Web Analytics Made Easy - Statcounter

یک کارشناس مسائل بین‌الملل می‌گوید: در سال‌های اخیر وزن آسیا در معادلات جهانی افزایش پیدا کرده بنابراین نه تنها ایران بلکه خیلی از کشورها تلاش می‌کنند که روابط خود را با کشورهای آسیایی و در صدر آن با کشورهایی چون چین و هند افزایش دهند.

«رحمان قهرمان‌پور»،  کارشناس مسائل بین‌الملل، در گفتگو با خبرنگار سیاسی خبرگزاری برنا، درباره رویکرد نگاه به همسایگان در سیاست خارجی ایران در یک سال گذشته گفت: در سیاست خارجی ایران همواره دو گرایش کلی وجود داشته، یکی گرایش به سمت اروپا و آمریکا و گرایش دیگر به سمت شرق و آسیا بوده است.

بیشتر بخوانید: اخباری که در وبسایت منتشر نمی‌شوند!

در سال‌های اخیر وزن آسیا در معادلات جهانی افزایش پیدا کرده بنابراین نه تنها ایران بلکه خیلی از کشورها تلاش می‌کنند که روابط خود را با کشورهای آسیایی و در صدر آن با کشورهایی چون چین و هند افزایش دهند. ایران هم در همین راستا تلاش کرده است تا ارتباطات خود را با کشورهای شرقی افزایش دهد. ضمن اینکه این موضوع واکنشی به ناتوانی اروپا در حفظ برجام و عمل کردن اروپا به تعهدات خود بعد از خروج ترامپ از برجام بوده است.

این کارشناس مسائل بین‌الملل درباره میزان اهمیت ارتباط با کشورهای همسایه، بیان کرد: رابطه با کشورهای همسایه می‌تواند خیلی کمک‌ کننده باشد به این شرط که ما یک استراتژی مشخص و روشن داشته باشیم.

او دوران پس از جنگ سرد را دوران منطقه‌گرایی دانست و عنوان کرد: برخی چون ظریف معتقدند چند جانبه‌گرایی بر جهان حاکم شده است به این معنی که غرب دیگر در مرکز تعاملات جهان نیست و مراکز دیگر دنیا اهمیت پیدا کرده‌اند ضمن این که قدرت‌های جدیدی هم ظهور خواهند کرد یعنی علاوه بر قدرت‌های بزرگ سنتی قدرت‌های نوظهور چون برزیل، مکزیک، آفریقای جنوبی، ترکیه، استرالیا و دیگر کشورها نیز سربرآورده‌اند. بنابراین اگر کشوری استراتژی مشخص داشته باشد می‌تواند از این وضعیت استفاده کند.

قهرمان‌پور افزود: بسیاری از کشورها بعد از جنگ سرد تلاش کردند که از پتانسیل کشورهای همسایه و مناطق پیرامونی خود استفاده کنند. در ادبیات روابط بین‌الملل گاهی از این روند به عنوان منطقه‌گرایی نام برده می‌شود و بعضی از وقت‌ها با عنوان چندجانبه‌گرایی از آن یاد می‌شود اما جدای از اینکه چه نامی به این سیاست بدهیم، واقعیت این است که سهم آسیا در مورد معادلات اقتصادی جهان و مراودات سیاسی رو به افزایش است. سیاست آمریکا در توجه به شرق به خوبی نشان می‌دهد که چقدر نقش آسیا در آینده سیاست جهانی موثر خواهد بود.

او درخصوص سیاست‌های ایران در قبال همسایگانش، گفت: متاسفانه به‌رغم بحث‌هایی که صورت گرفته است هنوز درباره نحوه تعامل با همسایگان و استفاده از پتانسیل‌های آنها در داخل کشور به یک اجماع نظر در بین گرایش‌های سیاسی مختلف نرسیده‌ایم. برخی معتقدند که همسایگان ایران چیزی برای عرضه به ایران ندارند و نگاه ایران باید متوجه مناطقی فراتر از همسایگان باشد و اروپا آمریکا را مد نظر دارند، برخی نیز معتقدند که کشورهای همسایه جایی است که ایران می‌تواند قدرت مانور خود را در آنها افزایش دهد. این اجماع هنوز شکل نگرفته است در نتیجه در ارتباط با همسایگان نیز ما شاهد نوسان در موضع‌گیری‌ها هستیم.

منبع: خبرگزاری برنا

کلیدواژه: سفر روحانی کشورهای همسایه بین الملل

درخواست حذف خبر:

«خبربان» یک خبرخوان هوشمند و خودکار است و این خبر را به‌طور اتوماتیک از وبسایت www.borna.news دریافت کرده‌است، لذا منبع این خبر، وبسایت «خبرگزاری برنا» بوده و سایت «خبربان» مسئولیتی در قبال محتوای آن ندارد. چنانچه درخواست حذف این خبر را دارید، کد ۲۷۴۰۰۲۸۸ را به همراه موضوع به شماره ۱۰۰۰۱۵۷۰ پیامک فرمایید. لطفاً در صورتی‌که در مورد این خبر، نظر یا سئوالی دارید، با منبع خبر (اینجا) ارتباط برقرار نمایید.

با استناد به ماده ۷۴ قانون تجارت الکترونیک مصوب ۱۳۸۲/۱۰/۱۷ مجلس شورای اسلامی و با عنایت به اینکه سایت «خبربان» مصداق بستر مبادلات الکترونیکی متنی، صوتی و تصویر است، مسئولیت نقض حقوق تصریح شده مولفان در قانون فوق از قبیل تکثیر، اجرا و توزیع و یا هر گونه محتوی خلاف قوانین کشور ایران بر عهده منبع خبر و کاربران است.

خبر بعدی:

چشم انداز قیمت سکه و طلا صعودی نیست

رئیس اتحادیه صنف طلا و جواهر بندر عباس گفت: صادرات نفت ایران روند صعودی دارد و همزمان شاهد افزایش قیمت نفت نیز هستیم، این موضوع موجب خواهد شد تا قیمت طلا و ارز در داخل کشور بیش از این افزایش نیابد. - اخبار اقتصادی -

محمد اقتصادی؛ رئیس اتحادیه صنف طلا و جواهر بندر عباس در گفت و گو با خبرنگار اقتصادی خبرگزاری تسنیم، با اشاره به اینکه در چند هفته گذشته شاهد افزایش قیمت طلا و سکه در داخل کشور هستم، مهم‌ترین دلیل افزایش قیمت طلای داخلی را افزایش قیمت اونس جهانی دانست و گفت: عامل دیگر افزایش قیمت طلا در کشور تنش‌های سیاستی و جنگ بین کشورها در منطقه و به تبع آن نرخ ارز است که موجب شده  تا بازارهای جهانی نیز تحت تاثیر قرار گیرد.

رئیس اتحادیه صنف طلا و جواهر بندرعباس بیان داشت: به طور معمول وقتی که تنش‌های سیاسی و جنگ بین کشورها افزایش می‌یابد، اولین بازاری که تحت تاثیر قرار می‌گیرد اونس جهانی است.

اقتصادی تصریح کرد: حال که بخشی از تنش‌های بین المللی به کشور ما مربوط می‌شود، بازارهای داخلی را با واکنش‌های متفاوتی رو به رو کرده است. به همین دلیل شاهد افزایش نرخ ارز و افزایش قیمت طلا در داخل کشور هستیم، اما باید تاکید کنم که عوامل بنیادین اقتصاد ایران تغییری نداشته است و از طرف دیگر صادرات نفت ایران روند صعودی دارد و همزمان شاهد افزایش قیمت نفت نیز هستیم، این موضوع موجب خواهد شد تا قیمت طلا و ارز در داخل کشور بیش از این افزایش نیابد.

رئیس اتحادیه صنف طلا و جواهر بندرعباس اظهار کرد: در معاملات روز یکشنبه 26 فروردین، یعنی بعداز حمله ایران به رژیم صهیونیستی، شاهد بودیم که نرخ دلار آزاد تا کانال 70 هزار تومان صعود کرد و در ادامه و تاکنون نرخ دلار تا کانال 65 هزار تومان عقب نشینی کرد، این موضوع نشان می‌دهد که بنیادهای اقتصاد ایران درحال حاضر مستحکم است.

اقتصادی در پایان تاکید کرد: تنش‌های بین‌المللی و مسائل سیاسی منطقه شرایطی را برای دلالان فراهم کرده تا این افراد با تحت تاثیر قراردادن مردم، به نوسان بازارها و سودجویی خود بپردازند، در نتیجه مقداری از افزایش قیمت ارز و طلا را می‌توان ناشی از فعالیت این افراد هم دانست که با کمتر شدن التهابات سیاسی، می‌توان به ثبات و آرامش بازار امیدوار بود.

انتهای پیام/

دیگر خبرها

  • چشم انداز قیمت سکه و طلا صعودی نیست
  • ضرورت انسجام جهان اسلام برای مقابله مؤثر با هر گونه اجحاف به کشورهای اسلامی
  • نیاز ایران به تصمیم گیری های استراتژیک و سرنوشت ساز در سیاست خارجی
  • تقویت همکاری‌های ایران و پاکستان در حل مشکلات منطقه موثر است
  • اقتصاد اسلامی بدون وضو!
  • رئیسی عازم پاکستان و سریلانکا شد/ رئیس جمهور: ایران مصمم به برداشتن گام‌های جدید در توسعه روابط با کشورهای همسایه است
  • اخبار سفر رئیس‌جمهور به پاکستان / رئیسی: ایران مصمم به برداشتن گام‌های جدید در توسعه روابط با کشورهای همسایه است
  • اخبار سفر رئیس‌جمهور به پاکستان / رئیسی: سطح روابط اقتصادی جمهوری اسلامی ایران و پاکستان به میزان سطح روابط سیاسی نیست
  • ایران مصمم به برداشتن گام‌های جدید در توسعه روابط با کشورهای همسایه است
  • آینده اقتصاد سوریه/ شرایط روزبه‌روز سخت می‌شود