Web Analytics Made Easy - Statcounter
به نقل از «ایسنا»
2024-04-25@02:05:21 GMT

ماهِ بنی‌هاشم در کتاب‌ها

تاریخ انتشار: ۱۰ فروردین ۱۳۹۹ | کد خبر: ۲۷۴۱۲۰۱۷

ماهِ بنی‌هاشم در کتاب‌ها

ایسنا/اصفهان تقویم می‌گوید، چهارم شعبان، سالروز ولادت حضرت ابوالفضل العباس، مظهر ادب، وفا، شجاعت، برادری و دانش است؛ خوب است امسال که باید در خانه بمانیم، با زندگی و اندیشۀ این بزرگوار از خلال کتاب‌ها آشنا شویم.

اگرچه نام و یاد حضرت ابوالفضل در میان ما زنده و جاری است، ولی منابع و کتاب‌های مستقل درباره زندگی آن بزرگوار کم تعداد است؛ با این وجود افتخار می‌کنیم که در سالروز ولادت با سعادت ایشان چهار اثر خوب را دربارۀ این شخصیت بزرگ معرفی کنیم.

بیشتر بخوانید: اخباری که در وبسایت منتشر نمی‌شوند!

ماه به روایت آه

کتاب 190 صفحه‌ای «ماه به روایت آه» نوشتۀ ابوالفضل زرویی نصرآباد، به همت انتشارات کتاب نیستان در اختیار علاقه‌مندان قرار گرفته است. این کتاب با نثر زیبا و سرشار از احساس و لطافت، در دوازده داستان به زندگی حضرت عباس از دید دوازده نفر می‌پردازد. نویسنده در صفحه ۲۲ برای بیان داستان ولادت عباس (ع) از زبان مادر او می‌نویسد: «همسرم علی، امروز چهل و هشت ساله است و حسن، حسین و زینب، هر کدام با یک سال فاصله، به ترتیب: بیست و سه، بیست و دو و بیست و یک ساله‌اند.» 

سقای آب و ادب
کتاب «سقای آب و ادب» نوشته سید مهدی شجاعی، با تلاش انتشارات کتاب نیستان در ۲۶۴ صفحه به بازار نشر راه پیدا کرده است. این روایت در ده بخش تنظیم شده و در هر بخش، یک عنوان به نام حضرت عباس اضافه شده است: عباس علی، عباس ام البنین، عباس عباس، عباس سکینه، عباس مواسات، عباس زینب، عباس ادب، عباس حسین، عباس فرشتگان و عباس فاطمه! در صفحه ۴۱ کتاب و در فصل عباسِ عباس می‌خوانیم: «ماه، روشنی‌اش را، گرمی‌اش را، هستی‌اش را و هویتش را از خورشید می‌گیرد و ماه، بدون خورشید به سکه‌ای سیاه می‌ماند که فاقد هویت و ارزش و خاصیت است. و آن‌ها که مرا به لقب قمر، مفتخر ساخته‌اند، نسبت میان ماه و خورشید را چه خوب می‌فهمیده‌اند! من به طفیلی حسین آمده‌ام و به عشق حسین زیسته‌ام.»

ماه در آب 
کتاب «ماه در آب» به قلم دکتر محمدرضا سنگری و با کوشش انتشارات مدرسه، در ۱۷۶ صفحه منتشر شده است. کتاب با روایت ام‌البنین در بقیع و سه سال پس از واقعه کربلا شروع می‌شود. مادربزرگ دارد برای فرزندان پسر شهیدش، از پدرشان می‌گوید: «چه بگویم از پدرتان عباس که در توصیفش کلمه خضوع می‌کند، کلام پر می‌ریزد و سخن لال می‌شود. عباس من، کلمه خدا بود و کلمات خدا را اگر دریاها مرکب شود و شاخه‌های درختان قلم و همه آسمان صفحه و هر چه فرشته نویسنده، نمی‌توان نوشت.»

برادر من تویی 
کتاب «برادر من تویی» با نثر داوود امیریان و همت انتشارات کتابستان معرفت، در ۲۰۸ صفحه تهیه و تنظیم شده است. حضرت عباس (ع) را هر قدر هم مرور کنیم باز کم است. او دریایی‌ست بی‌پایان که هر کس اندازه وسعت وجودی خودش از او بهره می‌گیرد. امیریان با قلمی روان و نثری دلچسب کوشیده این بزرگمرد را از کودکی تا شهادت برایمان روایت کند. این اثر زندگینامه داستانی‌ست که در عین وفادار بودن به منابع تاریخی، جذابیت‌های لازم را هم دارد. نویسنده در صفحه ۱۶ کتاب به بخشی از داستان جنگ صفین اشاره می‌کند و می‌نویسد: «در پایان فتح رود فرات، مولا علی(ع) رو به پسرانش کرد و گفت: حسن و حسین چشمان من هستند، محمد حنفیه بازوی من، و تو عباس...سپس سر عباس را به سمت چپ سینه‌اش فشار داد. عباس صدای قلب پدر را شنید. چشمانش را بست. محمد حنفیه آرام خندید و نزدیک گوش حسین گفت: عباس هم قلب امیرالمؤمنین است. عباس همچنان به صدای قلب پدر گوش می‌داد.»

انتهای پیام

منبع: ایسنا

کلیدواژه: استانی فرهنگی و هنری نوروز در خانه قرنطینه خانگی حضرت ابوالفضل ع کتاب

درخواست حذف خبر:

«خبربان» یک خبرخوان هوشمند و خودکار است و این خبر را به‌طور اتوماتیک از وبسایت www.isna.ir دریافت کرده‌است، لذا منبع این خبر، وبسایت «ایسنا» بوده و سایت «خبربان» مسئولیتی در قبال محتوای آن ندارد. چنانچه درخواست حذف این خبر را دارید، کد ۲۷۴۱۲۰۱۷ را به همراه موضوع به شماره ۱۰۰۰۱۵۷۰ پیامک فرمایید. لطفاً در صورتی‌که در مورد این خبر، نظر یا سئوالی دارید، با منبع خبر (اینجا) ارتباط برقرار نمایید.

با استناد به ماده ۷۴ قانون تجارت الکترونیک مصوب ۱۳۸۲/۱۰/۱۷ مجلس شورای اسلامی و با عنایت به اینکه سایت «خبربان» مصداق بستر مبادلات الکترونیکی متنی، صوتی و تصویر است، مسئولیت نقض حقوق تصریح شده مولفان در قانون فوق از قبیل تکثیر، اجرا و توزیع و یا هر گونه محتوی خلاف قوانین کشور ایران بر عهده منبع خبر و کاربران است.

خبر بعدی:

مراسم رونمایی از کتاب چالش های تاریخی

مراسم رونمایی از کتاب چالش های تاریخی (چرخش قلم و سخن در سیر تاریخ) با خوانش دو سویه هشت مقطع مهم تاریخ ایران، امروز چهارشنبه پنجم اردیبهشت ماه ۱۴۰۳ در مرکز همایش های بین المللی سازمان اسناد و کتابخانه ملّی ایران سالن حکمت برگزار شد.در این نشستِ تخصصی عباس سلیمی نمین، حجت الاسلام مرتضی اشراقی نوه امام خمینی (ره)، حسین صفارهرندی عضو مجمع تشخیص مصلحت نظام، موسی حقانی رئیس موسسه تاریخ معاصر ایران و رضا پور حسین رئیس دانشکده روانشناسی دانشگاه تهران حضور داشتند. به اشتراک بگذارید: https://tn.ai/3074371 درباره ما ارتباط با ما آرشیو اخبار ؛ جدیدترین اخبار لحظه به لحظه امروز پیوندها بازار پربیننده‌ترین اخبار قیمت ارز و طلا لیگ ایران و جهان ما را دنبال کنید: RSS تلگرام اینستاگرام توییتر   آپارات   سروش   آی‌گپ   گپ   بله   روبیکا   ایتا
All Content by Tasnim News Agency is licensed under a Creative Commons Attribution 4.0 International License.

دیگر خبرها

  • کتاب «چالش‌های تاریخی» اثر سلیمی نمین رونمایی شد
  • مراسم رونمایی از کتاب چالش های تاریخی
  • ختم غائله‌ی شهرنو به روایت شیخ حسین انصاریان/ قسمت ۱
  • فاصله بین محمود احمدی نژاد و محصولی به روایت عباس زاده مشکینی /کسی در پرونده سوآپ نفتی اردبیل بازداشت نشد
  • فاصله بین محمود احمدی نژاد و صادق محصولی به روایت عباس زاده مشکینی /کسی در پرونده سوآپ نفتی اردبیل بازداشت نشد
  • روایت تاریخ از کارنامه روحانیت
  • رونمایی از کتاب آقا داماد در سمنان
  • روایت عباس عبدی از بازدیدش از مسجد پارک قیطریه
  • روایت عباس عبدی از بازدیدش از مسجد پارک قیطریه : مسجد را در تقابل با نهادهای دیگر قرار دادن، اعتبار نهاد دین را افزایش نمی‌دهد
  • کتاب شعر «من خیالم تخت است» برای بچه‌ها منتشر شد