Web Analytics Made Easy - Statcounter
به نقل از «جماران»
2024-04-16@18:09:47 GMT

الزامات مهار کرونا، از خود مراقبتی تا همدلی

تاریخ انتشار: ۱۰ فروردین ۱۳۹۹ | کد خبر: ۲۷۴۱۱۲۰۵

الزامات مهار کرونا، از خود مراقبتی تا همدلی

کرونا، این بیماری همه گیر که مرزهای جهان را در هم نوردیده است اکنون در ایران از مرز هشدار عبور کرده به طوری که آمارها افزایش تصاعدی بیماران مبتلا به آن را نشان می دهد.

از این رو کارشناسان بر این باورند مهار این بیماری به دلیل ماهیت و ارتباط آن با افراد جامعه،  نه تنها دیگر محدود به تدبیر مسئولان نیست، بلکه مجموعه ای از الزامات در بخش های مختلف نیاز است تا زنجیره انتقال این ویروس به طور کامل قطع شود.

بیشتر بخوانید: اخباری که در وبسایت منتشر نمی‌شوند!

از سوی دیگر مقابله با کرونا، به دلیل آنکه نیازمند تغییرات ملموس در بسیاری از روزمرگی ها است علاوه بر پوسته نخست یعنی «پیشگیری ودرمان»، نیازمند تدابیری فراتر از بهداشت عمومی است تا جنبه های دیگر این بیماری نیز مدیریت شود.

کرونا، مانند بسیاری از بزنگاه های حساس دیگر، ملت ما را در معرض آزمون های بیشماری قرار داده است که  سربلندی در آن نیازمند پایبندی به مسئولیت های فردی و اجتماعی در همه بخش های جامعه است.

عباس رضایی استاندار اصفهان با تاکید برضرورت رعایت مصوبات ستاد استانی پیشگیری و مقابله با  کرونا تصریح کرد:  اعضای ستاد پیگیری مصوبات را در دستور کار قرار دهند و نقاط ضعف و قوت را شناسایی و ضعف ها را برطرف و قوت را توجه بیشتری کنیم تا بتوان با تلاش روز افزون همه بخشها، ویروس کرونا هرچه زودتر از کشور و این منطقه پاک شود.

کرونا و خود مراقبتی

عبور از بحران کرونا با مشارکت همگانی امکانپذیر است، شهروندان باید همچون پزشکان و کادر درمانی مسوولیت اجتماعی خود را به خوبی ایفا کنند.بیماری ویروسی کرونا نخستین‌بار در ووهان چین شناسایی شد و تاکنون به بیش از ۵۰ کشور سرایت کرده و سازمان بهداشت جهانی را برآن داشته است تا وضعیت فوق العاده اعلام کند.

این بیماری قابل پیشگیری است و به‌راحتی با مشارکت شهروندان و این راهکارهای ساده مانند شست و شوی مکرر دست‌ها با صابون، استفاده از ماسک و دستکش در بیرون خانه و تعویض به هنگام آن، مصرف مایعات گرم، دست ندادن و روبوسی نکردن با دیگران، خودداری از تماس دست با چشم‌ها، بینی و دهان، حفظ فاصله یک و نیم متری با افراد بیمار و ماندن بیماران در خانه می‌توان از میزان شیوع و ابتلای ویروس کرونا جلوگیری کرد.

علایم ابتلای به ویروس کرونا شامل تب، سرفه، تنگی نفس، علایم گوارشی و در موراد شدید عفونت ریه (پنومونی)،سندرم تنفسی حاد و نارسایی کلیه است.

کرونا و آزمون همدلی و همیاری

کرونا درست در روزهای منتهی به نوروز، رونق بسیاری از بازارها و کسب و کارها را کساد کرد بنابراین وقت آن است که بار دیگر علاوه بر تدبیر مسئولان برای گذران این روزها، مردم، خیران و نیکوکاران نیز بار دیگر مهرورزی خود را به نمایش بگذارند.

فرماندار اصفهان با اشاره به ضرورت حمایت از اقشار آسیب‌پذیر در ایام شیوع ویروس کرونا، گفت: مجموعه نهادهای حمایتی و خیریه‌ای با تشکیل شبکه‌ای منسجم در شناسایی افراد بی‌بضاعت هم‌افزایی داشته باشند.

حسین سیستانی  در این خصوص اظهار داشت: تشکیل کمیته اجرایی پیرامون شناسایی افراد نیازمند و توزیع مناسب اقلام بهداشتی و معیشتی ضروری است.

 وی افزود: ظرفیت های بسیج، هیأت امنای مساجد، عوامل شهرداری، معتمدین محلی و ائمه جماعات نسبت به شناسایی افراد نیازمند و توزیع عادلانه سبدهای حمایتی، اقدام کنند.
سیستانی با بیان اینکه شناسایی و اطلاع رسانی به جامعه هدف درخصوص بیماری کرونا و توزیع بسته های بهداشتی و معیشتی، نیازمند تشکیل یک شبکه اجتماعی گسترده و سازمان یافته است، افزود:این شبکه می تواند بسیاری از مأموریت ها و اهداف دیگر را در راستای ارتباط متقابل بین مردم و مسئولین و جلب مشارکت مردم ایجاد فراهم کند.
فرماندار اصفهان با تأکید بر لزوم اقدامات محله و مسجد محور، افزود: شوراهای محلی با حضور بسیج، هیأت امنای مساجد، عوامل شهرداری، معتمدین محلی و ائمه جماعات تشکیل و نسبت به شناسایی افراد نیازمند و توزیع عادلانه سبدهای حمایتی، اقدام نمایند.

وی تصریح کرد: شوراهای محلی نقش مؤثری در امر پیشگیری، فرهنگ سازی و انتقال مفاهیم به اقشار مختلف مردم و همچنین دریافت اطلاعات مورد نظر از آنها را دارند.
سیستانی تصریح کرد: آسیب دیدگان اقتصادی به علت شیوع بیماری کرونا که زیر پوشش نهادهای حمایتی نیستند، باید شناسایی و به طور مقطعی مورد حمایت قرار گیرند و در این راستا، از ظرفیت خیرین محلی استفاده شود.

وی با تأکید بر ضرورت انجام اقدامات پساکرونایی، عنوان کرد: علاوه بر مقوله پیشگیری و درمان، آسیب های اقتصادی ناشی از تعطیلی ها باید به درستی مدیریت شود که دولت با همکاری مردم نسبت به عملیاتی کردن این مهم، اقدام می نماید.

سخنگوی ستاد استانی مدیریت بیماری کرونا در اصفهان از تعطیلی اصناف استان به استثنای فروشگاه‌های عرضه مواد غذایی شامل نانوایی‌ها، قصابی‌ها و مواد لبنی و دارویی و سوپر مارکت‌ها و خواروبار فروشی خبر داد.

حجت الله غلامی در گفت و گو با خبرنگار ایرنا افزود: در شانزدهمین جلسه ستاد با توجه به اینکه اصفهان در فهرست هشت استان ویژه درگیر با بیماری کرونا قرار گرفته است این تصمیم مهم اخذ شده است.

وی اظهارداشت: بر این اساس با تشدید کنترل‌ها برای پیشگیری از شیوع بیماری کرونا، فروشگاه‌هایی که عرضه کننده نیاز ضروری مردم نیستند باید تا  تاریخ یادشده تعطیل شوند.

سخنگوی ستاد استانی مدیریت بیماری کرونا در اصفهان افزود: با هماهنگی‌های صورت گرفته برای اجرای این مصوبه با متخلفان و اصنافی که از اجرای این دستور سرپیچی کنند برخورد می‌شود.

کرونا، خانه نشینی و دل کندن از سفر

پس از آنکه کرونا، این مهمان ناخوانده از راه رسید، «خانه نشینی» کلیدواژه غریبی بود که از سوی کارشناسان و مسئولان به مردم توصیه شد. بدیهی است برای مردمانی که همواره نیمی از روزمرگی های خود را در بیرون از خانه می‌گذراندند، حالا عمل به این نسخه اجباری  قدری سخت و عجیب است، چرا که بسیاری از یکنواختی‌ها و آمد و شدهایی که تا پیش از این ماجرا به چشم نمی‌آمد ناگهان خودنمایی کرد تا شاید عیار آدم‌ها در روزهایی که باید عادت‌ها را کنار بگذارند مشخص شود.

این روزها، اگرچه مردم به این باور رسیده‌اند که خانه سنگری امن برای عبور از رگبار کروناست اما  برغم همه این توصیه‌ها، عده ای از شهروندان، در مراکز خرید حضور می‌یابند یا حتی به  مسافرت می‌روند، گویی در مقابله با این ویروس همچنان به شعار بسنده کرده‌ایم.

این در حالی است که متولیان بهداشتی در سرتا سر جهان، بارها عنوان کرده‌اند که برای غلبه بر کرونا راهی جز کاهش تردد، کاهش مراودات، لغو سفرهای شهری و بین‌شهری  و سرانجام در خانه ماندن وجود ندارد.

«ممنوعیت تردد در محورهای ارتباطی استان اصفهان در روزهای دوازدهم و سیزدهم فروردین غیر از خودروهای امدادی و خدمات رسان تشدید می شود.»

استاندار اصفهان با بیان این خبر افزود: موضوع اصلی سلامت مردم است و هرگونه سخت گیری فقط برای قطع زنجیره انتقال است و هیچ مورد دیگری وجود ندارد.

عباس رضایی ادامه داد: طرح زوج و فرد در شهرهای اصفهان و کاشان در حال اجراست و در سایر شهرستانها هم با توجه به صلاحدید و تصمیم ستاد مقابله با کرونا،  در صورت تاثیر این طرح  می‌توانند نسبت به اجرای آن اقدام کنند.

استاندار اصفهان بیان کرد: صرفا افراد بومی و مقیم و ساکن هر شهر مجاز به ورود به آن شهر هستند و ورود افراد غیر ساکن ممنوع است.

وی با اشاره به اینکه  ورود به پارک ها،  تفرجگاهها و مراکز تفریحی از ساعت صفر بامداد شب گذشته ممنوع شد و تا پایان طرح ممنوع خواهد بود تاکید کرد: با اجرای طرح فاصله گذاری اجتماعی اتفاق خاصی رخ نمی دهد و فقط ساکنان هر شهر می‌توانند وارد آن شهر شوند.

رضایی ادامه داد:  انتظار داریم که با اجرای این طرح، زنجیره انتقال ویروس قطع شود و سلامتی و امید بیشتری به همه خانواده ها برگردد.

مدیرکل راه آهن استان اصفهان  نیز از توقف فعالیت قطارهای مسافربری نوروزی اصفهان به دلیل شیوع بیماری کرونا خبر داده است.

چهارباغ، میدان نقش جهان، خواجو و ناژوان جز لاینفک گشت و گذارهای نوروزی اصفهانی‌هاست. بیشتر کسانی که در اصفهان زندگی می‌کنند، نوروز به طور حتم به یکی از این آثار تاریخی یا طبیعی سر می‌زنند. حالا اما نوروز امسال خبری از هیاهوی سالهای گذشته نیست و مردم می‌کوشند اوقات خود را بیشتر در خانه بگذرانند. نه خبری از دید و بازدیدهای نوروزی هست و نه گشت گذارهای هرساله، گرچه هستند شماری از مردم که توصیه ها را جدی نمی‌گیرند و پای نشستن در خانه را ندارند.

سخنگوی ستاد استانی مدیریت بیماری کرونا در اصفهان هم از کاهش ۷۱ درصدی حجم مسافران ورودی به اصفهان از ۲۵ اسفند سال گذشته تا دوم فروردین نسبت به تعطیلات مدت مشابه سال گذشته خبر داد. به گفته ویدر این مدت ۲۵۶ هزار و ۶۷۶ وسیله نقلیه به این استان وارد شده است که از این تعداد ۲۳ درصد کمتر از یک روز در استان اقامت داشتند و ۷۷ درصد بلافاصله اصفهان را ترک کردند.

کرونا و ضرورت اطلاع رسانی شفاف

انتشار اخبار منابع غیرمعتبر در باره راه‌های پیشگیری، مقابله، سرایت و پیامدهای بیماری کرونا از یک ماه اخیر در شبکه‌های اجتماعی به سلامت روحی و روانی مردم آسیب زده است.

در شرایطی که افراد خانواده در کنار یکدیگر دوران قرنطینه را سپری می کنند نباید اجازه دهند که نگرانی روحی، این شیوه پیشگیری را در آنها بی تاثیر کند. این را «افسانه برومند» روانشناس بالینی یکی از مراکز مشاوره اصفهان به ایرنا گفت.

وی معتقد است با گذشت بیش از یک ماه از ورود این ویروس به کشور و اطلاعات بسیاری که در این زمینه منتشر شد، دیگر نیازی نیست که افراد با توجه به اطلاعات منابع نامعتبر و نامشخص، ذهن خود را درگیر و بیمار کنند.

رییس پلیس فتا استان اصفهان به شهروندان توصیه کرد که اخبار و اطلاعیه‌های لازم در باره بیماری کرونا را از منابع رسمی و سایت وزارت بهداشت دریافت کنند.

سرهنگ‌ مصطفی مرتضوی در گفت و گو با ایرنا، اظهار داشت: بتازگی فردی که در یک استودیوی خانگی در اصفهان اقدام به ضبط فایل های صوتی در باره تعداد بستری شدگان و فوتی‌های ناشی از بیماری کرونا در بیمارستان‌های اصفهان و پخش آن در فضای مجازی می کرد، شناسایی و دستگیر شد.

رییس پلیس فتا اصفهان یادآور شد:  بر اساس ماده ۱۸ قانون جرایم رایانه‌ای، هر کس به قصد اضرار به غیر یا تشویش اذهان عمومی یا مقامات رسمی به وسیله سامانه رایانه‌ای یا مخابراتی، اکاذیبی منتشر کند  یا در دسترس دیگران قرار دهد، مجرم و به مجازات تعیین‌شده در قانون محکوم می‌شود.

کرونا و مسئولیت پذیری اجتماعی

در میان انبوه توصیه ها و هشدارها اما برآیندها نشان می‌دهد بیش از ۷۰ درصد مردم استان اصفهان با عمل به توصیه‌های این ستاد از منازل خود خارج نشدند.

این خبر را «حجت‌الله غلامی»، سخنگوی ستاد استانی پیشگیری و مقابله با بیماری کرونای اصفهان به ایرنا گفت و افزود: مردم نسبت به بقیه این افراد متخلف معترضند و این دستورالعمل و طرح ستاد ملی مقابله با کرونا با عنوان فاصله‌گذاری اجتماعی در راستای برخورد با آنان ابلاغ شده و مشمول حال این گروه خواهد شد.

وی  با بیان اینکه بطور قطع برخوردهای شدیدی با توجه به جرائم تعیین شده با متخلفان انجام خواهد شد ، افزود: هرگونه پارک خودرو در کنار پارک‌ها و فضاهای سبز و گردشگری و تفرجگاهها ممنوع است همچنین دوازدهم و سیزدهم فروردین ماه هیچگونه خودرویی در سطح شهرها تردد نخواهد کرد و با تردد خودروها بجز خودروهای امدادی، خدماتی در این ۲ روز برخورد خواهد شد.

غلامی اضافه کرد: کلیات این طرح شامل برگزار نشدن هر گونه اجتماع تا بیستم فروردین و حذف ترددها در استان است و هر شهری فقط پذیرای خودروهای بومی آن منطقه است و ضمن جلوگیری شدید از سفرهای استانی، تنها ساکنان بومی هر منطقه می‌توانند به شهرشان وارد شوند و با هر گونه ترددی غیر از این موارد برخورد خواهد شد.   

وی افزود:جرائم خاص این طرح مصوب و ابلاغ شده و خودروهایی که در شهرها تردد داشته باشند، پنج میلیون ریالی جریمه و یک ماه در توفقگاه های نیروی انتظامی توقیف خواهند شد.

سخنگوی ستاد استانی پیشگیری و مقابله با بیماری کرونای اصفهان تاکید کرد: بجز مشاغلی که وظیفه تامین مایحتاج عمومی و بهداشت و درمان را بر عهده دارند، هر گونه فروشگاه و صنف دیگری تا پایان طرح تعطیل است و فهرست اصناف مجاز به فعالیت هم در اختیار همه فرمانداران، شهرداران و نیروهای تعزیراتی قرار داده شد و فروشگاهها و صنوف متخلف با هماهنگی نیروی انتظامی،   تعزیرات ودادستانی بمدت یکماه پلمپ خواهند شد.

به گفته مسئولان، اکنون تردد اتوبوس‌های مسافربری در اصفهان به کمتر از ۲۰ درصد کاهش یافت که باید به صفر برسد.

کرونا و فرهنگسازی

یکی از راههای میان بر مهار کرونا، فرهنگسازی و ورود چهره های مشهور فرهنگی و هنری به این کارزار پیچیده است، همچنانکه معاون سیاسی، امنیتی و اجتماعی استاندار اصفهان استفاده از سرمایه  اجتماعی را برای کنترل بیماری کرونا ضروری دانست.

حیدر قاسمی بتازگی در نخستین شورای اداری استان که به صورت ویدئو کنفرانس برگزار شد، افزود: بیماری کرونا ‌پدیده جدیدی در عرصه بین المللی است که سابقه نداشته و در کشور ما همه مجموعه ها به ویژه بخش بهداشت و درمان را درگیر کرده است و اقدامات جهادگونه این بخش جای تقدیر دارد.
وی همچنین با اشاره به رخدادهای ۶ ماهه پایانی سال۹۸ اظهار داشت: بی شک این رخدادها در حوزه های سیاسی، امینی و اجتماعی، شرایط ویره ای بوجود آورد که با همدلی و همراهی مردم و مسوولان از این آزمون ها گذر کردیم.

معاون استاندار اصفهان با اشاره ظرفیت های اجتماعی به ویژه در حوزه تشکل های مردمی و جوانان، بهره گیری از این فرصت ها را برای پایش و مدیریت فضای روانی جامعه ضروری دانست.قاسمی تاکید کرد: این موضوع در بستر اجتماعی و تقویت حس همکاری و همدلی امکانپذیر است که جامعه ایرانی همواره  در عرصه جنگ، سیل و زلزله و امثال آن مشاهده کرده است.
وی ادامه داد: این ایجاد حساسیت باید به گونه ای محقق شود که با نشاط اجتماعی و اقدامات داوطلبانه مردمی همراه شود وگرنه هراس آفرینی می تواند مشکلات و تبعات منفی ایجاد کند.

در این راستا، جشنواره بازی‌های خانگی خانوادگی با شعار "کرونا با بازی هم می‌بازه" با تاکید بر ماندن در خانه و با هدف شادی و نشاط بین اعضای خانواده در اصفهان آغاز شد. در قالب این جشنواره، اعضای خانواده‌ متشکل از پدر، مادر و فرزندان می‌توانند عکس و فیلم بازی گروهی خود را تا تاریخ سی‌ام فروردین ماه به دبیرخانه جشنواره از طریق شماره همراه «۰۹۱۳۷۹۹۷۲۰۰» یا نشانه تلگرام Ntz_Admin  ارسال کنند.عکس و فیلم‌های ارسالی می‌تواند متشکل از سرگرمی‌های خانوادگی شامل بازی‌های فکری مانند دوز، شطرنج، مارپله، انواع پازل، بازی‌های بومی و محلی، بازی‌های خاص محل زندگی افراد، بازی‌های رایانه‌ای، دیجیتال، آنلاین و حتی بازی‌های ابداعی توسط خود افراد باشد.

کرونا و چرخی که باید بچرخد

استاندار اصفهان با بیان این که کارخانه‌ها و صنایع بخش خصوصی استان را نمی‌توان با اجبار تعطیل کرد، گفت: در کنار مقابله جدی و همه جانبه با بیماری کرونا، نباید اجازه دهیم اقتصاد کشور و استان با مشکل جدی مواجه شود.

وی بتازگی در نوزدهمین جلسه ستاد استانی پیشگیری و مقابله با کرونا که بصورت ویدئو کنفرانس با فرمانداران شهرستانهای استان برگزار شد اظهارداشت: توصیه ما این است که همه صنایع و کارخانه‌های فعالیت غیر ضروری خود را تعطیل کنند و یا به حداقل برسانند اما بعضی از این کارخانه ها موادغذایی، ماسک، مواد ضد عفونی، لبنیات، آرد  و مایحتاج ضروری مردم را تولید می‌کنند و نمی توانیم جلوی فعالیت آنها را بگیریم.

 استاندار اصفهان ادامه داد: ۷۵ هزار میلیارد تومان تسهیلات برای جلوگیری از اخراج کارگران واحدهای صنعتی کشور اختصاص پیدا کرد که در صورت تعطیلی صنایع، تسهیلات لازم برای جبران ضرر و زیان آنها در نظر گرفته شده است.

وی با بیان اینکه فعالیت اصناف هم همینطور هست یادآور شد: مسائل و مشکلات اصناف را در جلسه‌ای که بصورت ویدئو کنفرانس با رییس جمهوری و معاون اول ایشان داشتیم،  مطرح کردیم و فعالیت آنها در زمان حاضر باید همانند حکومت نظامی، تعطیل شود و هیچ تعارفی با این افراد نداریم و با قاطعیت باید جلوی اینگونه فعالیت ها گرفته شود.

مدیر شرکت ملی پخش فرآورده های نفتی منطقه اصفهان گفت: هیچ برنامه‌ای برای تعطیلی یا کم کردن ساعت کار جایگاه‌های عرضه سوخت در این استان به دلیل شیوع بیماری کرونا وجود ندارد.

حسین صادقیان  در گفت و گو با ایرنا اظهارداشت: هیچ دستور تعطیلی برای جایگاه‌های توزیع فرآورده‌های نفتی و سی ان جی در روزهای اخیر به دلیل پیشگیری از بیماری کرونا صادر نشده و همه آنها در استان فعال است.

وی با اشاره به فعالیت حدود ۳۰۰ جایگاه پمپ بنزین و ۱۶۰ جایگاه سی ان جی در استان اصفهان، تصریح کرد: همه آنها شبانه روزی مشغول کار هستند.

مدیر شرکت ملی پخش فرآورده‌های نفتی منطقه اصفهان با بیان اینکه این جایگاه‌ها با رعایت موارد بهداشتی و ایمنی و ضد عفونی کردن مستمر و استفاده از دستکش یک بار مصرف در حال خدمت رسانی هستند، خاطرنشان کرد که دستور رعایت موارد بهداشتی برای جلوگیری از شیوع ویروس کرونا به همه جایگاه‌های سوخت بنزین و سی ان جی در استان ابلاغ شد و جایگاه‌داران موظف به رعایت آن هستند در غیر این صورت بر اساس موازین قانونی با آنها برخورد می‌شود.

رییس انجمن جایگاه‌داران سوخت اصفهان در گفت و گو با ایرنا با تاکید بر تعطیل نبودن جایگاه‌ها، افزود: جایگاه‌داران در سال جدید با مشکلات زیادی از نظر درآمدی و هزینه‌ای مواجه شدند اما همچنان با صد درصد ظرفیت خود برای خدمت رسانی به مردم فعال هستند.

کرونا و همبستگی ملی

توزیع بسته های بهداشتی، دوخت ماسک و لباس ایزوله، همچنین موج پیام های قدردانی مردم از خدمات کادر درمانی نشان از آن دارد که همبستگی ملی  برای شکست کرونا ضروری است.

در همین رابطه مسئول بسیج دانشجویی استان اصفهان گفت: تاکنون ۱۳ هزار بسته بهداشتی همراه با مایع ضدعفونی کننده با هدف پیشگیری و مقابله با کرونا در حاشیه شهرهای اصفهان، کاشان و خمینی‌شهر توزیع شده است.

محمدحسین کفعمی در گفت و گو با ایرنا اظهارداشت: به هنگام توزیع این بسته های بهداشتی آموزش‌های متناسب به خانواده‌ها در حوزه بهداشت فردی و معنوی برای رهایی از این ویروس منحوس در قالب بروشورها و به صورت شفاهی ارائه شد.

وی ایجاد ایستگاه‌های غربالگری را از دیگر اقدامات بسیج دانشجویی اصفهان در راستای مبارزه با کرونا برشمرد و افزود: در این راستا پنج غرفه در شهر راه‌اندازی و دانشجویان پزشکی و پرستاری در این غرفه‌ها به شهروندان آموزش های لازم ارائه شد.

رییس کمیسیون امور اجتماعی و محیط زیست شورای اسلامی شهر اصفهان هم گفت: در زمان حاضر ۸۲ درصد از فعالیت مدیریت شهری این کلانشهر کشور برای پیشگیری و مقابله از بیماری کرونا متمرکز شده است.

کوروش محمدی در گفت و گو با ایرنا، تعطیلی جلسات، ضد عفونی کردن ایستگاه‌ها و واگن های عمومی، اتوبوس ها و مترو، کمک مالی به سیستم بهداشتی و درمانی استان، گندزدایی مراکز درمانی بهداشتی، حمایت بهداشتی از ۱۲۰ هزار خانوار اصفهانی مناطق محروم با همکاری معاونت بهداشتی علوم پزشکی و سپاه برای توزیع ماسک و مصارف بهداشتی، تصویب ۱۰ میلیارد تومان در شورای شهر برای مقابله کرونا، تشکیل ستاد ویره مقابله با  این بیماری در شهرداری، تمدید برخی از خدمات به مردم به مدت ۲ ماه، اطلاع رسانی و آموزش در حوزه فرهنگ شهروندی شامل ساخت کلیپ در شبکه های اجتماعی را  از مهمترین اقدام های شورای شهر و شهرداری در این راستا برشمرد.

مدیرکل مدیریت بحران استانداری اصفهان گفت: ۹۲ ایستگاه جاده‌ای حفظ سلامت با محوریت غربالگری کرونا در این استان فعالیت می‌کنند.

منصور شیشه‌فروش در گفت و گو با ایرنا افزود: در این ایستگاه‌های مستقر در جاده‌های اصلی و فرعی استان و پلیس‌ راه‌های استان، آزمایش‌های اولیه و غربالگری بیماری کووید-۱۹ انجام می‌شود و افراد مشکوک به ابتلا به ویروس به سوی کمپ‌های برقرار شده، هدایت می شوند.

وی اضافه کرد: این ایستگاه‌ها با مشارکت نهادهایی مانند هلال احمر، نیروی انتظامی، راهداری، شهرداری و دهیاری ها فعالیت می‌کنند تا میزان احتمال ویروس کرونا به حداقل کاهش یابد.

وی با بیان اینکه در اکیپ‌های شبانه روزی مقابله با کرونا فعال در استان، نهادهای نظامی و نیروهای مسلح هم سهیم هستند، گفت: ریشه کنی این بیماری و بازگشت به زمان عادی نیازمند مشارکت همگانی و مسوولیت پذیری مردم برای ماندن در خانه است.

مدیرکل مدیریت بحران  استانداری اصفهان با اشاره به فعالیت ۶۴۰ تیم در استان برای اجرای عملیات ضدعفونی و مقابله با ویروس، تصریح کرد: اماکن عمومی، عابربانک‌ها و هر محلی که احتمال وجود ویروس در آن بالاست بوسیله مواد ضدعفونی کننده استاندارد و مورد تایید دانشگاه علوم پزشکی و مرکز بهداشت سم‌پاشی می شود.

جعفر نمکی عضو هیات مدیره خیرین سلامت آران‌وبیدگل نیز از اهدای کمک ۳۰ میلیارد ریالی خیران برای مبارزه با کرونا خبر داد و افزود: این کمک‌ها در قالب خرید و اهدای دستگاه ونتیلاتور، اکسیژن‌ساز، تخت، ماسک، لباس حفاظت فردی و سایر اقلام بهداشتی و درمانی مورد نیاز مرکزهای درمانی بوده است که همچنان ادامه دارد.

عبور از بحران کرونا تنها با مشارکت همگانی امکانپذیر است. مشارکت بیش از ۳۰۰ هزار همیار پلیس استان در قالب همیار سلامت می تواند زمینه ساز تحقق سهم این گروه در مهار بحران کرونا باشد.

معاون تحقیقات و فناوری دانشگاه علوم پزشکی کاشان نیز از تولید ماده ضدعفونی مورد نیاز سطوح و پوشش (شیلد) حفاظتی از سوی این دانشگاه با مشارکت مجمع خیرین سلامت شهرستان خبر داد. به گفته وی هسته خانه رباتیک مرکز رشد دانشگاه نیز توانست پوشش (شیلد) حفاظتی مورد استفاده کادر درمانی بیمارستان‌ها را تولید کند.

رییس دانشگاه علوم پزشکی اصفهان گفت: براساس آخرین آمار که ساعت هشت صبح  روز شنبه بدست ما رسیده ۹۳۷ نفر کل بستری‌های موجود در بیمارستان‌های این دانشگاه هستند که از این تعداد ۱۳۷ نفر در آی سی یو بستری هستند.

طاهره چنگیز بیان کرد: در زمان حاضر در بیمارستان‌های کرونایی ۶ تخت آی سی یو و ۳۰۰ تخت معمولی خالی داریم همچنین بیش از ۴۰ نفر از افراد بهبود یافته در نقاهتگاه بستری شدند.

منبع: جماران

کلیدواژه: بودجه 99 ویروس کرونا آثار تاریخی بازی بازی های رایانه ای خدمت رسانی به مردم سیل بودجه 99 ویروس کرونا امام خمینی س سید مصطفی خمینی سید احمد خمینی سید حسن خمینی انقلاب اسلامی ستاد استانی پیشگیری و مقابله گفت و گو با ایرنا سخنگوی ستاد استانی استاندار اصفهان شیوع بیماری کرونا بیماری کرونا مقابله با کرونا بیماری کرونا شناسایی افراد استان اصفهان بیمارستان ها ایستگاه ها اصفهان گفت علوم پزشکی جایگاه ها توصیه ها خواهد شد

درخواست حذف خبر:

«خبربان» یک خبرخوان هوشمند و خودکار است و این خبر را به‌طور اتوماتیک از وبسایت www.jamaran.news دریافت کرده‌است، لذا منبع این خبر، وبسایت «جماران» بوده و سایت «خبربان» مسئولیتی در قبال محتوای آن ندارد. چنانچه درخواست حذف این خبر را دارید، کد ۲۷۴۱۱۲۰۵ را به همراه موضوع به شماره ۱۰۰۰۱۵۷۰ پیامک فرمایید. لطفاً در صورتی‌که در مورد این خبر، نظر یا سئوالی دارید، با منبع خبر (اینجا) ارتباط برقرار نمایید.

با استناد به ماده ۷۴ قانون تجارت الکترونیک مصوب ۱۳۸۲/۱۰/۱۷ مجلس شورای اسلامی و با عنایت به اینکه سایت «خبربان» مصداق بستر مبادلات الکترونیکی متنی، صوتی و تصویر است، مسئولیت نقض حقوق تصریح شده مولفان در قانون فوق از قبیل تکثیر، اجرا و توزیع و یا هر گونه محتوی خلاف قوانین کشور ایران بر عهده منبع خبر و کاربران است.

خبر بعدی:

استفاده هزار و ۱۰۰ بیمار هموفیلی اصفهان از فراورده‌های خونی

بر اساس اعلام روابط عمومی اداره کل انتقال خون استان مدیرکل انتقال خون اصفهان با گرامیداشت ۲۸ فروردین «روز جهانی هموفیلی» گفت: در اصفهان بیش از یک هزار و ۱۰۰ بیمار هموفیلی وجود دارد که بدلیل نقص ژنتیک دارای کمبود فاکتور‌های انعقادی موسوم به «۸ و ۹» که علت اصلی خونریزی بالینی در آنهاست، مواجهند.


کیان دهراب پور افزود: سال گذشته ۱۵ هزار و ۵۵ واحد فرآورده رسوب «کرایو» از سازمان انتقال خون به مراکز درمانی استان ارسال شد که ۶ هزار و ۷۸۷ واحد (۴۵درصد) آن در مرکز آموزشی درمانی سیدالشهدا (ع) برای درمان بیماران هموفیلی نوع A (کمبود فاکتور۸) به مصرف رسید و سایر فاکتور‌های موجود در این فراورده اعم از «ون ویلیبراند»، «فیبرینوژن»»فاکتور ۹» و... برای دیگر بیماری‌ها استفاده شد.


او گفت: همچنین سال گذشته ۴۳ هزار و ۶۶۰ واحد «FFP» (پلاسما) به مراکز درمانی استان ارسال شد که از این تعداد ۲ هزار و ۵۸۴ واحد (۶ درصد) در بیمارستان سیدالشهدا (ع) برای درمان بیماران مبتلا به اختلالات کمبود فاکتور‌های انعقادی به مصرف رسید.


هموفیلی نوعی بیماری خونریزی ارثی است که در آن فرد، فاقد پروتئینی به نام «فاکتور‌های لخته شدن» یا دارای مقدار کمی از آن است که بر به همین دلیل خون فرد مبتلا به این بیماری بدرستی لخته نمی‌شود.

باشگاه خبرنگاران جوان اصفهان اصفهان

دیگر خبرها

  • استفاده هزار و ۱۰۰ بیمار هموفیلی اصفهان از فرآورده‌های خونی
  • استفاده هزار و ۱۰۰ بیمار هموفیلی اصفهان از فراورده‌های خونی
  • ورود داروهای مخدر و آرام‌بخش های بنزودیازپین به عربستان ممنوع است/لزوم تزریق واکسن مننژیت+فیلم
  • ورود داروهای مخدر و آرامبخش های بنزودیازپین به عربستان ممنوع است/لزوم تزریق واکسن مننژیت+فیلم
  • مهار حریق انبار ضایعات پلاستیکی در اصفهان
  • استقبال چشمگیر مردم از پویش ملی «همدلی با غزه»
  • عملیات «وعده صادق» موجب همدلی بیشتر مردم ایران شد
  • توصیه‌هایی برای پیشگیری از بیماری‌های شایع در فصل بهار/ از آلرژی فصلی تا ابتلا به آنفلوآنزا و کرونا
  • ارائۀ خدمات مراقبتی به ۹۰۰ نفر از مادران باردار و کودکان در شهرستان زاوه
  • مديران خراسان شمالي الزامات تحقق شعار سال را فرا گرفتند