Web Analytics Made Easy - Statcounter
به نقل از «همشهری آنلاین»
2024-03-29@06:34:19 GMT

حجم آب پشت سدهای خراسان رضوی دو برابر شد

تاریخ انتشار: ۹ فروردین ۱۳۹۹ | کد خبر: ۲۷۴۰۱۴۶۵

حجم آب پشت سدهای خراسان رضوی دو برابر شد

به گزارش همشهری‌آنلاین به نقل از ایرنا، محمد علایی، مدیرعامل شرکت آب منطقه‌ای استان خراسان رضوی شنبه ۹ فروردین در گفت‌وگو با خبرنگاران گفت: حجم آب در مخزن ذخیره پشت سدهای خراسان رضوی طی مدت مشابه پارسال ۲۴ درصد از کل ظرفیت آنها بود.

وی ادامه داد: بارش‌های رخ داده اخیر تاکنون موجب رشد ۲۱ درصدی حجم آب در کل فضای ذخیره‌سازی پشت سدهای خراسان رضوی شده است.

بیشتر بخوانید: اخباری که در وبسایت منتشر نمی‌شوند!

 

مدیرعامل شرکت آب منطقه‌ای خراسان رضوی گفت: بر این اساس هم‌اینک ۷۱۵ میلیون مترمکعب آب در مخازن سدهای این استان جمع شده است.

وی افزود: حدود ۱۵ میلیون مترمکعب از آبی که هم‌اینک پشت سدهای خراسان رضوی انباشته شده مربوط به آورد آبی از ابتدای امسال تاکنون است.  

علایی ادامه داد: دو سد کوچک "کمایستان" در جغتای و "دولت‌آباد" در چناران نیز تاکنون سرریز و ذخیره آبی ۶ سد دیگر شامل ارداک، درونگر، چالی دره، زاوین و یام خراسان رضوی هم بالای ۸۰ درصد پرآب شده است.

وی مجموع حجم ذخیره آب سدهای بزرگ و در حال بهره‌برداری را در خراسان رضوی یک میلیارد و ۵۱۲ میلیون مترمکعب اعلام و بیان کرد: یک میلیارد و ۲۵۰ میلیون مترمکعب از این حجم مربوط به سد دوستی مشترک بین ایران و جمهوری ترکمنستان است.

مدیرعامل شرکت آب منطقه‌ای خراسان رضوی حجم ذخیره‌سازی سد دوستی را ۵۴۶ میلیون مترمکعب ذکر و بیان کرد: ۴۵ درصد از حجم قابل ذخیره سد دوستی که در تامین آب مشهد نقش مهمی دارد هم‌اینک پرآب است.

وی گفت: میزان آب کنونی ذخیره شده پشت سد دوستی نسبت به مدت مشابه پارسال ۲۱ درصدی افزایش نشان می‌دهد.

سد خاکی "دوستی" با هسته رسی به ارتفاع ۷۸ متر، طول تاج ۶۵۵ و عرض تاج ۱۵ متر و مخزن یک میلیارد و ۲۵۰ میلیون مترمکعبی، در مرز ایران و ترکمنستان بر رودخانه مرزی هریرود در فاصله ۷۵ کیلومتری شهر سرخس قرار دارد. این سد با همکاری مشترک ایران و ترکمنستان سال ۱۳۸۴ به بهره‌برداری رسید.  

خراسان رضوی دارای ۳۲ سد فعال در محدوده شهرستان‌های تربت‌حیدریه، قوچان، مشهد، خواف، درگز، سبزوار، تایباد، تربت‌جام، چناران، سرخس، نیشابور، کلات و فریمان است.  

کد خبر 495966 برچسب‌ها آب منابع استان خراسان رضوی سد

منبع: همشهری آنلاین

کلیدواژه: آب منابع استان خراسان رضوی سد پشت سدهای خراسان رضوی میلیون مترمکعب سد دوستی پشت سد

درخواست حذف خبر:

«خبربان» یک خبرخوان هوشمند و خودکار است و این خبر را به‌طور اتوماتیک از وبسایت www.hamshahrionline.ir دریافت کرده‌است، لذا منبع این خبر، وبسایت «همشهری آنلاین» بوده و سایت «خبربان» مسئولیتی در قبال محتوای آن ندارد. چنانچه درخواست حذف این خبر را دارید، کد ۲۷۴۰۱۴۶۵ را به همراه موضوع به شماره ۱۰۰۰۱۵۷۰ پیامک فرمایید. لطفاً در صورتی‌که در مورد این خبر، نظر یا سئوالی دارید، با منبع خبر (اینجا) ارتباط برقرار نمایید.

با استناد به ماده ۷۴ قانون تجارت الکترونیک مصوب ۱۳۸۲/۱۰/۱۷ مجلس شورای اسلامی و با عنایت به اینکه سایت «خبربان» مصداق بستر مبادلات الکترونیکی متنی، صوتی و تصویر است، مسئولیت نقض حقوق تصریح شده مولفان در قانون فوق از قبیل تکثیر، اجرا و توزیع و یا هر گونه محتوی خلاف قوانین کشور ایران بر عهده منبع خبر و کاربران است.

خبر بعدی:

افزایش ۱.۶ درصدی حجم آب پشت سد های آذربایجان غربی

به گزارش خبرگزاری صداوسیمای استان آذربایجان غربی،  مجید رستگاری بیان کرد: حجم فعلی آب در مخازن سدهای استان، یک هزار و ۱۳۸ میلیون مترمکعب است که این میزان در مدت مشابه سال قبل یک هزار ۱۲۱ میلیون مترمکعب بود که نشان از افزایش، ۱.۶ درصدی دارد.

وی ادامه داد: سد بوکان با ۵۹۷ میلیون مترمکعب آب پر آب ترین سد استان است.

رستگاری اظهار کرد: سد سردشت با ۳۳۶ و سد مهاباد با ۱۷۵ میلیون مترمکعب در ردیف دوم و سوم پر آب ترین سدهای استان قرار گرفته اند.

 

وی با اشاره به اینکه در حال حاضر سد سیلوه ۱۴۳ میلیون مترمکعب آب دارد گفت:سد شهرچای نیز  در حال حاضر دارای  ۵۰.۵ میلیون مترمکعب آب است که در مدت مشابه سال قبل، ۶۷.۵ میلیون مترمکعب آب داشت.

دیگر خبرها

  • حجم آب سدهای آذربایجان غربی به ۱.۶ میلیارد مترمکعب رسید
  • حجم آی سدهای آذربایجان غربی به ۱.۶ میلیارد مترمکعب رسید
  • افزایش ۱.۶ درصدی حجم آب پشت سد های آذربایجان غربی
  • ذخیره آب سدهای مازندران ۵۳ درصد افزایش یافت
  • لحظات زیبای سرریز شدن سدهای یک استان کشور | تصاویر
  • ذخیره آب سدهای کردستان به ۶۵ درصد رسید
  • حجم ذخیره آبی در سدهای خوزستان به بیش از ۱.۸ میلیارد مترمکعب رسید
  • ۴.۰۳ میلیون مترمکعب به حجم آب پشت سدهای لرستان اضافه شده است
  • سدهای خراسان رضوی همچنان کم آب است
  • میزان ذخیره آب سدهای کردستان به ۶۵ درصد رسید