Web Analytics Made Easy - Statcounter

خبرگزاری مهر - گروه استان‌ها - حسین زحمتکش: بیش از ۲۵۰ واحد معدنی در مازندران ثبت‌شده که از این میزان بیش از ۱۴۰ معدن فعال است و بیش از چهار هزار نفر به‌صورت مستقیم در این معادن مشغول کار هستند.

ظرفیت استخراجی کل معادن استان حدود ۲۲.۵ میلیون تن است و از این میزان سهم معادن زغال‌سنگ ۷۵۰ هزار تن، فلورین ۲۵۰ هزار تن.

بیشتر بخوانید: اخباری که در وبسایت منتشر نمی‌شوند!

شن و ماسه ۲۰ میلیون تن است، بیشترین معادن در شهرستان‌های آمل، نور، سوادکوه، ساری، چالوس، بهشهر، نکا، گلوگاه، رامسر، تنکابن، بابل و نوشهر قرار دارد.

مازندران در زمینه‌های ذخیره ماده معدنی فلورین، سنگ‌های تزئینی، زغال‌سنگ و شن و ماسه به ترتیب رتبه‌های اول، دوم، سوم و چهارم را در کشور داراست. در حال حاضر ۳ هزار و ۸۶۸ نفر در بخش معادن استان مشغول کار هستند و با ارتقا ظرفیت سرمایه‌گذاری در بخش معدن اشتغال حدود ۱۰ هزار نفر افزایش می‌یابد.

معادن یکی از بنگاه‌های تولیدی هستند که احتمال شیوع ویروس کرونا در آن بسیار مشهود است، شرایط کار در این واحدهای تولیدی مستلزم رعایت نکات بهداشتی است که جان کارگران را درخطر نیندازد اما گزارش‌های دریافت شده از کارگران معادن سطح استان به‌خصوص معادن زیرزمینی نشان می‌دهد برخی از معدن داران شرایط محیطی خوبی را برای کارگران ایجاد نکرده‌اند و سازمان صنعت، معدن و تجارت مازندران نیز نسبت به این موضوع بی‌تفاوت است.

برخی از معدن داران شرایط محیطی خوبی را برای کارگران ایجاد نکرده‌اند و سازمان صنعت، معدن و تجارت مازندران نیز نسبت به این موضوع بی‌تفاوت است

معادن زیرزمینی به‌خصوص "معادن زغال‌سنگ" استان با توجه به شرایط محیط کار، برای ایمن ماندن از خطر ابتلاء به ویروس کرونا در وضعیت خوبی نیستند.

استفاده از سرویس بهداشتی، حمام، سالن غذاخوری، ابزار و سائل کار مشترک، تجمع‌های ناخواسته به دلیل ماهیت کار معدن، عدم امکان رعایت فاصله حداقل یک متر نکاتی است که سلامت کارگران معدن را با خطر جدی در برابر ابتلاء به ویروس کرونا قرار داده است.

محیط معدن یک محیط بسته بوده و هوای تهویه به‌عنوان یک عامل بسیار خطرآفرین می‌تواند ویروس کرونا را به‌راحتی به‌تمامی قسمت‌های معدن منتقل کند، استرس بسیار بالای کارگران معادن زیرزمینی به ابتلای ویروس کرونا حین کار که احتمال حادثه را بسیار افزایش داده است در صورت بروز هرگونه حادثه‌ای، در این شرایط که کادر درمانی تمامی بیمارستان‌ها درگیر مسئله کرونا هستند، امکان امدادرسانی و اقدامات پزشکی و درمانی بسیار سخت و مشکل است.

متأسفانه تاکنون تمهیداتی جهت جلوگیری از انتقال ویروس کرونا صورت نگرفته و بهره‌برداران معدنی نیز این مسئله را اصلاً جدی نگرفته‌اند. بسیاری از معادن بزرگ زغال‌سنگ کشور مانند معدن مرکزی پروده یک طبس، کارخانه کک سازی طبس، شرکت‌های بزرگ معدن جو، نگین، الماس مته، بسیاری از شرکت‌های دیگر در زغال‌سنگ کرمان، معادن زغال‌سنگ استان هم‌جوار گلستان موقتاً تعطیل‌شده و این موضوع برای مسئولان فنی و کارگران معادن زغال‌سنگ نگرانی‌های بسیاری را در پی داشته و تماس‌های مکرری مبنی بر اینکه شرایط بسیار بحرانی است، داشته‌اند.

شرایط نامطلوب در معادن زغال‌سنگ

یکی از کارگران معدنی در این زمینه در گفتگو با خبرنگار مهر بیان کرد: متأسفانه شرایط معادن زیرزمینی به‌خصوص زغال‌سنگ که تعداد زیادی از کارگران را شامل می‌شود، اصلاً در وضعیت مناسبی نیست و استرس ناشی از ابتلاء به ویروس کرونا در بین کارگران معدن بسیار زیاد است و بیم آن داریم که این استرس کاری موجب بروز حوادث ناخوشایند شود.

وی افزود: در صورت بروز حادثه، بسته به درگیری مراکز بهداشتی و درمانی سراسر استان با ویروس کرونا یقیناً امکان رسیدگی به حادثه دیدگان معدنی مطلوب نخواهد بود چه‌بسا که حادثه دیگان معدنی نیز به خاطر حضور در این مراکز درمانی به این ویروس مبتلا شوند.

اخطارهای کارشناسی که اصلاً دیده نمی‌شود

رئیس سازمان نظام‌مهندسی معدن مازندران بابیان اینکه نگرانی در مورد معادن زیرزمینی به‌خصوص زغال‌سنگ در شرایط شیوع ویروس کرونا در کشور بسیار زیاد است، اظهار کرد: شرایط محیطی و کاری معادن زغال‌سنگ به حد زیادی در ابتلای کارگران به ویروس کرونا نگران‌کننده است و تاکنون نیز هیچ اقدام جدی در خصوص این معادن صورت نگرفته است.

سید مجتبی مرتضوی با اشاره به وضعیت نامناسب معادن زیرزمینی و احتمال بالای درگیری کارگران این معدن به ویروس کرونا، تصریح کرد: به‌طور جد و بسته به اطلاعاتی که از وضعیت معادن زیرزمینی در اختیارداریم، نگران سلامتی کارگران معادن هستیم، هر چه سریع‌تر این معادن باید به‌صورت موقت تعطیل شوند.

به گزارش مهر، وقتی سازمان‌های تخصصی که سخنان آن‌ها کارشناسی بوده از وضعیت وخیم بهداشتی معادن خبر داده‌اند، بروز هرگونه حادثه ناشی از ابتلای کارگران معادن به ویروس کرونا متوجه مسئولانی است که نسبت به وضعیت این کارگران بی‌تفاوت هستند.

منبع: جماران

کلیدواژه: بودجه 99 ویروس کرونا بهداشتی و درمانی بیمارستان زمین سازمان صنعت معدن و تجارت معدن بودجه 99 ویروس کرونا امام خمینی س سید مصطفی خمینی سید احمد خمینی سید حسن خمینی انقلاب اسلامی معادن زیرزمینی ویروس کرونا معادن زغال سنگ ویروس کرونا کارگران معادن

درخواست حذف خبر:

«خبربان» یک خبرخوان هوشمند و خودکار است و این خبر را به‌طور اتوماتیک از وبسایت www.jamaran.news دریافت کرده‌است، لذا منبع این خبر، وبسایت «جماران» بوده و سایت «خبربان» مسئولیتی در قبال محتوای آن ندارد. چنانچه درخواست حذف این خبر را دارید، کد ۲۷۴۰۲۷۲۴ را به همراه موضوع به شماره ۱۰۰۰۱۵۷۰ پیامک فرمایید. لطفاً در صورتی‌که در مورد این خبر، نظر یا سئوالی دارید، با منبع خبر (اینجا) ارتباط برقرار نمایید.

با استناد به ماده ۷۴ قانون تجارت الکترونیک مصوب ۱۳۸۲/۱۰/۱۷ مجلس شورای اسلامی و با عنایت به اینکه سایت «خبربان» مصداق بستر مبادلات الکترونیکی متنی، صوتی و تصویر است، مسئولیت نقض حقوق تصریح شده مولفان در قانون فوق از قبیل تکثیر، اجرا و توزیع و یا هر گونه محتوی خلاف قوانین کشور ایران بر عهده منبع خبر و کاربران است.

خبر بعدی:

اجرای موسی عصمتی میلیونی شد+فیلم

غزلی از موسی عصمتی با اقبال عمومی همراه شده، این سروده که درباره کارگران معدن است، در یک‌ماه اخیر بیش از دو میلیون بازدید داشته است. - اخبار فرهنگی -

به گزارش خبرنگار فرهنگی خبرگزاری تسنیم، شعر میراث ایرانیان است، همواره و همیشه با ما بوده و هست, از گهواره تا گور، در سفر و در حضر این شعر است که لحظه‌های زندگی ما را معنایی دیگر می‌بخشد و آنقدر این همراهی همیشگی و نزدیک است که گاه حضور آن را س نمی‌کنیم. 

با وجود این، شعر سهم ناچیزی از رسانه ملی را به خود اختصاص داده است. به جز معدود برنامه‌هایی که حاضران در آن خود اهل شعر و فرهنگ بوده‌اند، عموماً نگاه به شعر نگاهی تفننی بوده است؛ به‌طوری که می‌توان از آن به‌عنوان زینت‌المجالس یاد کرد. 

در چندماه گذشته پخش برنامه تلویزیونی "سرزمین شعر" که در آن شعر امروز و شاعران جوان در یک رقابتی ادبی، آثار خود را ارائه می‌کردند، توانست تا حدی این جای خالی را در قاب سیما پر کند. اجرای برخی از شاعران در این برنامه مقبولیت عام یافت و بارها در شبکه‌های اجتماعی بازنشر شد. از جمله این اجراها می‌توان به شعرخوانی موسی عصمتی، شاعر روشندل اهل سرخس، اشاره کرد با غزلی درباره پدرش: 

پدرم را خدا بیامرزد، مرد سنگ و زغال و آهن بود
سال‌های دراز عمرش را،کارکرد بود، اهل معدن بود...

اجرای این غزل عصمتی حاضران را تحت تاثیر قرار داد و در یک‌ماه گذشته بیش از دو میلیون بازدید در شبکه‌های مختلف اجتماعی به همراه داشت. خبرگزاری تسنیم با او درباره این غزل و دلیل استقبال مخاطبان به گفت‌وگو پرداخت که در ادامه می‌خوانید: 

آقای عصمتی غزل شما درباره زندگی و تجربه پدر بزرگوارتان، چند روزی است که در شبکه‌های اجتماعی مورد اقبال قرار گرفته است. این سروده در چه فضایی خلق شده است؟

روستایی که من در آن زندگی می‌کردم، یک روستای کارگری است که بیشتر ساکنان آن در معدن کار می‌کردند. روستای «معدن» حوالی سرخس قرار دارد. کوه‌های اطراف این روستا سرشار از زغال سنگ است و 99 درصد مردم آنجا، امرار معاششان را از طریق معدن انجام می‌دهند، کارگرند، زندگی کارگری دارند و حتی خانه‌های آنها مربوط به شرکتی است که معدن را اداره می‌کند. من فرزند یک کارگر هستم و زندگی کارگری را تجربه کرده‌ام.

کار کردن در معدن بسیار سخت است؛ چون نیروها با امکانات ابتدایی در داخل معدن تونل می‌زنند و افقی پیش می‌روند. گاه معدن ریزش می‌کند و برخی از نیروها زیر خاک و سنگ معدن می‌مانند و گاه تا بیمارستان برسند، جان خود را از دست می‌دهند.

«ما دو تن شاخه‌های یک بیدیم»

پدرم در بخش‌های مختلف معدن کار می‌کرد. مدتی داخل معدن کار می‌کرد و مدتی به قول خودش بیرون‌کار بود و خارج از معدن، در کنار کوره‌هایی با درجه حرارت بالا که زغال سنگ را به کُک تبدیل می‌کند، کار می‌کرد. من از نزدیک شاهد دغدغه‌ها و زحماتی بودم که او می‌کشید. بعد از اینکه پدرم درگذشت، تمام این سختی‌هایی را که او در این مدت کشید، پیش چشم من قرار گرفت. مثلاً گاه پیش می‌آمد که مهندس معدن به نفع شرکت، 10-12 روزی را که پدرم جلوی کوره داغ کار کرده بود، در نظر نمی‌گرفت و اضافه‌کاری او را خط می‌زد. شرکت‌ها هم عموماً خصوصی هستند و پاسخگوی درخواست‌های کارگران نیستند. کارگران معمولاً هشت یا 10 ماه حقوق عقب‌افتاده دارند، حقوقشان پرداخت نمی‌شود و عموماً با اعتراض و ... موفق به دریافت حق و حقوق خود می‌شوند.

 

.

از  این موارد برای اهالی روستا زیاد رخ می‌داد. همه این مشکلات و سختی‌ها پس از فوت پدر در من انباشته شده بود. من با این شعر خواستم روزگار سختی را که بر کارگران روستا گذشت، بیان کنم. این غزل را در برنامه سرزمین شعر خواندم و بازتاب خوبی داشت؛ چون درد دل جامعه و کارگران بود.

در این مدت چقدر بازدید داشته است؟

در اینستاگرام فقط یک میلیون و 300 هزار بازدید داشته است. در دیگر شبکه‌های اجتماعی نیز بازنشر شده، در مجموع بیش از دو میلیون تا امروز بازدید داشته است.

سال‌هاست در فضای شعر حضور دارید و فعالیت می‌کنید، به نظر شما چرا شعر اجتماعی با وجود داشتن مشکلات متعدد در جامعه، ضعیف عمل کرده است؟ فضای عمده شعر امروز فارغ از مسائل اجتماعی است و اگر هم بخواهد به این حوزه ورود کند، بیشتر از منظر سیاسی و جناحی به قضیه می‌پردازد. چرا با وجود گسترش اطلاع‌رسانی‌ها، شاعر امروز درد و دغدغه جامعه خود را ندارد؟

این بخش از سوی دوستان شاعر مورد غفلت قرار گرفته است. شعر شاعران جوان عمدتاً فضای عاشقانه دارد و اگر پا را فراتر بگذارند، وارد فضای سیاسی می‌شوند که کارهای گروه دوم، کمی دیده شده است. اما متأسفانه سطرهای نانوشته بسیاری از اتفاقات تلخی که در دل جامعه رخ می‌دهد و آنچه در زیر پوست جامعه می‌گذرد، در شعر امروز دیده می‌شود. حرف‌های ناگفته بسیاری در شعر امروز دیده می‌شود که اگر غیر از این بود، ارتباط مردم با شعر امروز بیشتر می‌شد. شاید یکی از دلایل بازخورد خوب این غزل در جامعه طی روزهای گذشته، همین موضوع باشد.

دغدغه کارگران، موضوعی است که در شعر امروز کمتر گفته شده است؛ وگرنه غزلی که از طرف من ارائه شد، از نظر تکنیک ویژگی خاصی نسبت به دیگر آثار نداشت. حرف صمیمانه‌ای که در شعر گفته شد، از جنس آن حرف‌هایی بود که کمتر در شعر امروز مجال بروز یافته است. شاعران جوان باید در این زمینه فعال‌تر باشند و راه‌های نرفته را بیازمایند.

درست است که مشکلات جامعه و دغدغه مرم در رسانه‌ها مطرح می‌شود، اما ما تنها نوک قله یخ را می‌بینیم. برای طرح بهتر این دغدغه‌ها، لازم است که شاعر خود تجربه و لحظات را کشف کند. در شهر پرسه بزند و با اقشار مختلف و آسیب‌پذیر جامعه زندگی کند.

با توجه به تجربه حضور در برنامه سرزمین شعر، در یک نقد منصفانه فکر می‌کنید چقدر این برنامه در ایجاد ارتباط میان مردم و شعر موفق بوده است. ما پس از برنامه مرحوم حسینی یا ساعد باقری و یا مشاعره، برنامه‌ای با محوریت شعر که بتواند در ایجاد این ارتباط موفق عمل کند، کمتر داشته‌ایم.

به نظرم این برنامه در سطح قابل قبولی موفق بوده و توانسته این ارتباط را ایجاد کند؛ چرا که این برنامه مستقیماً خود شاعر را مورد توجه قرار داده بود. برنامه مرحوم حسینی با تمرکز بر شعر کلاسیک بود، اما برنامه سرزمین شعر، شعر امروز را محور کار خود قرار داده است.

رقابت در کنار شاعران مطرح امروز، سبب شد اقبال مردم به برنامه بیشتر شود. از سوی دیگر، در این برنامه شعرهایی خوانده شد که از کیفیت بالایی برخوردار بودند. مردم نیز با شعر و جریان‌های شعر امروز بیشتر انس گرفتند و آشنا شدند. مطمئناً اگر این برنامه با جضور چهره‌های جدید ادامه پیدا کند، می‌تواند جریان‌ساز باشد.

انتهای پیام/

دیگر خبرها

  • تکنولوژی عامل اصلی فعال‌سازی معادن پیر
  • اجرای موسی عصمتی میلیونی شد+فیلم
  • افزایش فعالیت‌های اکتشاف معادن در آذربایجان‌شرقی
  • طولانی‌ترین عفونت کرونا که ۶۱۳ روز طول کشید، بیش از ۵۰ جهش ایجاد کرد
  • یک همه‌گیری دیگر در راه است!
  • شیوع آنفلوانزای پرندگان در آمریکا
  • احتیاط، تفرقه‌افکنان مشغول کارند! | سناریوی اختلاف‌افکنی برای به حاشیه بردن حجاب
  • ذخیره کانسنگ منگنز معدن ونارچ قم به ۱۲ میلیون تُن رسید
  • حجاج این ۲ توصیه پزشکی را جدی بگیرند
  • ۲ توصیه مهم پزشکی به زائران خانه خدا | بخش عمده‌ سرماخوردگی‌ها کروناست | شیوع یک سویه بسیار واگیر کرونا