Web Analytics Made Easy - Statcounter

فرامرز مژدکانلو در گفت‌وگو با خبرنگار گروه دانشگاه ایسکانیوز درباره روند فعالیت نشریه اظهار کرد: نشریه گزاره با زمینه انتشارعلمی و دوره انتشار دوفصل‌نامه که صاحب امتیاز آن انجمن علمی-دانشجویی زبان‌شناسی دانشگاه علامه‌طباطبایی است، از اسفند ماه سال 94 فعالیت خود را آغاز کرده و اکنون پنج شماره از این مجل منتشر شده است.

بیشتر بخوانید: اخباری که در وبسایت منتشر نمی‌شوند!

وی افزود: موضوعات و مباحثی که در این نشریه مطرح می‌شود، علمی است؛ یعنی مطالبی که مرتبط با حوزه‌های مطالعاتی زبان‌شناسی نظری، کاربردی و تاریخی باشد را دربرمی‌گیرد. این مطالب می‌تواند شامل مقالات علمی، خبر، گزارش، مصاحبه، معرفی کتاب و سایر مطالب مربوط به روزنامه‌نگاری علمی باشد. اما تفاوت آن با مجلاتی که صرفاً به صورت علمی_ پژوهشی و آکادمیک چاپ و منتشر می‌شوند، آن است که علاوه بر آنکه توسط دانشجویان مدیریت، چاپ و منتشر می‌شود ،از جذابیت‌هایی هم برخوردار است؛ بنابراین نسبت به سایر نشریات علمی-پژوهشی که تا حدودی رسمی هستند، از انعطاف بیشتری برخوردار است و سعی می‌کند مطالب را با جذابیت‌های بصری، صفحه آرایی جالب‌تر و سایر فاکتورهای روزنامه‌نگاری دانشجویی به مخاطبان ارائه دهد.

مژدکانلو با اشاره به محتوای این نشریه گفت: با توجه شاخه‌های گوناگون رشته زبان‌شناسی، نشریه گزاره تلاش کرد تا حد امکان در هر شماره به تمام یا بیشتر شاخه‌های اصلی دانش زبان‌شناسی بپردازد.

وی ادامه داد: مصاحبه با دانشمندان رشته زبان‌شناسی در ایران،پرداختن به اخبار همایش‌ها، پوشش اتفاقات گوناگون و تهیه گزارش‌های مرتبط با زبان‌شناسی در ایران و جهان مانند دوره‌ها و کارگاه‌های‌علمی و مدرسه‌های تابستانی و معرفی کتاب‌های تازه منتشرشده از دیگر مباحثی است که در این نشریه تدوین شده است. تلاش شده است مجله‌ای با حفظ رویکرد انتقادی، تعهد اجتماعی، دانشجویی و با تلاش برای بهبود ضعف آنها منتشر شود. این نشریه موفق به کسب دستاوردها و رتبه‌های خوبی در جشنواره‌های گوناگون کشوری مانند تیتر 10 و 11 و جشنواره حرکت شده است .

نشریات دانشجویی فرصتی برای بروز و ظهور تفکر انتقادی دانشجویان است

مدیرمسئول سابق نشریه گزاره درباره میزان تأثیر نشریات در بیان مسائل و مشکلات دانشگاه و دانشجویان تشریح کرد: نشریه‌های دانشجویی فرصتی را برای بارور کردن تفکرانتقادی و مجالی برای بروز و ظهور تعهد اجتماعی فراهم می‌کند. بنابراین دانشجویان باید بتوانند بدون ملاحظه‌های ناشی از ترس‌های بیهوده فعالیت کنند. البته ملاحظه‌های اخلاقی لازم است وجود داشته باشد، اما نباید این موضوع سبب روی آوردن دانشجو به پدیده خود سانسوری شود.

وی تصریح کرد: دانشجو باید تفکر انتقادی و تعهد اجتماعی خود را داشته باشد و بداند که نشریه دانشجویی فضایی برای آزاد اندیشیدن و نوشتن است و از پدیده خودسانسوی بپرهیزد. خوشبختانه موضوع خودسانسوری در دانشگاه علامه‌طباطبایی و ازسوی کارشناس نشریات این دانشگاه ترویج نشده است. از سوی دیگر مسئولان دانشگاه و وزارتخانه هم باید آزادی‌هایی در زمینه نشریات از قبل به دانشجویان بدهند، تا دانشجو آرامش خاطر لازم برای فعالیت روزنامه‌نگاری را داشته باشد. اگر تفکر و نوشتن آزاد در نشریات و در دانشگاه‌ها وجود داشته باشد، بسیاری از مشکلات به وجود نخواهند آمد و زمینه بسیاری از مشکلات هم از بین خواهد رفت .

مژدکانلو با بیان اینکه دانشگاه علامه‌طباطبائی تمام هزینه های چاپ نشریه را پرداخت کرده است، گفت: از ابتدای کار مجله گزاره در زمینه حمایت‌های مالی دانشگاه علامه‌طباطبایی تمام هزینه‌های مربوط به چاپ را تأمین کرده است و در چهارشماره نخست که مسئولیت نشریه را داشته‌ام، مجله با کیفیت مطلوبی چاپ شده است. هزینه‌های مربوط به صفحه آرایی، به دلیل آنکه خارج از دانشگاه انجام می‌شد، تا حدود 60 تا 70 درصد توسط دانشگاه پرداخت شده است. البته مشکلاتی هم وجود داشته که از طریق گفت‌وگو با مسئولان مربوط بهبود یافت .

مدیر مسئول سابق نشریه گزاره تأکید کرد: اما از زمان ایجاد تورم‌های چشمگیر در سال‌های گذشته، نشریه گزاره هم با مشکلاتی در زمینه چاپ مانند قیمت بالای کاغذ روبه‌رو شد. شماره پنجم این نشریه، که توسط دوستان و همکاران جدید این مجله منتشر شده است، به دلیل مشکلات مالی از کیفیت چاپ مطلوبی برخوردار نیست که دلیل این امر هم افزایش هزینه‌های چاپ ، کاغذ و مشکلات مالی دانشگاه است.

سلطه سبب مانایی و ماندگاری افراد نمی‌شود

وی درباره پیامدهای عدم تمایل مسئولان نسبت به انتقاد توسط نشریات اظهار کرد: در رابطه با این موضوع باید نگاهی به تاریخ داشت؛ در طول تاریخ افرادی که چنین تفکری داشته‌اند، سبب تخریب آن سیستم و حوزه مدیریتی خود شده‌اند. به چنین مدیرانی پیشنهاد می‌شود کتاب‌هایی که در زمینه انتقادپذیری، تفکرانتقادی و نیز تعلیم و تربیت انتقادی نوشته شده است را مطالعه کنند. نگاهی به تاریخ نشان می‌دهد افرادی که چنین رویکردی دارند، نه تنها در سیستم مدیریت خودشان موفق نمی‌شوند، بلکه سبب آسیب و حتی فروپاشی آن سیستم مدیریتی هم می‌شوند. سلطه هرگز سبب مانایی و ماندگاری افراد نمی‌شود، بلکه تفکر و گفت وگو آزاد است که ماندگاری وموفقیت افراد را ایجاد می‌کند زیرا با گفت‌وگو و انتقادپذیری است که راه حل بسیاری از مسائل از سوی همین دانشجویان پیداخواهد شد و انرژی‌های منفی به توان‌های بالقوه مثبتی برای ایجاد تغییرات مثبت در آینده تبدیل می‌شود.

مژدکانلو با اشاره به مزایا ومعایب افزایش تعداد نشریات تشریح کرد: هر نشریه پنجره و دریچه‌ای برای برقراری ارتباط است و از مزایای افزایش تعداد نشریات می‌توان به بیشتر سخن گفتن، شنیده شدن انتقادات و کثرت گرایی در بیان ایده ها ونظرات دانشجویان اشاره کرد؛ اما افزایش تعداد نشریات معایبی هم به همراه دارد که کمی‌گرایی یکی از آنها است. در واقع دیدگاه کمیت‌گرایی محصول همان دیدگاه تولید انبوه، محصول محوری و نهایتاً ارائۀ آمار است، بنابراین در حوزه نشریات باید به این نکته توجه کرد که افزایش تعداد نباید در کیفیت مطالب تأثیر منفی بگذارد یا به عبارتی کیفیت را نباید فدای تعداد بالای نشریات کرد. کمیته ناظر بر نشریات دانشجویی که مجوز فعالیت و چاپ آنها را صادر می‌کند، می‌تواند برای کیفیت مطالب نشریات، تولیدی بودن و میزان خلاقیت به کاررفته در تولید آنها هم حداقل‌هایی را تعیین کند.

انتهای پیام/

342 / 320 دانشگاه علامه طباطبایی نشریات دانشجویی نشریه گزاره تفکر اتقادی سلطه

منبع: ایسکانیوز

کلیدواژه: دانشگاه علامه طباطبایی نشریات دانشجویی سلطه دانشگاه علامه طباطبایی نشریات دانشجویی افزایش تعداد زبان شناسی گفت وگو

درخواست حذف خبر:

«خبربان» یک خبرخوان هوشمند و خودکار است و این خبر را به‌طور اتوماتیک از وبسایت www.iscanews.ir دریافت کرده‌است، لذا منبع این خبر، وبسایت «ایسکانیوز» بوده و سایت «خبربان» مسئولیتی در قبال محتوای آن ندارد. چنانچه درخواست حذف این خبر را دارید، کد ۲۷۴۱۱۲۶۲ را به همراه موضوع به شماره ۱۰۰۰۱۵۷۰ پیامک فرمایید. لطفاً در صورتی‌که در مورد این خبر، نظر یا سئوالی دارید، با منبع خبر (اینجا) ارتباط برقرار نمایید.

با استناد به ماده ۷۴ قانون تجارت الکترونیک مصوب ۱۳۸۲/۱۰/۱۷ مجلس شورای اسلامی و با عنایت به اینکه سایت «خبربان» مصداق بستر مبادلات الکترونیکی متنی، صوتی و تصویر است، مسئولیت نقض حقوق تصریح شده مولفان در قانون فوق از قبیل تکثیر، اجرا و توزیع و یا هر گونه محتوی خلاف قوانین کشور ایران بر عهده منبع خبر و کاربران است.

خبر بعدی:

۳ عدد خرما برای افطار کافی است

ایسنا/البرز یک کارشناس تغذیه با بیان اینکه دو تا سه عدد خرما قند مورد نیاز بدن را پس از روزه‌داری تأمین می‌کند؛ گفت: خوردن آش‌های غلیظ و چرب که مقدار زیادی پیاز و نعنا داغ دارند و همچنین حبوبات به دلیل ایجاد مشکلات گوارشی در وعده افطار توصیه نمی‌شود.

لادن خیابانی در گفت و گو با ایسنا اظهار کرد: در وعده افطار ضمن پرهیز از پرخوری، باید از غذاهای سبک و در عین حال پر انرژی استفاده شود. در زمان افطار بدن نیاز به یک منبع انرژی به شکل گلوکز دارد که کاهش قند خون در ساعات روزه داری را جبران کند.

وی در ادامه افزود: مصرف یک لیوان آب گرم، چای کمرنگ و یا یک لیوان شیر گرم همراه با خرما یا عسل وعده مناسبی برای شروع افطار است. استفاده از غذاهای سبک مثل فرنی، شیربرنج، نان و پنیر و سبزی هم در وعده افطار که از عادات غذایی خوب ایرانی است، توصیه می‌شود.

این کارشناس تغذیه ادامه داد: انواع سوپ کم چرب، آش کم حبوبات و سبک و حلیم بدون روغن که منبع خوبی از مواد نشاسته‌ای و فیبر، پتاسیم و منیزیم است، وعده مناسبی برای افطار هستند. همچنین روزه داران می‌توانند از سیب‌زمینی آب‌پز، سبزی‌های پخته مثل کدو، کلم، گل کلم، نخود فرنگی، تخم مرغ آب‌پز و کره و عسل استفاده کنند.

خیابانی درباره مصرف زولبیا و بامیه گفت: مصرف زولبیا و بامیه که دارای مقدار زیادی قند و چربی و اسیدهای چرب اشباع و ترانس است، باید محدود شود. زیاده روی در مصرف مواد قندی و شیرین مثل شله زرد، حلوا و... در وعده افطار باعث اضافه دریافت کالری و چاقی می‌شود.

وی درباره اصول تغذیه‌ای وعده شام در ایام ماه مبارک رمضان بیان کرد: شام به عنوان یک وعده غذایی مهم در روزه داری باید مورد توجه قرار گیرد و بهتر است روزه داران یک ساعت پس از صرف افطار ساده و سبک اقدام به خوردن شام کنند. غذایی که در وعده شام مصرف می‌شود باید کم نمک و کم چرب بوده و در آن از گروه غذایی گوشت، مرغ، ماهی، حبوبات، نان و برنج، کوکو و کتلت‌های کم روغن، خوراک‌های مختلف با نان سبوس دار همراه با سبزی و سالاد استفاده کرد.

خیابانی گفت: پس از شام و تا پیش از خواب خوردن میوه و مایعات برای جبران کم آبی و حفظ سلامت بدن توصیه می‌شود. در وعده شام به جای مصرف نوشیدنی‌های صنعتی و انواع شربت‌ها توصیه می‌شود از آب آشامیدنی سالم، دوغ، عرقیات سنتی و شربت‌های خانگی کم شیرین استفاده کرد. مصرف زیاد آب در وعده افطار و شام موجب اختلال در هضم مواد غذایی می‌شود.

این کارشناس تغذیه توصیه کرد: محدود کردن مصرف نمک در وعده‌های غذایی این ایام و اجتناب از مصرف تنقلات شور بسیار کمک کننده است، دریافت اضافه نمک، بدن را مجبور به واکنش کرده و برای جبران آن لازم است آب بیشتری مصرف شود. همچنین در افرادی که مستعد و یا مبتلا به افزایش فشار خون هستند، باید در این زمینه احتیاط بیشتری داشته باشند. توصیه می‌شود از سبزیجات معطر، خشک و محلی برای طعم دار کردن غذاها به جای نمک استفاده شود.

وی افزود: خرما بهترین ماده غذایی برای تامین تدریجی قند خون است. خرما منبع غنی از مواد مغذی مثل قند، فیبر و پتاسیم است و در تنظیم قند خون موثر است. توصیه می‌شود در وعده افطار دو تا سه عدد خرما مصرف شود و از مصرف بیش از حد آن مانند سایر شیرینی‌ها پرهیز شود.

وی ادامه داد: در مجموع در ایام ماه مبارک رمضان مصرف گروه‌های اصلی غذایی مانند شیر لبنیات، گروه سبزی و میوه‌ها، نان غلات، گروه گوشت و تخم مرغ، گروه حبوبات و مغزدانه‌ها به تناسب نیاز بدنی و رعایت میانه روی در وعده‌های سحر، افطار و شام باید مورد توجه قرار گیرد.

انتهای پیام

دیگر خبرها

  • ۴ گزینه اصلی هدایت بارسلونا
  • روایت نشریه اماراتی از جزئیات مذاکرات محرمانه ایران و امریکا
  • چگونه در جوانی پول‌دارتر و موفق‌تر شوید؟
  • مشکل اقتصاد ایران، جهالت مدیران رانتی و کوته‌بین است / مدیران سازمان برنامه و بودجه فارغ التحصیل دانشگاه‌های درجه چندمند
  • ۳ عدد خرما برای افطار کافی است
  • تحقیقات دانشگاه آکسفورد در مورد سرطان ریه
  • گمانه‌زنی‌ها درباره تصویب قطعنامه آتش‌بس در غزه
  • واکنش بسیج دانشجویی دانشگاه تهران و جمعی دیگر از تشکل‌های دانشجویی به جنایات غزه
  • ثبت‌نام وام‌های دانشجویی تا پایان اردیبهشت
  • اردی جهادی دانشجویان بسیجی خراسان شمالی برگزار می‌شود