عجیب و غریب ترامپ تعجب نمی‌کند؟

به گزارش رویداد۲۴ روبرت فیریلی در نشنال اینترست نوشته در اوایل دهه ۱۹۹۰ آمریکا درجه نادری از تسلط سیاسی و نظامی ایجاد کرد و این برتری با رشد اقتصادی طولانی مدت همراه شد. امتیازات جغرافیایی آمریکا نیز به کمک این کشور آمد و آن را به بازیگر اصلی در عرصه جهانی تبدیل کرد.

سرمایه گذاری‌های درست در زمینه آموزش و حافظت از نیرو‌های نظامی آمریکا در جنگ‌های غیرمتعارف پیروزی‌هایی برای این کشور رقم زد اما این به آن معنی نبود که ارتش آمریکا همیشه به اهداف سیاسی‌اش با استفاده از زور دست پیدا کرده، بلکه عموما به این معنی بود که ارتش‌های دیگر کشور‌های جهان را تحت تسلط خود در می‌آورد.

فیریلی در استدلال خود می‌گوید: اندیشمندانی که نگران عدم استمرار قدرت آمریکا در دهه ۱۹۹۰ بودند درست می‌گفتند. امتیازات آمریکا در مقابل چین و روسیه و دیگر کشور‌ها در دهه ۱۹۹۰ بسیار بی‌دوام بود و فاصله بین این کشور‌ها در نتیجه بازگشت تعادل نرمال در قدرت جهانی کاهش پیدا کرده است.

سوال این نیست که آیا تک ابر قدرتی جهان ادامه خواهد یافت یا آیا سلطه آمریکا پایدارخواهد بود یا نه. تک ابر قدرتی و تسلط در دوران مدرن دیگر لزوما نتیجه ظرفیت‌های اقتصادی، دیپلماتیک و نظامی برای تحمیل مرزبندی به روسیه و چین نیست. مساله اینجاست که آمریکا دیگر مانند دهه ۱۹۹۰ که دوران عجیبی از تاریخ ژئوپلتیک مدرن بود، احساس شکست ناپذیری را تجربه نخواهد کرد.

اما نکته هم این است که آمریکا به خاطر استکبار و تکبرش مستحق این نتیجه است. ژئوپلتیک، درام شکسپیر یا نمایش اخلاق نیست. اینکه روسیه وچین توانایی فزاینده‌ای برای کنترل منطقه خودشان پیدا کرده‌اند به این معنی نیست که آن‌ها عادلانه رفتار می‌کنند یا حق خاصی برای شکنجه همسایگانشان دارند.

لینک کوتاه: کپی در کلیپ بورد کپی لینک برچسب ها: رویداد24 ، آمریکا ، روسیه سرگرمی

منبع: رویداد24

کلیدواژه: رویداد24 آمریکا روسیه دهه ۱۹۹۰ کشور ها

درخواست حذف خبر:

«خبربان» یک خبرخوان هوشمند و خودکار است و این خبر را به‌طور اتوماتیک از وبسایت www.rouydad24.com دریافت کرده‌است، لذا منبع این خبر، وبسایت «رویداد24» بوده و سایت «خبربان» مسئولیتی در قبال محتوای آن ندارد. چنانچه درخواست حذف این خبر را دارید، کد ۲۷۴۰۰۰۸۰ را به همراه موضوع به شماره ۱۰۰۰۱۵۷۰ پیامک فرمایید. لطفاً در صورتی‌که در مورد این خبر، نظر یا سئوالی دارید، با منبع خبر (اینجا) ارتباط برقرار نمایید.

با استناد به ماده ۷۴ قانون تجارت الکترونیک مصوب ۱۳۸۲/۱۰/۱۷ مجلس شورای اسلامی و با عنایت به اینکه سایت «خبربان» مصداق بستر مبادلات الکترونیکی متنی، صوتی و تصویر است، مسئولیت نقض حقوق تصریح شده مولفان در قانون فوق از قبیل تکثیر، اجرا و توزیع و یا هر گونه محتوی خلاف قوانین کشور ایران بر عهده منبع خبر و کاربران است.

خبر بعدی:

آخرین تحولات اوکراین/ هشدار نخست‌وزیر اوکراین درباره وقوع جنگ جهانی سوم

«دنیس شمیهال» نخست‌وزیر اوکراین در مصاحبه‌ای گفت که «با ملاحظه‌کاری، خوش‌بین» است که قانونگذاران آمریکایی بتوانند آن لایحه داغ مورد مناقشه را که ۶۱ میلیارد دلار به کی‌یف اختصاص می‌دهد، در نهایت تصویب کنند.

بیشتر بخوانید؛ آخرین تحولات اوکراین | بایدن ممنوعیت ورود کشتی‌های روسی به بنادر آمریکا را تمدید کرد

مجلس نمایندگان آمریکا قرار است روز شنبه در مورد این بسته رای‌گیری کند. این پیشنهاد شامل تامین مالی برای رژیم صهیونیستی و همچنین هند و اقیانوس آرام است. روسیه می‌گوید هرگونه کمک تازه آمریکا به اوکراین تفاوتی در میدان جنگ ایجاد نخواهد کرد، زیرا وضعیت در خط مقدم برای کی‌یف «نامطلوب» به نظر می‌رسد.

درباره کمک‌های امنیتی ایالات متحده، نخست‌وزیر اوکراین چهارشنبه در واشنگتن طی مصاحبه با شبکه خبری «بی‌بی‌سی» با اشاره به اینکه پول هر چه قدر هم زود برسد، باز هم دیر است، گفت: ما دیروز به این پول نیاز داریم، نه فردا، نه امروز.

او افزود: اگر از ما محافظت نکنید، اوکراین سقوط خواهد کرد... بنابراین سیستم جهانی و امنیت جهانی نابود خواهد شد و همه جهان باید یک سیستم امنیتی جدید پیدا کنند.

نخست‌وزیر اوکراین افزود: یا درگیری‌های زیادی رخ خواهد داد، بسیاری از این نوع جنگ‌ها، و در نهایت می‌تواند به جنگ جهانی سوم منجر شود.

این اولین بار نیست که اوکراین چنین هشدار نگران‌کننده‌ای در مورد عواقب شکست احتمالی خود صادر می‌کند. سال گذشته، ولودیمیر زلنسکی، رئیس‌جمهور اوکراین مدعی شد که اگر روسیه در مناقشه پیروز شود، می‌تواند بعدا به لهستان حمله کند و جنگ جهانی سوم را آغاز کند.

اما مقامات کرملین چنین ادعاهایی را به سخره گرفته‌اند و آن را ترساندن غربی‌ها می‌دانند. ماه گذشته ولادیمیر پوتین، رئیس‌جمهور روسیه، پیشنهادات مبنی بر اینکه روسیه ممکن است به‌روزی به اروپای شرقی حمله کند را «کاملا بیهوده» خوانده و رد کرد. روسیه هرگز به کشوری در داخل ناتو که شامل لهستان هم می‌شود، حمله نکرده است. پیمان دفاع جمعی ناتو به این معناست که حمله به یک عضو، حمله به همه است.

در مصاحبه روز چهارشنبه، از نخست‌وزیر اوکراین در مورد ادعای اخیر مایکل مک‌کال، رئیس جمهوری‌خواه کمیته روابط خارجی مجلس نمایندگان آمریکا، مبنی بر آلوده شدن اعضای حزب خود به تبلیغات روسیه سوالی پرسیده شد. شمیهال گفت: ما باید درک کنیم که اطلاعات نادرست و پروپاگاندا در اینجا، در ایالات متحده بر بسیاری از مردم، در اتحادیه اروپا بر بسیاری از افراد، مانند اوکراین تأثیر می‌گذارد.

مخالفان از جناح راست حزب جمهوری خواه، ماه‌هاست که کمک احتمالی به اوکراین را مسدود کرده‌اند. برخی از این قانونگذاران با ارسال ده‌ها میلیارد دلار کمک به خارج از کشورشان، بدون تصویب بودجه‌ای برای امنیت مرزی ایالات متحده و مکزیک مخالفت کرده‌اند.

منبع: ایسنا

انتهای پیام/

کد خبر: 1227608 برچسب‌ها اوکراین

دیگر خبرها

  • آخرین تحولات اوکراین/ هشدار نخست‌وزیر اوکراین درباره وقوع جنگ جهانی سوم
  • اوکراین درباره وقوع جنگ جهانی سوم هشدار داد
  • نخست‌ وزیر اوکراین : اگر اوکراین در جنگ خود با روسیه شکست بخورد، «جنگ جهانی سوم» رخ خواهد داد
  • هشدار درباره تهدید حمله به مراکز هسته‌ای در خاورمیانه
  • دو کشوری که حمله ایران به اسرائیل را محکوم نکردند علیه آمریکا متحد می شوند
  • اتحاد روسیه و چین علیه آمریکا پس از حمله ایران به اسرائیل
  • اسرائیل به ایران حمله کند جنگ جهانی سوم به راه می‌افتد
  • بسترسازی «شی» در مسیر نظم چینی
  • رئیس جمهور ونزوئلا: تل آویو حمله کند جنگ جهانی سوم به راه می‌افتد
  • تل آویو حمله کند جنگ جهانی سوم به راه می افتد