Web Analytics Made Easy - Statcounter
به نقل از «باشگاه خبرنگاران»
2024-04-24@13:51:25 GMT

در کشور بحران زده لیبی چه می‌گذرد؟ + تصاویر

تاریخ انتشار: ۱۰ فروردین ۱۳۹۹ | کد خبر: ۲۷۴۱۲۰۰۰

در کشور بحران زده لیبی چه می‌گذرد؟ + تصاویر

به گزارش گروه وبگردی باشگاه خبرنگاران جوان، از شمال غرب لیبی خبر می‌رسد، درگیری‌های پراکنده میان نیرو‌های ژنرال خلیفه حفتر (پارلمان طُبرق مستقر در شرق لیبی) و دولت وفاق ملی (دولت مستقر در طرابلس و به رسمیت شناخته شده در سازمان ملل) ادامه دارد.

براساس آخرین اطلاعات به دست آمده، بیشترین درگیری‌ها میان نیرو‌های دول وفاق ملی و عناصر تحت فرمان ژنرال حفتر (موسوم به ارتش ملی لیبی) در حومه جنوب و جنوب غرب شهر طرابلس (پایتخت لیبی) و جنوب استان زواره گزارش شده است.

بیشتر بخوانید: اخباری که در وبسایت منتشر نمی‌شوند!

به گفته منابع میدانی، در حال حاضر نیرو‌های ژنرال خلیفه حفتر از محور جنوب غرب (فرودگاه بین المللی طرابلس) با شهر طرابلس حدود ۲۰ کیلومتر فاصله دارند؛ از محور جنوب (جزیره الفحم) نیز فاصله نیرو‌های تحت فرمان حفتر با شهر طرابلس حدود ۵ کیلومتر است.

دولت وفاق ملی از سوی دولت‌های ترکیه، قطر و ایتالیا حمایت می‌شود و ژنرال خلیفه حفتر فرمانده نیرو‌های شرق از سوی دولت فرانسه، روسیه و رژیم‌های آمریکا، سعودی، امارات و مصر پشتیبانی می‌شود و هر کدام از طرفین مدعی حاکمیت در لیبی هستند.

نیرو‌های ژنرال خلیفه حفتر تاکنون حدود ۵۰ درصد از خاک لیبی را به سیطره درآورده اند و از سویی دیگر نیرو‌های دولت وفاق ملی نیز ۱۰ درصد از مساحت این کشور را در کنترل دارند.

در ذیل مناطق تحت تسلط نیرو‌های دولت وفاق ملی، ژنرال حفتر و قبایل لیبی به تفکیک استان‌ها آمده است:

- استان‌های «بطنان، واحات، درنه، جبل الاخضر، بنغازی، المرج» به طور کامل در کنترل نیرو‌های ژنرال خلیفه حفتر هستند و نیرو‌های دولت وفاق در این مناطق حضور ندارند.

- مناطق شمالی استان «کفره» در تسلط نیرو‌های حفتر و جنوب این استان نیز در کنترل قبایل است.

قبایل لیبی همچنین حدود ۷۰ درصد از مساحت استان «مرزق» را هم در سیطره دارند و نیرو‌های ژنرال حفتر فقط ۳۰ درصد (مناطق شمالی) از این استان را کنترل دارند.

- حدود ۹۷ درصد از مساحت استان «جفره» نیز در سیطره نیرو‌های ژنرال حفتر است؛ نیرو‌های دولت وفاق ملی نیز ۳ درصد (بخش کوچکی از مناطق شمال غرب) این استان را در سیطره دارند.

- نیرو‌های ژنرال حفتر در استان «سبها» نیز دست برتر دارند و بیش از ۹۵ درصد از مساحت این استان را در تسلط دارند؛ در حال حاضر، بخش محدودی از خاک استان «سبها» در کنترل نیرو‌های دولت وفاق ملی است.

- نیرو‌های دولت وفاق ملی در استان سرت وضعیت بهتری دارند و ۳۰ درصد از مساحت این استان در تسلط آنان است؛ نیرو‌های ژنرال حفتر و گروه تروریستی داعش به ترتیب ۶۰ و ۱۰ درصد از خاک استان سرت را در سیطره دارند.

حدود ۷۰ درصد از مساحت استان «مصراته» در کنترل نیرو‌های دولت وفاق ملی است؛ نیرو‌های ژنرال حفتر ۲۵ درصد و تروریست‌های داعش نیز ۵ درصد از خاک این استان را به تسلط درآورده اند.

- نیرو‌های دولت وفاق ملی حدود ۶۵ درصد از مساحت استان‌های «مرغاب و طرابلس» را در کنترل دارند؛ حدود ۳۵ درصد از خاک این استان‌ها در تسلط نیرو‌های ژنرال خلیفه حفتر است.

- دولت وفاق ملی حدود ۷۰ درصد از مساحت استان «العزیزیه» را در سیطره دارد و نیرو‌های حفتر نیز فقط ۳۰ درصد از خاک این استان را به تصرف درآورده اند.

- حدود ۸۵ درصد از مساحت استان «الزاویه» در تصرف نیرو‌های حفتر (موسوم به ارتش ملی لیبی) و دولت وفاق ملی فقط ۱۵ درصد از مساحت این استان را در کنترل دارد.

- نیرو‌های ژنرال حفتر ۷۰ درصد از مساحت استان «الزواره» در تصرف دارند و از سویی دیگر نیرو‌های دولت وفاق ملی بر ۳۰ درصد از خاک این استان مسلط هستند.

- حدود ۵۵ درصد از خاک استان استان «نالوت» در سیطره نیرو‌های ژنرال حفتر است؛ نیرو‌های دولت وفاق ملی و قبایل نیز به ترتیب ۴۰ و ۵ درصد از مساحت این استان را در تسلط دارند.

نیرو‌های حفتر حدود ۸۶ درصد از استان «جبل غربی» را در کنترل دارند و نیرو‌های دولت وفاق ملی بر ۱۴ درصد از خاک این استان مسلط هستند؛ بخش کوچکی از شرق استان جبل غربی آلوده به تروریست‌های داعش است.

- نیرو‌های دولت وفاق ملی و ژنرال حفتر در استان «وادی الشاط» سهم برابر دارند و هر کدام ۳۲ درصد از مساحت این استان را در سیطره دارند؛ ۳۶ درصد از خاک این استان در کنترل قبایل است.

- نیرو‌های ژنرال حفتر در استان «غات» تنها ۳۵ درصد از خاک استان را در کنترل خود دارند؛ ۶۵ درصد دیگر خاک این استان در کنترل قبایل است.

حدود ۳۰ درصد از مساحت استان «وادی الحیات» در اختیار نیرو‌های دولت وفاق ملی است و نیرو‌های ژنرال حفتر و قبایل به ترتیب ۵۵ و ۱۵ درصد از خاک این استان را در سیطره دارند.

منبع: مشرق

انتهای پیام/

 

منبع: باشگاه خبرنگاران

کلیدواژه: تحولات لیبی ژنرال حفتر نیرو های ژنرال خلیفه حفتر نیرو های دولت وفاق ملی نیرو های ژنرال حفتر سیطره دارند نیرو های حفتر خاک استان کنترل دارند ۳۰ درصد

درخواست حذف خبر:

«خبربان» یک خبرخوان هوشمند و خودکار است و این خبر را به‌طور اتوماتیک از وبسایت www.yjc.ir دریافت کرده‌است، لذا منبع این خبر، وبسایت «باشگاه خبرنگاران» بوده و سایت «خبربان» مسئولیتی در قبال محتوای آن ندارد. چنانچه درخواست حذف این خبر را دارید، کد ۲۷۴۱۲۰۰۰ را به همراه موضوع به شماره ۱۰۰۰۱۵۷۰ پیامک فرمایید. لطفاً در صورتی‌که در مورد این خبر، نظر یا سئوالی دارید، با منبع خبر (اینجا) ارتباط برقرار نمایید.

با استناد به ماده ۷۴ قانون تجارت الکترونیک مصوب ۱۳۸۲/۱۰/۱۷ مجلس شورای اسلامی و با عنایت به اینکه سایت «خبربان» مصداق بستر مبادلات الکترونیکی متنی، صوتی و تصویر است، مسئولیت نقض حقوق تصریح شده مولفان در قانون فوق از قبیل تکثیر، اجرا و توزیع و یا هر گونه محتوی خلاف قوانین کشور ایران بر عهده منبع خبر و کاربران است.

خبر بعدی:

۹۰ درصد نیرو‌های پتروشیمی ایلام بومی هستند

غلامحسین گرشاسبی مدیرعامل شرکت پتروشیمی ایلام در جریان دیدار رئیس کل دادگستری استان ایلام با کارکنان و بازدید از بخش‌های مختلف پتروشیمی ایلام با اشاره به نام‌گذاری سال ۱۴۰۳ به نام جهش تولید با مشارکت مردم ، اظهار کرد: توجه به شعار سال مورد تاکید رهبر معظم انقلاب اسلامی نصب العین مجموعه کارکنان پتروشیمی ایلام است.

وی تصریح کرد: بار معنایی بسیاری بزرگی در واژه جهش تولید نهفته است چرا که با توجه به شرایط موجود آنچه از همه ما انتظار می‌رود این است که به صورت ویژه کار کرده و عقب ماندگی‌ها را جبران کنیم.

مدیرعامل شرکت پتروشیمی ایلام یادآور شد: وقتی جهش در یک زمینه و یا یک تولید روی می‌دهد، باید زمینه ایمن نیز برای این فعالیت هم فراهم شود، اگر بخواهیم زمینه جهادی و توجه به مقوله جهش را عملی کنیم باید زمینه امنیت شغلی و اقتصادی آن هم شکل گیرد.

وی خواستار همکاری بیش از پیش مسئولان استانی با مجموعه پتروشیمی ایلام شد و گفت: برای جهش تولید باید نقاط ضعف را برطرف کرد، امید می‌رود مسئولان استان کمک کنند تا با همراهی و تعامل با یکدیگر بتوانیم در انجام وظیفه خود که همانا افزایش و تنوع تولید و سطح کیفی محصولات است، به درستی عمل کنیم.

گرشاسبی افزود: هیچ سازمان و ارگانی بدون ضعف نیست، مهم‌ترین کار این است که بتوانیم درصدد رفع موانع موجود برآییم و مشکلات را برطرف کنیم.

مدیرعامل شرکت پتروشیمی ایلام یادآور شد: طی بازه زمانی یک سال و نیم گذشته پتروشیمی ایلام توانست اولین مجموعه ان. جی. ال را در دشت عباس دهلران راه اندازی کند.

وی با بیان اینکه در سال ۱۴۰۲ بیش از ۶۸۰ هزار تن محصول شامل اتیلن، پلی‌اتیلن سنگین، پروپیلن، بنزین پیرولیز، CFO و DMDS CHAVAR ۶۵ تولید شده است، گفت: در فروردین سال۱۴۰۳ نسبت به فروردین سال ۱۴۰۲ تولید در مجتمع پتروشیمی ایلام ۳۵ درصد رشد داشته است.

گرشاسبی مطرح کرد: چشم‌انداز ما روشن است و به‌عنوان بزرگ‌ترین صنعت در غرب کشور که در مسیر توسعه قرار دارد، امیدواریم فرصت‌های سرمایه‌گذاری پیش روی ما در استان، بیشتر از گذشته شود.

باشگاه خبرنگاران جوان ایلام ایلام

دیگر خبرها

  • ببینید | آسمان سرخ لیبی
  • فرشاد مومنی: به سوی روند قهقرایی گسترش فقر و عقب ماندگی حرکت می کنیم/ راحت می گویند نقشی در افزایش نرخ ارز نداریم! / وزیر مسئول تولید، می گوید آنقدر واردات کرده ایم که گلوگاه های گمرکی بند آمده! با عنوان «اصلاحات پارامتریک» از جیب حقوق بگیران سرقت می کنند
  • ۳ پروژه سفر دولت به لرستان در حوزه آب نیازمند اعتبار هستند
  • ۹۰ درصد نیرو‌های پتروشیمی ایلام بومی هستند
  • طوفان شن بنغازی لیبی را درنوردید + فیلم
  • در سفر ابراهیم رئیسی به پاکستان چه می‌گذرد؟
  • (ویدئو) طوفان شن بنغازی لیبی را درنوردید
  • یووال نوح هراری: نتانیاهو بقای اسرائیل را به خطر می اندازد/ شکست او در طول جنگ تصادفی نیست؛ این میوه تلخ چندین سال سیاست های فاجعه بار است/ ما یک قدم با شکست کامل فاصله داریم/ متحدان ما یکی یکی از آنچه در غزه می‌گذرد وحشت زده شده‌اند
  • خیز بغداد و آنکارا برای توسعه همه جانبه رابطه / در سفر کم سابقه اردوغان به عراق چه می گذرد؟ / نفت، آب و تروریسم مهم ترین پرونده های روز میز مذاکرات دوجانبه
  • ۶۲ درصد جغرافیای ایران روی گسل یا در حاشیه گسل‌ها قرار دارد