Web Analytics Made Easy - Statcounter
به نقل از «باشگاه خبرنگاران»
2024-04-25@20:37:46 GMT

مراحل ترمیم ظروف چدنی سوخته و قدیمی

تاریخ انتشار: ۹ فروردین ۱۳۹۹ | کد خبر: ۲۷۴۰۹۳۱۳

مراحل ترمیم ظروف چدنی سوخته و قدیمی

به گزارش گروه وبگردی باشگاه خبرنگاران جوان، آشپزی با ماهی‌تابه‌های چدنی معمولا بسیار لذت‌بخش و مناسب است، زیرا این نوع ماهی‌تابه‌ها این قابلیت را دارند تا گرما را به طور متوازن و یکنواخت در کل ظرف پخش کرده و در نتیجه آشپزی و پخت و پز را راحت کنند.

کسانی که دارای ماهی‌تابه‌های چدنی قدیمی، اما باکیفیت هستند و یا چنین ماهی‌تابه‌ای به آن‌ها به ارث رسیده است گاهی تصور می‌کنند که از یک زمانی به بعد دیگر نمی‌توان از آن‌ها استفاده کرد.

بیشتر بخوانید: اخباری که در وبسایت منتشر نمی‌شوند!

اما این تصور اشتباه است.

شما به راحتی می‌توانید آن‌ها را به وضعیت اولیه خود برگردانید و از آن‌ها به طور مستمر در آشپزخانه خود استفاده کنید. پس با ما همراه باشید تا در چند مرحله ساده این کار را به شما آموزش بدهیم.

وسایل مورد نیاز برای تمیز کردن ماهی تابه چدنی:
فری که دارای حالت تمیز کردن خودکار است.
فویل آلومینیومی.
دستکش‌های مخصوص کار با فر.
ظرف یا سطلی که بتواند ماهی‌تابه شما را در خود جای دهد.
سرکه سفید.
مایع ظرف‌شویی، یک قاشق غذاخوری.
اسفنج زبر و پارچه تمیز (اختیاری).
روغن بادام زمینی.

شروع کار:
این ماهی‌تابه‌های قدیمی در گذر زمان از امتحان خود سربلند بیرون آمده‌اند. به همین دلیل اگر در دسته‌دوم‌فروشی‌ها، جمعه‌بازارها، یا حتی سمساری‌ها از این نوع ماهی‌تابه‌ها دیدید حتما بخرید. حتی اگر متوجه شدید دوستی دیگر به این ماهی‌تابه‌ها نیازی ندارد حتما آن را از او بگیرید. پس از این کار در چند مرحله ساده آن‌ها را نو کنید و به راحتی از آن‌ها استفاده کنید.

مرحله اول
یک لایه فویل آلومینیومی را زیر میله‌های فر اجاق گاز خود پهن کنید. ماهی‌تابه را پشت و رو کنید و آن را به گونه‌ای روی میله‌ها قرار دهید که سطح رویی آن رو به میله‌ها باشد (مانند عکس پایین). این کار باعث می‌شود تا کثیفی‌های موجود روی ماهی‌تابه‌ها روی سطح فویل بریزد و کار شما برای تمیز کردن آن راحت‌تر شود.

مرحله دوم
فر خود را روی حالت تمیز کردن خودکار قرار دهید و آن‌قدر صبر کنید تا چرخه این کار کامل شود. اگر فر اجاق گاز شما دارای حالت تمیز کردن خودکار نیست، آن را در دمای ۴۲۵ درجه قرار دهید و هر دو ساعت یک بار آن را چک کنید. پس از این که چرخه کار شما به طور کامل انجام شد و ماهی‌تابه خنک شد، آن را از درون فر دربیاورید. در این مرحله ممکن است ظاهر ماهی‌تابه شما همچنان کثیف و زمخت باشد، اما اکثر کثیفی‌ها و چربی‌ها موجود روی سطح آن نرم شده و آماده تمیز شدن هستند.

مرحله سوم
ماهی تابه را درون ظرفی که پر از آب و سرکه سفید است (هر دو به یک میزان) قرار دهید و در نهایت روی محلول یک قاشق غذاخوری مایع ظرف‌شویی بریزید. سه ساعت صبر کنید تا ماهی تابه به طور کامل در محلول فرو رود.

مرحله چهارم
ماهی‌تابه را از درون محلول درآورده و با آب آن را بشویید. باقیمانده کثیفی‌ها و چربی‌ها را با یک حوله تمیز و یا یک دستمال پاکیزه پاک کنید. این کار را آن قدر ادامه دهید تا ماهی‌تابه به طور کامل خشک شود.

مرحله پنجم
ماهی‌تابه اکنون آماده مرحله اضافه کردن یک لایه محافظتی است. در این مرحله باید سطح ماهی‌تابه یک‌دست و نچسب شود و اگر پس از این مرحله از آن به خوبی مراقبت شود این لایه برای مدت‌های طولانی از بین نمی‌رود. برای این کار تمام سطح ماهی‌تابه (سطح درونی، بیرونی، و دسته) را به روغن بادام زمینی آغشته کنید تا یک لایه ضخیم از این روغن تمامی سطوح را پوشش دهد.

مرحله ششم
ماهی‌تابه را از پشت روی میله‌های فر اجاق گاز قرار دهید و سپس آن را در درجه ۳۵۰ درجه قرار دهید و یک ساعت صبر کنید. این فرایند باعث می‌شود حفره‌های درونی ماهی‌تابه باز شده و روغن بادام زمینی را به خود جذب کنند و وقتی ماهی‌تابه سرد می‌شود این حفره‌ها بسته می‌شوند. پس از این‌که ماهی‌تابه را از فر خارج کردید، سطح آن دارای ظاهری شفاف می‌شود و اکنون می‌توانید از آن استفاده کنید.

قبل و پس از انجام مراحل
با استفاده از این شیوه شما می‌توانید ماهی‌تابه‌ای که ظاهر آن شبیه وسایلی بود که باید درون سطل آشغال می‌انداختید را به یک وسیله آشپزی مناسب و سالم تبدیل کنید. این ماهی‌تابه‌ها نشانی از تاریخ در خود دارند و به آشپزخانه شما شخصیت می‌دهند. پس از انجام تمام این مراحل سعی کنید از ماهی‌تابه به خوبی مراقبت کنید تا برای سال‌های طولانی کیفیت اولیه خود را حفظ کنند.

منبع: چیدانه

انتهای پیام/

 

منبع: باشگاه خبرنگاران

کلیدواژه: ترفندهای خانه داری ماهی تابه ماهی تابه ها قرار دهید تمیز کردن میله ها

درخواست حذف خبر:

«خبربان» یک خبرخوان هوشمند و خودکار است و این خبر را به‌طور اتوماتیک از وبسایت www.yjc.ir دریافت کرده‌است، لذا منبع این خبر، وبسایت «باشگاه خبرنگاران» بوده و سایت «خبربان» مسئولیتی در قبال محتوای آن ندارد. چنانچه درخواست حذف این خبر را دارید، کد ۲۷۴۰۹۳۱۳ را به همراه موضوع به شماره ۱۰۰۰۱۵۷۰ پیامک فرمایید. لطفاً در صورتی‌که در مورد این خبر، نظر یا سئوالی دارید، با منبع خبر (اینجا) ارتباط برقرار نمایید.

با استناد به ماده ۷۴ قانون تجارت الکترونیک مصوب ۱۳۸۲/۱۰/۱۷ مجلس شورای اسلامی و با عنایت به اینکه سایت «خبربان» مصداق بستر مبادلات الکترونیکی متنی، صوتی و تصویر است، مسئولیت نقض حقوق تصریح شده مولفان در قانون فوق از قبیل تکثیر، اجرا و توزیع و یا هر گونه محتوی خلاف قوانین کشور ایران بر عهده منبع خبر و کاربران است.

خبر بعدی:

آن چه از تهاجم ناکام آمریکایی‌ها بر پهنه کویر طبس باقی ماند

به گزارش خبرنگار گروه  فرهنگ و جامعه خبرگزاری علم و فناوری آنا، بعد از تسخیر لانه جاسوسی آمریکا در ۱۳ آبان ماه ۱۳۵۸ در تهران، «جیمی کارتر» رئیس جمهور ایالات متحده که از سوی افکار عمومی تحت فشار بود تصمیم گرفت با یک عملیات نظامی اقدام به آزاد کردن گروگان‌ها کند.

روز ۴ اردیبهشت‌ماه سال ۱۳۵۹ بود که کماندوهای آمریکایی آموزش دیده در آمریکا که پیش از این در مصر تمرین کرده بودند با استفاده از چند فروند بالگرد و هواپیما از خلیج فارس پرواز کرده و وارد خاک شدند.

این گروه عملیاتی روز ۵ اردیبهشت در صحرای طبس بر اثر طوفان شن، دچار سانحه شدند و عملیات «پنجه عقاب» آمریکایی‌ها شکست خورد.

«بهرام محمدی‌فرد» نخستین عکاسی بود که این واقعه مهم تاریخی را به ثبت رساند. روایت او از حضور در محله حادثه و صحنه‌هایی که دیده بود را در ادامه می‌خوانیم:

حدود ساعت ۱۴ روز جمعه ۵ ارديبهشت ۱۳۵۹ از حزب جمهوري اسلامي خيلي سربسته به مسئولان روزنامه خبر دادند كه آمريكايي‌ها به طبس آمده‌اند، دچار سانحه شده‌اند و امكانش هست كه در منطقه حضور داشته باشند. بعد از ظهر در راه‌پله دفتر روزنامه بودم كه سردبير به من و غلامحسین افشردی [شهید حسن باقری؛ فرمانده نابغه جنگ] گفت: «بايد به طبس برويد.»

بنده به همراه شهيد باقري كه در آن زمان خبرنگار روزنامه جمهوری اسلامي بود و يك راننده، با جيپ آهو ظرف ۱۵ دقيقه آماده شدیم و راه افتادیم. چون امكان حضور آمريكايی‌ها در طبس وجود داشت اسلحه هم با خودمان برداشتيم.

براي رفتن به طبس بايد حدود ۱۲۰ كيلومتر جاده فرعی را طي مي‌كرديم. مسير رمل بود و گاهي به سختي خودرو را از رمل بيرون مي‌كشيديم. به پاسگاه ژاندارمري رسيديم. آنها از جريان مطلع نبودند و فقط مي‌دانستند از لشكر ۷۷ خراسان، نيروهايي به محل حادثه اعزام شده‌اند. سربازان ژاندارمري در ابتدا به خاطر احتمال حضور كماندوهای آمريكايی از رفتن ما به منطقه ممانعت كردند اما پس از اصرار شهيد باقری به همراه ۲ نفر از آنها به منطقه رفتيم.

حدود ۲ كيلومتر مانده بود كه به محل حادثه برسيم كه با يك تانكر سوخته كه حامل نفت بود، مواجه شديم؛ ماجراي اين تانكر سوخته از اين قرار بود كه ساعت ۲۲ روز ۴ ارديبهشت، بالگردهاي آمريكايي با مشاهده تانكر در آنجا، به طرف آن تيراندازي كردند و پس از انفجار تانكر فكر كردند كه راننده تانكر كه يزدي بود و كاظم باقرپور نام داشت، كشته شده است. در حالي كه آن راننده از ناحيه صورت گلوله خورده با استفاده از فرصت تاريكي شب از منطقه خارج ‌شده بود. این راننده در مسير با خودرويي كه به طرف حادثه در حال حركت بود، مواجه شد و او را وادار كرد كه برگردد و راننده تانكر نيز سوار آن خودرو شده و به بيمارستان رفته بود.

تقريباً ساعت ۱۱ صبح روز شنبه ۶ ارديبهشت به عنوان نخستين گروه عكاس و خبرنگار به طبس رسيديم؛ از نظر مشخصات جغرافيايي، محل واقعه در ۱۶۵ كيلومتري شهرستان طبس و ۲۷۰ كيلومتري يزد قرار دارد و محل حادثه براي رانندگان محلي به «ريگ ‌شترا» معروف بوده است. آمريكايي‌ها دور تا دور محل حادثه و هليكوپترهاي سالم مين كار گذاشته بودند؛ فقط دو هلي‌كوپتر سالم در آنجا ديديم كه يكي راست جاده و ديگري چپ جاده قرار گرفته بود. يكي از هلي‌كوپتر‌هاي منهدم شده توسط جنگنده‌هاي خودمان بمباران شده بود و هنوز در شعله‌هاي آتش مي‌سوخت. از يك هواپيماي سی ۱۳۰و يك هلي‌كوپتر كه به هم برخورد كرده و كاملاً سوخته بودند جز تلي از خاكستر و آلومينيوم ذوب‎شده چيزي باقي نمانده بود.

ما در عكس‏برداري و تهيه گزارش فقط ۴ نفر از مزدوران آمريكايي را ديديم. خلبان سی ۱۳۰ پاهايش شكسته و به خاطر شدت درد دندان‌هايش را روي هم فشار داده بود و ساعتش به رغم دماي بالاي انفجار بنزين هواپيما هنوز كار مي‌كرد و ديگر خلبانان و خدمه‌هاي هواپيما به بيرون پرتاب شده‌ بودند كه هردو كلاه داشتند. يكي به‎رو افتاده و يكي به پشت و سوخته‌ بود. جعبه سياه هواپيماي سي۱۳۰ نيز لابه‌لاي بقاياي هواپيما به چشم مي‌خورد كه بعدها جسد ۹ نفر را پيدا كردند كه يكي از آنها ايراني بود.

در ۱۰۰متري محل فرود هلي‌كوپتر‌ها نيز، آثار خون شهيد منتظرقائم كه بر زمين ريخته بود، مشاهده شد. جعبه مهمات مختلف از جمله دو جعبه مواد منفجره، نوار فشنگ تفنگ ام ۱۶، ۲ عدد تيربار، يك كلت سوخته و تعدادي بمب دستي، گاز اشك‌آور و حتي ديناميت و مقدار زيادي پوكه شليك شده و فانسقه، جافشنگي، سه خشاب بيست تيري ام ۱۶، دو دستگاه دوربين زاويه‎ياب و مقادير زيادي ماسك ضدگاز، چند چادر و دو سه تا چتر نجات، كلت سوخته كاليبر۵، مخازن بزرگي كه بعداً ‌فهميديم براي تدارك سوخت اضافي همراه آورده بودند، تعدادي رختخواب و پروژكتور، مقادير زيادي شكلات و آدامس، تعداد زيادي موچين، پول‌هاي ايراني و خارجي و بعضاً سكه‌هاي نيم‎سوخته، يك جيپ كوچك روباز و چهار موتور سيكلت پرشي تريل از جمله بقاياي كودتاي آمريكايي‌ها بود.

از صحنه‌هایی که دیدم، گزارش تصويري تهيه كردم اما امكاناتي در شهرستان فراهم نبود تا عكس را ارسال كنم. شهيد «حسن باقري» هم گفت: «حالا كه تا اينجا آمده‌ايم براي زيارت به مشهد هم برويم» من گفتم: «اين كار واجب‌تر از زيارت است و بايد هرچه زودتر به تهران برگرديم تا من اين گزارش‌هاي تصويري را تحويل دهم» چون ما نخستين عكاس و خبرنگار حاضر در صحنه بوديم، دلم مي‌سوخت و دوست داشتم قبل از همه عكس و گزارش ما منتشر شود.

با شهيد باقري خيلي بحث كرديم اما شهيد باقري روي حرف خودش بود و راننده هم بدش نمي‌آمد به زيارت برود. مسير ما به سمت مشهد بود. بين راه شهيد باقري خوابيد و من به راننده گفتم: «به تهران برگردد»، راننده هم برگشت. حدود ۳۰ كيلومتر رفته بوديم كه شهيد باقري پس از بيدار شدن از خواب، متوجه تغيير مسير شد و به راننده گفت: «مقصد ما مشهد است و بايد دور بزند» بالاخره به مشهد رفتيم اما تا ۶ ـ ۵ ساعت من و باقري باهم حرف نزديم.

ساعت ۱۲ شب رسيديم مشهد و چون هنوز صفحه‌بندي روزنامه باز بود، شهيد باقري براي روز ۷ ارديبهشت گزارش خود را تلفني ارائه داد. من هم عكس‌ها و گزارش تصويري را پس از بازگشت به تهران ارائه دادم كه در روزنامه منتشر شد.
«بهرام محمدی‌فرد» از عکاسان پیشکسوت روزنامه جمهوری اسلامی است که عکس‌های بسیاری از دوران دفاع مقدس دارد. آلبوم تصاویر او توسط انجمن عکاسان انقلاب و دفاع مقدس به چاپ رسیده است.

انتهای پیام/

دیگر خبرها

  • استفاده از ظروف چدنی برای این افراد مشکل‌ساز می‌شود
  • سالم‌ترین و بدترین ظروف برای پخت و پز/ استفاده از ظروف چدنی برای این افراد مشکل‌ساز می‌شود
  • تیم‌های ریکرو مردان و زنان از صعود بازماندند
  • کاپ جهانی شانگهای| حذف ریکرو مردان و زنان تیم ملی
  • حذف تیم‌های ریکرو مردان و زنان ایران در کاپ جهانی شانگهای
  • جبران فرصت‌های سوخته در رفسنجان
  • طرز تهیه کباب ترش تابه‌ای، یک غذای فوق‌العاده خوشمزه
  • آن چه از تهاجم ناکام آمریکایی‌ها بر پهنه کویر طبس باقی ماند
  • شناسایی شکستگی و ترمیم لوله انتقال آب در بندر امام خمینی
  • مراحل هشت‌گانه تبدیل شدن ایران به ابرقدرت