Web Analytics Made Easy - Statcounter
به نقل از «ایسنا»
2024-04-24@10:14:31 GMT

«جهش تولید» چگونه ممکن می‌شود؟

تاریخ انتشار: ۹ فروردین ۱۳۹۹ | کد خبر: ۲۷۴۰۵۴۸۱

«جهش تولید» چگونه ممکن می‌شود؟

ایسنا/قزوین ابوتراب امینی، پژوهشگر حوزه مدیریت فناوری در یادداشتی که آن را در اختیار ایسنا قرار داده، می‌نویسد: چند خبر را با هم مرور کنیم: خبر راهزنی‌های دولتی را شنیده‌اید قاعدتاً ایتالیا و تونس و چک؛ رئیس کل گمرک ایران گفت: در ۱۱ ماهه سال ۹۸ معادل ۳۹ میلیارد دلار صادرات و ۴۰ میلیارد دلار واردات به ثبت رسیده است؛ قیمت نفت را هم که خبر دارید چقدر سقوط کرده است؛ به واسطه تحریم‌ها فروش نفت به ۲۰۰ تا ۳۰۰ هزار بشکه در روز رسیده است.

بیشتر بخوانید: اخباری که در وبسایت منتشر نمی‌شوند!

همه این خبرها یعنی سخت‌تر شدن صادرات و البته واردات و اینکه باید خیلی بیشتر از قبل به تأمین نیازها از داخل کشور توجه کرد. حال سوال اینجاست که آیا این امر شدنی است یا خیر؟

با توجه به آنچه به آن اشاره شد امسال صرف نظر از اینکه اساساً واردات با موانع بیشتری مواجه خواهد بود و قاعدتاً فایده و هزینه آن تغییرات جدی خواهد کرد؛ دولت نیز تا حد ممکن جلوی واردات را خواهد گرفت چون اساساً باید منابع محدود ارزی را مدیریت کند. بنابراین نیاز کشور به انواع محصولات بیش از گذشته خواهد بود یعنی این بازار بزرگ ۸۰ میلیونی نیازهایی بیش از سال گذشته به تولیدات داخلی خواهد داشت. تولید در هر زمینه از کشاورزی و دامداری بگیرید تا محصولات دانش‌بنیان، بنابراین بازار مناسبی در سال جاری برای محصولات داخلی خواهیم داشت. اما لازمه افزایش ظرفیت تولید چیست؟

پیشنهاد نگارنده تقویت و سرمایه‌گذاری در کسب‌وکارهایی است که دو سه سالی است فعالیت خود را شروع کرده‌اند و بازاری نسبی‌ دارند و الان قرار نیست آزمون و خطا کنند بلکه صرفاً باید مقیاس تولید را بالا ببرند. به عنوان مثال چوپانی که ۱۰۰ گوسفند دارد را در نظر بگیرید، بین ۱۰۰ و ۱۳۰ گوسفند شاید خیلی فرقی در اصل کار او ایجاد نشود و فقط با افزایش تعداد گوسفندان هزینه‌های سربار او کاهش پیدا می‌کند و در نتیجه سودش افزایش می‌یابد و علاوه بر آن ۳۰% افزایش تولید دارد.

سرمایه‌گذاران باید وارد سرمایه‌گذاری شوند با چند قید: ۱- انتظار سود بالا نداشته باشند که البته اساساً بعید به نظر می‌رسد در جای دیگری سودهای ویژه‌تری برداشت کنند. (البته سودهای حلال و سازنده) ۲- ریسک پذیر باشند و با مدل شبه ربای بانکی وارد تعامل با تولید کننده نشوند. شاید اینجا هم باید با روحیه جهادی وارد این کار شد نه با حساب و کتاب مادی صرف. نکته بسیار مهمی که باید به آن توجه کرد این است که وقتی از ریسک صحبت می‌کنیم به هیچ وجه منظور از بین بردن سرمایه نیست چرا که این موضوع یعنی وسط جنگ مهمات خود را بر باد بدهیم.

شرکت‌های دانش‌بنیان نیز باید حصارهای خود را شکسته و غیر از تولید محصولات پیچیده، هر کاری که می‌توانند برای رفع نیازهای روز بازار و صنایع انجام دهند و البته این را هم بدانند که امسال موانع کمتری برای پذیرش فناوری‌هایشان هست چرا که واردات به لطف تحریم‌ها و شرایط کرونایی بین‌المللی خیلی سخت‌تر شده است.

کار دیگری که این شرکت‌ها می‌توانند انجام دهند تمرکز بر تعمیر محصولات فناورانه وارداتی است که دیگر پشتیبانی نمی‌شود و البته هزینه‌های گزافی هم بابت آن‌ها انجام شده است. دستگاه‌های متولی نیز باید در صدور مجوزها و بررسی محصولات و تکنولوژی‌ها خیلی سریعتر و چابک‌تر عمل کنند.

آنچه باید این اجزا موجود را به هم پیوند دهد مجموعه‌هایی هستند که باید نقش تسهیلگری را ایفا و ارتباط این اجزا را به هم بیشتر کنند. از وزارت صمت، پارک‌های علم و فناوری، جهاد کشاورزی، جهاد دانشگاهی و کمیته امداد تا اتاق بازرگانی و بنگاه‌های خصوصی مشاوره مدیریت.

طبیعی است در سالی که تحلیل‌گران صفر شدن رشد اقتصادی دنیا را پیش‌بینی می‌کنند اگر اقتصادی بتواند ولو ۱۰% بزرگ‌تر شود یعنی جهش کرده است.

انتهای پیام

منبع: ایسنا

کلیدواژه: سال جهش تولید استانی اقتصادی شرکت های دانش بنیان

درخواست حذف خبر:

«خبربان» یک خبرخوان هوشمند و خودکار است و این خبر را به‌طور اتوماتیک از وبسایت www.isna.ir دریافت کرده‌است، لذا منبع این خبر، وبسایت «ایسنا» بوده و سایت «خبربان» مسئولیتی در قبال محتوای آن ندارد. چنانچه درخواست حذف این خبر را دارید، کد ۲۷۴۰۵۴۸۱ را به همراه موضوع به شماره ۱۰۰۰۱۵۷۰ پیامک فرمایید. لطفاً در صورتی‌که در مورد این خبر، نظر یا سئوالی دارید، با منبع خبر (اینجا) ارتباط برقرار نمایید.

با استناد به ماده ۷۴ قانون تجارت الکترونیک مصوب ۱۳۸۲/۱۰/۱۷ مجلس شورای اسلامی و با عنایت به اینکه سایت «خبربان» مصداق بستر مبادلات الکترونیکی متنی، صوتی و تصویر است، مسئولیت نقض حقوق تصریح شده مولفان در قانون فوق از قبیل تکثیر، اجرا و توزیع و یا هر گونه محتوی خلاف قوانین کشور ایران بر عهده منبع خبر و کاربران است.

خبر بعدی:

گشایش نمایشگاه شیرینی و شکلات در تبریز

در این نمایشگاه شرکت‌های فعال در زمینه تولید، بازرگانی و ساخت ماشین آلات صنعت شیرینی و شکلات از ۱۱ استان و نمایندگی‌هایی از ۷ کشور محصولات و خدمات خود را عرضه کرده اند.

استاندار آذربایجان شرقی در مراسم افتتاح این نمایشگاه گفت: تولید برای ماندگاری نیازمند کیفیت، نشان تجاری موثر و بازارسازی است.

رحمتی با اشاره به نقش نمایشگاه‌ها در توسعه شبکه بازار، ارائه هنرمندانه محصول در نمایشگاه‌ها و انعکاس رسانه‌ای نمایشگاه‌ها در بستر فضای مجازی را ضروری خواند.

وی با بیان اینکه صنعت شیرینی و شکلات آذربایجان شرقی به عنوان قطب این صنعت به جایگاه اصلی خود رسیده است صدور ۲۱۵ هزار تن محصولات صنایع غذایی و صادرات شیرینی و شکلات استان به ۷۹ کشور دنیا را نشانگر ظرفیت بالای استان در این بخش دانست.

هفدهمین نمایشگاه شیرینی و شکلات تا هفتم اردیبهشت در سالن امیرکبیر نمایشگاه بین المللی تبریز از ساعت ۱۵ تا ۲۱ دایر است.

باشگاه خبرنگاران جوان آذربایجان شرقی تبریز

دیگر خبرها

  • هدفگذاری ۲ میلیون هکتار کشت فراسرزمینی در برنامه هفتم توسعه
  • مبادله ۸۴ هزارو ۵۳۹ تن محصولات کشاورزی درمرز‌های رسمی سیستان وبلوچستان
  • رشد بورس با افزایش تولید خودرو و صادرات محصولات پتروشیمی
  • افزایش مدت گارانتی خودرو در ایران
  • گشایش نمایشگاه شیرینی و شکلات در تبریز
  • چه دلایلی ایران رادیاتور را در رادیاتور محبوب کرد؟
  • 4 خوراکی خوشمزه و خنک برای فصل گرم
  • کشاورزی در توسعه اقتصاد همدان سهم ۳۰ درصدی دارد
  • تولید سالانه یک میلیون و ۸۰۰ هزار تن محصولات کشاورزی در مرکزی
  • شرایط واردات گوشت قرمز و دام از ۷ کشور فراهم شد