Web Analytics Made Easy - Statcounter

به گزارش ایسنا و به نقل از فیز، پژوهشگران "مرکز تحقیقات محیط زیست هلمولتز" (UFZ) آلمان، به کشفی رسیده‌اند که شاید راه حل یکی از بزرگترین مشکلات این سیاره باشد. آنها نوعی باکتری را کشف کرده‌اند که می‌تواند برخی از پیوندهای شیمیایی "پلی‌اورتان" (Polyurethane) را از بین ببرد.

دکتر "هرمان هایپیپر" (Hermann Heipieper)، از نویسندگان این پژوهش گفت: این باکتری می‌تواند از این ترکیبات به عنوان منبع انرژی استفاده کند.

بیشتر بخوانید: اخباری که در وبسایت منتشر نمی‌شوند!

یافته‌های این پژوهش، گام مهمی به سوی بازیافت محصولاتی که از جنس پلی‌اورتان هستند، به شمار می‌روند.

پلی‌اورتان، در تولید محصولات متفاوتی از جمله پوشش لوله‌های مدفون در خاک و یا در مخازن آب و فاضلاب به کار می‌رود و کاربردهای بسیاری دارد.

با وجود کاربردهای بسیار پلی‌اورتان، نمی‌توان از معایب آن چشم‌پوشی کرد. بازیافت پلی‌اورتان، بسیار دشوار است و به انرژی زیادی نیاز دارد. پلاستیک‌هایی که از پلی‌اورتان ساخته می‌شوند، با گرما ذوب نمی‌شوند و مواد سمی زیادی نیز تولید می‌کنند.

به کار بردن ریزارگانیسم‌هایی مانند باکتری‌ها و قارچ‌ها برای تجزیه پلاستیک‌هایی که از نفت ساخته می‌شوند، حوزه پژوهشی گسترده‌ای را پوشش می‌دهد اما کمتر پژوهشی به بررسی پلی‌اورتان اختصاص یافته است.

پژوهشگران در این بررسی، نوعی باکتری موسوم به "سودوموناس تی‌دی‌ای ۱" (Pseudomonas TDA1) را معرفی کردند که می‌تواند به پیوندهای شیمیایی تشکیل‌دهنده پلاستیک‌های پلی‌اورتان حمله کند.

هایپیپر تاکید کرد که پیش از استفاده فنی و تجاری از این باتری، باید بررسی‌های بیشتری در مورد آن صورت بگیرد تا کارآیی آن تایید شود.

این پژوهش، در مجله Frontiers in Microbiology به چاپ رسید.

منبع: الف

کلیدواژه: پلی اورتان

درخواست حذف خبر:

«خبربان» یک خبرخوان هوشمند و خودکار است و این خبر را به‌طور اتوماتیک از وبسایت www.alef.ir دریافت کرده‌است، لذا منبع این خبر، وبسایت «الف» بوده و سایت «خبربان» مسئولیتی در قبال محتوای آن ندارد. چنانچه درخواست حذف این خبر را دارید، کد ۲۷۴۰۱۰۸۴ را به همراه موضوع به شماره ۱۰۰۰۱۵۷۰ پیامک فرمایید. لطفاً در صورتی‌که در مورد این خبر، نظر یا سئوالی دارید، با منبع خبر (اینجا) ارتباط برقرار نمایید.

با استناد به ماده ۷۴ قانون تجارت الکترونیک مصوب ۱۳۸۲/۱۰/۱۷ مجلس شورای اسلامی و با عنایت به اینکه سایت «خبربان» مصداق بستر مبادلات الکترونیکی متنی، صوتی و تصویر است، مسئولیت نقض حقوق تصریح شده مولفان در قانون فوق از قبیل تکثیر، اجرا و توزیع و یا هر گونه محتوی خلاف قوانین کشور ایران بر عهده منبع خبر و کاربران است.

خبر بعدی:

بررسی مشکلات آب و فاضلاب روستای بخشکندی شهرستان سلماس

به گزارش خبرگزاری صداوسیمای استان آذربایجان غربی،در بازدید بخشدار بخش مرکزی سلماس به همراه سرپرست امور آب و فاضلاب این شهرستان، مسائل و مشکلات آب و فاضلاب روستای بخشکندی این شهرستان مورد بررسی قرار گرفت.

در این بازدید مقرر شد مطالعات لازم و برآورد‌های اولیه جهت تعریف پروژه توسط امور آب و فاضلاب سلماس انجام و با اجرای عملیات اصلاح شبکه و بهسازی تاسیسات با مساعدت بخشداری و مشارکت اهالی روستا مشکلات ۳۲۰ نفر جمعیت ساکن در این روستا مرتفع شود.

دیگر خبرها

  • کشف بزرگترین سیاهچاله در نزدیکی کره زمین
  • غیرقابل دسترس ترین مکان عبادت روی سیاره زمین! (+عکس)
  • توضیح عنایتی در مورد تعویض عجیب پرسپولیسی سابق
  • ممنوعیت عرضه کیسه پلاستیک رایگان در فروشگاه‌ های زنجیره‌ای
  • بررسی مسائل و مشکلات مرکز علم و فناوری خوی
  • کشفی تازه: زهره کربن و اکسیژن نشت می‌کند
  • مشکلات مردم دستجرد بررسی شد
  • بررسی مشکلات آب و فاضلاب روستای بخشکندی شهرستان سلماس
  • بررسی مشکلات و مسائل مردم دستجرد با حضور منتخبان مجلس
  • اجرای ۲۰ برنامه در هفته زمین پاک استان