Web Analytics Made Easy - Statcounter

کارشناس مسائل غرب آسیا گفت: اکنون عراق با توجه به کاهش قیمت نفت و ناآرامی‌ها و هزینه‌‌های بالا برای امنیت و فشارهایی که آمریکا‌یی‌ها می‌آورند، درگیر مشکلات اقتصادی است و عراق دوران سختی را در پیش خواهد داشت.

«حسین کنعانی مقدم»، کارشناس مسائل غرب آسیا، درباره وضعیت سیاسی عراق با توجه به اعتراضاتی که در چند ماه گذشته در این کشور رخ داده است به خبرنگار سیاسی برنا گفت: بحث مداخلات آمریکا یکی از تهدیدهای مهمی است که در عراق به ویژه در دوران پسا داعش می‌توانیم مطرح کنیم.

بیشتر بخوانید: اخباری که در وبسایت منتشر نمی‌شوند!

آمریکا به دنبال این بود که حکومت شیعیان را در عراق که توانسته بود با تروریسم مقابله کند و عملا در مقابل آمریکا ایستاد و خواستار خروج نیروهای آمریکا بود، با خلا قدرت روبرو کند تا بتواند، خود را در داخل عراق تثبیت و با ایجاد پایگاه‌های دائمی و برکنار کردن دولت‌های مقاومت و انقلابی شیعیان عراق، راه را برای ادامه حضور خود دنبال کند. به این خاطر با نفوذ در درون احزاب و گروه‌های شیعه سعی کردند اختلافات را بیشتر و کاری کنند که عادل عبدالمهدی ناچار شود که استعفا دهد و این اولین گام برای خلا قدرت در عراق بود که هنوز هم نتوانستند یک دولت قوی و مستقری را ایجاد کنند.

او افزود: این بهترین شرایط برای آمریکایی‌ها برای اعمال نفوذ و فشار به دولت مرکزی عراق و در عین حال، ایجاد پایگاه‌های نظامی دائمی در داخل عراق و همچنین ایجاد تهدید علیه جمهوری اسلامی است. به نظر می‌رسد که اکنون گروه‌های شیعه عراقی متوجه شدند که بدون اتحاد و انسجام نمی‌توانند دولت مستقر و قوی را دنبال کنند و اگر این شرایط ادامه پیدا کند، منجر به تجزیه عراق می‌شود. در حال حاضر کردها به طور مستقل حکومت می‌کنند و اهل سنت هم در مناطق خودشان اکثرا خود مختاری دارند و شیعیان هم درگیر جنگ قدرت، شدند.

کنعانی مقدم ادامه داد: اکثر ناآرامی‌ها ناشی از همین تزلزل در قدرت حکومت مرکزی است چون سابقه نشان داده هر موقع دولت مرکزی عراق ضعیف شده، عراق به سمت ناآرامی و تجزیه پیش رفته و از این لحاظ اگر اختلافات گروه‌های سیاسی در عراق کنار گذاشته شود، مشکلات حل می شود. بنابر آخرین اخبار یک کمیته مشترکی از احزاب شکل گرفته برای رایزنی با برهم صالح برای تعیین نخست وزیر، شاید از این مرحله عبور کنند اما به هر حال اکنون عراق با توجه به کاهش قیمت نفت و ناآرامی‌ها و هزینه‌‌های بالا برای امنیت و فشارهایی که آمریکا‌یی‌ها می‌آورند، درگیر مشکلات اقتصادی است و عراق دوران سختی را در پیش خواهد داشت.

این کارشناس مسائل منطقه درباره دخالت کشورهای منطقه‌ای و فرامنطقه‌ای در عراق و نقش سهم بندی‌های سیاسی در عراق در ایجاد ناآرامی ها در این کشور ادامه داد: متاسفانه سناریویی که در عراق نوشته شد، متاثر از اجلاس طائف در رابطه با شکل گیری یک حکومت در لبنان است. یعنی در لبنان رئیس مجلس از شیعیان است و نخست وزیر از اهل سنت و رئیس جمهور مسیحی است. این مدل حکومتداری در عراق هم پیاده شد. یعنی نخست وزیر از شیعیان باشد، رئیس مجلس از اهل سنت و رئیس جمهور از کرد سنی. تقریبا این مدل، ناکارآمدی خود را در لبنان نشان داده است چراکه بر مبنای سهمیه طائفه‌ای و قومیتی قرار گرفته و حاکمیت منسجم را تحت‌الشعاع قرار داده است. به نظر می‌رسد عراق نباید از این موضوع پیروی کند و باید مدل جدیدی را جایگزین کند که بتواند یک دولت مستقر قدرتمندی را داشته باشد. آمریکایی‌ها 14 تا 15 سال پیش در پیش‌بینی‌های خود گفته بودند فقط یک دیکتاتور صالح می‌تواند عراق را مدیریت کند چیزی شییه صدام. به نظرم می‌رسد آمریکایی ها در حال حاضر نیز به دنبال همان تئوری خود و عملی کردن آن در هستند.

منبع: خبرگزاری برنا

کلیدواژه: تحولات عراق ناآرامی ها

درخواست حذف خبر:

«خبربان» یک خبرخوان هوشمند و خودکار است و این خبر را به‌طور اتوماتیک از وبسایت www.borna.news دریافت کرده‌است، لذا منبع این خبر، وبسایت «خبرگزاری برنا» بوده و سایت «خبربان» مسئولیتی در قبال محتوای آن ندارد. چنانچه درخواست حذف این خبر را دارید، کد ۲۷۴۱۰۲۸۴ را به همراه موضوع به شماره ۱۰۰۰۱۵۷۰ پیامک فرمایید. لطفاً در صورتی‌که در مورد این خبر، نظر یا سئوالی دارید، با منبع خبر (اینجا) ارتباط برقرار نمایید.

با استناد به ماده ۷۴ قانون تجارت الکترونیک مصوب ۱۳۸۲/۱۰/۱۷ مجلس شورای اسلامی و با عنایت به اینکه سایت «خبربان» مصداق بستر مبادلات الکترونیکی متنی، صوتی و تصویر است، مسئولیت نقض حقوق تصریح شده مولفان در قانون فوق از قبیل تکثیر، اجرا و توزیع و یا هر گونه محتوی خلاف قوانین کشور ایران بر عهده منبع خبر و کاربران است.

خبر بعدی:

روابط با آمریکا به نقطه حساسی رسیده است

به گزارش همشهری آنلاین،‌ خبرگزاری عراق در این باره اعلام کرد که «محمد شیاع السودانی» امروز با «جو بایدن» رئیس جمهوری آمریکا در کاخ سفید دیدار و رایزنی کرد.

السودانی در جریان این دیدار گفت: سفر من به ایالات متحده پس از یک برهه حساس انجام می‌شود و اهمیت روابط بین دو طرف را نشان می‌دهد.

وی افزود: روابط آمریکا و عراق به نقطه عطف مهمی رسیده است و ما قصد داریم درباره مشارکت گفت‌وگو کنیم.

السودانی اعلام کرد: ما در حال تلاش برای حرکت از یک رابطه نظامی به مشارکت کامل با آمریکا هستیم و دیدگاه‌های آمریکا و عراق ممکن است در مورد آنچه در منطقه اتفاق می‌افتد، متفاوت باشد.

بایدن نیز در این دیدار اظهار داشت: عراق و آمریکا با یکدیگر همکاری می‌کنند تا داعش تروریست را شکست دهند.

بایدن مدعی شد: مصمم هستیم تا از گسترش درگیری در خاورمیانه اجتناب کنیم.

بیشتر منابع رسانه‌ای اعلام کرده بودند که بایدن برای گفت‌وگو در زمینه تنش‌های ناشی از جنگ غزه، پاسخ تنبیهی ایران به رژیم صهیونیستی و نیز موضوع خارج کردن نیروهای آمریکایی از عراق میزبان نخست‌وزیر عراق خواهد بود.

در این سفر یک هیات دولتی و پارلمانی شامل وزرا، نمایندگان پارلمان، مشاوران و نمایندگانی از بخش‌های خصوصی و صنعتگران متخصص، السودانی را همراهی می‌کنند و مذاکرات گسترده‌ای را با مقامات آمریکایی درخصوص روابط دوجانبه، پرونده‌های اقتصادی، مالی، تجاری، امنیتی علاوه بر آموزش، فرهنگ و سایر بخش‌ها خواهند داشت. همچنین قراردادهای سرمایه گذاری با شرکت‌های بزرگ امریکایی امضا خواهد شد.

در جریان این سفر همچنین نخستین نشست کمیته عالی هماهنگی مشترک با هدف پیشبرد توافقنامه چارچوب استراتژیک در محورهای انرژی، همکاری بانکی و مالی، حمل و نقل، مبارزه با فساد، استرداد اموال عراق، بخش تجارت، آموزش و فرهنگ برگزار خواهد شد.

کد خبر 844841 منبع: ایرنا برچسب‌ها خبر ویژه ایالات متحده آمریکا عراق جوزف بایدن

دیگر خبرها

  • ساعت بازی فوتسال تیم ملی ایران - افغانستان در جام ملت‌ها
  • فوتسال جام ملت‌های آسیا؛ پیروزی پرگل عراق مقابل عربستان
  • جام ملت‌های فوتسال آسیا؛ ازبکستان برد، عربستان تحقیر شد
  • جام ملت‌های فوتسال آسیا| ازبکستان برد، عربستان تحقیر شد
  • شکست سنگین عربستان در جام ملت ها/ شروع مقتدرانه عراق
  • مدودف: آمریکا در اعتراضات گرجستان دست دارد
  • گفت‌وگو با جوان‌ترین قاضی زن/ آقای قاضی خطابم می‌کنند!
  • مرکز پژوهش‌های هسته‌ای نیروگاه «دیمونا» هک شد
  • روابط ما با آمریکا به نقطه حساسی رسیده است
  • روابط با آمریکا به نقطه حساسی رسیده است