Web Analytics Made Easy - Statcounter
به نقل از «باشگاه خبرنگاران»
2024-04-20@02:46:30 GMT

خواص درمانی گل شقایق سرخ

تاریخ انتشار: ۹ فروردین ۱۳۹۹ | کد خبر: ۲۷۴۰۰۳۹۸

خواص درمانی گل شقایق سرخ

به گزارش گروه وبگردی باشگاه خبرنگاران جوان، شقایق گونه‌های مختلفی دارد. در اینجا به نام علمی و مشخصات مربوط به یک گونه از شقایق که مخدر بوده و خواص دارویی نیز دارد اشاره شده است.


نام علمی شقایق سرخ:
Papaver rhoeas L، نام فرانسه Coquelicot و نام انگلیسی آن Red poppy می‌باشد. نام‌های دیگر شقایق سرخ به فارسی، عربی و در کتب طب سنتی، شقایق، شقایق سرخ، خشخاش منثور و خشخاش‌بری نامیده شده است.

بیشتر بخوانید: اخباری که در وبسایت منتشر نمی‌شوند!

مواد روئدین، مورفین، پارامورفین و نارکوتین و در ضمن دو ماده‌ی رنگی، لعاب، قند، صمغ، روژنین، اسیدرآدیک، و اسید پاپاوریک نیز در آن تشخیص داده شده است.

 

تیره گیاه شقایق سرخ: خشخاش Papaveraceae


نوع گیاه: بوته


مشخصات ظاهری گل شقایق سرخ:
گیاهی است علفی و یکساله با ساقه‌ای به ارتفاع حدود ۸۰ سانتی‌متر گاهی موارد بیشتر، برگ‌های آن کرکدار و پهنک برگ‌ها منقسم به تقسیمات عمیق دندانه‌دار بخصوص در قسمت انتهایی ساقه است. در انتهای ساقه، گل دهنده و گل‌های آن درشت و سرخ رنگ که در ته جام اغلب گل‌ها لکه سیاهی رویت می‌شود. میوه‌اش شبیه به خشخاش مزروع (گُرزِگیاه تریاک)، ولی در ابعاد کوچکتر و محتوی دانه‌ای سیاهرنگ می‌باشد.


طبیعت شقایق سرخ:
طبق نظر حکمای طب سنتی طبیعت آن خیلی سرد و خشک می‌شود.


رویش جغرافیایی:
در اغلب نواحی معتدله آسیا، اروپا و شمال غرب آفریقا انتشار دارد. در ایران نیز بیشتر در استان‌های حاشیه دریای خزر، آذربایجان، چهارمحال و بختیاری، خوزستان، کرمان و فارس یافت می‌شود.


ترکیبات شیمیایی و مواد موجود در گل شقایق:
مواد روئدین، مورفین، پارامورفین و نارکوتین و در ضمن دو ماده‌ی رنگی، لعاب، قند، صمغ، روژنین، اسیدرآدیک، و اسید پاپاوریک نیز در آن تشخیص داده شده است.


بخش مورد استفاده:
گل. در ضمن میوه (گرزگیاه)، برگ و ریشه‌ی گیاه نیز خواص دارویی دارند. گرز گیاه را چنانچه خراش داده یا تیغ بزنند شیرابه‌ای از آن خارج می‌شود که مخدر است و خواص دارویی دارد.


نحوه مصرف گل شقایق سرخ:
معمولاً گل شقایق را به صورت دم کرده یا جوشانده استفاده می‌کنند.


گل شقایق سرخ، شقایق سرخ، خواص درمانی گل شقایق سرخ گل شقایق در اغلب نواحی معتدله آسیا، اروپا و شمال غرب آفریقا انتشار دارد

 

خواص درمانی گل شقایق:
مسکن و مخدر ضعیف، خواب‌آور و آرام‌بخش، مسکن سرفه‌های مقاوم و خلط آور، ضد سیاه سرفه و تب‌بر، تسکین دهنده درد‌های سیاتیک و ضد یرقان، نرم کننده سینه و ضد نفس‌تنگی، نرم کننده و ضد التهاب، کاهنده ورم‌ها و ضد برونشیت، معرق در ذات الجنب و ضد تب‌های دانه‌ای می‌باشد. در ضمن برای نزله‌های ششی، آنژین‌ها، بیماری‌های سینه، زکام، گلودرد و آسم نیز مفید است. در استعمال خارجی جوشانده گل شقایق به صورت غرغره التیام‌بخش ناراحتی‌های مخاط دهان می‌باشد.


خواص درمانی گرز و شیرابه موجود در آن:
مخدر، مسکن درد‌های عمومی، آرام‌بخش، تقویت کننده بدن، ضد تب و خواب‌آور بخصوص برای اشخاص مسن و کودکان می‌باشد.


خواص درمانی برگ و دانه‌ی سیاهرنگ داخل گُرز گیاه:
تسکین دهنده حرارت کبد و قطع کننده سیلان رحم می‌باشد. خواص برگ و تخم داخل کپسول شقایق سرخ از خشخاش معمولی (خشخاش تریاک) قوی‌تر است.


نکته:
شقایق در جامعه گیاهی به عنوان تریاک بی‌زیان معروف است به دلیل اینکه آلکالوئید‌های سمّی در آن وجود ندارد.

منبع: بیتوته

انتهای پیام/

منبع: باشگاه خبرنگاران

کلیدواژه: اخبار سلامت داروهای گیاهی خواص درمانی

درخواست حذف خبر:

«خبربان» یک خبرخوان هوشمند و خودکار است و این خبر را به‌طور اتوماتیک از وبسایت www.yjc.ir دریافت کرده‌است، لذا منبع این خبر، وبسایت «باشگاه خبرنگاران» بوده و سایت «خبربان» مسئولیتی در قبال محتوای آن ندارد. چنانچه درخواست حذف این خبر را دارید، کد ۲۷۴۰۰۳۹۸ را به همراه موضوع به شماره ۱۰۰۰۱۵۷۰ پیامک فرمایید. لطفاً در صورتی‌که در مورد این خبر، نظر یا سئوالی دارید، با منبع خبر (اینجا) ارتباط برقرار نمایید.

با استناد به ماده ۷۴ قانون تجارت الکترونیک مصوب ۱۳۸۲/۱۰/۱۷ مجلس شورای اسلامی و با عنایت به اینکه سایت «خبربان» مصداق بستر مبادلات الکترونیکی متنی، صوتی و تصویر است، مسئولیت نقض حقوق تصریح شده مولفان در قانون فوق از قبیل تکثیر، اجرا و توزیع و یا هر گونه محتوی خلاف قوانین کشور ایران بر عهده منبع خبر و کاربران است.

خبر بعدی:

برج یاقوت کبود بعد از 20 سال گل داد! (+عکس)

گاهی اوقات در طبیعت اتفاقاتی هستند که باید منتظر وقوع آن‌ها باشیم. یکی از این اتفاقات در بِرمینگام، انگلستان افتاده، جایی که گیاه‌شناسان با هیجان و اشتیاق منتظر گل دادن گیاهی به نام برج یاقوت کبود (Sapphire Tower) بودند. 

به گزارش فرادید، گل دادن گیاه برج یاقوت کبود (Puya alpestri) از رشته‌کوه‌های آند شیلی ممکن است ۱۰ سال طول بکشد. این گیاه یکی از اعضای خانواده بروملیاد یا آناناسیان است. این گیاه که معمولاً در ارتفاعات بالای ۲۲۰۰ متری در کوهستان‌ها یافت می‌شود، برای گرده‌افشانی گل‌هایش به مرغ مگس‌خوار متکی است. 

اما در گلخانه باغ‌های گیاه‌شناسی برمینگام، گیاه‌شناسان از قلم‌مو برای گرده‌افشانی استفاده می‌کنند. گل‌های این گیاه رنگ فیروزه‌ای متالیک خیره‌کننده با بساک‌های نارنجی دارند و بین برگ‌ها و خارهای سبز تیره قرار دارند. 

هر گل فقط چند روز دوام می‌آورد. در غیاب گرده‌افشان‌های طبیعی، ما به جای مرغ مگس‌خوار با دست اقدام به گرده‌افشانی می‌کنیم. 

این گیاه ۲۰ سال در این مجموعه بوده و تصور می‌شود فقط بین ۱۰ روز تا دو هفته گل می‌دهد و در این مدت کوتاه، ما فرصت داریم از منظره نادر و تماشایی گل‌های این گیاه لذت ببریم. 

این گیاه رشد بسیار کندی دارد، بنابراین مشاهده گل دادن آن، اتفاقی نادر و هیجان‌انگیز است. 

متأسفانه این گیاه مونوکارپیک است؛ به این معنا که پس از گلدهی می‌میرد. 

امیدواریم گرده‌افشانی گل‌های این گیاه با قلم‌مو برای به دست آوردن بذرها به ما اجازه دهد حضور این گونه شگفت‌انگیز در مجموعه را برای نسل‌های آینده تضمین کنیم.

کانال عصر ایران در تلگرام

دیگر خبرها

  • برج یاقوت کبود بعد از ۲۰ سال گل داد!
  • خواص عجیب این دانه‌ها که دور می‌ریزیم!
  • ببینید | خواص گیاه رازیانه
  • برج یاقوت کبود بعد از 20 سال گل داد! (+عکس)
  • خواص زیره: ۹ خاصیت علمی اثبات شده
  • خواص گیاه رازیانه + فیلم
  • فواید یک ویتامین برای زنان
  • این میوه کمبود‌های بدن را جبران می‌کند
  • این میوه از صدتا کدئین بهتر است
  • دشت شقایق و دماوند باشکوه