Web Analytics Made Easy - Statcounter

پیمان عشقی (رئیس سازمان انتقال خون کشور) در گفتِگو با خبرنگار ایلنا، در رابطه با دستاوردهای تحقیقات پلاسمادرمانی در درمان کرونا و مراحلی که این مطالعات سپری کرده است، گفت: پلاسمادرمانی برای مقابله با کرونا‌، طرح مشترک سازمان انتقال خون و بیمارستان بقیه‌الله بود. پس از آن دانشگاه علوم پزشکی شهید بهشتی از طریق بیمارستان مسیح دانشوری به گروه ما پیوست.

بیشتر بخوانید: اخباری که در وبسایت منتشر نمی‌شوند!

وی افزود: پس از آن که بیمارستان شهید بهشتی قم هم به ما پیوست، باید گفت 3 دانشگاه به علاوه سازمان انتقال خون، یعنی چهار مرکز تحقیقاتی کشور در این مطالعات شرکت دارند. در ابتدا البته، این طرح در دانشگاه علوم پزشکی بقیه‌الله با همکاری سازمان انتقال خون، کلید خورد.

عشقی گفت: در گزارش‌های اولیه ما شاهد نتایج خوبی در درمان 13 بیمار مبتلا به کووید 19 بودیم. از آنجا که ممکن است براساس نتایج مرحله‌ای؛ آمار ما در هر روز متفاوت باشد، تصمیم کمیته علمی بر این است که جامعه آماری و اطلاعات تکمیلی را پس از مرحله‌ نهایی به صورت مکتوب به رسانه‌ها گزارش کنیم.

رئیس  سازمان انتقال خون کشور با تاکید بر اینکه، طرح پلاسمادرمانی برای بیماری‌های عفونی عقبه‌ی علمی محکمی دارد، بیان کرد: اینطور نیست که محققان ما خوابگردی کنند و این آزمایشات را شروع کنند. پلاسمادرمانی برای بیماران عفونی از تحقیقات برای آنفولانزای اسپانیائی از سال 1920 میلادی شروع شد و تا هم‌اکنون هم ادامه داشته است. این آزمایشات برای بیماری‌های سارس و مرس از خانواده کرونا، H1N1 یا همان آنفولانزای خوکی معروف و همچنین برای ابولا که در آفریقا رخ داد، انجام شده است.

عشقی در تشریح بیشتر این موضوع گفت: وقتی بیماری‌های عفونی افراد را مبتلا می‌کند، سیستم ایمنی آنها واکنش نشان می‌دهد. افرادی که از پس بیماری برمی‌آیند و بهبو پیدا می‌کنند، یعنی سیستم ایمنی آنها دارای پادتن‌ها و پادزهرهای مکفی بوده است. پس از درمان با یک فاصله معقول و وابسته به نوع ویروس، این پادتن در حدی است که می‌توانیم پلاسمای آنها را استخراج کنیم و آن را به جریان خون فردی اضافه کنیم که در شرایط رو به ناپایداری پیش می‌رود. طبق نتایج تا الان، فاصله معقول برای کرونا ویروس دو هفته است.

وی افزود: این نتیجه‌گیری بر مبنای متون علمی و مستندات صورت گرفته است، آزمایشاتی که در چند ماه اخیر در چین برای کرونا انجام شده است، در گذشته هم برای بیماری‌هایی که ذکر شد، انجام شده بود. نتایج همه آن آزمایش‌ها تاثیربخشی خوبی را نشان دادند. به آن معنا که مدت بستری بیمارستانی کوتاه‌ می‌شده است و ورود به آی‌سی‌یو، مرگ و میر کاهش پیدا کرده است که همین امر هدف ما در درمان کرونا یا بیماری‌های عفونی شدید دیگر محسوب می‌شود، یعنی نجات جان بیمارانی که به ویروس مبتلا می‌شوند.

رئیس سازمان انتقال خون کشور بیان کرد: مسئله پیش‌روی ما این است که هر طرح تحقیقاتی ظرافت‌ها و پیچیدگی‌های خود را دارد. برای رفع این ظرافت‌ها که مستندات، تجزیه‌ و تحلیل و آنالیز برای اقدام درمانی را آماده می‌کنند، شاید دو یا سه ماه زمان لازم باشد اما از جهتی ضرب‌العجل برای نجات جان انسان‌ها مطرح است.

وی افزود: با نتایجی که از مشاهده تحقیقات تا الآن دیده‌ایم و با اتکا به عقبه علمی تحقیقات در زمینه پلاسمادرمانی، پیشنهاد می‌‌کنیم این طرح زودتر به‌کار گرفته شود. هم‌اکنون FDA سازمان غذا و داروی آمریکا چند روز پیش این درمان را به عنوان درمان آلترناتیو برای پروتکل درمانی خود تعریف کرد. آنجا هم هنوز مطالعات کامل نشده است اما پزشک می‌تواند با تشخیص خود و مجوز FDA درمان را انجام دهد.

عشقی گفت: هم‌اکنون ما هم به این مرحله رسیده‌ایم که می‌توانیم این پیشنهاد را به وزارت بهداشت بدهیم تا اگر پزشکان احساس ‌کنند بیمارشان نیاز به این درمان دارد، با مجوز و رعایت مکاتبات با دانشگاه‌ها و وزارت بهداشت، این اقدام درمانی را انجام دهند. ما نتایج خوبی دیده‌ایم و این نتایج روز به روز بهتر می‌شود. ممکن است البته در آخر طرح نتایج تفاوت کند، ولی الآن نتایج امیدوارکننده است. مشکل امروز دنیا و مملکت ما مرگ و میر است، ما باید سریعا وارد عمل بشویم. نمی‌توانیم با یکسری داروی معمولی تا دوسال کار تحقیقاتی بکنیم تا ببینیم چه می‌شود.

منبع: ایلنا

کلیدواژه: کرونا سازمان انتقال خون کشور پلاسمادرمانی رئیس سازمان انتقال خون کشور سازمان انتقال خون

درخواست حذف خبر:

«خبربان» یک خبرخوان هوشمند و خودکار است و این خبر را به‌طور اتوماتیک از وبسایت www.ilna.ir دریافت کرده‌است، لذا منبع این خبر، وبسایت «ایلنا» بوده و سایت «خبربان» مسئولیتی در قبال محتوای آن ندارد. چنانچه درخواست حذف این خبر را دارید، کد ۲۷۴۱۳۱۰۰ را به همراه موضوع به شماره ۱۰۰۰۱۵۷۰ پیامک فرمایید. لطفاً در صورتی‌که در مورد این خبر، نظر یا سئوالی دارید، با منبع خبر (اینجا) ارتباط برقرار نمایید.

با استناد به ماده ۷۴ قانون تجارت الکترونیک مصوب ۱۳۸۲/۱۰/۱۷ مجلس شورای اسلامی و با عنایت به اینکه سایت «خبربان» مصداق بستر مبادلات الکترونیکی متنی، صوتی و تصویر است، مسئولیت نقض حقوق تصریح شده مولفان در قانون فوق از قبیل تکثیر، اجرا و توزیع و یا هر گونه محتوی خلاف قوانین کشور ایران بر عهده منبع خبر و کاربران است.

خبر بعدی:

تأثیر عجیب جنسیت پزشک بر درمان بیماران

بر اساس یک مطالعه جدید که توسط گروهی از پژوهشگران آمریکایی و ژاپنی انجام شده است، احتمال مرگ و یا بستری مجدد در بیمارستان در بیمارانی که توسط یک پزشک زن تحت درمان قرار می‌گیرند، کمتر از بیمارانی است که توسط یک پزشک مرد درمان می‌شوند.
  

پژوهشگران می‌گویند جنسیت پزشک می‌تواند تأثیر نگران کننده‌ای بر تشخیص بیماری‌ها و درمان بیماران داشته باشد.

به گزارش ایسنا، همچنین به گفته پژوهشگران، اگر بیمار هم زن باشد، این تفاوت حتی بیشتر می‌شود، به خصوص زمانی که شدت بیماری زیاد است.

در حالی که این مطالعه عمیقاً به دلایل نابرابری نمی‌پردازد، از تحقیقات قبلی که به نتایج مشابهی رسیده بودند، پشتیبانی می‌کند.

یوسوکه تسوگاوا دانشمند سیاست سلامت در دانشگاه کالیفرنیا لس‌آنجلس (UCLA) می‌گوید: آنچه که یافته‌های ما نشان می‌دهد این است که پزشکان زن و مرد به طور متفاوتی طبابت می‌کنند و این تفاوت‌ها تأثیر معناداری بر نتایج سلامتی بیماران دارد.

این تیم داده‌های پزشکی موجود در ایالات متحده را تجزیه و تحلیل کرد که شامل اطلاعات ۴۵۸ هزار و ۱۰۸ بیمار زن و ۳۱۸ هزار و ۸۱۹ بیمار مرد بین سال‌های ۲۰۱۶ تا ۲۰۱۹ بود که در بیمارستان بستری شده‌اند. همه بیماران بالای ۶۵ سال سن داشتند و کمتر از یک سوم بیماران زن و مرد توسط پزشکان زن ویزیت شده بودند.

سپس این اطلاعات با نرخ مرگ و میر ۳۰ روزه (از تاریخ پذیرش) و نرخ بستری مجدد ۳۰ روزه (از تاریخ ترخیص) مقایسه شد و در هر دو مورد، پزشکان زن به نتایج بهتری دست یافته بودند.

البته این تفاوت‌ها علت و معلول مستقیم را نشان نمی‌دهند و خیلی هم فاحش نبودند. مثلاً نرخ مرگ و میر تعدیل شده ۸.۱۵ درصد برای بیماران زن درمان شده توسط پزشکان زن در مقابل ۸.۳۸ درصد برای بیماران زن درمان شده توسط پزشکان مرد است که یک مرگ به ازای هر ۴۱۷ بستری شدن در بیمارستان را نشان می‌دهد.

تسوگاوا می‌گوید: درک بهتر از این موضوع می‌تواند منجر به توسعه مداخلاتی شود که به طور مؤثر مراقبت از بیماران را بهبود می‌بخشد.

وی افزود: توجه به این نکته حائز اهمیت است که پزشکان زن مراقبت‌های باکیفیت‌تری ارائه می‌کنند و بنابراین نفع وجود تعداد بیشتری از پزشکان زن از دیدگاه اجتماعی به بیماران می‌رسد.

نویسندگان این مطالعه می‌گویند دلایل متعددی می‌تواند پشت این اختلافات آماری باشد که قبلاً در سناریو‌های مختلف پزشکی مشاهده شده‌اند. به گفته آنها، ممکن است پزشکان زن بهتر با بیماران زن ارتباط برقرار می‌کنند یا اینکه پزشکان مرد بیشتر احتمال دارد که شدت شرایطی که بیماران زن تجربه می‌کنند را دست کم بگیرند.

تیم تحقیقاتی پیشنهاد می‌کند که ممکن است خجالت و ناراحتی کمتری بین پزشکان زن و بیماران زن وجود داشته باشد، به این معنی که صداقت بیشتری در مورد شرایط خاص و تشخیص و درمان وجود دارد.

پژوهشگران می‌خواهند کار‌های بیشتری برای بهبود نتایج مطالعه تنوع جنسی در محیط‌های بیمارستانی انجام شود و مطمئن شوند که کیفیت مراقبت بدون توجه به زن یا مرد بودن بیماران یا پزشکان یکسان خواهد بود. به همین دلیل مطالعات بیشتری مورد نیاز است تا دریابیم که چرا این تفاوت‌ها وجود دارند.

تسوگاوا می‌گوید: تحقیقات بیشتر در مورد مکانیسم‌های زمینه‌ای که جنسیت پزشک را با پیامد‌های روی داده برای بیمار مرتبط می‌کند و اینکه چرا مزایای دریافت درمان از پزشکان زن برای بیماران زن بیشتر است، پتانسیل بهبود نتایج بیماران را در کل دارد.

این پژوهش در مجله Annals of Internal Medicine منتشر شده است.

کانال عصر ایران در تلگرام بیشتر بخوانید: نتایج حاصل از اجرای برنامه پزشک خانواده را منتشر کنید/چرا طرح پزشک خانواده شکست خورد؟ انجمن روانپزشکان: 20 درصد افراد جامعه دچار اختلالات روانی هستند

دیگر خبرها

  • «مه مغزی» عارضه جدید کرونا
  • مراقب باشید/ این داروها و خوراکی‌ها پلاکت خون را کاهش می‌دهند
  • شایع‌ترین اختلالات روانی کرونا و آمار آن
  • شیوه ناپسند برخی از آزمایشگاه‌ها برای فرار از ورشکستگی!
  • تأثیر عجیب جنسیت پزشک بر درمان بیماران
  • همه چیز درباره انگ اجتماعی
  • شایع‌ترین اختلالات روانی در مبتلایان به کرونا را بشناسید
  • حجاج این ۲ توصیه پزشکی را جدی بگیرند
  • ۲ توصیه مهم پزشکی به زائران خانه خدا | بخش عمده‌ سرماخوردگی‌ها کروناست | شیوع یک سویه بسیار واگیر کرونا
  • رژیم غذایی DASH در کاهش خطرات پس از درمان سرطان سینه موثر است