Web Analytics Made Easy - Statcounter
به نقل از «خبرگزاری میزان»
2024-04-19@22:54:08 GMT

خوراکی‌های مفید در ایام عید نوروز کدامند؟

تاریخ انتشار: ۹ فروردین ۱۳۹۹ | کد خبر: ۲۷۴۰۹۸۹۵

خوراکی‌های مفید در ایام عید نوروز کدامند؟

خبرگزاری میزان- تغذیه سالم در عید نوروز، یکی از اصول مهمی است که به حفظ سلامتی و تندرستی شما کمک زیادی می‌کند. در تعطیلات عید مقدار نظم ساعات بیداری و خواب افراد به‌هم می‌ریزد، حتی الگوی غذایی نیز تغییر می‌کند. تاریخ انتشار: 23:12 - 09 فروردين 1399 - کد خبر: ۶۰۶۳۶۳

به گزارش خبرنگار گروه فضای مجازی خبرگزاری میزان، خوردن انواع و اقسام شیرینی و آجیل در ایام نوروز حجم زیادی از قند و چربی را وارد بدن میکند، این چربی و قند علاوه بر اینکه چاقی را به همراه دارد، می‌تواند مشکلات دیگری را هم برای بدن ایجاد کند.

بیشتر بخوانید: اخباری که در وبسایت منتشر نمی‌شوند!

رعایت نکاتی در خصوص تغذیه سالم به حفظ سلامت و تندرستی افراد کمک شایانی می‌کند؛ بنابراین آشنایی با خواص و مضرات مواد غذایی مورد استفاده در این ایام که سه گروه اصلی آن شیرینی‌ها، مغز‌ها و میوه‌ها هستند، ضروری به نظر می‌رسد.

شیرینی‌ها

شیرینی‌های عمدتا از قند، خاک قند، شکر، روغن و نشاسته تهیه می‌شوند. مصرف آن‌ها به افراد چاق و افرادی که به بیماری‌های قلبی- عروقی و دیابت مبتلا هستند، توصیه نمی‌شود.

باید بدانید که؛ شیرینی‌جات به لحاظ دارا بودن انرژی زیاد بویژه موادی نظیر خامه‌ها که حاوی انرژی متراکمی هستند در چاقی و افزایش وزن افراد نسبت به آجیل از اهمیت بیشتری برخوردارند.

شکلات و کاکائوی تلخ و با کیفیت را جایگزین شکلات‌های نامرغوب کنید که هم برای سلامتی مفید هستند.

گفتنی است، افراد مبتلا به دیابت، بهتر است از شکلات‌های رژیمی مخصوص دیابت استفاده کنند و شکلات‌های معمولی را استفاده نکنند.

نکات مهم در استفاده از آجیل و مغز‌ها

هر کدام از انواع آجیل‌ها دارای خواص بیشماری می‌باشند. دارای چربی‌های اشباع شده گیاهی بوده که کلسترول خون را پایین آورده و از بروز حملات قلبی جلوگیری میکنند. بیشتر آن‌ها دارای پروتئین می‌باشند. نوع پروتئینی که در آجیل‌ها یافت می‌شود ''آرجینی'' نام دارد. این ماده یکی از پیش نیاز‌های تولید اکسید نیتریک است که به سلامت رگ‌های خونی و کاهش فشار خون کمک می‌کند. در آخر باید اضافه کرد که اغلب انواع آجیل‌ها منبع مناسبی از ویتامین و فیبر میباشند و باعث می‌شوند که عملکرد بدن شما روان و بدون مشکل باشد.

انواع آجیل و مغز‌های خام، علی‌رغم اینکه حاوی املاح و ویتامین‌های زیادی نظیر کلسیم، فسفر، منیزیم، آهن، ویتامین E. و... هستند، درصد بالایی چربی دارند و برای افراد چاق، افراد مبتلا به دیابت، فشار خون، بیماری‌های قلبی- عروقی مناسب نیستند و باید با احتیاط مصرف شوند.

از انواع آجیل‌های بدون نمک و یا کم نمک استفاده کنید، زیرا آجیل‌های شور با داشتن مقادیر زیاد نمک زمینه را برای فشار خون بالا فراهم می‌کنند.

با مصرف به اندازه آجیل در هر روز می‌توانید سلامت قلب و عروق خود را حتی در سالمندی تامین کنید و از ابتلا به انواع بیماری‌ها مصون بمانید. میزان مصرف روزانه استاندارد آجیل به شرح زیر است:

تغذیه سالم و نکات مهم در استفاده از میوه‌ها

بهتر است در این ایام از میوه استفاده شود. میوه‌ها علاوه بر ویتامین‌ها و املاح معدنی - که برای حفظ سلامت بدن لازم هستند- حاوی ترکیباتی به نام آنتی اکسیدان هستند که نقش آن‌ها در پیشگیری از بیماری‌های غیرواگیر ازجمله دیابت، بیماری‌های قلبی عروقی و سرطان‌ها شناخته شده است.

میوه‌ها حاوی قند‌های ساده‌ای هستند که منجر به افزایش قند خون در افراد دیابتی می‌شود و باید به میزان کمتر و با احتیاط مصرف شوند.

مصرف بیش از حد میوه‌جات می‌تواند باعث بی‌اشت‌هایی خصوصا در کودکان و همچنین افزایش قند‌خون افراد دیابتی (به دلیل داشتن قند‌های ساده) شود.

بیشتر بخوانید: نکات خانه داری را بیاموزید چند نکته مهم:

چون دریافت مواد قندی در ایام عید بالاست مصرف قند به همراه چای را تا آنجا که می‌توانید محدود کنید و از نوشیدن نوشابه جدا خودداری کرده و دوغ کم چرب یا ماست را جایگزین آن کنید.

برای سلامتی و نشاط بیشتر در ایام نوروز نیز مانند سایر روز‌های سال به جای مصرف غذا‌های چرب و سرخ شده، از غذا‌های بخار پز، آب پز و تنوری استفاده کنید.

سعی کنید در این ایام حتما از وعده‌های اصلی صبحانه، نهار و شام استفاده کرده و مصرف حبوبات و سبزیجات را فراموش نکنید.

انتهای پیام/

خبرگزاری میزان: انتشار مطالب و اخبار تحلیلی سایر رسانه‌های داخلی و خارجی لزوماً به معنای تایید محتوای آن نیست و صرفاً جهت اطلاع کاربران از فضای رسانه‌ای منتشر می‌شود.

منبع: خبرگزاری میزان

کلیدواژه: خواص خوراکی ها انواع آجیل بیماری ها میوه ها آجیل ها

درخواست حذف خبر:

«خبربان» یک خبرخوان هوشمند و خودکار است و این خبر را به‌طور اتوماتیک از وبسایت www.mizan.news دریافت کرده‌است، لذا منبع این خبر، وبسایت «خبرگزاری میزان» بوده و سایت «خبربان» مسئولیتی در قبال محتوای آن ندارد. چنانچه درخواست حذف این خبر را دارید، کد ۲۷۴۰۹۸۹۵ را به همراه موضوع به شماره ۱۰۰۰۱۵۷۰ پیامک فرمایید. لطفاً در صورتی‌که در مورد این خبر، نظر یا سئوالی دارید، با منبع خبر (اینجا) ارتباط برقرار نمایید.

با استناد به ماده ۷۴ قانون تجارت الکترونیک مصوب ۱۳۸۲/۱۰/۱۷ مجلس شورای اسلامی و با عنایت به اینکه سایت «خبربان» مصداق بستر مبادلات الکترونیکی متنی، صوتی و تصویر است، مسئولیت نقض حقوق تصریح شده مولفان در قانون فوق از قبیل تکثیر، اجرا و توزیع و یا هر گونه محتوی خلاف قوانین کشور ایران بر عهده منبع خبر و کاربران است.

خبر بعدی:

ارایه خدمات مناسب به مسافران نوروزی و کاهش ۴۴ درصدی تصادفات شهر تهران

به گزارش خبرگزاری صدا و سیما، احمد قیومی در مراسم تجلیل از خادمان ستاد اجرایی خدمات سفر شهر تهران، گفت: اتفاقات خوبی در کمیته‌های مختلف، چون حمل و نقل، هلال احمر، اورژانس، راهنمایی و رانندگی، راه آهن، فرودگاه، اتوبوس رانی و کارگروه‌ها  در خدمت رسانی به مسافران نوروزی شاهد بودیم.

وی با اشاره به اهمیت پیش بینی‌های هواشناسی در ایام نوروز، افزود: هواشناسی نیز هم پای دیگر کمیته‌ها بسیار دقیق و بصورت منظم و روزانه فعالیت کرد.

فرماندار تهران با اشاره به کاهش تصادفات در ایام نوروز گفت: در ایام نوروز شاهد کاهش ۴۴ درصدی تصادفات شهری تهران بودیم و این امر محقق نمی‌شد مگر در بررسی نواقص مختلف که در شورای ترافیک فرمانداری پیگیری شد.

رییس شورای اسلامی شهر تهران نیز در این مراسم گفت: تهران در حوزه گردشگری از ظرفیت‌های ویژه‌ای برخوردار است و باید این ظرفیت را به مردم معرفی کرد.

مهدی چمران خطاب به اعضای ستاد سفر‌های نوروزی پایتخت تاکید کرد: تهران مملو از آثار دیدنی و فاخر است که حتی خود تهرانی‌ها هم با این اماکن آشنا نیستند و باید این اماکن را به مردم تهران و مسافران معرفی کرد.

 

دیگر خبرها

  • ارایه خدمات مناسب به مسافران نوروزی و کاهش ۴۴ درصدی تصادفات شهر تهران
  • کاهش بیش از ۳۰ درصدی سرقت در ایام نوروز در قزوین
  • دزفول پربازدید‌ترین شهر خوزستان در ایام نوروز ۱۴۰۳
  • فواید بی‌نظیر ریواس
  • آجیل فروشی‌های معتبر و قدیمی شهر مشهد کدامند؟
  • غذا‌های مناسب برای پرکاری تیروئید
  • گیاهی که برای تعدیل قند خون در افراد دیابتی مفید است | فواید بی‌نظیر ریواس : این افراد نباید ریواس مصرف شود
  • توزیع ۱.۵ میلیون لیتر سوخت میان ناوگان هوایی منطقه بوشهر در ایام نوروز
  • برای لاغری گردو را این طور مصرف کنید
  • خدمت‌رسانی۳۵پایگاه هلال احمر کردستان به مسافران نوروزی