Web Analytics Made Easy - Statcounter

سخنگوی وزارت بهداشت با بیان اینکه ایران جزو ۱۰ کشور نخست جهان در حوزه بهره‌‌مندی از طب سنتی است، گفت: ۵۰ درصد ظرفیت تخت‌‌های مراقبت ویژه کشور به بیماران کرونا اختصاص داده شد ؛ ظرفیت این تخت‌‌ها در حال تکمیل است اما هیچ بیماری در انتظار تخت ICU نیست. ۰۹ فروردين ۱۳۹۹ - ۱۷:۰۵ اجتماعی پزشکی نظرات - اخبار اجتماعی -

به گزارش خبرنگار بهداشت و درمان خبرگزاری تسنیم؛ دکتر کیانوش جهانپور در گفتگوی ویدئوکنفرانسی با خبرنگاران اظهار کرد: طب سنتی ایرانی در کنار طب رایج با دیرینه هزاران ساله است و در زمینه ارتقای سلامت عمومی و پیشگیری از ابتلا به بیماری‌‌ها و حتی در مواردی که بن بست‌‌هایی برای طب رایج وجود داشته باشد، ممکن است به بیماری‌‌های مزمن کمک کند.

بیشتر بخوانید: اخباری که در وبسایت منتشر نمی‌شوند!

وی افزود: لذا در حوزه درمان به کار خواهد آمد و این مسئله مورد تأکید سازمان جهانی بهداشت نیز قرار گرفته است و ایران جزو ده کشور جهان است که مکتب طب سنتی را دارد و در دنیا به رسمیت شناخته شده‌‌ است؛ معاونت طب ایرانی و مکمل وزارت بهداشت نیز وجود دارد و ده‌‌ها گروه آموزشی طب ایرانی در دانشکده‌‌های متعدد فعال است و ده‌‌ها نفر از پزشکان در این رشته فارغ التحصیل شده‌‌اند و دانش آنها در حوزه سلامت کارآمد خواهد بود و در همین راستا وزیر بهداشت به استفاده از این طب در کنار طب رایج برای پیشگیری، کنترل و حتی درمان کرونا دستور داده‌‌اند.

جهانپور تصریح کرد: البته این امر با این مسئله که مدعیان دروغین طب اسلامی و طب سنتی بدون سابقه تحصیلی در این زمینه مبادرت به درمان کرونا می‌‌کنند کاملاً متفاوت است؛ آنچه از طب سنتی می‌‌شناسیم یک شاخه از علم پزشکی است و با ادعای برخی افراد بدون اطلاعات لازم که ممکن است در این شرایط به سودجویی بپردازند متفاوت است.

10 هزار تخت استراحتگاهی و امتناع برخی مبتلایان از ماندگاری در این مکان

جهانپور در خصوص استراحتگاه‌‌های پیش بیمارستانی، تصریح کرد: بیش از 10 هزار تخت پیش‌‌بیمارستانی و پسابیمارستانی با کمک بسیج، ارتش، سپاه پاسداران وهلال احمر دایر شده است و با توجه به اینکه حمایت خانواده‌‌ها از بیماران خود بالاست، این مسئله کمی با فرهنگ اجتماعی ما همخوانی ندارد و برخی خانواده‌‌ها از نگهداری افراد مبتلا در این استراحتگاه‌‌ها امتناع می‌‌کنند. با توجه به وضعیت موارد قطعی که نیاز به استراحتگاه‌‌های پیش‌‌بیمارستانی و پس بیمارستانی دارند نیاز به اعمال محدودیت‌‌ها و مقررات قانونی داریم که از امروز با تأیید ستاد ملی مبارزه با کرونا اجرایی خواهد شد.

وی ادامه داد: ممکن است مجبور باشیم برخی قانون‌‌ها را اعمال کنیم تا از این افراد بالاجبار مراقبت کنیم و امیداوریم مردم نیز همکاری لازم را در این زمینه داشته باشند.

پوشش دهی 2.5 میلیون نفر از اتباع خارجی در نظام سلامت

جهانپور در خصوص حضور پزشکان بدون مرز در کشور تصریح کرد: پزشکان بدون مرز مایل بودند در ایران حضور داشته باشند و بیمارستانی کوچک برای بیماران کووید19 در اصفهان دایر کنند؛ با توجه به اینکه ما نیازی به این نوع خدمت‌‌رسانی نداشتیم ترجیح دادیم در صورت تمایل از ظرفیت پزشکان بدون مرز برای اتباع خارجی به خصوص در شهرهای مرزی استفاده کنیم.

سخنگوی وزارت بهداشت با بیان اینکه بیش از 2دمیلیون و 500 هزار نفر از اتباع خارجی تحت پوشش وزارت بهداشت هستند، خاطرنشان کرد: این تعداد از افراد در سامانه الکترونیک سلامت ثبت هستند و افرادی که مبتلا شده باشند از تمام خدمات غربالگری و درمانی می‌‌توانند استفاده کنند و تفاوتی بین آنها و سایر اتباع ایرانی در درمان کرونا وجود ندارد.

وی با بیان اینکه نیازی به کادر پرستاری و اورژانس و تخت‌‌های بیمارستانی پزشکان بدون مرز نداریم، خاطرنشان کرد: آنچه که امروز اولویت اصلی ماست، داشتن تجهیزات مراقبت‌‌های ویژه است و نیاز به توسعه تخت‌‌های ICU و ونتیلاتور داریم. اگر هر فردی از هر جای دنیا تمایل به کمک داشته باشد ما به‌‌عنوان میزبان اعلام می‌‌کنیم که نیاز ما بیشتر به تخت‌‌های مراقبت ویژه و ونتیلاتور است و در سایر بخش‌‌ها فعلاً بحرانی نخواهیم داشت.

وی افزود: از 27 تا 30 هزار تخت را از قبل برای بیماران مبتلا به کرونا در نظر گرفته بودیم و برخی از این تخت‌‌ها نیز خالی است اما در خصوص تخت‌‌های ICU تقریباً 50 درصد ظرفیت تخت‌‌های مراقبت ویژه کشور به بیماران کرونا اختصاص داده شده بود که این ظرفیت تقریباً پر شده است؛ البته هیچ بیماری در انتظار تخت ICU نیست و اگر اقداماتی برای افزایش تخت ICU انجام می‌‌شود به دلیل بالابودن مدت بستری افراد در این بخش است.

جهانپور درباره مقایسه میانگین بستری در بخش‌‌ها و مراقبت‌‌های ویژه تصریح کرد: میانگین بستری بیماران کرونایی در تخت‌‌های بیمارستانی 7 تا 10 روز است؛ در حالی که این رقم برای بستری در تخت‌‌های مراقبت ویژه سه تا چهار هفته است و انباشت بیمار در بخش‌‌های مراقبت ویژه باعث می‌‌شود مجبور شویم ظرفیت تخت‌‌های ICU را افزایش دهیم.

ظرفیت انجام روزانه 6000 تست PCR

وی با اشاره به اینکه ما به صورت کامل وابسته به انجام تست PCR نیستیم، تصریح کرد: کاربرد اصلی این تست‌‌ها شروع و پایان طغیان بیماری کروناست. از 6000 تا 10 هزار مورد در روز ظرفیت انجام تست در کشور داریم و با توجه به روند مدیریت شده‌‌ای که این بیماری در کشور ما داشت شاهد خیز ناگهانی بیماری نیستیم و یک روند تدریجی شیوع را در کشور داریم و باتوجه به اینکه بیماریابی ما زودهنگام و فعال‌‌تر شده است، آمار روزانه نیز در دوهفته اخیر افزایش یافته است که بخش عمده آن به بیماریابی فعال برمی‌‌گردد.

جهانپور با بیان اینکه در برخی نقاط تعداد مبتلایان به صورت تک‌‌گیر است، تصریح کرد: هیچ منطقه‌‌ای عاری از این ویروس نداریم و در دنیا نیز تقریباً به همین صورت است و اگر کشوری اعلام نکرده باشد نیز به معنی وجود مشکل در شناسایی بیماری و نه نبود بیماری است. اینکه کشورهای توسعه‌‌نیافته آمار کمتری اعلام کرده‌‌‌‌اند به علت مشکل در سیستم شناسایی افراد مبتلاست.

انتقال ویروس کرونا از طریق هوا؟

جهانپور با اشاره به اینکه شب گذشته یک گزارش از رسانه ملی مبنی بر انتقال ویروس کرونا از طریق هوا پخش شد، یادآور شد: انتقال ویروس کرونا از طریق هوا ممکن است در بخش مراقبت‌‌های ویژه به مدت دو تا سه ساعت صورت بگیرد اما در مکان‌‌های عادی و در بین جمعیت عادی این اتفاق ثابت نشده است؛ بنابراین استفاده از ماسک برای کادر درمان وبیماران و مراقبت‌‌کنندگان از بیماران توصیه می‌‌شود و دیگران ضرورتی به استفاده از ماسک ندارند.

سیستم ایمنی بدن خود را با مصرف "سبزیجات" نفوذناپذیر کنید/ سوءتغذیه عامل اصلی ابتلا به کروناکاهش مدت زمان بستری و هزینه‌‌های درمان با تغذیه سالم/ کم‌‌توجهی به ظرفیت فارغ‌‌التحصیلان رشته تغذیه در کارهای بالینی24درصد بیماران بستری دچار سوءتغذیه‌‌اند‌‌توصیه‌های تغذیه‌ای برای کاهش احتمال ابتلا به کرونا/ سالمندان چه بخورند؟اپلیکیشن پاسخ به سوالات تغذیه‌ای کرونا در ایران راه‌اندازی شدراهکارهای تغذیه‌‌ای برای مقابله "سالمندان" با کروناتعداد مبتلایان به کرونا در مغرب به 358 نفر رسید

انتهای پیام/

R7573/P/S2,24/CT11 واژه های کاربردی مرتبط ویروس کرونا

منبع: تسنیم

کلیدواژه: ویروس کرونا ویروس کرونا پزشکان بدون مرز مراقبت ویژه وزارت بهداشت ویروس کرونا طب سنتی

درخواست حذف خبر:

«خبربان» یک خبرخوان هوشمند و خودکار است و این خبر را به‌طور اتوماتیک از وبسایت www.tasnimnews.com دریافت کرده‌است، لذا منبع این خبر، وبسایت «تسنیم» بوده و سایت «خبربان» مسئولیتی در قبال محتوای آن ندارد. چنانچه درخواست حذف این خبر را دارید، کد ۲۷۴۰۷۳۲۹ را به همراه موضوع به شماره ۱۰۰۰۱۵۷۰ پیامک فرمایید. لطفاً در صورتی‌که در مورد این خبر، نظر یا سئوالی دارید، با منبع خبر (اینجا) ارتباط برقرار نمایید.

با استناد به ماده ۷۴ قانون تجارت الکترونیک مصوب ۱۳۸۲/۱۰/۱۷ مجلس شورای اسلامی و با عنایت به اینکه سایت «خبربان» مصداق بستر مبادلات الکترونیکی متنی، صوتی و تصویر است، مسئولیت نقض حقوق تصریح شده مولفان در قانون فوق از قبیل تکثیر، اجرا و توزیع و یا هر گونه محتوی خلاف قوانین کشور ایران بر عهده منبع خبر و کاربران است.

خبر بعدی:

اطلس دانش سنتی محیط‌زیست کشور تدوین می‌شود

نورالله مرادی در آیین همایش ملی دانش سنتی در شهرکرد با بیان اینکه تدوین اطلس دانش سنتی محیط‌زیست کشور در دستور کار قرار گرفته است، گفت: این اطلس به زودی تدوین و ارائه می‌شود.

وی افزود: تمدن ایرانی اسلامی از پیشینه بسیار بزرگی در حوزه دانشی و به ویژه دانش بومی و سنتی برخوردار است و از موضوعاتی که از همان ابتدای شکل‌گیری دولت سیزدهم همواره مورد تاکید بوده است توجه به ویژگی‌ها و خرد بومی مناطق مختلف کشور است و بر اساس آن همایش دانش بومی را طراحی و میزبانی آن به چهارمحال و بختیاری که به لحاظ پیشینه و توان محققان غنی است، واگذار شد.

معاون آموزش و مشارکت‌های اجتماعی سازمان حفاظت محیط‌زیست ادامه داد: برای اجرای این همایش طراحی خوبی در چهارمحال و بختیاری انجام شد و زوایای جدیدی از دانش پنهان و فراموش شده در حوزه محیط‌زیست استخراج شد که گواه آن مقالات متعددی است که به دبیرخانه همایش ارسال شده است.

بیشتر بخوانید

ارسال ۲۱۰ مقاله به نخستین همایش ملی دانش سنتی محیط‌زیست در شهرکرد

مرادی با اشاره به ارسال ۲۰۰ مقاله به دبیرخانه همایش، اظهار کرد: تلاش علمی محققان در این همایش نقطه آغازی است که بحث‌های توسعه‌ای مورد نظر رهبر معظم انقلاب محقق شود و اطلس دانش سنتی کشور در حوزه محیط زیست چراغ راه ما در این حوزه باشد.

وی با بیان اینکه ۳۱ جلد کتاب در حوزه دانش بومی و محیط‌زیست ویژه استان‌های کشور تدوین می‌شود، گفت: این مهم به زودی محقق می‌شود و اطلس دانش بومی کشور از مجموع پژوهش‌های این کتاب‌ها نهایی خواهد شد.

مرادی از تداوم در برگزاری همایش دانش سنتی محیط زیست خبر داد و افزود: این همایش به صورت دوسالانه ادامه می‌یابد.

وی با بیان اینکه نهایت کاری که در سال‌های گذشته در حوزه دانش سنتی انجام شده بود تهیه یکی دو مورد بروشور بوده است، اظهار کرد: دانش سنتی محیط زیست موضوع بدیع و تازه‌ای است و این همایش فرصت خوبی فراهم کرده تا با هم افزایی سایر حوزه‌ها از جمله دانشگاه بتوان در حفظ محیط‌زیست گام‌های بیشتری برداشته شود.

منبع : ایرنا

باشگاه خبرنگاران جوان چهارمحال و بختیاری شهرکرد

دیگر خبرها

  • توانایی واکسن سازی ایران را جهانی کردیم
  • ضعف ایران در کاربرد خودروهای برقی با وجود تولید محصولات با کیفیت و ارزان توسط دانش‌بنیان‌ها
  • بیماران هموفیلی چشم انتظار توجه ویژه دولت و مجلس
  • جشن تولد یک سالگی نوزاد نارس در مرکز آموزشی، پژوهشی و درمانی حکیم نیشابور
  • شناسایی حدود۱۲ هزار بیمار مبتلا به دیابت و فشار خون درنیشابور
  • فعالیت ۷۵۰۰ آزمایشگاه پزشکی در کشور / کرونا؛ تجهیزات آزمایشگاهی را فرسوده کرد
  • شناسایی ۱۲ مورد بیماری «کیست هیداتید» در کهگیلویه و بویراحمد
  • همایش ملی دانش محیط‌زیست ایران برگزار شد
  • بالغ بر ۲۰۰ مقاله به دبیرخانه همایش ملی دانش محیط‌زیست ایران رسید
  • اطلس دانش سنتی محیط‌زیست کشور تدوین می‌شود