Web Analytics Made Easy - Statcounter
به نقل از «جماران»
2024-04-23@19:02:33 GMT

چرا برخی مردم کرونا را جدی نمی‌گیرند؟

تاریخ انتشار: ۹ فروردین ۱۳۹۹ | کد خبر: ۲۷۴۰۳۵۶۱

چرا برخی مردم کرونا را جدی نمی‌گیرند؟

دید و بازدیدهای عید و انجام سفرهای نوروزی هنوز در میان عده ای از شهروندان رواج دارد، خیابان ها پر رفت و آمد است و اشتیاق رفتن به کوه و جنگل و تفرجگاه ها به خصوص برای تعطیلات روزهای آخر نوروز، مسوولان و کارشناسان را نسبت به عواقب این رفتارها نگران کرده است.

خبرنگار ایرنا برای یافتن پاسخ چرایی این رفتار برخی شهروندان در بی‌توجهی به هشدارهای بهداشتی، با کارشناسان حوزه رسانه، جامعه شناسی و روانشناسی در گنبدکاووس گفت و گو کرد.

بیشتر بخوانید: اخباری که در وبسایت منتشر نمی‌شوند!

یک کارشناس حوزه روانشناسی معتقد است: یکی از دلایل مهم کم توجهی بخشی از جامعه به هشدارها و توصیه‌های مرتبط با کرونا، مبتلاشدن آنها به "بی حسی عاطفی" و دور شدن از فرهنگ جمعی است و همین امر سبب شده تا احساس مسوولیت این عده در قبال دیگران کمرنگ شود.

سکینه جمعه‌نیا گفت که اکنون صرفا "نگاه به خود" در بخش قابل توجهی از جامعه و زندگی افراد مشاهده می‌شود، در حالی که در فرهنگ ایرانی اسلامی ما توصیه به "بنی آدم اعضای یک‌پیکرند" است و درشرایط بحرانی مردم باید نسبت به همنوع خود احساس مسوولیت بیشتری داشته باشند.

وی، تبلیغات زیاد و متنوع در مورد ویروس کرونا و توصیه‌ها و هشدارهای مرتبط با آن را دیگر دلایل کم توجهی بخشی از مردم به این موضوع دانست و افزود: به لحاظ روانشناختی، اگر یک موضوع زیاد تکرار شود و به اصطلاح تبلیغات آن از حد بگذرد، اثرگذاری خود را از دست خواهد داد.

جمعه نیا اضافه کرد: حجم زیاد و متنوع توصیه‌ها و هشدارها، علایم و راه های درمان در رسانه‌ها بویژه فضای مجازی، سبب سردرگمی مردم شده درحالی که باید اطلاع رسانی به صورت واحد از سوی مسوولان و از طریق چند رسانه قابل اعتماد انجام می‌شد.

این کارشناس روانشاسی با بیان اینکه حجم زیاد و متنوع اطلاعات سبب سردگمی می‌شود ادامه داد: وقتی نظرات متعدد و متناقضی از مسوولان در مورد راه های مقابله با کرونا مطرح می شود، مردم این حرف ها را جدی نگرفته و سعی می کنند روال عادی زندگی خود را دنبال کنند.

وی گفت: مردم باید از قبل آموزش و مهارت‌های لازم را در زمان بحران‌ها فرا بگیرند و مسوولان هم باید با تصمیمات واحد و اطلاع رسانی صحیح از طریق رسانه‌های مورد اعتماد مردم، فاصله بین خود و افراد جامعه را تا حد امکان کاهش دهند.

یک فعال رسانه‌ای هم گفت: از زمان شیوع کرونا تاکنون، مسوولان بیشتر بر رعایت توصیه‌های بهداشتی تاکید کرده‌اند و بر این اساس مردم گمان می‌کنند اگر بهداشت را رعایت کنند و یا یک ماسک بزنند، به این بیماری مبتلا نمی‌شوند که این تصور اشتباه است.

کیکاوس خاکلی افزود: کارشناسان معتقدند کرونا هنوز به دوران پیک فعالیت نرسیده و لازم است مردم با آگاهی کامل از عواقب ابتلا به این ویروس، از قرار گرفتن در معرض کرونا پرهیز کنند.

وی با اشاره به اطلاع رسانی گسترده رسانه‌ها در مورد کرونا اظهار داشت: با توجه به حجم بالای اخبار و اطلاعات، قابل پذیرش نیست که مردم بدون توجه به تهدیدهای این ویروس همچنان در معابر و اماکن عمومی حاضر شوند.

وی همچنین بر ضرورت اتخاذ تدابیر مناسب از سوی مسوولان برای کاهش حضور مردم در شهرها و تلاش مضاعف رسانه‌ها برای افزایش آگاهی بخشی به مردم تاکید کرد.

یک کارشناس مسایل اجتماعی و فرهنگی و عضو هیات علمی دانشگاه پیام‌نور گنبدکاووس هم معتقد است که دلیل اصلی کم توجهی مردم به توصیه‌های مسوولان در خصوص ماندن در خانه برای قطع زنجیره انتقال ویروس کرونا، کاهش اعتماد به مجموعه‌ای از مسوولان، رسانه‌ها و برخی دستگاه‌های فرهنگی است.

علیرضا قربانی افزود: در ۴۰ سال گذشته بیشتر به ضرورت مشارکت سیاسی و مذهبی مردم مانند شرکت در انتخابات، راهپیمایی‌ها و محافل مذهبی توجه شده درحالی که در کنار این موضوعات مشارکت فرهنگی و اجتماعی گروه‌های مختلف نیز باید مورد توجه قرار می گرفت.

وی اضافه کرد: کم توجهی به ضرورت مشارکت فرهنگی و اجتماعی مردم از دلایل اصلی کاهش اعتماد عمومی در جامعه است که برای جبران آن برخی برنامه‌های کوتاه و بلندمدت باید در دستور کار مسوولان قرار گیرد.

دکتر قربانی، یکی از برنامه‌های بلندمدت و زیربنایی برای توجه به مباحث فرهنگی و آموزشی را استفاده صحیح از آموزش و پرورش دانست و گفت: با این حال برای برنامه کوتاه مدت باید از ظرفیت متنفذین، علما و روحانیون، معتمدان محلی، استادان دانشگاه و پویش‌های مردمی و فضای مجازی استفاده شود.

مطابق آخرین آمار ۱۶۷ نفر در استان گلستان به علت ابتلای کرونا فوت کردند.

با تشدید اقدامات دستگاههای اجرایی مرتبط گلستان و دخالت پلیس؛ خروج و ورود افراد به استان بجز موارد خاص ممنوع اعلام شد.

منبع: جماران

کلیدواژه: بودجه 99 ویروس کرونا آموزش و پرورش تبلیغات درمان گروه های مختلف نوروز بودجه 99 ویروس کرونا امام خمینی س سید مصطفی خمینی سید احمد خمینی سید حسن خمینی انقلاب اسلامی کم توجهی رسانه ها توصیه ها

درخواست حذف خبر:

«خبربان» یک خبرخوان هوشمند و خودکار است و این خبر را به‌طور اتوماتیک از وبسایت www.jamaran.news دریافت کرده‌است، لذا منبع این خبر، وبسایت «جماران» بوده و سایت «خبربان» مسئولیتی در قبال محتوای آن ندارد. چنانچه درخواست حذف این خبر را دارید، کد ۲۷۴۰۳۵۶۱ را به همراه موضوع به شماره ۱۰۰۰۱۵۷۰ پیامک فرمایید. لطفاً در صورتی‌که در مورد این خبر، نظر یا سئوالی دارید، با منبع خبر (اینجا) ارتباط برقرار نمایید.

با استناد به ماده ۷۴ قانون تجارت الکترونیک مصوب ۱۳۸۲/۱۰/۱۷ مجلس شورای اسلامی و با عنایت به اینکه سایت «خبربان» مصداق بستر مبادلات الکترونیکی متنی، صوتی و تصویر است، مسئولیت نقض حقوق تصریح شده مولفان در قانون فوق از قبیل تکثیر، اجرا و توزیع و یا هر گونه محتوی خلاف قوانین کشور ایران بر عهده منبع خبر و کاربران است.

خبر بعدی:

خبرگزاری مهر خلاء رسانه ای در شهرستان های تهران را پر کرده است

به گزارش خبرنگار مهر، حجت الاسلام سید محسن محمودی روز سه شنبه در دیدار محمدمهدی رحمتی، مدیرعامل گروه رسانه‌ای مهر با بیان این که خبرگزاری مهر خلأ رسانه‌ای در شهرستان‌های استان تهران را پر کرده است، گفت: شهرستان‌های استان تهران با جمعیت نزدیک به پنج میلیون نفری نیازمند توجه بیشتر رسانه‌ای است.

وی ضمن انتقاد از رسانه ملی برای کم مهری به شهرستان‌های استان تهران گفت: رسانه ملی دفاتر شهرستانی را تعطیل کرده است و متأسفانه شبکه تهران نیز تنها در یک بخش نیم ساعته به شهرستان‌های استان تهران می‌پردازد.

رئیس شورای هماهنگی تبلیغات اسلامی استان تهران گفت: شهرستان‌های استان تهران باید شبکه مستقل سیما داشته باشد، اما در خلأ رسانه‌ای موجود، شاهد نقش آفرینی قابل تقدیر خبرگزاری‌ها و رسانه‌های دیگر به ویژه خبرگزاری مهر هستیم.

وی ضمن تقدیر از فعالیت رسانه‌ای خبرگزاری مهر در استان تهران و نقش آفرینی در جهاد تبیین گفت: بحمدالله جایگاه خبرگزاری مهر در فضای رسانه‌ای و اطلاع رسانی کشور مقبول است و این خبرگزاری در بزنگاه‌ها جهادی وارد شده و گرفتار افراط و تفریط نیز نشده است.

محمودی نگاه خبرگزاری مهر به مشکلات اجتماعی و آسیب‌ها در این زمینه گفت: رسانه حلقه وصل مناسبی برای رفع مشکلات مردم و مطالبه گری است، ورود چالشی به مشکلات مردم و اطلاع رسانی مطالبات مردم و اجبار مسئولین به پاسخگویی به مطالبات مردمی اهمیت فراوانی دارد.

کد خبر 6087004

دیگر خبرها

  • خبرگزاری مهر خلاء رسانه ای در شهرستان های تهران را پر کرده است
  • مسوولان برای مشارکت مردم در تولید طرح بدهند
  • نشست هماهنگی برنامه‌های دهه کرامت با حضور مسوولان ملی برگزار شد
  • مسوولان قضایی ملارد با برپایی میز خدمت پاسخگوی مطالبات مردم شدند
  • سیل اخیر سیستان و بلوچستان آزمایش اعتماد مردم به مسوولان بود
  • نقش برابر مردم و مسوولان برای ماندگاری سینما در قوچان
  • فدراسیون موتورسواری و اتومبیلرانی می‌تواند به نشاط مردم کمک کند
  • سپاه پاسداران در عرصه سلامت گره‌گشا است/ دوران شیوع کرونا جلوه‌ای از خدمت‌رسانی به مردم
  • سپاه پاسداران در عرصه سلامت گره‌گشا است / دوران کرونا جلوه‌ای از خدمت‌رسانی به مردم
  • سپاه پاسداران؛ از سربلندی در آزمون کرونا تا امداد به سیل‌زدگان