Web Analytics Made Easy - Statcounter

همنامی مساجد و کانون‌های فرهنگی هنری با امام حسین(ع) برکات فراوانی برای آنها داشته که انجام فعالیت‌های اثرگذار قرآنی و اجتماعی جزء آنها است. همچنین است ثبت این همنامان نور به عنوان اثر ملی.

به گزارش خبرنگار گروه مسجد و کانون های مساجد خبرگزاری شبستان، مساجد مردمی‏ ترین پایگاه ارتباط با خدا در روی زمین هستند و همواره به عنوان مدرسه تزکیه و تعلیم دانش،زمینه ساز رشد و تعالی انسان‏ های خداجو و پناهگاه همیشگی بندگان خدا بوده اند.

بیشتر بخوانید: اخباری که در وبسایت منتشر نمی‌شوند!

این خانه های خدا، بهشتی هستند که مردم در آنجا فراغ از روزمرگی ها طعم شیرین ارتباط با خدا را می چشند و مشکلات روزمره شان را آنجا پیگیری می کنند.

 

در سلسله گزارش‌های «همنامان نور» مساجدی که همنام حضرات معصومین (ع) و بزرگان دین هستند، معرفی می شوند، تا از این طریق دریابیم آن مساجد در پرتو ارتباط با آن معصوم (ع) در طول سال چه فعالیت هایی را انجام می دهند و منشا چه برکاتی هستند. در این گزارش به مناسبت سوم شعبان سالروز ولادت امام حسین(ع) به  معرفی مساجد و کانونی همنام با آن حضرت پرداختیم.

 

مسجد امام حسین (ع)

 مسجد امام حسین(ع) تهران در میدان امام حسین (ع)، از مکان‌های آیینی و مذهبی شهر تهران واقع شده که تقریبا برای تمام مناسب‌های مذهبی میزبان علاقه‌مندان است. از عزاداران و دوستداران اهل بیت (ع)، کمتر کسی است که این میدان را نشناسد. این میدان با همکاری مسجد امام حسین(ع) بیش از 10 سال است که میزبان مناسبت‌های گوناگون مذهبی است، از جمله مراسم عزاداری، جشن‌ها و اعیاد که مداحان مشهور تهران برای شور بیشتر این مراسم به این میدان می‌آیند که این امر خود باعث جذب بیشتر علاقه‌مندان و شرکت‌کنندگان خواهد شد.

 

بنای مسجد امام حسین (ع) میدان امام حسین(ع) تهران در سال 1342 و توسط مرحوم حاج شیخ عباسعلی اسلامی از مؤسسان مدارس دینی احداث شد و استادهای برجسته معماری سنتی معاصر ایران یعنی مرحوم استاد حسین لرزاده و مرحوم محمد کاشی ساخت آن را بر عهده داشتند، این مسجد در سال 1346 مقارن با سالروز میلاد حضرت محمد (ص) رسماً برای ادای فرایض دینی افتتاح شد.

 

 پایگاه بسیج این مسجد هم از پایگاه های بسیج فعال است که در برنامه های فرهنگی میدان آیینی امام حسین(ع) هم مشارکت دارند. امام جماعت این مسجد فعال حجت‎الاسلام سید محمد حسن ابوترابی فرد است.

 

 

 

این مسجد قدیمی در سال 95  مورد مرمت و بازسازی قرار گرفت و تلاش شد اقدامات زیربنایی و اصولی برای این مسجد به کار بسته شود زیرا در طول چندین سال اخیر فعالیت این مسجد، اقدامات بسیار ناچیزی در راستای مرمت و نوسازی این مسجد انجام شده بود، اما با کمک خیرین و مردم نمازگزار تلاش شد، بخش‌های مختلف آن را به شکلی اساسی مجهز گردد، تا گامی در جهت رونق بیشتر این مسجد شود.

 

تغییرات در سیستم‌های تهویه، نصب سیستم‌های گرمایشی و سرمایشی به روز، عایق‌بندی سقف مسجد، کتیبه نویسی، کاشی‌کاری دیوار‌ها، بازسازی سرویس‌های بهداشتی و تعمیرات در شبستان از جمله اقداماتی بود که در این مسجد انجام شد.

 

 

مسجد سید الشهدا(ع) خوی

مسجد سید الشهدا(ع) خوی در استان آذربایجان غربی یکی از این مساجد تاریخی زیباست که با بیش از یک و نیم قرن قدمت از ویژگی های معماری منحصر به فردی برخوردار است.تاریخ احداث بنا را سال ۱۲۲۶ هجری قمری ذکر نموده‌اند.مسجد سید الشهداء(ع)، در بخش مرکزی شهرخوی، در ضلع شمالی خیابان انقلاب و در داخل بافت قدیمی شهر و روبروی بازار قرار دارد.

 

این مسجد تاریخی در دوره قاجاریه بنا شده است و ۸۰۰ مترمربع زیر بنا دارد و از مساجد فعال شهر خوی است.

 

 

مسجد سید الشهدا خوی که درگذشته به مسجد جامع مشهور بوده است دو در ورودی در غرب و شرق و شبستانی دلکش و صحنی نسبتا وسیع دارد که عمده تزئینات آن را آجر کاری های بسیار زیبا با طرح لوزی و مدور و رسم هندی تشکیل می دهد.

 

بنای مسجد سید الشهداء(ع) را به موجب روایت محلّی، احمد خان دنبلی، پی ریزی کرده و حسین خان، نیت تکمیل آن را داشت و دو مدرسه در شرق و غرب آن پیش بینی شده بود و طبقه اول یکی از آنها ساخته شده بود، اما با اینکه مصالح لازم، از سنگ و آجر در محل کار آماده شده بود.ولی نا تمام ماند.

 

 

تزئینات عمده آن، آجر کاری های بسیار زیبا با طرح لوزی مدور، ستاره و رسم هندسی می باشد، که شباهت زیادی با تزئینات آجری مسجد ملاّحسن، که در طرف دیگر خیابان واقع شده است، دارد و به نظر می رسد که این دو مسجد همزمان با هم ساخته شده اند و شاید معمارشان نیز یک نفر بوده است.دالان ورودی مسجد دارای سه گنبد پوششی نسبتاَ طولانی می باشد. سالن مسجد حدود ۴۰ سانتی متر از سطح دالان پایین تر است، که با احتساب فاصله ۶۰ سانتی متر دالان تا کف خیابان، صحن مسجد به فاصله یک متری از خیابان قرار دارد.

 

پانزده گنبد این مسجد بر روی ۸ ستون سنگی تراشیده بنا شده و در پی آن سنگ های آذرین بکار رفته و دیوار هایش با آجرهای چهار گوش استحکام یافته است.

 

در سنگ نوشته ای که در انتهای ورودی مسجد نصب شده، ترکیب «یا غفور یا وودود» دیده می شود که با احتساب حروف ابجد برابر ۱۳۲۳ هـجری قمری است. این بنای تاریخی به شماره ۱۹۵۲ در فهرست آثار ملی کشور به ثبت رسیده است.

 

کانون فرهنگی هنری مسجد امام حسین(ع)

کانون فرهنگی هنری مسجد امام حسین(ع) استان فارس یکی از کانون های مساجد فعال در این استان است که با اجرای برنامه های متنوع فرهنگی، آموزشی و مذهبی توانسته زمینه حضور پررونق جوانان و نوجوانان در این پایگاه دینی را فراهم کند.

 

این کانون در هفت محور قرآن و عترت، فعالیت های اجتماعی، هنری، شبکه سازی و فضای مجازی، کتاب و کتابخوانی و اوقاف فراغت که مبنای فعالیت های کانون های فرهنگی هنری مساجد است، توانسته با تدارک برنامه های متنوع پاسخگوی نیازهای روز مخاطبان خود باشد.دوره های صحیفه سجادیه شناسی، قرائت قرآن، نهج البلاغه و روانخواني قرآن از جمله ها دوره های آموزشی است که در محور قرآن و عترت در این کانون فرهنگی هنری برگزار می شود.

 

همچنین در محور فعالیت های اجتماعی نیز کانون فرهنگی هنری مسجد امام حسین(ع) برنامه های مختلفی اجرا می کند که می توان به برگزاری دوره های کوه‌پيمايي، پياده روي، ورزش های رزمي، مشاوره، ارودیی و گردشگری، فوتسال و فوتبال اشاره کرد.

 

 کانون مسجد امام حسین(ع) در طول سال مسابقات کتابخوانی و نمایشگاههای متعددی نیز برگزار می کند.در موضوع هنر بویژه هنر اسلامی نیز در این کانون دور های قصه گويي، سرود، نمايش، عکاسی، شعر و ادبيات، مداحی، تواشیح، تعزیه، تئاتر و نقاشی برگزار می شود.

 

دوره های اخلاقی، بصیرتی، اعتقادی، درسی و تقویتی و پاسخگویی به شبهات اعتقادی و اخلاقی نوجوانان و جوانان و تشکیل هسته های فرهنگی از دیگر برنامه های این کانون فرهنگی هنری در جهت مقابله با تهاجم فرهنگی دشمن است.

پایان پیام/40

منبع: شبستان

کلیدواژه: ولادت امام حسین ع فعالیت های مسجدی کانون فرهنگی هنری مسجد امام حسین ع مسجد سید

درخواست حذف خبر:

«خبربان» یک خبرخوان هوشمند و خودکار است و این خبر را به‌طور اتوماتیک از وبسایت shabestan.ir دریافت کرده‌است، لذا منبع این خبر، وبسایت «شبستان» بوده و سایت «خبربان» مسئولیتی در قبال محتوای آن ندارد. چنانچه درخواست حذف این خبر را دارید، کد ۲۷۴۰۲۵۲۶ را به همراه موضوع به شماره ۱۰۰۰۱۵۷۰ پیامک فرمایید. لطفاً در صورتی‌که در مورد این خبر، نظر یا سئوالی دارید، با منبع خبر (اینجا) ارتباط برقرار نمایید.

با استناد به ماده ۷۴ قانون تجارت الکترونیک مصوب ۱۳۸۲/۱۰/۱۷ مجلس شورای اسلامی و با عنایت به اینکه سایت «خبربان» مصداق بستر مبادلات الکترونیکی متنی، صوتی و تصویر است، مسئولیت نقض حقوق تصریح شده مولفان در قانون فوق از قبیل تکثیر، اجرا و توزیع و یا هر گونه محتوی خلاف قوانین کشور ایران بر عهده منبع خبر و کاربران است.

خبر بعدی:

شادمانی پاکستانی‌ها برای موفقیت عملیات «وعده صادق»

   به گزارش سرویس بین الملل خبرگزاری صدا و سیما؛ از اسلام آباد، جمع کثیری از مردم شهر کراچی پاکستان با حضور در خیابان‌ها و برگزاری تجمعات شعار‌های مرگ بر اسرائیل، مرگ بر آمریکا و لبیک یا اقصی را فریاد زدند.

کد ویدیو دانلود فیلم اصلی

 
در این تجمعات ضد صهیونیستی که یکی از آنها به همت بنیاد فلسطین پاکستان برگزار شد، فعالان سیاسی، رهبران مذهبی، چهره‌های اقلیت مذهبی، زنان و کودکان پاکستانی از تنبیه رژیم اشغالگر اسرائیل از سوی سپاه پاسداران انقلاب اسلامی ایران حمایت کردند.
در این تجمعات خیابانی تاکید شد: حمله به رژیم نامشروع و ضد انسانی اسرائیل از سوی ایران خواست تمام مسلمان دنیا بویژه مردم پاکستان و مطابق با ایدئولوژی «محمد علی جناح» بنیانگذار جمهوری اسلامی پاکستان است.
مردم شرکت کننده در این تجمعات از دولت پاکستان خواستند در کنار ایران ایستاده و برای متحد کردن هرچه بیشتر امت اسلامی در مقابل همینه پوشالی رژیم اشغالگر اسرائیل در شرایطی که ادعای شکست ناپذیری این رژیم توسط سپاه پاسداران ایران به خاک کشیده شده، تلاش کنند.
همچنین اجتماعات دیگری نیز شب گذشته در مناطق مختلف شهر کراچی پاکستان برگزار شد که طی آن رهبران و هواداران گروه‌های مذهبی و سیاسی مختلف از عملیات «وعده صادق» توسط جمهوری اسلامی ایران حمایت کردند.

دیگر خبرها

  • جشن عملیات وعده صادق در کانون‌های مساجد آذربایجان غربی
  • تربیت نوجوانان با فرهنگ مهمترین هدف کانون های مساجد است
  • تاثیر استفاده از هنر در غنی سازی فرهنگ اسلامی
  • فعالیت های کانون مساجد در مازندران توسعه می یابد
  • کانون‌های فرهنگی‌ مساجد در غنی‌سازی فرهنگ‌ اسلامی اثرگذار هستند
  • تبلیغ در مدارس مهمتر از مساجد است
  • فعالیت بیش از هزار کانون فرهنگی و هنری مساجد در مازندران
  • شادمانی پاکستانی‌ها برای موفقیت عملیات «وعده صادق»
  • حُسن خلق و آثار و برکات آن در زندگی انسان ها
  • ۱۵۰۲ عضو جدید به کانون های مساجد خراسان شمالی اضافه شدند