Web Analytics Made Easy - Statcounter

خبرگزاری مهر- گروه هنر- سیدسعید هاشم‌زاده: «داستان ازدواج» نوا بومباخ یکی از معدود آثاری است که امسال درباره یک ارتباط دو نفره ساخته شده است. ارتباطی که از یک ازدواج به یک رابطه چند جانبه بدل می‌گردد و سپس به جدلی زناشویی برای طلاق تبدیل می‌شود.

فیلم دو بازی خوب و قابل قبول از بازیگرانش ارائه می‌دهد؛ آدام درایور و اسکارلت یوهانسن که هر دو کاندیدای بهترین بازیگری اسکار امسال هم شدند.

بیشتر بخوانید: اخباری که در وبسایت منتشر نمی‌شوند!

در سالی که فیلم‌های سینمای جهان به جای جزئیات روابط، به کلیات جامعه‌شناختی و آسیب‌شناسی در جامعه پناه بردند، دیدن فیلمی از جنس «داستان ازدواج» یک غنیمت به حساب می‌آید. هر چند ممکن است دوستش داشته باشیم یا نه.

چرا خوب - چرا بد؟

سابقه ساختن فیلم‌هایی راجع به طلاق و ارتباطات زناشویی در هالیوود بسیار زیاد است و چنین آثاری دیگر در زمره آثار کلاسیک هالیوود جای دارند. «کریمر علیه کریمر» یکی از بزگترین آثار کلاسیک در این ارتباط است.

اما تفاوت «داستان ازدواج» در این است که می‌خواهد در نشان دادن یک ارتباط دو سویه به سمتی گرایش پیدا نکند و حتی به مثابه نشان دادن بیشتر یک شخصیت دوربینش را سمت یک کاراکتر نچرخاند؛ فیلم تلاش می‌کند تا هر دو شخصیت اصلی فیلم را هم اندازه با یکدیگر قاب ببندد و هیچ قضاوتی درباره زیست آن‌ها نداشته باشد و در این میان بیشتر نقدی باشد بر سیستم قضایی آمریکا که توانایی این را دارد که یک طلاق ساده را تبدیل به یک جنگ تمام عیار کند.

فیلم البته این مسئله را نیز ضمیمه می‌کند که هر دو کاراکتر هم زن و هم مرد قادر نیستند تا با یکدیگر بر سر یک جدایی به تواق برسند و گویی تنها یک سیستم قضایی است که می‌تواند جدل آن‌ها را حل و فصل کند. اما باید به اشارات موکد مولف فیلم نیز توجه داشت که داستان ورود وکلا به زندگی این دو نفر را طوری به تصویر می‌کشد که دروغگویی و فشار را در برابر قاضی یک حکم غیرقابل اجتناب نشان می‌دهد. به هر حال مولف نقبی می‌زند به این سیستم قضایی و بخش عمده‌ای از فصل جدل برای طلاق این دو را به همین نقد اختصاص می‌دهد.

«داستان ازدواج» اما نمی‌تواند به عمق یک رابطه نفوذ کند. نه می‌تواند «صحنه‌هایی از یک ازدواج» برگمان باشد و نه می‌تواند «کریمر علیه کریمر» روبرت بنتون، زیرا در نهایت هیچ سویه‌ای را دنبال نمی‌کند. نگاهی محافظه کار دارد که براساس این نگاه نه شخصیت مرد و نه زن را نمی‌تواند کامل واکاوی کند و نه می‌تواند در برابر شیوه زندگی و رفتار آنها نقدی داشته باشد.

بهترین سکانس؛ هیچ ارتباطی تمام نمی‌شود!

جمله معروفی است که می‌گوید هیچ ارتباطی تمام نمی‌شود، بلکه شکلش تغییر می‌یابد. فصل پایانی فیلم و سکانس نامه خواندن پسر و سپس پدر نیز همین مسئله را می‌رساند.

در سکانس ابتدایی آن نریشنی را گوش می‌کنیم که قرار است در همین فصل پایانی مجدد به آن پرداخته شود. پدر و پسر بر روی تخت نشسته‌اند و واگویه‌هایی که مادر برای خودش و درباره پدر نوشته است را می‌خوانند. سکانسی عاطفی که پیام سطر اول این پاراگراف را می‌دهد. رابطه هرگز پایان نمی‌یابد.

اگر از این فیلم خوشتان آمد...

فیلم سینمایی «صحنه‌هایی از ازدواج» به کارگردانی اینگمار برگمان را به شما پیشنهاد می‌کنم و سپس «کریمر علیه کریمر» را تا در رابطه با ازدواج و جدایی دو فیلم موثر، سویه‌نگر و عمیق را ببینید؛ یکی اروپایی و دیگری آمریکایی.

نگرش‌های نقادانه‌ای که می‌توانید دنبالش کنید...

فیلم را بی‌شک می‌توان با نگرشی روانکاوانه واکاوی کرد و اغلب چنین آثاری که درباره یک ارتباط هستند نیز چنین نگرشی را می‌طلبند.

کد خبر 4887403

منبع: مهر

کلیدواژه: فیلم بازی در نوروز 99 سعید هاشم زاده ویروس کرونا تئاتر ایران کانون پرورش فکری کودکان و نوجوانان موسیقی ایرانی برنامه تلویزیونی فیلم بازی در نوروز 99 فیلم سینمایی نوروز فیلم تئاتر برنامه رادیویی موسیقی پاپ رادیو تعطیلی سینماها سازمان صداوسیما داستان ازدواج

درخواست حذف خبر:

«خبربان» یک خبرخوان هوشمند و خودکار است و این خبر را به‌طور اتوماتیک از وبسایت www.mehrnews.com دریافت کرده‌است، لذا منبع این خبر، وبسایت «مهر» بوده و سایت «خبربان» مسئولیتی در قبال محتوای آن ندارد. چنانچه درخواست حذف این خبر را دارید، کد ۲۷۴۰۰۷۵۰ را به همراه موضوع به شماره ۱۰۰۰۱۵۷۰ پیامک فرمایید. لطفاً در صورتی‌که در مورد این خبر، نظر یا سئوالی دارید، با منبع خبر (اینجا) ارتباط برقرار نمایید.

با استناد به ماده ۷۴ قانون تجارت الکترونیک مصوب ۱۳۸۲/۱۰/۱۷ مجلس شورای اسلامی و با عنایت به اینکه سایت «خبربان» مصداق بستر مبادلات الکترونیکی متنی، صوتی و تصویر است، مسئولیت نقض حقوق تصریح شده مولفان در قانون فوق از قبیل تکثیر، اجرا و توزیع و یا هر گونه محتوی خلاف قوانین کشور ایران بر عهده منبع خبر و کاربران است.

خبر بعدی:

لحظه شماری سجاد برای پرسپولیس و سپاهان

به گزارش "ورزش‌سه"، شهباززاده حالا سالهاست که در فوتبال ایران حضور دارد و یکی دو سال هم در این بین به ترکیه و قطر رفت، اما اگر چند سال بعد که فوتبالش تمام شده و احتمالا وارد عرصه مربیگری شده از او درباره بهترین سال فوتبالی‌اش بپرسند، به لیگ بیستم اشاره خواهد کرد که زیر نظر محرم نویدکیا توانست با به ثمر رساندن 20 گل بهترین گلزن مسابقات لیگ برتر شود.

حضور شهریار در لیگ بیست و سوم شرایط سجاد را در استراتژی محرم نویدکیا به هم ریخت و در سالی که او خیلی در گلزنی موفق نبود، پس از جدایی محرم او هم راه جدایی در پیش گرفت. با این حال حتی جدایی از سپاهان و پیوستن به استقلال نتوانست سجاد را به روزهای خوب برگرداند و او در پایان فصل در حالی استقلال را ترک کرد که در ترکیب بهترین خط تهاجمی لیگ حتی یک گل هم نزده بود.

این ماجرا برای سجاد در مس رفسنجان زیر نظر ساکت الهامی هم ادامه دار بود، تا اینکه محرم نویدکیا از راه رسید و بار دیگر سجاد به مرد اول خط هجومی این مربی تبدیل شد؛ تغییر و تحولاتی که سبب شده او حالا یکی از زهردارترین مهاجمان لیگ برتر باشد تا علاوه بر به ثمر رساندن 3 گل، در ارسال پاس گل هم موفق عمل کند. مثل همین بازی آخر که پاس گل سعید واسعی و تک گل سه امتیازی مسابقه را با یک ضربه سر تماشایی مهیا کرد.

مس رفسنجان با محرم نویدکیا روی دور موفقیت قرار دارد و در این بین سجاد هم به فرم خوبی رسیده و این روزها با انگیزه زیادی برای دو دیدار برابر پرسپولیس و سپاهان تمرین می‌کند؛ جایی که می‌تواند مقابل دو غول فوتبال ایران بیشتر از گذشته فرم خوب و ایده‌آل خود را به رخ بکشد. مس با سپاهان در هفته بیست و هفتم رقابت خواهد کرد و در هفته پایانی مسابقات هم در آزادی به مصاف پرسپولیس می‌رود.

دیگر خبرها

  • دلخوری آرائوخو، با این پیشنهاد دیگر نمی‌مانم
  • جدایی یحیی به نفع پرسپولیس شد
  • طلاق می‌خواهم، چون شوهرم شب‌ها دیر به خانه می‌آید
  • شوک به رئال مادرید: اسطوره در فکر جدایی!
  • لحظه شماری سجاد برای پرسپولیس و سپاهان
  • احتمال جدایی اشکرینیار از پاری‌سن‌ژرمن
  • فیلم/ روایت عمو قناد از دلیل جدایی از فیتیله‌ای ها بعد از ۱۰ سال!
  • چرا یک وصال عاشقانه به جدایی تلخ می‌انجامد؟
  • نگاهی به زندگی عاشقانه جنجالی ایلان ماسک؛ شریک زندگی کنونی او کیست؟
  • علت جدایی سحر دولتشاهی از رامبد جوان فاش شد+ ویدئو