Web Analytics Made Easy - Statcounter

** مرگ یک زن و درمان دو بیمار کرونایی در قزاقستان

در پی مرگ یک زن ۶۴ ساله در قزاقستان بر اثر کرونا ، رئیس جمهوری این کشور بر لزوم در خانه ماندن و شکست کرونا تاکید کرد.

به گزارش اوراسیانت ، وزیر اطلاع رسانی قزاقستان با اعلام این خبر تاکید کرد: این رویداد یک بار دیگر خطرات ویروس کرونا را به همه ما یادآوری کرد و نشان داد که این آزمایشی برای همه ما است.

بیشتر بخوانید: اخباری که در وبسایت منتشر نمی‌شوند!

قاسم جومارت توکایف رئیس جمهوری قزاقستان با ارسال پیام تسلیتی در توییتر تاکید کرد: مرگ این زن یادآوری لزوم در خانه ماندن و حفظ فاصله اجتماعی برای توقف شیوع این بیماری است. وی افزود: ما درسهای عملی می آموزیم و با هم این بیماری را شکست خواهیم داد.

در یک رویداد مثبت در قزاقستان ، دو بیمار کرونایی یکی در شهر نورسلطان و دیگری در شهر آلماتی در پی بازیافتن سلامتی خود از بیمارستان مرخص شدند . وزیر اطلاع رسانی قزاقستان در عین حال اعلام کرد که این افراد دو هفته دیگر هم تحت نظر خواهند بود.

قزاقستان بیشترین شمار مبتلایان به کرونا در آسیای مرکزی را داشته و تاکنون ابتلای ۱۱۲ نفر تایید شده که از این تعداد ۶۱ نفر در نورسلطان و ۴۰ نفر در آلماتی بوده اند. این کشور یک بسته اقتصادی ۱۰ میلیارد دلاری برای مقابله با تاثیرات کرونا بر اقتصاد اعلام کرده اما کاهش بهای جهانی نفت کار تثبیت اقتصادی را برای این کشور دشوار ساخته است.

رئیس جمهوری قزاقستان روز یکشنبه ۲۵ اسفند در این کشور حالت اضطراری اعلام و در دو شهر بزرگ نورسلطان و آلماتی تدابیر قرنطیه اجرا کرد. بر اساس دستور "قاسم جومارت توکایف" ورود به قزاقستان و خروج از این کشور برای همه افراد بجز دیپلماتها و افراد مدعو دولت محدود می شود. شهروندان قزاقستان مجاز به خروج از کشور نیستند و فقط اتباع این کشور می توانند به کشور بازگردند. در این کشور نیز ساکنان شهرهای نورسلطان و آلماتی مجاز به خروج از خانه های خود بجز برای برای کارهای ضروری یا خرید غذا و دارو نیستند.

**  افزایش شمار مبتلایان و مرگ یک پزشک در ازبکستان

وزارت بهداشت ازبکستان با تایید ۱۶ مورد جدید ابتلا به کرونا اعلام کرد که شمار مبتلایان در این کشور به ۱۰۴ نفر رسیده و یک پزشک نیز جان خود را از دست داده است.

شش نفر از مبتلایان جدید روز ۲۶ مارس با یک پرواز چارتر از مسکو و هفت نفر نیز با پروازی از استانبول ترکیه وارد تاشکند شده و سه نفر نیز بر اثر تماس با مبتلایان به کرونا آلوده شده اند.

در همین حال یک پزشک ۳۹ ساله در ازبکستان نیز روز شنبه بر اثر این بیماری که آن را پنهان نگاه داشته و درصدد درمان آن بود درگذشت. وزارت بهداشت ازبکستان اعلام کرد این پزشک با اولین بیمار در ازبکستان (بیمار صفر) در تماس بوده و از این طریق به کرونا آلوده شده بود اما این مساله را اعلام نکرده و درصدد درمان آن بود. این پزشک با وخامت حالش روز ۲۶ مارس بستری شد و پس از دو روز در روز شنبه ۲۸ مارس جان خود را از دست داد.

پیش از این نیز یک زن ۷۲ ساله روز پنجشنبه گذشته در شهر نمنگان ازبکستان بر اثر کرونا جان خود را از دست داده بود. وزارت کشور ازبکستان روز جمعه اعلام کرد که تمام پروازهای مسافری بین ۱۲ استان این کشور را به حال تعلیق در آورده است. دولت همچنین خروج مردم از خانه های خود بجز برای کارهای ضروری یا خرید دارو و همچنین تجمع بیش از سه نفر را ممنوع و اعلام کرد که افراد باید دو متر از هم فاصله داشته باشند.

** قدردانی قرقیزستان از کمک چین در مبارزه با کرونا

بخش مطبوعاتی ریاست جمهوری قرقیزستان روز شنبه اعلام کرد که دولت این کشور مراتب تشکر و قدردانی خود از چین برای کمک های انسانی و حمایت های این کشور از قرقیزستان در مبارزه با بیماری کرونا را اعلام می کند. قرقیزستان چهارشنبه گذشته کمکهای انسانی دولت چین اقلام بهداشتی و پزشکی برای مبارزه با کرونا را دریافت کرد. تا کنون ۵۸ مورد آلودگی به ویروس کرونا در قرقیزستان ثبت شده است.

در همین ارتباط ، صندوق بین المللی پول روز جمعه اعلام کرد که هیات مدیره این نهاد مالی با پرداخت ۱۲۱ میلیون دلار کمک مالی ضروری به قرقیزستان برای کمک به این کشور آسیای مرکزی برای مبارزه با کرونا موافقت کرده است.

قرقیزستان در آسیای میانه روز سه شنبه هفته گذشته در پی دوبرابر شدن شمار مبتلایان به کرونا ضمن اعلام وضعیت اضطراری در سه شهر اصلی این کشور از جمله بیشکک پایتخت ، این شهرها را قرنطینه کرد و مقررات منع آمدوشد اجرا کرد. دولت قرقیزستان اعلام کرد که علاوه  بر شهرهای بیشکک ، اوش و جلال آباد همچنین تدابیر محلی حالت اضطراری در سه منطقه استانی این کشور اعلام شده است. از مردم این شهرها و مناطق خواسته شده که فقط برای مقاصد ضروری از خانه های خود خارج شوند.

** بازگشت  شهروندان تاجیک از روسیه و بستن مرزهای تاجیکستان با قرقیزستان

در مدت یک هفته گذشته، شرکت های هوایی "تاجیک ایر" و "سامان ایر" پروازهای چارتر را در مسیر مسکو – دوشنبه انجام دادند و شهروندان تاجیکستان را از فرودگاه های “دومددووا”، “ژوکوفسکی”، “ونوکووا” و “شیرمیتاوا” به طور رایگان به تاجیکستان بازگرداندند.

به گزارش خاور با استناد به سفارت جمهوری تاجیکستان در روسیه، با هدف حل مشکلات شهروندان تاجیکستان که پس از اعلام محدودیت ها در کشورهای گوناگون جهان در ارتباط با به شیوع ویروس کرونا بروز کرد، دولت تاجیکستان تدابیر لازم و فوری ‌اتخاذ کرد. به منظور جلوگیری از شیوع ویروس کرونا ، مقامات روسی نمونه آزمایش ها و سایر تجهیزات پزشکی لازم را به عنوان کمک های بشردوستانه به بخش بهداشت و درمان تاجیکستان ارسال کرده اند.

خبرگزاری خاور با توجه به وضعیت دشواری که در سرتاسر جهان به وجود آمده است، از اتباع تاجیکستان درخواست کرد با احساس مسئولیت جلوگیری از شیوع ویروس کرونا، تمامی اقداماتی را که دولت میزبان انجام داده است، به طور کامل رعایت کنند و اقامت دائم یا موقت خود را ترک نکنند. وزارت بهداشت تاجیکستان اعلام کرده که تا روز جمعه ۸ فروردین هیچ موردی از کرونا در این کشور دیده نشده است.

در همین حال ، تاجیکستان از اواسط هفته گذشته با توجه به وضعیت شیوع کرونا تمام گذرگاههای مرزی خود با قرقیزستان را بست. به گزارش خاور به نقل از وزارت امور خارجه جمهوری تاجیکستان، این محدودیت در مورد شهروندان تاجیکستان که قصد ورود به این کشور را دارند و شهروندان سایر کشورها که از تاجیکستان خارج می شوند، رانندگان کامیون ها، دیپلمات ها و اعضای خانواده آنها که در جمهوری تاجیکستان ثبت نام شده اند و همچنین اعضای هیئت های دولت اعمال نمی شود.

** بازگشت اتباع ترکمنستان از کشورهای آلوده به کرونا

در حالی که هیچ موردی از کرونا در ترکمنستان گزارش نشده است ، دولت این کشور در تلاش برای جلوگیری از ورود ویروس کرونا به این کشور است و اتباع ترکمنستان را از کشورهای آلوده به کرونا باز می گرداند.

به گزارش ترند به نقل از منابع خبری ترکمنستان ، دولت این کشور اتباع ترکمنستان را با پروازهای چارتر و تحت نظر کادر پزشکی از کشور چین بازگردانده و قصد دارد اتباع خود را از ترکیه ، روسیه ، بلاروس و کشورهای دیگر نیز بازگرداند. 

برخی منابع خبری هم گزارش داده اند همزمان با اعمال محدودیت ها برای ورود افراد به شهر عشق آباد پایتخت ترکمنستان قیمت مواد غذایی در این شهر در روزهای اخیر افزایش یافته است.

برچسب‌ها کرونا دوشنبه قزاقستان تاشکند پروندهٔ خبری هراس جهانی از ویروس کرونا

منبع: ایرنا

کلیدواژه: کرونا دوشنبه قزاقستان تاشکند ازبکستان ازبکستان ترکیه ازبکستان ازبکستان ازبکستان ازبکستان ازبکستان روسیه تاجیکستان تاجیکستان تاجیکستان تاجیکستان روسیه تاجیکستان تاجیکستان تاجیکستان تاجیکستان تاجیکستان تاجیکستان تاجیکستان تاجیکستان تاجیکستان تاجیکستان ترکمنستان ترکمنستان ترکمنستان ترکمنستان ترکمنستان ترکیه روسیه ترکمنستان کرونا دوشنبه قزاقستان تاشکند شمار مبتلایان ویروس کرونا بر اثر

درخواست حذف خبر:

«خبربان» یک خبرخوان هوشمند و خودکار است و این خبر را به‌طور اتوماتیک از وبسایت www.irna.ir دریافت کرده‌است، لذا منبع این خبر، وبسایت «ایرنا» بوده و سایت «خبربان» مسئولیتی در قبال محتوای آن ندارد. چنانچه درخواست حذف این خبر را دارید، کد ۲۷۴۱۳۵۰۲ را به همراه موضوع به شماره ۱۰۰۰۱۵۷۰ پیامک فرمایید. لطفاً در صورتی‌که در مورد این خبر، نظر یا سئوالی دارید، با منبع خبر (اینجا) ارتباط برقرار نمایید.

با استناد به ماده ۷۴ قانون تجارت الکترونیک مصوب ۱۳۸۲/۱۰/۱۷ مجلس شورای اسلامی و با عنایت به اینکه سایت «خبربان» مصداق بستر مبادلات الکترونیکی متنی، صوتی و تصویر است، مسئولیت نقض حقوق تصریح شده مولفان در قانون فوق از قبیل تکثیر، اجرا و توزیع و یا هر گونه محتوی خلاف قوانین کشور ایران بر عهده منبع خبر و کاربران است.

خبر بعدی:

فعالیت ۷۵۰۰ آزمایشگاه پزشکی در کشور / کرونا؛ تجهیزات آزمایشگاهی را فرسوده کرد

کاظم وطن‌خواه در آستانه روز علوم آزمایشگاهی درباره وضعیت شبکه آزمایشگاهی کشور اظهار کرد: بیش از ۷۵۰۰ آزمایشگاه در حوزه بهداشت و درمان در بخش‌های دولتی، خصوصی، سازمان‌ها و نهادهای مختلف به ارئه خدمت مشغول هستند. آزمایشگاه مرجع سلامت در ساختار نظام سطح‌بندی و برنامه‌ریزی شبکه ملی آزمایشگاهی کشور در راس قرار گرفته است. همچنین آزمایشگاه‌های دولتی و خصوصی و آزمایشگاه‌های بهداشتی در حوزه درمان و بهداشت در سطوح مختلف دیگر قرار می‌گیرند.

گسترش شبکه آزمایشگاهی کشور در دستور کار

وی با بیان اینکه آزمایشگاه مرجع سلامت وزارت بهداشت، برنامه گسترش شبکه آزمایشگاهی کشور را بر مبنای اسناد بالادستی در دستور کار قرار داده، افزود: در حال حاضر،  برنامه راه‌اندازی و تاسیس شبکه‌های آزمایشگاه‌های پزشکی در بخش دولتی در دستور کار آزمایشگاه مرجع سلامت قرار گرفته است.

وی ادامه داد: لحاظ کردن برنامه شبکه‌های آزمایشگاهی در برنامه‌های ارتقای بهره‌وری وزارت بهداشت در سازمان ملی بهره‌وری ایران و همچنین لحاظ کردن برنامه « ایجاد شبکه آزمایشگاهی بهداشت طبق شیوه‌نامه آزمایشگاه مرجع» در برنامه عملیاتی و ابلاغ  آن به دانشگاه های علوم پزشکی  منتخب برای استقرار شبکه آزمایشگاهی جزو اقدماتی است که به منظور گسترش شبکه آزمایشگاهی کشور انجام شده است.

رئیس آزمایشگاه مرجع سلامت وزارت بهداشت با بیان اینکه استقرار شبکه آزمایشگاهی در سیستم دولتی  در سال ۱۴۰۲ در دانشگاه‌های منتخب به نحو مطلوبی انجام شده، اظهار کرد: طبق اسناد بالادستی، استقرار شبکه آزمایشگاهی در سایر دانشگاه‌های علوم‌پزشکی تا پایان سال ۱۴۰۲ به میزان حداقل ۸۵ درصد به سرانجام رسیده است.

وطن‌خواه با بیان اینکه آزمایشگاه‌های مرجع و همکار کشوری بیشتر در دانشکده بهداشت و انستیتو پاستور ایران مستقر و پاسخگوی نیازهای آزمایشگاهی کشور هستند، خاطرنشان کرد: به دلیل اینکه  تشخیص بسیاری از بیماری‌های تحت مراقبت به تخصص علمی ویژه، صرف هزینه زیاد برای راه‌اندازی آزمایش‌های فوق‌تخصصی و در نتیجه تجهیز آزمایشگاه نیاز دارد که در مواردی به‌دلیل عدم بروز و شیوع کم یا مقطعی بودن بیماری، تاسیس آزمایشگاه تخصصی در همه دانشگاه‌های علوم‌پزشکی مقرون به صرفه نیست، به همین دلیل برای این بیماری‌ها، آزمایشگاه‌های مرجع کشوری بیماری و آزمایشگاه‌های همکار آزمایشگاه مرجع سلامت، انتخاب و اعتبار بخشی شده‌اند.

رئیس آزمایشگاه مرجع سلامت وزارت بهداشت ادامه داد: آزمایشگاه‌های مرجع کشوری بیماری و آزمایشگاه‌های همکار آزمایشگاه مرجع سلامت علاوه بر شرح وظایف مشترک، درارتباط با بیماری‌های مختلف شرح وظایف خاصی نیز بر عهده دارند. آزمایشگاه‌های مرجع و همکار کشوری عمدتا در دانشکده بهداشت و انستیتو پاستور ایران مستقر و پاسخگوی نیازهای آزمایشگاهی کشور هستند که تعداد آزمایشگاه‌های از این دست، ۲۱ مورد است.

وطن‌خواه با اشاره به ارتقای ظرفیت تشخیص شبکه آزمایشگاهی کشور برای بیماری‌های نوپدید خاطرنشان کرد: ارتقای ظرفیت تشخیص شبکه آزمایشگاهی تشخیص مولکولی و افزایش دامنه آزمایش‌های تشخیصی حوزه معاونت بهداشت از کووید-۱۹ به سایر عوامل بیماری‌زا که منشاء بالقوه تهدیدات زیستی هستند، از جمله CCHF، «تب دانگ»، «چیکن‌گونیا»، «سیاه زخم» و «لپتوسپیروز» در دانشگاه‌های منتخب ظرفیتی را برای تشخیص این گروه از بیماری‌های نوپدید و باز پدید ایجاد کرده که در حال توسعه است.

رئیس آزمایشگاه مرجع سلامت وزارت بهداشت درباره هزینه آزمایش‌ بیماری‌های نوپدید گفت: هزینه انجام آزمایش کووید-۱۹ بر اساس تعرفه مصوب گرفته می‌شود و در دیگر موارد براساس محاسبات دقیق و کارشناسی تعیین شده و پس از طی مراحل قانونی به تصویب می‌رسد. در صورت لزوم، تمام این موارد حسب مورد قابل بازنگری است.

وطن‌خواه با اشاره به ضرورت به‌روزرسانی تجهیزات آزمایشگاه‌ها گفت: با توجه به پاندمی کووید-۱۹، حجم زیادی از آزمایش‌های مختلف در شبکه آزمایشگاهی کشور به خصوص در بخش دولتی انجام شد که سبب فرسوده شدن ناوگان تجهیزات آزمایشگاهی شد. تا کنون در دو مرحله و با استفاده از وام بانک جهانی، بخشی از تجهیزات اصلی آزمایشگاهی شامل سل کانتر، اتوآنالایزر، ایمونواسی آنالایزر، میکروسکوپ، کشت خون خودکار، تعیین هویت و آنتی بیوگرام خودکار و همچنین دستگاه RT PCR تامین شده که حدود ۳۰ درصد از نیاز بخش دولتی را برطرف کرده است.

تجهیزات آزمایشگاهی بخش خصوصی نیازمند نوسازی

وی ادامه داد: در بخش خصوصی نیز نیاز به نوسازی تجهیزات آزمایشگاهی به خصوص سیستم‌های بسته وجود دارد که امیدواریم در تعامل با اداره کل تجهیزات و ملزومات پزشکی نسبت به بهبود وضعیت تجهیزات آزمایشگاهی گام‌های موثری برداریم.

منبع: خبرگزاری ایسنا

دیگر خبرها

  • روسیه مسئولانش را از سفر به خارج حتی به کشورهای دوست منع کرد
  • گروه ۷ کشورهای همکاری کننده با روسیه را تهدید به تحریم کرد
  • خاک افغانستان علیه هیچ کشوری استفاده نخواهد شد
  • پیگیری مطالبات جامعه آزمایشگاهیان کشور
  • گروه۷: دارایی‌های روسیه تا زمان جبران خسارت اوکراین مسدود می‌ماند
  • تعیین سرنوشت دارایی های مسدود شده روسیه در نشست گروه ۷
  • مدودف: آمریکا در اعتراضات گرجستان دست دارد
  • رزمایش مشترک روسیه و تاجیکستان در امتداد مرز افغانستان
  • ساز مخالف اسلواکی در اتحادیه اروپا؛ باز هم پای روسیه در میان است
  • فعالیت ۷۵۰۰ آزمایشگاه پزشکی در کشور / کرونا؛ تجهیزات آزمایشگاهی را فرسوده کرد