Web Analytics Made Easy - Statcounter
به نقل از «آنا»
2024-04-23@07:17:06 GMT

تاریخچه و نقشه جامع شهر تهران در ویکی آنا

تاریخ انتشار: ۹ فروردین ۱۳۹۹ | کد خبر: ۲۷۴۰۰۵۵۰

تاریخچه و نقشه جامع شهر تهران در ویکی آنا

نقشه جامع شهر تهران را میتوانید در این گزارش مشاهده کنید.

به گزارش خبرنگار خبرگزاری آنا, شهرستان تهران یکی از شهرستان‌های استان تهران در ایران است. این شهرستان در مرکز استان تهران قرار دارد و از ۳ بخش مرکزی، کن، آفتاب تشکیل شده‌است. شهرستان تهران از شمال به شهرستان شمیرانات و استان البرز از مشرق به شهرستان پردیس و شهرستان دماوند، از جنوب به شهرستان‌های پاکدشت و ورامین و ری و اسلامشهر و از مغرب به شهرستان‌های قدس، شهریار و استان البرز محدود می‌شود.

بیشتر بخوانید: اخباری که در وبسایت منتشر نمی‌شوند!

این شهرستان پرجمعیت‌ترین شهرستان کشور است. مرکز این شهرستان، شهر تهران است که همزمان، مرکز استان تهران و پایتخت کشور ایران است.

جمعیت شهرستان تهران در سال ۱۳۹۵ خورشیدی بالغ بر ۸٬۷۳۷٬۵۱۰ نفر بوده که از این تعداد، ۸٬۶۹۳٬۷۰۶ نفر در شهر تهران و ۴۳٬۲۲۱ نفر نیز در روستاهای شهرستان ساکن بوده‌اند.

همشهری‌آنلاین: نام تهران برای نخستین بار در یکی از نوشته‌های تئودوسیوس یونانی در حدود اواخر سده دوم پیش از میلاد به عنوان یکی از توابع ری ذکر شده‌ است.

با این حال قدیمی‌ترین سند فارسی موجود درباره نام تهران نشان می‌دهد که تهران قبل از سده سوم هجری قمری وجود داشته است، زیرا نویسنده‌ای بنام ابوسعد سمعانی در کتاب خود از شخصی بنام ابوعبدلله محمد ابن حامد تهرانی رازی نام می‌برد که اهل تهران ری بوده و در سال ۲۶۱ هجری قمری برابر ۸۷۴ میلادی در گذشته است.

ابوالقاسم محمد ابن حوقل به سال ۳۳۱ هجری قمری در توصیف شهر تهران نوشته است که: تهران در شمال شهر ری واقع شده است و دارای باغهای فراوانی است و میوه آن بسیار متنوع است.

با این حال قدیمی‌ترین سند فارسی موجود درباره نام تهران نشان می‌دهد که تهران قبل از سده سوم هجری قمری وجود داشته است، زیرا نویسنده‌ای بنام ابوسعد سمعانی در کتاب خود از شخصی بنام ابوعبدلله محمد ابن حامد تهرانی رازی نام می‌برد که اهل تهران ری بوده و در سال ۲۶۱ هجری قمری برابر ۸۷۴ میلادی در گذشته است.

ابوالقاسم محمد ابن حوقل به سال ۳۳۱ هجری قمری در توصیف شهر تهران نوشته است که: تهران در شمال شهر ری واقع شده است و دارای باغهای فراوانی است و میوه آن بسیار متنوع است.

در زمان پادشاهان صفوی کم کم تهران شهرتی پیدا کرد و آبادی و رونق این شهر به ویژه در دوره سلطنت شاه طهماسب اول آغاز گردید. چون جد اعلای صفویه به نام امامزاده حمزه مجاور بقعه حضرت عبدالعظیم در شهر ری مدفون بود از این رو سلاطین مزبور هرچند گاه برای زیارت قبر جدشان به تهران می آمدند.

شاه طهماسب اول گذشته از این، به علت وجود آبهای گوارا و باغهای فراوان و شکارگاههای مناسب اطراف شهر تهران را دوست می‌داشت و به مرور در این محل به سکونت های تقریبا طولانی می‌پرداخت، به حدی که دستور داد دور شهر را برج و باروی مقاومی و بناهای تازه و کاروانسراها در داخل آن بنا کنند، به همین مناسبت در سال ۹۶۱ هجری قمری حصاری به دور شهر بنا نهادند که از چهار دروازه و ۱۱۴ برج به تعداد سوره های قرآن تشکیل می یافت و مصالح آن را از معادنی تامین کردند که بعدها به چاله میدان و چاله حصار موسوم گردید.

حدود بارویی که به فرمان شاه طهماسب اول به دور شهر کشیده شد تقریبا ۶ هزار قدم و بشرح زیر بود:

از سمت جنوب خیابان مولوی فعلی 

از سمت شرق خیابان ری فعلی

از سمت غرب خیابان وحدت اسلامی (شاهپور) فعلی

از سمت شمال خیابان های امیر کبیر و امام خمینی (سپه) فعلی

و محوطه ارگ با داشتن حصار مخصوص و خندق جداگانه در وسط شمالی شهر قرار داشت.

از چگونگی محلات و موقعیت آنها چنین بر می آید که قسمت مغرب و شمال غربی شهر داخل باروی عهد شاه طهماسب غالبا باغستان بوده و خانه های مسکونی بیشتر در عودجالان و چاله میدان قرار داشته است و قسمت بازار محل کسب و کار بازرگانان و پیشه‌وران آن زمان بوده است. 

شاه عباس اول نیز تا چندی به پیروی از شاه طهماسب همین رویه را تعقیب کرد و به آبادانی تهران همت گماشت و دستور داد باغ بزرگی به نام چهار باغ در تهران احداث کنند و ساختمانی برای سکونت موقتی خاندان سلطنتی بنا نهند.


انتهای پیام/

 

منبع: آنا

کلیدواژه: تهران استان تهران نقشه شهرها شاه طهماسب هجری قمری شهر تهران محمد ابن

درخواست حذف خبر:

«خبربان» یک خبرخوان هوشمند و خودکار است و این خبر را به‌طور اتوماتیک از وبسایت ana.press دریافت کرده‌است، لذا منبع این خبر، وبسایت «آنا» بوده و سایت «خبربان» مسئولیتی در قبال محتوای آن ندارد. چنانچه درخواست حذف این خبر را دارید، کد ۲۷۴۰۰۵۵۰ را به همراه موضوع به شماره ۱۰۰۰۱۵۷۰ پیامک فرمایید. لطفاً در صورتی‌که در مورد این خبر، نظر یا سئوالی دارید، با منبع خبر (اینجا) ارتباط برقرار نمایید.

با استناد به ماده ۷۴ قانون تجارت الکترونیک مصوب ۱۳۸۲/۱۰/۱۷ مجلس شورای اسلامی و با عنایت به اینکه سایت «خبربان» مصداق بستر مبادلات الکترونیکی متنی، صوتی و تصویر است، مسئولیت نقض حقوق تصریح شده مولفان در قانون فوق از قبیل تکثیر، اجرا و توزیع و یا هر گونه محتوی خلاف قوانین کشور ایران بر عهده منبع خبر و کاربران است.

خبر بعدی:

افتتاح و بهره‌برداری از ۲۷ پروژه شهری جدید در تهران

به گزارش خبرگزاری مهر، مهدی صالحی در آئین افتتاح و بهره‌برداری از پروژه‌های شهری منطقه ۲ گفت: پروژه‌های امروز در حوزه‌های مختلف خدمات شهری ترافیکی، عمرانی، اجتماعی و فرهنگی با اعتباری معادل بیش از ۵۰۰ میلیارد تومان احداث و به بهره برداری رسید.

وی افزود: اتفاقات خوبی در حوزه ترافیک و توسعه حمل و نقل و اصلاح هندسی معابر در منطقه رقم خورده است که اصلاح هندسی سه میدان تیموری، صنعت و کوثر و همچنین ۲۵ نقطه ترافیکی از مهم‌ترین اقدامات اجرایی بود که مورد رضایت مردم واقع شده است.

شهردار منطقه ۲ تهران افزود: نوسازی ناوگان اتوبوسرانی منطقه با ظرفیت ۳۵ اتوبوس جدید و بازسازی دیگر اتوبوس‌ها، اتفاق ارزشمندی در حوزه توسعه ناوگان حمل و نقل عمومی در کنار توسعه ایستگاه‌های مترو بود که در منطقه رقم خورد و فرصت سرویس دهی مناسب به شهروندان را فراهم کرد.

صالحی ادامه داد: افتتاح اسکان کارگری ناحیه ۲ که یک معضل شهری و گله ساکنان محله مرزداران را برطرف کرد را هم داشتیم. نصب المان‌های زیباسازی و اصلاحاتی که در محور ستارخان در حوزه زیباسازی انجام شده است نیز از دیگر اقدامات بوده است.

وی با اشاره به اینکه در حوزه فنی و عمرانی ۸۹ هزار تن آسفالت در معابر و شبکه‌های بزرگراهی سطح منطقه ۲ توزیع شد اضافه کرد: امسال نیز موضوع آسفالت ریزی با شدت بیشتری پیگیری خواهد شد. از سوی دیگر در سطح منطقه ۹ کیلومتر نهر و ۲۹ کیلومتر معبر به همراه پنج بوستان مناسب سازی شده است.

شهردار منطقه ۲ اضافه کرد: احداث سوله ورزشی پونک و ترمیم مجموعه‌های ورزشی در ۵ لکه و احداث حسینه بوستان پرواز دیگر پروژه‌های برنامه افتتاحیه امروز را تشکیل می‌دهد.وی گفت: پروژه دیگر آغاز انتقال پساب شهرک قدس به ۱۸ مخزن بتنی برای آبیاری فضای سبز منطقه است که به عنوان یک مگا پروژه، فاز اول آن در شهریور ماه امسال افتتاح می‌شود و مجموع پروژه ۹ کیلومتر طول و ۴ میلیون مترمکعب است که تا پایان سال افتتاح می‌شود. به طوری که ظرف ۲ سال می‌توانیم منطقه ۲ را به افق طرح جامع که ۹ میلیون مترمکعب آبیاری فضای سبز از طریق پساب است، برسانیم.

مهدی پیرهادی، عضو شورای اسلامی شهر تهران نیز در ادامه این مراسم با اشاره به اینکه برای سال ۱۴۰۳ در حدود بیش از ۳ هزار میلیارد تومان برای حوزه آب و پساب و روان‌آب در بودجه درنظر گرفته شده است.، گفت: این بودجه به غیر از توسعه فضای سبز و ایجاد بوستان هاست.

وی با بیان اینکه بعد از انقلاب ۳۱ برابر توسعه فضای سبز و ایجاد بوستان‌ها را در شهر تهران داشتیم‌، تصریح کرد: تملک ۲۰ باغ برای اضافه شدن به فضای سبز شهر تهران در برنامه است. همچنین در سال ۱۴۰۲، دو میلیون و پانصد هزار اصله درخت غرس شده است.

وی افزود: تدوین طرح جامع آب خام شهر تهران موضوع مهمی بود که برای آبیاری فضای سبز و مدیریت آن، ضرورت دارد که تدوین این طرح جامع، در سال جاری تکمیل می‌شود.

حسین نظری معاون خدمات شهری و محیط زیست شهرداری تهران در این مراسم با اشاره به اینکه در بحث کمربند سبز از ۴۸ هزار هکتار کمربند سبز عبور کرده‌ایم، گفت: در سال ۱۴۰۳ هم از ۵۰ هزار هکتار که در برنامه بوده عبور خواهیم کرد. در آبیاری آن نیز از آبیاری مکانیزه و زیرسطحی استفاده خواهیم کرد.

وی گفت: از ۱۱۲ هکتار در بحث توسعه باغات عبور کردیم. علاوه بر این، طرح جامع فضای سبز را به شورا ارائه خواهیم کرد و طرح جامع پسماند نیز سال گذشته ابلاغ شده بود.

کد خبر 6083283

دیگر خبرها

  • نقشه آمریکا برای غزه و اسرائیل
  • تقویم و اوقات شرعی دوشنبه سوم اردیبهشت ۱۴۰۳ به افق قم
  • جلسه هم‌‍اندیشی برگزاری نکوداشت دویست و نود و یکمین سالروز تولد مختومقلی فراغی برگزار شد
  • تجهیز خیابان‌های تهران به سطل زباله هوشمند
  • سطل‌های زباله در تهران هوشمند می‌شود
  • تقویم و اوقات شرعی یکشنبه دوم اردیبهشت ۱۴۰۳ به افق قم
  • عاملی: سند نقشه جامع علوم انسانی تدوین می شود
  • افتتاح و بهره‌برداری از ۲۷ پروژه شهری جدید در تهران
  • ارائه طرح جامع فضای سبز به شورا
  • تکمیل طرح جامع آب خام شهر تهران در سال جاری