Web Analytics Made Easy - Statcounter
به نقل از «جنوب نیوز»
2024-04-20@00:01:34 GMT

در کشور بحران زده لیبی چه می‌گذرد؟

تاریخ انتشار: ۱۰ فروردین ۱۳۹۹ | کد خبر: ۲۷۴۱۳۵۶۹

در کشور بحران زده لیبی چه می‌گذرد؟

لیبی پس از ۹ سال جنگ و خون ریزی، تکه تکه شده است و در گزارش ذیل مناطق تحت کنترل دو دولت مستقر در شرق و غرب به تفکیک استان ها مشخص شده است. به گزارش جنوب نیوز، از شمال غرب لیبی خبر می رسد، درگیری های پراکنده میان نیروهای ژنرال خلیفه حفتر (پارلمان طُبرق مستقر در شرق لیبی) و دولت وفاق ملی (دولت مستقر در طرابلس و به رسمیت شناخته شده در سازمان ملل) ادامه دارد.

بیشتر بخوانید: اخباری که در وبسایت منتشر نمی‌شوند!

براساس آخرین اطلاعات به دست آمده، بیشترین درگیری ها میان نیروهای دول وفاق ملی و عناصر تحت فرمان ژنرال حفتر (موسوم به ارتش ملی لیبی) در حومه جنوب و جنوب غرب شهر طرابلس (پایتخت لیبی) و جنوب استان زواره گزارش شده است.  

به گفته منابع میدانی، در حال حاضر نیروهای ژنرال خلیفه حفتر از محور جنوب غرب(فرودگاه بین المللی طرابلس) با شهر طرابلس حدود ۲۰ کیلومتر فاصله دارند؛ از محور جنوب(جزیره الفحم) نیز فاصله نیروهای تحت فرمان حفتر با شهر طرابلس حدود ۵ کیلومتر است.

دولت وفاق ملی از سوی دولت های ترکیه، قطر و ایتالیا حمایت می شود و ژنرال خلیفه حفتر فرمانده نیروهای شرق از سوی دولت فرانسه، روسیه و رژیم های آمریکا، سعودی، امارات و مصر پشتیبانی می شود و هر کدام از طرفین مدعی حاکمیت در لیبی هستند.

به گزارش مشرق، نیروهای ژنرال خلیفه حفتر تاکنون حدود ۵۰ درصد از خاک لیبی را به سیطره درآورده اند و از سویی دیگر نیروهای دولت وفاق ملی نیز ۱۰ درصد از مساحت این کشور را در کنترل دارند.

در ذیل مناطق تحت تسلط نیروهای دولت وفاق ملی، ژنرال حفتر و قبایل لیبی به تفکیک استان ها آمده است:

- استان های «بطنان، واحات، درنه، جبل الاخضر، بنغازی، المرج» به طور کامل در کنترل نیروهای ژنرال خلیفه حفتر هستند و نیروهای دولت وفاق در این مناطق حضور ندارند.

- مناطق شمالی استان «کفره» در تسلط نیروهای حفتر و جنوب این استان نیز در کنترل قبایل است.

- قبایل لیبی همچنین حدود ۷۰ درصد از مساحت استان «مرزق» را هم در سیطره دارند و نیروهای ژنرال حفتر فقط ۳۰ درصد (مناطق شمالی) از این استان را کنترل دارند.


- حدود ۹۷ درصد از مساحت استان «جفره» نیز در سیطره نیروهای ژنرال حفتر است؛ نیروهای دولت وفاق ملی نیز ۳ درصد (بخش کوچکی از مناطق شمال غرب) این استان را در سیطره دارند.

- نیروهای ژنرال حفتر در استان «سبها» نیز دست برتر دارند و بیش از ۹۵ درصد از مساحت این استان را در تسلط دارند؛ در حال حاضر، بخش محدودی از خاک استان «سبها» در کنترل نیروهای دولت وفاق ملی است.

- نیروهای دولت وفاق ملی در استان سرت وضعیت بهتری دارند و ۳۰ درصد از مساحت این استان در تسلط آنان است؛ نیروهای ژنرال حفتر و گروه تروریستی داعش به ترتیب ۶۰ و ۱۰ درصد از خاک استان سرت را در سیطره دارند.

- حدود ۷۰ درصد از مساحت استان «مصراته» در کنترل نیروهای دولت وفاق ملی است؛ نیروهای ژنرال حفتر ۲۵ درصد و تروریست های داعش نیز ۵ درصد از خاک این استان را به تسلط درآورده اند.

- نیروهای دولت وفاق ملی حدود ۶۵ درصد از مساحت استان های «مرغاب و طرابلس» را در کنترل دارند؛ حدود ۳۵ درصد از خاک این استان ها در تسلط نیروهای ژنرال خلیفه حفتر است.

- دولت وفاق ملی حدود ۷۰ درصد از مساحت استان «العزیزیه» را در سیطره دارد و نیروهای حفتر نیز فقط ۳۰ درصد از خاک این استان را به تصرف درآورده اند.

- حدود ۸۵ درصد از مساحت استان «الزاویه» در تصرف نیروهای حفتر (موسوم به ارتش ملی لیبی) و دولت وفاق ملی فقط ۱۵ درصد از مساحت این استان را در کنترل دارد.

- نیروهای ژنرال حفتر ۷۰ درصد از مساحت استان «الزواره» در تصرف دارند و از سویی دیگر نیروهای دولت وفاق ملی بر ۳۰ درصد از خاک این استان مسلط هستند.

- حدود ۵۵ درصد از خاک استان استان «نالوت» در سیطره نیروهای ژنرال حفتر است؛ نیروهای دولت وفاق ملی و قبایل نیز به ترتیب ۴۰ و ۵ درصد از مساحت این استان را در تسلط دارند.

- نیروهای حفتر حدود ۸۶ درصد از استان «جبل غربی» را در کنترل دارند و نیروهای دولت وفاق ملی بر ۱۴ درصد از خاک این استان مسلط هستند؛ بخش کوچکی از شرق استان جبل غربی آلوده به تروریست های داعش است.


- نیروهای دولت وفاق ملی و ژنرال حفتر در استان «وادی الشاط» سهم برابر دارند و هر کدام ۳۲ درصد از مساحت این استان را در سیطره دارند؛ ۳۶ درصد از خاک این استان در کنترل قبایل است.

- نیروهای ژنرال حفتر در استان «غات» تنها ۳۵ درصد از خاک استان را در کنترل خود دارند؛ ۶۵ درصد دیگر خاک این استان در کنترل قبایل است.

به گزارش مشرق، حدود ۳۰ درصد از مساحت استان «وادی الحیات» در اختیار نیروهای دولت وفاق ملی است و نیروهای ژنرال حفتر و قبایل به ترتیب ۵۵ و ۱۵ درصد از خاک این استان را در سیطره دارند.

منبع: جنوب نیوز

کلیدواژه: نیروهای ژنرال خلیفه حفتر نیروهای دولت وفاق ملی نیروهای ژنرال حفتر سیطره دارند نیروهای حفتر خاک استان کنترل دارند ۳۰ درصد استان ها

درخواست حذف خبر:

«خبربان» یک خبرخوان هوشمند و خودکار است و این خبر را به‌طور اتوماتیک از وبسایت www.jonoubnews.ir دریافت کرده‌است، لذا منبع این خبر، وبسایت «جنوب نیوز» بوده و سایت «خبربان» مسئولیتی در قبال محتوای آن ندارد. چنانچه درخواست حذف این خبر را دارید، کد ۲۷۴۱۳۵۶۹ را به همراه موضوع به شماره ۱۰۰۰۱۵۷۰ پیامک فرمایید. لطفاً در صورتی‌که در مورد این خبر، نظر یا سئوالی دارید، با منبع خبر (اینجا) ارتباط برقرار نمایید.

با استناد به ماده ۷۴ قانون تجارت الکترونیک مصوب ۱۳۸۲/۱۰/۱۷ مجلس شورای اسلامی و با عنایت به اینکه سایت «خبربان» مصداق بستر مبادلات الکترونیکی متنی، صوتی و تصویر است، مسئولیت نقض حقوق تصریح شده مولفان در قانون فوق از قبیل تکثیر، اجرا و توزیع و یا هر گونه محتوی خلاف قوانین کشور ایران بر عهده منبع خبر و کاربران است.

خبر بعدی:

تضعیف تلاش‌های مقابله با بحران آب‌وهوایی با تولید پلاستیک

آلودگی صنعت پلاستیک با وجود میزان انتشار گازهای گلخانه‌ای خود، تا اواسط قرن تلاش‌های جهان برای کنترل بحران آب‌وهوایی را تضعیف می‌کند.

به گزارش سرویس ترجمه خبرگزاری ایمنا، تجزیه‌وتحلیل‌ها نشان می‌دهد که تا اواسط قرن، انتشار جهانی گازهای گلخانه‌ای ناشی از تولید پلاستیک می‌تواند سه برابر شود و یک‌پنجم بودجه کربن باقی‌مانده زمین را تشکیل دهد. این برآوردهای جدید شواهد بیشتری را ارائه می‌کند که صنعت پلاستیک در حال تضعیف تلاش‌های جهانی برای مقابله با تغییرات آب‌وهوایی است.

محققان برای تخمین مجموع انتشارهای مرتبط با تولید پلاستیک، تأثیر گازهای گلخانه‌ای ۹ نوع از رایج‌ترین پلاستیک‌ها را بررسی کردند که برای ساخت بسته‌بندی‌های پلاستیکی، بطری‌های آب، ظروف نوشیدنی داغ و مواد دیگر استفاده می‌شوند.

تولید پلاستیک و انتشار گازهای گلخانه‌ای

تولید پلاستیک که از سوخت‌های فسیلی ساخته می‌شود، فرآیند تولید گازهای گلخانه‌ای را تشدید می‌کند، در این فرآیند زغال‌سنگ، نفت یا گاز استخراج و مواد آن‌ها پالایش و فرآوری می‌شود که در این میان تولید ترکیبات شیمیایی دیگری مانند فرمالدئید از آن، آلودگی بیشتری ایجاد می‌کند. محصولات پتروشیمی پس از آن به بلوک‌های ساختمانی پلاستیکی مانند اتیلن شکسته می‌شوند که این فرآیند، آلاینده‌ترین جنبه تولید پلاستیک با بیشترین میزان انتشار گازهای گلخانه‌ای است. فرآیند پلیمریزاسیون (ترکیب این بلوک‌های سازنده برای تشکیل مولکول‌های بزرگ‌تر) و سپس شکل‌دهی آن‌ها برای تبدیل شدن به محصولات گوناگون با انتشار گازهای گلخانه‌ای بیشتری همراه است.

تولید پلاستیک ۲.۲۴ گیگا تن آلودگی ناشی از گرمایش سیاره در سال ۲۰۱۹ (به اندازه ۶۰۰ نیروگاه زغال‌سنگ) ایجاد کرد و طبق گزارش حاضر، در آن سال پنج درصد از کل انتشار جهانی کربن، ۱۲ درصد از تقاضای نفت جهان و ۸.۵ درصد از تقاضای گاز را به خود اختصاص داد. انتظار می‌رود این اعداد به‌طور چشمگیری افزایش پیدا کند، زیرا صنعت پلاستیک در مسیر رشد تصاعدی قرار دارد و انتظار می‌رود تولید آن تا سال ۲۰۵۰ دو یا حتی سه برابر شود.

در این میان با افزایش سالانه چهار درصدی تولید پلاستیک و دو برابر شدن آن در عرض یک ربع قرن، انتشار گازهای گلخانه‌ای ناشی از گرم شدن سیاره را تا سال ۲۰۵۰ به ۶.۷۸ گیگا تن خواهد رساند که برابر با انتشار بیش از ۱۷۰۰ کارخانه زغال‌سنگ است. پلاستیک همچنین اگر در زباله سوز بسوزد یا به محل دفن زباله فرستاده شود، در پایان عمر خود انتشارهای سمی و گرمایش سیاره ایجاد می‌کند.

از سوی دیگر ۷۰ درصد از سوخت فسیلی مورد استفاده در تولید پلاستیک از مواد خام مورد استفاده در مرحله تولید و نه الکتریسیته مورد استفاده در پردازش آن به‌کار می‌رود. در نتیجه حتی اگر جهان تا سال ۲۰۵۰ به برق کاملاً بدون کربن دست پیدا کند، تولید پلاستیک در سال ۲۰۵۰ با سناریوی رشد سالانه چهار درصد، ۵.۱۳ گیگا تن آلودگی تولید خواهد کرد.

جلوگیری از این رشد انفجاری می‌تواند این تأثیر را کاهش دهد. اما حتی اگر تا سال ۲۰۵۰ تولید در سطح فعلی ثابت بماند، سهم تولید پلاستیک ۱۵ تا ۱۹ درصد از بودجه جهانی کربن باقی‌مانده برای حفظ میانگین دمای جهانی در ۱.۵ درجه سانتی‌گراد خواهد بود و حتی با یک شبکه کاملاً کربن‌زدایی شده، این رقم هنوز می‌تواند تا ۱۶ درصد باشد.

برآوردهای این گزارش قوی‌ترین شواهد علمی تا به امروز را در مورد نیاز به توقف و معکوس کردن گسترش تولید پلاستیک فراهم آورده است، چراکه نشان می‌دهد تولید پلاستیک می‌تواند بودجه کربن جهان را قبل از پایان قرن به‌طور کامل مصرف کند. با این حال محدود کردن تولید پلاستیک می‌تواند مزایای آب‌وهوایی عظیمی به همراه داشته باشد. مهار تولید پلاستیک اثرات مثبت دیگری از جمله بر سلامت عمومی نیز خواهد داشت.

کد خبر 745943

دیگر خبرها

  • تورم های سهمگین در راه است؟
  • تضعیف تلاش‌های مقابله با بحران آب‌وهوایی با تولید پلاستیک
  • بزرگ‌ترین ریسک اقتصاد ایران در سال ۱۴۰۳/ تورم‌های سهمگین در راه است؟
  • یک سالگی جنگ داخلی سودان
  • چرا حقوق و مالیات‌ها در کشور متناسب نیست؟
  • درون مقر مرکز عملیات پلیس امنیت عمومی چه می‌گذرد؟
  • مشارکت بالا در «دور دوم انتخابات مجلس» به نفع کشور و نظام است
  • بحران آب در ۳ استان کشور
  • نجات ۷۰ سرنشین ۳ دستگاه اتوبوس گرفتار سیلاب مسیر نیکشهر- چابهار
  • ببینید | روایت رفیق دوست از درخواست موشکی ایران از سوریه و لیبی؛ نقش آیت‌الله هاشمی چه بود؟