Web Analytics Made Easy - Statcounter
به نقل از «جماران»
2024-04-25@11:38:52 GMT

واکنش انتقادی یک فعال فرهنگی به حواشی سریال پایتخت۶

تاریخ انتشار: ۹ فروردین ۱۳۹۹ | کد خبر: ۲۷۴۰۸۵۱۸

واکنش انتقادی یک فعال فرهنگی به حواشی سریال پایتخت۶

"مهدی توکلیان" فتوژورنالیست قمی و کارشناس رسانه های صوتی و تصویری وزارت فرهنگ و ارشاد اسلامی که دارای تحصیلات حوزوی است و همچنین سوابق اجرایی متعدد در حوزه فرهنگ و هنر از جمله مدیرکلی ارتباطات دبیرخانه مجمع تشخیص مصلحت نظام و معاونت مطبوعاتی و تبلیغاتی اداره کل فرهنگ و ارشاد اسلامی استان قم و مدیریت موزه امام علی(ع) تهران را در کارنامه دارد، روز شنبه در یادداشتی که در اختیار ایرنا قرار داد، دیدگاه خود را  در خصوص یکی از سریال های پربیننده تلویزیونی تبیین کرد.

بیشتر بخوانید: اخباری که در وبسایت منتشر نمی‌شوند!

  

توکلیان نوشت:

شبکه یک؛ شبکه هر ایرانی؛ شعار عمومی شبکه ملی صداوسیمای جمهوری اسلامی ایران است و تبیین نقش مثلث گونه رسانه ؛ فرهنگ و اجتماع را دارد.

این شب‌های بهارانه کرونایی، سریالی در قالب طنز از قاب شبکه یک سیمای ایران در حال پخش است که از سوی بسیاری از نخبگان و اهل فرهنگ و هنر و رسانه موردنقد قرارگرفته است و بسیاری از مردم نیز از دیدن آن مانند پنج سری قبل راضی نیستند.

 این یادداشت بعنوان نقدی بر سریال پایتخت ۶ است و به هیچ عنوان به معنای تعمیم آن بر همه تولیدات صداوسیما و یا نادیده گرفتن زحمات و خدمات رسانه ملی نیست اما نقد سازنده را نیز لازم و مفید می داند. 

درنگی کوتاه در چند قسمتی از این سریال که در شب های گذشته پخش شد، نشانگر ابعاد زیر است: 

تعریف طنز و هزل و هجو در این سریال خلط شده است و عبارت‌های ناپسند مکرری در متن این زنجیره شنیده می‌شود.

سریالی که با پخش تصاویری چون خال‌کوبی؛ توزیع مواد مخدر، فرهنگ اوباش گرایی و ترویج رفتارهای غیراخلاقی را با تبلیغ برنامه‌های شبکه‌های فارسی‌زبان به نمایش می‌گذارد برای بسیاری قابل‌پیگیری است.

هزینه ساخت چنین سریالی به‌طور حتم چندمیلیاردی است که در نگاه کارشناسان و تولیدکنندگان پوشیده نیست و نتیجه این چند ده میلیارد در بالا بردن فرهنگ و هنر مردم چه تاثیری دارد.

صداوسیما اگر به استقبال طرح‌های جدید و هنرمندان جوان روز برود بحثی نیست اما هزینه کرد چندباره برای شخصیت‌های نسبتا ناراضی همیشگی عرصه بازیگری و کارگردانی چه توجیه و منطقی دارد ؟!

رسانه‌ها بازتاب هویت و فرهنگ مردم هستند و نقش نفوذ آن بر هیچ مخاطبی پوشیده نیست و شیوه‌های زندگی اجتماعی به‌وسیله رسانه‌ها تقویت و تضعیف می‌شوند هرچند گسترش ارتباطات در عصر رسانه‌های نوظهور مانند گذشته نیست اما دلیلی نمی‌شود که در این اوضاع کرونایی مردم و مخاطبان از دیدن سریالی ساختارشکن خودداری کنند.

رسانه‌ها بازتاب هویت و فرهنگ مردم هستند و نفوذی کامل دارند هرچند زندگی معاصر بدون رسانه‌های جدید ارتباطی غیرقابل‌تصور است اما نقش رادیو و تلویزیون هم چنان در جوامعی مانند ایران انگار ناپذیر است و هم چنان رسانه‌های تصویری تاثیر بسزایی دارند و زندگی اجتماعی مردم را تحت تاثیر قرار می‌دهند لذا ضروری است محصولات تلویزیونی سریالی بایستی به نقش رسانه تصویری توجه ویژه داشته باشد.

چگونگی بازتاب رفتارهای غیرمعمول جامعه ایرانی اسلامی در این زنجیره از طریق مراکز پژوهشی صداوسیما و نهادهای تاثیر گذار در رفتار عمومی جامعه باید ارزیابی شوند تا باسیاست‌های ابلاغی فرهنگی توسعه تطبیق داده شود.

بخش فرهنگی برنامه توسعه کشور که باسیاست‌های کلی ابلاغی رهبر معظم انقلاب مشخص‌شده است بایستی موردتوجه صداوسیما باشد و تاکید بر سبک زندگی ایرانی اسلامی؛ اجرای نقشه مهندسی فرهنگی و تبیین ارزش‌های انقلاب اسلامی  ازجمله نکات مهم موردعنایت رهبری آیت که به‌طور حتم بایستی موردنظر برنامه‌سازان و تهیه‌کنندگان و مدیران سازمان صداوسیما قرار بگیرد.

نقش رسانه ملی در فرهنگ‌سازی و تحولات فرهنگی بر هیچ‌کس پوشیده نیست هرچند رسانه‌های نوین و نوظهور در بالا بردن فرهنگ مردم نقش‌آفرینی جدی دارند و ازاین‌رو سازمان عریض و طویل چون صداوسیما ضروری است تا با ساخت زنجیره‌های چون پایتخت به معرفی جاذبه‌های گردشگری و تنوع اقلیمی و جغرافیایی سرزمین ایران اسلامی ؛ فرهنگ و آداب‌ورسوم و ترویج فرهنگ ایرانی اسلامی بر اساس سبک زندگی اسلامی ایرانی بپردازد نه با مطالبی بسیار ساده و ادبیاتی سخیف به اسم طنز، تصورات ذهنی عده‌ای افراد همیشه ناراضی را ترویج و تبلیغ کند.

و این که چنین محصولاتی در عصر ارتباطات و دسترسی همگانی به مجموعه محصولات فرهنگی هر کشوری این زنجیره در ذهن مردم فارسی‌زبان جهان و کشورهای عضو اکو چه بازتابی از فرهنگ و هنر و آداب‌ورسوم ایرانی را معرفی می‌کند؟! 

و نکته پایانی آن‌که اگر چنین محصولی را یکی از وزارتخانه‌های وابسته به دولت مانند وزارت فرهنگ و ارشاد اسلامی ایران در معرض عموم مردم قرار داده بود سیل عظیمی از اعتراض‌های مختلف به سمت مدیران سرازیر بود و متأسفانه با پخش چند نقد کوتاه توسط اداره کل روابط عمومی سازمان صداوسیما قبل از پخش سریال پرونده بسته می شود که امیدواریم اهل فرهنگ و سینما، نقدهای سازنده خود را ارائه دهند تا مسیر اصلاح و بهبود کیفیت تولیدات سینمایی و تلویزیونی ادامه یابد. /

منبع: جماران

کلیدواژه: بودجه 99 ویروس کرونا انقلاب اسلامی جامعه مجمع تشخیص مصلحت نظام موزه وزارت فرهنگ و ارشاد اسلامی بودجه 99 ویروس کرونا امام خمینی س سید مصطفی خمینی سید احمد خمینی سید حسن خمینی انقلاب اسلامی فرهنگ و هنر

درخواست حذف خبر:

«خبربان» یک خبرخوان هوشمند و خودکار است و این خبر را به‌طور اتوماتیک از وبسایت www.jamaran.news دریافت کرده‌است، لذا منبع این خبر، وبسایت «جماران» بوده و سایت «خبربان» مسئولیتی در قبال محتوای آن ندارد. چنانچه درخواست حذف این خبر را دارید، کد ۲۷۴۰۸۵۱۸ را به همراه موضوع به شماره ۱۰۰۰۱۵۷۰ پیامک فرمایید. لطفاً در صورتی‌که در مورد این خبر، نظر یا سئوالی دارید، با منبع خبر (اینجا) ارتباط برقرار نمایید.

با استناد به ماده ۷۴ قانون تجارت الکترونیک مصوب ۱۳۸۲/۱۰/۱۷ مجلس شورای اسلامی و با عنایت به اینکه سایت «خبربان» مصداق بستر مبادلات الکترونیکی متنی، صوتی و تصویر است، مسئولیت نقض حقوق تصریح شده مولفان در قانون فوق از قبیل تکثیر، اجرا و توزیع و یا هر گونه محتوی خلاف قوانین کشور ایران بر عهده منبع خبر و کاربران است.

خبر بعدی:

رسانه‌ها در ارتباط با مردم و فرهنگ‌سازی نقش مهمی دارند

معاون اقتصادی استانداری کهگیلویه و بویراحمد، گفت: در راستای تحقق شعار سال و برقراری ارتباط با مردم به فرهنگ‌سازی نیاز است که رسانه‌ها در این زمینه نقش موثری دارند.

به گزارش خبرگزاری ایمنا از کهگیلویه و بویراحمد، سید احسان عسکری، شامگاه _دوشنبه، سوم اردیبهشت_ در نشست با مدیرکل صدا و سیمای مرکز کهگیلویه و بویراحمد با اشاره به نام‌گذاری‌های اقتصادی سال‌های اخیر توسط مقام معظم رهبری، اظهار کرد: طی چند سال اخیر شعارهای سال در حوزه اقتصادی بوده که نشان از جریان‌سازی بر اساس شرایط کشور دارد که با فرهنگ‌سازی مشکلات کشور حل و فصل شود.

وی با اشاره به شعار جهش تولید با مشارکت مردم، افزود: برای ارتباط با مردم نیازمند فرهنگ‌سازی هستیم که این نقش بر عهده رسانه‌ها و صدا و سیمای مرکز استان است که در همین خصوص جلسات مشترک با برنامه سازان صدا و سیما در دستور کار قرار گیرد.

معاون اقتصادی استانداری کهگیلویه و بویراحمد با بیان اینکه اقدامات بزرگ و بنیادی در این دولت در حال انجام است، گفت: نیازمند انتقال این اقدامات به جامعه و همگرایی با مردم هستیم که صدا و سیما می‌تواند کمک بزرگی برای اطلاع رسانی این اقدامات انجام دهد.

وی تصریح کرد: برای جهش تولید و زیبایی وجه اقتصادی، باید مشارکت مردم بسیار عمیق باشد تا برنامه‌ریزان اقتصادی مبتنی با این مشارکت عمل کنند و این مهم بیشتر نیازمند تسهیل‌گری امور، تأمین زیرساخت‌ها، بهبود شرایط تسهیلات بوده که در این خصوص اقدامات لازم تدبیر شده‌است.

عسکری با تاکید بر اینکه رویکرد مقام معظم رهبری به اقتصاد رویکرد مردم مبنا است، خاطرنشان کرد: در همین خصوص برگزاری جلسات با رسانه‌ها و صدا و سیما در جهت برنامه‌ریزی برای چگونگی استفاده از ظرفیت مردم در حوزه جهش در بخش تولید طراحی شده‌است.

در ادامه امیر رئوف، مدیرکل صدا و سیمای مرکز استان کهگیلویه و بویراحمد با اشاره به اینکه نگاه به رسانه بیشتر اطلاع‌رسانی است، گفت: رسانه‌ها باید به رسالت خود عمل کنند و به دنبال جریان سازی، نقد منصفانه و ارائه راهکارها در راستای بهبود شرایط باشند.

وی افزود: برای پیشرفت استان نیازمند سرمایه‌گذاری در حوزه اقتصادی هستیم چرا که از ظرفیت بالایی برخوردار بوده، لذا مهیا کردن زیرساخت‌های سرمایه‌گذاری در حوزه‌های مختلف در کنار ترویج فرهنگ کار و کارآفرینی نیاز مبرم است.

رئوف با اشاره به استفاده از ظرفیت هلدینگ‌ها برای پیشرفت اقتصادی در استان، تصریح کرد: اهمیت نقش رسانه در مباحث تولید محتوا در پرداختن به ظرفیت‌ها و داشته‌های استان می‌تواند به این هدف مهم تسریع ببخشد.

وی با اشاره به اینکه هدف مقام معظم رهبری از مشارکت نوعی فرهنگ‌سازی و کار فرهنگی است، خاطرنشان کرد: راه‌اندازی تعاونی‌های مختلف و استفاده از سرمایه‌های مردمی می‌تواند در جهش تولید مؤثر باشد.

کد خبر 747070

دیگر خبرها

  • گسترش همکاری‌های فرهنگی با فعال شدن خانه‌های فرهنگ ایران در پاکستان
  • قهرمانان، رسانه گویای هویت ملی ایران‌اند
  • 6 خانه فرهنگی ایران در پاکستان فعال می‌شود
  • وزیر فرهنگ: ۶ خانه فرهنگی ایران در پاکستان فعال می‌شود
  • ۶ خانه فرهنگی ایران در پاکستان فعال می‌شود
  • تشکر از صداوسیما برای سریال «نون‌خ» / موزه ملی فرقی با موزه لوور ندارد
  • واکنش سید جواد هاشمی به حواشی اخیرش + فیلم
  • «نون - خ» برنده صفا و سادگی
  • شورای فرهنگی محیط زیست در همه استان‌ها فعال می‌شود
  • رسانه‌ها در ارتباط با مردم و فرهنگ‌سازی نقش مهمی دارند