آثار اقتصادی شهر خلاق
تاریخ انتشار: ۹ فروردین ۱۳۹۹ | کد خبر: ۲۷۴۰۹۱۰۶
به گزارش گروه علم و فناوری ایسکانیوز، پیشرفت اقتصادی در پرتو توجه به صنایع خلاق در آحاد مردم و گروههای جامعه از جمله مسیرهای تعالی اقتصاد خلاق است.خلاقیت از پیدایش ایده های تازه و بکر با ظاهری نوآورانه و آفرینشی نوین در حوزههای فرهنگی، هنری حکایت میکند، که این ذهن خلاق، در ذات و وجود هر یک از آحاد جامعه نهفته است و نیاز به یک بستر مناسب برای شکوفایی دارد.
بیشتر بخوانید:
اخباری که در وبسایت منتشر نمیشوند!
از طرف دیگر شهرهای یک جامعه که دربردارنده فرهنگها، آداب و رسوم و مرکز استعدادهای گوناگونی هستند، هر یک ظرفیتی خاص در برخی از زمینههای نوآورانه در اقتصاد خلاق دارند. در واقع یک شهر، مجموعه ای از عوامل به هم پیوسته اجتماعی، فرهنگی، طبیعی و نظایرآن است که یک مجموعهای واحد در بستر شهر ایجاد کرده است.
در یک تعریف جامع، شهر خلاق شهری است که دربردارنده فعالیتهای نوآورانه است و مطابق با این تعریف و از آنجایی که همه آحاد مردم استعدادی ذاتی و نهفته دارند، هر یک در شاخهای متفاوت با دیگری، این محیط است که میتواند زمینه ساز بروز این استعدادها و خلاقیتهای بشری باشد. با این رویکرد، نظریه شهر خلاق توسط ریچارد فلوریدا طرح شد که در این نظریه عصر خلاق در قالب یک انقلاب اجتماعی مهار نشدنی و رو به گسترش معرفی شده است. به باور این نظریه، جذب افراد خلاق موجب قدرتمند شدن شهرها و بالندگی اقتصادی آن میگردد. طبق این نظریه نقش سرمایه انسانی که یک نیروی بالقوه و منبع نوآوری است و نیز محیط جغرافیایی مناسب به عنوان زمینههای مورد نیاز یک شهر خلاق معرفی شدهاند.
ارتقاء چشم انداز برنامهریزان شهری و مدیران، در سایه توجه به تنوع فرهنگی و خلاقیت نهفته در لایه ذهنی جامعه از آثار ایده شهر خلاق است. همچنین ایجاد این شهرها باعث شکوفایی در حیات شهری میگردد که سبب افزایش پیوند هر شهر با شهرهای دیگر و افزایش مناسبات اقتصادی میان شهرها و صنایع گوناگون میشود.
در عصری که پیشرفت اقتصادی تحت لوای صنایع بزرگ صرفا نمیتواند پیشران یک کشور باشد، توجه ویژه به خلاقیت و صنایع خلاق در هر یک از شهرهای یک کشور در حال توسعه میتواند ضامن حفظ فرهنگ و اقتصاد کشور باشد. در این شهرها پیوند میان مردم، صنعت و فرهنگ در قالب صنایع فرهنگی بروز مییابد.
شبکه شهرهای خلاق که از سال 2002 در سازمان یونسکو ایجاد شده است، با هدف پیوند میان شهرهای خلاق در سطح جهان درپی افزایش مناسبات فرهنگی واقتصادی و پیشرفت و ظهور هر چه بیشتر این صنایع در جهان میباشد. در حال حاضر 180 شهر از 72 کشور دنیا در این لیست قرار گرفتهاند و پهنه وسیعی را تشکیل دادهاند. در کشور عزیزمان نیز شهرهای رشت و اصفهان در این لیست قرار دارند.
شهر اصفهان شهر خلاق صنایعدستی و هنرهای بومی و شهر رشت نیز شهر خلاق در حوزه غذا در نظر گرفته شده است. در واقع شهر خلاق در تعریف مد نظر یونسکو نیز جایی است که در آن حضور فرهنگ و هنر و صنایع فرهنگی مورد توجه قرار میگیرد و افراد جامعه نیز در متن زندگی روزانه خود از فعالیتهای خلاقانه استفاده میکنند. براساس استانداردهای یونسکو، نوآوری و توانمندیهای شهروندان در توسعه پایدار شهری از ویژگیهای این شهر است.
با توجه به ظرفیت فراوان ایران اسلامی در حوزه های مرتبط با صنایع فرهنگی و خلاق، توجه خاص به شهرهای فرهنگ پرور کشور و رشد و توسعه اقتصاد خلاق در آنها میتواند هم در زمینه اقتصاد داخلی و هم در اقتصاد بین المللی و ورود ارز به کشور تاثیری به سزا داشته باشد. به عنوان مثال گردشگری یکی از شاخههایی است که در سایه یک شهر خلاق بروز مییابد و پیوستن این شهر به شبکه جهانی آن و معرفی در بستر این شبکه میتواند سبب افزایش گردشگر و توسعه اقتصاد خلاق در این حوزه شود.
*دبیر ستاد توسعه فناوری های نرم و هویت ساز معاونت علمی و فناوری ریاست جمهوری
انتهای پیام/
169 / 336نویسنده: *سید محمدحسین سجادی نیری
اقتصاد خلاق خلاقیت نوآوری صنایع بزرگ صنایع خلاق سازمان یونسکومنبع: ایسکانیوز
کلیدواژه: اقتصاد خلاق خلاقیت نوآوری صنایع بزرگ صنایع خلاق سازمان یونسکو اقتصاد خلاق شهر خلاق
درخواست حذف خبر:
«خبربان» یک خبرخوان هوشمند و خودکار است و این خبر را بهطور اتوماتیک از وبسایت www.iscanews.ir دریافت کردهاست، لذا منبع این خبر، وبسایت «ایسکانیوز» بوده و سایت «خبربان» مسئولیتی در قبال محتوای آن ندارد. چنانچه درخواست حذف این خبر را دارید، کد ۲۷۴۰۹۱۰۶ را به همراه موضوع به شماره ۱۰۰۰۱۵۷۰ پیامک فرمایید. لطفاً در صورتیکه در مورد این خبر، نظر یا سئوالی دارید، با منبع خبر (اینجا) ارتباط برقرار نمایید.
با استناد به ماده ۷۴ قانون تجارت الکترونیک مصوب ۱۳۸۲/۱۰/۱۷ مجلس شورای اسلامی و با عنایت به اینکه سایت «خبربان» مصداق بستر مبادلات الکترونیکی متنی، صوتی و تصویر است، مسئولیت نقض حقوق تصریح شده مولفان در قانون فوق از قبیل تکثیر، اجرا و توزیع و یا هر گونه محتوی خلاف قوانین کشور ایران بر عهده منبع خبر و کاربران است.
خبر بعدی:
آثار مخرب شبهعلمها به اقتصاد سلامت کشور/ تازه شدن دعوای اهدای خون و حجامت با تعرفههای پزشکی 1403
به گزارش گروه سلامت خبرگزاری علم و فناوری آنا، حسین دزفولی؛ دعوای حجامت و اهدای خون موضوعی است که در کشور ما سابقه چندین ساله دارد تا آنجا که در دهه هفتاد با جسارت مسئولان وقت وزارت بهداشت، حجامت در مطبهای پزشکی ممنوع اعلام شد اما پس از یک کشمکش حدوداً چهارساله بارأی دیوان عدالت اداری این قانون لغو شد.
به دنبال این رأی در دو دهه اخیر شاهد تبلیغات فراوان در مورد مزایای حجامت بهعنوان روشی برای پیشگیری یا درمان بیماریها بودهایم و تابلوهای متعدد مراکز حجامت در کوچه و خیابان به چشممان میخورند اما در تمام این سالها همواره حجامت بهعنوان یکی از دلایل برای معافیت موقت از اهدای خون مطرح بوده، بهطوریکه بر اساس استانداردهای سازمان انتقال خون ایران، کسانی که حجامت کرده باشند، از زمان انجام تا یک سال بعد نمیتوانند، خون اهدا کنند.
هرچند که بسیاری از کارشناسان معتقدند که اساساً شواهد علمی موجود از اینکه حجامت دارای اثرات مفید بر سلامت است، پشتیبانی نمیکند اما در کلام مسئولان سازمان انتقال خون ظاهراً این دعوا اینگونه حلشده که افراد سالم بهتر است که حجامت را جایگزین اهدای خون نکنند و حجامت را برای درمان بیماریهایی که احتمالاً مبتلا هستند، در نظر بگیرند.
اما اتفاق جدیدی که این روزها موضوع حجامت را بر سر زبانها آورده، تعیین تعرفه برای انواع حجامت در کتابچه تعرفه خدمات پزشکی و بهداشتی سال 1403 است که موجب نگرانی انجمن علمی انتقال خون کشور شده است.
علیاکبر پورفتحاله، رئیس هیئتمدیره انجمن علمی انتقال خون در واکنش به تعیین تعرفه برای حجامت، اظهار کرد: تعرفه گذاری حجامت در شرایطی که با روند سالمندی در جوامع بشری و افزایش مصرف خون و فرآوردههای خونی و کاهش جمعیت اهداکنندگان خون مواجه هستیم، چالش بزرگی را برای دسترسی به خون سالم و کافی در ایران ایجاد خواهد کرد.
وی افزود: انجمن علمی انتقال خون انتظار دارد درحالیکه سازمان جهانی بهداشت تأمین خون سالم و کافی را از اولویتهای نظام سلامت کشورها اعلام کرده، وزارت بهداشت، درمان و آموزش پزشکی نیز با حساسیت همهجانبه بهعنوان متولی سلامت به مسئولیتهای خود عمل کند.
پورفتحاله یادآور شد: انجمن علمی انتقال خون اگرچه تعرفه گذاری خدمات حجامت را فاقد وجاهت علمی، اقتصادی و کارایی برای نظام سلامت میداند درعینحال با توجه به مسئولیت علمی خود در راستای تأمین خون سالم و کافی انتظار دارد که با تدوین راهنمای ملی برای حجامت از انجام و بهکارگیری آن در افراد سالم تا سن ۶۵ سالگی که میتوانند اهداکنندگان بالقوه خون باشند، خودداری شود.
مدیرعامل اسبق سازمان انتقال خون گفت: علاوه بر بعد اهدای خون، موضوع تعرفه گذاری حجامت به معنی باز شدن پای شبهعلمها به اقتصاد سلامت و تحمیل هزینههایی است که اثر مشخصی هم ندارند.
انتهای پیام/