Web Analytics Made Easy - Statcounter
به نقل از «آفتاب»
2024-04-24@20:12:47 GMT

خطر کرونا برای جوان‌ترها چقدر است؟

تاریخ انتشار: ۹ فروردین ۱۳۹۹ | کد خبر: ۲۷۴۰۲۲۰۷

خطر کرونا برای جوان‌ترها چقدر است؟

آفتاب‌‌نیوز :

دکتر روزانا الین خان که پزشک اورژانس و نماینده حزب کارگر در پارلمان بریتانیا است به بی‌بی‌سی گفته:" این بیماری فقط مختص افراد مسن یا مبتلایان به بیماری‌های زمینه‌ای نیست."

یک روز بعد از این اظهار نظر، یک فرد ۱۸ ساله با بیماری زمینه‌ای در اثر کرونا در انگلستان جان خود را از دست داد. گفته می‌شود او جوان‌ترین قربانی کرونا در بریتانیاست.

بیشتر بخوانید: اخباری که در وبسایت منتشر نمی‌شوند!

سن و خطر کرونا

می‌گویند این بیماری برای افراد مسن بیشتر خطر دارد. محققان دانشگاه امپریال لندن رابطه مشخصی بین سن و احتمال بستری در بیمارستان به علت کرونا می‌بینند. احتمال بستری در بخش مراقبت‌های ویژه هم در سالمندان بیشتر است.

در انگلستان، کمتر از پنج درصد افراد زیر ۵۰ سال به دلیل این بیماری در بیمارستان بستری شده‌اند اما در افراد ۷۰ تا ۷۹ سال این رقم به ۲۴ درصد می‌رسد. پنج درصد از افراد زیر ۴۰ سال به بخش مراقبت‌های ویژه منتقل شده‌اند، در مقایسه با ۲۷ درصد افراد ۶۰ تا ۶۹ سال و ۴۳ درصد افراد ۷۰ تا ۷۹ سال.

اما در دو کشور چین و ایتالیا، این میزان در افراد بالای ۸۰ سال به ۷۱ درصد می‌رسد.

بر اساس بررسی یک موسسه تحقیقاتی خیریه، در انگلستان، ولز و ایرلند شمالی، میانگین سن افرادی که به بخش مراقبت‌های ویژه منتقل می‌شوند، ۶۳ سال بوده است.

مرکز کنترل و پیشگیری بیماری آمریکا می‌گوید آمار اولیه نشان می‌دهد ۵۳ درصد افرادی که بستری شدند بالای ۵۵ سال بودند که یعنی نزدیک به نیمی جوان‌تر بوده‌اند. با این حال، بستری در بخش مراقبت‌های ویژه و مرگ بیشتر در سنین بالا بوده، حدود ۸۰ مرگ در افراد بالای ۶۵ سال بوده است.

این ارقام همه میانگین هستند. جوان‌ترهایی هم بوده‌اند که دچار بیماری وخیم‌تری شده که در برخی موارد جان باخته‌اند.

در ایتالیا، بیماری در افراد بین ۴۰ تا ۴۹ سال در چهار دهم درصد به منجر به مرگ شده، در مقایسه با ۱۹.۷ درصد در افراد بالای ۸۰ سال. در آمریکا تخمین زده می‌شود که کرونا در خفت دهم درصد موارد به مرگ افراد ۴۰ تا ۴۹ سال انجامیده است.

آنتونی فوسی، رئیس موسسه ملی آلرژی و بیماری‌های عفونی آمریکا می‌گوید: "آمار کل مرگ تا حد بسیار زیادی در افراد مسن و مبتلایان به بیماری‌های زمینه ای بوده ولی این ویروس معادله ریاضی نیست. افراد جوان‌تری هم سخت بیمار خواهند شد."

سازمان جهانی بهداشت می2گوید: "با اینکه بر اساس آمارهای موجود افراد بالای ۶۰ سال در معرض خطر بیشتری هستند، ولی جوانان و کودکان هم در اثر این بیماری جان خود را از دست داده‌اند. "

نتیجه یک تحقیق در چین درباره بیش از دوهزار کودک مبتلا به کرونا نشان می‌دهد اگرچه شدت نشانه‌های بالینی در کودکان کمتر از بزرگسالان بوده ولی خردسالان بخصوص نوزادان آسیب‌پذیر بودند.

بیماری‌های زمینه‌ای:

بیماری‌های زمینه‌ای بدون در نظر گرفتن سن، مهم هستند. به عنوان مثال حدود ۴.۳ میلیون نفر در بریتانیا مبتلا به آسم هستند که در صورت ابتلا به ویروس کرونا، در معرض خطر بیشتری قرار می‌گیرند، در تمام سنین.

در سال ۲۰۱۳، آخرین باری که اداره آمار ملی درباره شیوه کلی زندگی در بریتانیا نظرسنجی کرد، ۲۱ درصد افراد ۲۵ تا ۴۴ سال گفتند که نوعی بیماری مزمن دارند. بعضی هم ممکن است بیماری زمینه‌ای داشته باشند ولی مطلع نباشند.

جلوگیری از شیوع

با اینکه افراد جوان کمتر احتمال دارد بشدت بیمار شوند ولی می‌توانند براحتی ویروس کرونا را منتقل کنند. آنها ممکن است هیچ نشانه‌ای نداشته یا علائم خفیف‌تری داشته باشند و به همین دلیل ندانند که مبتلا شده‌اند.

به نظر می رسد این بیماری از آنفلوآنزا مسری‌تر است. به نظر متخصصان، هر فرد ناقل این ویروس، میانگین دو تا سه نفر دیگر را مبتلا می‌کند. این دو یا سه نفر هم هر کدام ویروس را به دو یا سه نفر دیگر منتقل می‌کنند، یعنی تعداد مبتلایان بسرعت می‌تواند به صدها و هزارها نفر برسد. فاصله‌گرفتن از دیگران این زنجیره را قطع می‌کند.

منبع: بی بی سی

منبع: آفتاب

کلیدواژه: ویروس کرونا جوانان بیماری های زمینه ای بخش مراقبت های ویژه افراد بالای درصد افراد

درخواست حذف خبر:

«خبربان» یک خبرخوان هوشمند و خودکار است و این خبر را به‌طور اتوماتیک از وبسایت aftabnews.ir دریافت کرده‌است، لذا منبع این خبر، وبسایت «آفتاب» بوده و سایت «خبربان» مسئولیتی در قبال محتوای آن ندارد. چنانچه درخواست حذف این خبر را دارید، کد ۲۷۴۰۲۲۰۷ را به همراه موضوع به شماره ۱۰۰۰۱۵۷۰ پیامک فرمایید. لطفاً در صورتی‌که در مورد این خبر، نظر یا سئوالی دارید، با منبع خبر (اینجا) ارتباط برقرار نمایید.

با استناد به ماده ۷۴ قانون تجارت الکترونیک مصوب ۱۳۸۲/۱۰/۱۷ مجلس شورای اسلامی و با عنایت به اینکه سایت «خبربان» مصداق بستر مبادلات الکترونیکی متنی، صوتی و تصویر است، مسئولیت نقض حقوق تصریح شده مولفان در قانون فوق از قبیل تکثیر، اجرا و توزیع و یا هر گونه محتوی خلاف قوانین کشور ایران بر عهده منبع خبر و کاربران است.

خبر بعدی:

مشاوره ژنتیکی بن‌بستی برای بیماری‌های ژنتیکی

گروه سلامت خبرگزاری علم و فناوری آنا؛ شیوع بیماری‌های ژنتیکی، یک به دو هزار نفر در سال اعلام می‌شود، اما باید توجه داشت که بیماری‌هایی مانند سرطان، آسم و آلزایمر شیوع بیشتری دارد. از آنجایی که این بیماری‌ها وابسته به محیط هستند، لازم است با بررسی ژنتیک و محیط از بروز این بیماری‌ها پیشگیری شود و اگر فردی به این بیماری‌ها مبتلا شد، روش درمان خاص فرد به وی ارائه شود.

مریم اسلامی متخصص و مشاور ژنتیک در گفت‌وگو با خبرنگار گروه سلامت خبرگزاری علم و فناوری آنا؛ با اشاره به لزوم مشاوره ژنتیک قبل از ازدواج برای زوجین، گفت: افراد به منظور پیشگیری از بروز مشکلات ژنتیکی در بین خود و فرزندانشان باید مشکلات و بیماری‌های سه نسل گذشته خود را با متخصص ژنتیک در میان بگذارند. 

وی افزود: بررسی شجره‌نامه ۳ نسل قبل زوجین از قبیل مشکلات و بیماری‌هایی ازجمله بینایی، ناشنوایی، عقب‌افتادگی ذهنی، مشکلات استخوانی، ماهیچه‌ای، بیماری‌های خونی، انواع سرطان و انواع معلولیت‌های خانواده‌های پدری و مادری و بچه‌های آنها لازم است. 

متخصص و مشاور ژنتیک گفت: اگر افراد دارای این مشکلات باشند باید آزمایشات لازم را به همراه داشته‌باشند تا در کنار بررسی شجره‌نامه و جمع‌آوری اطلاعات، میزان خطر و مشاوره‎هایی که لازم است به افراد داده شود.

اسلامی افزود: در این مشاوره‌ها مشکلات روحی و روانی کم شدن یا زیاد شدن ژن‌های زنانه یا مردانه در فرزندان نیز مورد مطالعه قرار می‌گیرد.

وی ادامه داد: این مشاوره‌ها برای همه افراد لازم است، اما برای ازدواج‌های فامیلی تاکید بیشتری وجود دارد، چرا که در ازدواج‌های فامیلی تشابه ژنتیکی و اینکه زوجین می‌توانند ناقل سالم بیماری باشند، وجود دارد. همچنین این الزام برای افرادی که سابقه بیماری‌های ژنتیکی یا سرطان‌ها را در خانواده خود را دارند نیز مطرح است.

اسلامی با بیان اینکه همه مشکلات و بیماری‌های ژنتیکی لزوما از زمان تولد مشخص نیست، گفت: گاهی گمان افراد در دیر مشخص‌شدن بیماری‌های ژنتیکی یا بیماری حادثه‌ای مثل زمین خوردن کودک و مصرف داروی اشتباه بوده، در صورتی که علت آن بیماری ژنتیکی است.

مزایای ژن درمانی

وی افزود: از مزایای این مشاوره‌ها می‌توان در ابتدا به اصلاح ژنتیکی خود افراد و جلوگیری از مشکلات حرکتی و بیماری‌هایی مثل پارکینسون، تالاسمی، سندروم داون و.. اشاره و در ادامه باید از انتقال این بیماری‌ها به کودکان و نسل بعد جلوگیری کرد.

متخصص و مشاور ژنتیک گفت: در ایران از هر ۳۰ زوج یک نفر ناقل بیماری اس ام‌ای است و این اصلا ارتباطی با ازدواج‌های فامیلی ندارد، همچنین شیوع بیماری تالاسمی در دهه‌های اخیر باعث می‌شود همه افراد این مشاوره‌های ژنتیکی را انجام دهند تا در آینده، خود و کودکان آنها به این بیماری‌ها دچار نشوند.

اسلامی بابیان اینکه مانع‌شدن گروه خونی از ازدواج یک اشتباه رایج بین مردم است، تشریح کرد: در آزمایش خون قبل از ازدواج وجود ژن‌ها و دی ان ای‌های مشترک بیماری‌زا بررسی می‌شود ولی اینکه بعضی گروه خونی‌ها نمی‌توانند باهم ازدواج کنند وجود ندارد.

انتهای پیام/

دیگر خبرها

  • مشاوره ژنتیکی بن‌بستی برای بیماری‌های ژنتیکی
  • شایع‌ترین اختلالات روانی کرونا و آمار آن
  • درباره سرخک و واکسیناسیون آن چه می‌دانید؟
  • همه چیز درباره انگ اجتماعی
  • غربالگری سه سرطان شایع در هفته سلامت در مشهد انجام می‌شود
  • حجاج این ۲ توصیه پزشکی را جدی بگیرند
  • ۲ توصیه مهم پزشکی به زائران خانه خدا | بخش عمده‌ سرماخوردگی‌ها کروناست | شیوع یک سویه بسیار واگیر کرونا
  • ۶۳ درصد حیوان گزیدگی در استان سمنان مربوط به سگ است
  • قرارگرفتن بیماران توانبخشی تحت پوشش صندوق بیماری‌های صعب العلاج
  • سندروم پس از کرونا چیست؟