Web Analytics Made Easy - Statcounter

یک روزنامه عرب‌زبان در گزارشی نوشت تل‌آویو در تلاش است تا از معامله مشکوک قرن در راستای عادی‌سازی با اعراب بهره‌برداری کند و در این میان آمریکا برای اجرای نقشه‌اش روی حمایت‌های شورای همکاری خلیج فارس حساب باز کرده است.

به گزارش گروه بین‌الملل خبرگزاری آنا، «جاسم یونس الحریری»، تحلیلگر امور کشورهای حوزه خلیج فارس در گزارشی که روزنامه فرا منطقه‌ای رأی‌الیوم منتشر کرده، آورده است: یقیناً حمایت برخی از کشورهای عضو شورای همکاری خلیج (فارس) یعنی بحرین، امارات و عمان در رونمایی از طرح صلح (ادعایی) آمریکا موسوم به «معامله قرن» که دونالد ترامپ، رئیس‌جمهور آمریکا آن را به‌طور رسمی در 28 ژانویه (هشتم بهمن‌ماه سال گذشته) ارائه کرد، گام دیگری از اعلام رسمی یا شبه‌رسمی عادی‌سازی روابط با اسرائیل است.

بیشتر بخوانید: اخباری که در وبسایت منتشر نمی‌شوند!

 

بیشتر بخوانید:

ادبیات آمریکا در مورد اسرائیل و فلسطین مسخره است

آمریکا «معامله قرن» را به شورای امنیت ارائه می‌کند

انتقاد مقام‌های فلسطینی از معامله قرن

وی نوشت: صائب عریقات، دبیرکل کمیته اجرایی سازمان آزادی‌بخش فلسطین (ساف) جولای 2019 (تیر سال گذشته) گفته بود که فلسطینیان کسانی هستند که بهای عادی‌سازی روابط کشورهای عربی (با اسرائیل) را می‌پردازند و کارگاه‌های اقتصادی برای حمایت از «معامله قرن» آمریکایی برگزار می‌شود. اشاره عریقات به کارگاه اقتصادی منامه بود که ژوئن 2019 (خرداد سال جاری) برگزار شده بود و به تبادل نظر درباره بخش اقتصادی معامله قرن اختصاص داشت.

صائب عریقات، دبیرکل کمیته اجرایی سازمان آزادی‌بخش فلسطین

رأی‌الیوم نوشت: عادی‌سازی روابط همیشه عواقب فاجعه‌باری برای فلسطینیان به همراه داشته است و بارها شاهد قتل عام، آوارگی، نژادپرستی، تخریب خانه‌های فلسطینیان و حذف موضوع و خواسته‌های عادلانه آنها بوده‌ایم. علاوه بر این، در سایه چراغ سبز برای اجرای «معامله قرن» شاهد جنایت‌های جنگی بیشتری خواهیم بود. «یحیی رباح»، عضو شورای انقلابی جنبش فتح با انتقاد شدید از «معامله قرن»، گفت: اشتیاق اعراب برای عادی‌سازی روابط با اسرائیل در سفرهای رسمی مقام‌های اسرائیلی به کشورهای عربی مشهود است که آخرین مورد آن سفیر وزیر امور خارجه رژیم اشغالگر به امارات بود. این تجاوز به موضوع فلسطین و خیانت به آنهاست.

طبق این گزارش، «عبدالله عبدالله» سفیر سابق فلسطین در لبنان و از رهبران فتح از موضع‌گیری کشورهای عربی انتقاد کرد و گفت: برخی از کشورهای عربی در پشت‌پرده عادی‌سازی روابط با اسرائیل قرار دارند. 

همه تحولاتی که در پایتخت‌های عربی رخ می‌دهد، به زیان موضوع فلسطین است.

وی پیش‌تر در مصاحبه‌ای گفته بود که فلسطینیان به هر شکلی عادی‌سازی روابط را محکوم می‌کنند و همگی مخالف آن هستند. ملت‌های عربی باید واقعاً برای مقابله با تهدید فزاینده‌ای که حاکمان برخی از کشورهای عربی رقم می‌زنند، اقدام کنند و مقابلش بایستند.

رأی‌الیوم می‌نویسد: «نبیل شعث»، مشاور روابط خارجی و بین‌الملل رئیس تشکیلات خودگردان فلسطین ازجمله کسانی بود که وقتی موضوع مشارکت اسرائیل در نمایشگاه بین‌المللی «اکسپو 2020»‌ در امارات مطرح شد، از رویکرد امارات به‌شدت انتقاد کرد.

رژیم صهیونیستی بازار کشورهای عربی را از کالاهای خود اشباع می‌کند

یونس الحریری در ادامه گزارش خود نوشت: به نظر می‌آید اسرائیل در تلاش است تا از معامله مشکوک قرن در راستای روند عادی‌سازی با کشورهای حوزه خلیج (فارس) بهره‌برداری کند. اگر این اتفاق بیفتد، اسرائیل با کالاهای خود بازارهای خلیج (فارس) را اشباع می‌کند. آنها خوب می‌دانند قدرت مالی و اقتصادی کشورهای عربی می‌تواند اقتصاد اسرائیل را پشتیبانی کند. «مرکز پژوهش‌های سیاسی و راهبردی غرب آسیا» در تحلیل مبسوطی نوشت که هدف نهایی سه‌ شخصیت صهیونیست نزدیک به دونالد ترامپ، رئیس‌جمهور آمریکا مهندسی معامله‌ای است که به‌ نام «معامله قرن»‌ شناخته می‌شود. این سه نفر جارد کوشنر داماد و مشاور ارشد ترامپ، جیسون گرینبلات یکی از دو مقام ارشد حقوقی امپراتوری تجاری ترامپ و دیوید فریدمن سفیر آمریکا در اسرائیل هستند که ائتلافی با هدف همکاری با تل‌آویو برای مقابل با قدرت‌های منطقه‌ای ازجمله ایران تشکیل داده‌اند.

جارد کوشنر، داماد و مشاور ارشد ترامپ

این روزنامه فرا منطقه‌ای می‌نویسد: در سال‌های اخیر شاهد نزدیکی میان اسرائیل و کشورهای حاشیه جنوبی خلیج (فارس) بوده‌ایم که این نزدیکی در زمینه مشارکت برای مقابله با ایران بیشتر نمود داشته است. امروز اسرائیل و آمریکا می‌خواهند به مقابله با آنچه «عقبه‌های فلسطین» می‌نامند بپردازند و این مبارزه بدون عادی‌سازی کامل روابط با کشورهای عربی ممکن نیست.

«مرکز پژوهش‌های سیاسی و راهبردی غرب آسیا» دراین‌باره می‌نویسد: فرضیه‌ای وجود دارد و آن این است که واشنگتن تا حد امکان به‌طور غیرمستقیم از کشورهای عربی باج بگیرد و در مقابل ادعای حمایت‌های امنیتی از آنها را مطرح کند. در این صورت تا حدی می‌تواند موضوع مخالفت‌های مردمی در کشورهای عربی منتفی شود؛ به همین دلیل موضوع معامله قرن در دو بخش اقتصادی و سیاسی مطرح شد تا از سویی حمایت‌های مردم را به‌دنبال داشته باشد و از سوی دیگر خطر اقدامات بازدارنده ایران کاهش یابد. با وجود این، طرح  «معامله قرن» کشورهای حاشیه خلیج (فارس) را به‌طور ناخودآگاه در معرض خطر قرار داده است و مردم مخالفان اصلی آن هستند. آمریکایی‌ها در این میان روی حمایت‌های شورای همکاری خلیج (فارس) حساب ویژه‌ای باز کرده بودند (که با مخالفت این سازمان مواجه شدند).

انتهای پیام/4106/4033/

منبع: آنا

کلیدواژه: شورای همکاری خلیج فارس بنیامین نتانیاهو رئیس جمهور آمریکا نخست وزیر رژیم صهیونیستی دونالد ترامپ عادی سازی روابط معامله قرن شورای همکاری خلیج عادی سازی روابط کشورهای عربی معامله قرن

درخواست حذف خبر:

«خبربان» یک خبرخوان هوشمند و خودکار است و این خبر را به‌طور اتوماتیک از وبسایت ana.press دریافت کرده‌است، لذا منبع این خبر، وبسایت «آنا» بوده و سایت «خبربان» مسئولیتی در قبال محتوای آن ندارد. چنانچه درخواست حذف این خبر را دارید، کد ۲۷۴۱۴۴۳۳ را به همراه موضوع به شماره ۱۰۰۰۱۵۷۰ پیامک فرمایید. لطفاً در صورتی‌که در مورد این خبر، نظر یا سئوالی دارید، با منبع خبر (اینجا) ارتباط برقرار نمایید.

با استناد به ماده ۷۴ قانون تجارت الکترونیک مصوب ۱۳۸۲/۱۰/۱۷ مجلس شورای اسلامی و با عنایت به اینکه سایت «خبربان» مصداق بستر مبادلات الکترونیکی متنی، صوتی و تصویر است، مسئولیت نقض حقوق تصریح شده مولفان در قانون فوق از قبیل تکثیر، اجرا و توزیع و یا هر گونه محتوی خلاف قوانین کشور ایران بر عهده منبع خبر و کاربران است.

خبر بعدی:

نشست مشترک شورای همکاری خلیج فارس و اتحادیه اروپا با بررسی تحولات غزه

به گزارش قدس آنلاین، وزارت خارجه قطر با صدور بیانیه‌ای اعلام کرد که این کشور در همایش عالی‌رتبه میان کشورهای عضو شورای همکاری خلیج فارس و اتحادیه اروپا درخصوص امنیت منطقه که در روز دوشنبه در لوکزامبورگ برگزار شد، شرکت کرد.

براساس گزارش خبرگزاری آناتولی، محمد بن عبدالرحمان بن جاسم، نخست‌وزیر و وزیر خارجه قطر ریاست هیأت قطری در این همایش را برعهده داشت.

در این بیانیه همچنین آمده است، در این همایش تحولات منطقه و راه‌های کاهش تنش، برقراری آرامش به‌ویژه پس از پایان یافتن جنگ غزه، تحولات بحران روسیه و اوکراین و امنیت دریایی و آزادی دریانوردی مورد بررسی قرار گرفت.

در همین راستا، وزارت خارجه عربستان هم در بیانیه‌ای اعلام کرد که فیصل بن فرحان، وزیر خارجه این کشور در این همایش شرکت کرد.

در جریان این نشست درخصوص تقویت همکاری امنیتی و راهبردی و تحولات نوار غزه و اطراف آن رایزنی شد و بر اهمیت دستیابی به آتش‌بس و کمک‌رسانی بیشتر تاکید شد.

وزیر خارجه سعودی اعلام کرد که سخنانی در اتحادیه اروپا برای به رسمیت شناختن کشور فلسطین وجود دارد.

وی این سخنان را بسیار مثبت توصیف کرد.

در همین رابطه، شورای همکاری خلیج فارس در بیانیه‌ای اعلام کرد که در این نشست جاسم البدیوی، دبیرکل این شورا و همچنین وزرای خارجه کشورهای عضو این شورا از جمله عربستان، امارات، قطر، بحرین، کویت و عمان مشارکت داشتند.

ریاست این نشست برعهده محمد بن عبدالرحمان بن جاسم از سوی کشورهای حاشیه خلیج فارس و جوزپ بورل، مسئول سیاست خارجی اتحادیه اروپا از طرف اروپا بود.

در همین رابطه، جوزپ بورل خاطرنشان کرد: وضعیت وخیم غزه را نمی‌توان فراموش کرد و ما نیازمند آزادی فوری همه اسرا، برقراری آتش‌بس و کاهش فاجعه انسانی هستیم.

وی در ادامه گفت زمانی که جنگ غزه ادامه داشته باشد، ثبات دائمی در منطقه وجود نخواهد داشت.

البدیوی نیز درجریان این نشست تاکید کرد که این نشست همزمان با شرایط و پیامدهای بسیار خطرناک تداوم عملیات نظامی و غیرانسانی رژیم صهیونیستی در نوار غزه و عملیات نظامی در برخی کشورهای عربی همجوار آن برگزار شد.

البدیوی تداوم عملیات رژیم صهیونیستی در نوار غزه را محکوم کرد و خواستار برقراری آتش‌بس فوری، ورود کمک‌های بشردوستانه به نوار غزه و برگزاری کنفرانس بین‌المللی برای دستیابی به راهکاری جهت تشکیل کشور مستقل فلسطین شد.

وی ادامه داد: ما مجددا از تشکیل کنفرانسی بین‌المللی با هدف رایزنی درخصوص مسأله فلسطین و دستیابی به راهکاری برای خاتمه بخشیدن به اشغالگری اسرائیل و تشکیل کشور مستقل فلسطین به پایتختی قدس شرقی حمایت می‌کنیم.

وی ضمن هشدار نسبت به تشدید عملیات نظامی اخیر میان ایران و رژیم صهیونیستی از تمامی طرف‌ها خواست برای جلوگیری از پیامدها و خطرات جنگ‌ها در منطقه خویشتنداری کنند.

از هفتم اکتبر ۲۰۲۳ که رژیم صهیونیستی حملات ویرانگر خود علیه نوار غزه را با حمایت آمریکا آغاز کرد، ده‌ها هزار فلسطینی که بیشترشان زن و کودک بودند، در این حملات شهید و زخمی شدند و زیرساخت‌های نوار غزه به شکل گسترده‌ای ویران شده و فاجعه انسانی بی‌سابقه‌ای در این منطقه رقم خورده است.

در نتیجه این حملات و محدودیت‌هایی که این رژیم اعمال کرده و در پی کمبود شدید غذا، آب، دارو و سوخت ساکنان نوار غزه به‌ویژه شمال غزه در آستانه خطر قحطی قرار داشته و جان کودکان و سالخوردگان در این منطقه به خطر افتاده است.

منبع: خبرگزاری ایسنا

دیگر خبرها

  • آمریکا: عادی‌سازی روابط مشروط به تغییر رفتار طالبان است
  • آماده سازی گسترده ارتش اسرائیل برای حمله به رفح+ تصاویر/ حماس آب پاکی را روی دست کشورهای عربی ریخت
  • تلاش عربستان و امارت در موازنه بین ایران و رژیم صهیونیستی
  • بلینکن بزودی در عربستان؛ تداوم تلاش آمریکا برای رویای عادی سازی روابط اسرائیل با ریاض
  • اتحادیه اروپا : ویزای شنگن 5 ساله برای شهروندان کشورهای عربی خلیج فارس
  • مهمترین دستاورد طوفان الاقصی توقف عادی سازی روابط کشور‌ها با اسرائیل است
  • توقف عادی سازی روابط کشور‌ها با اسرائیل، مهمترین دستاورد طوفان الاقصی
  • نشست مشترک شورای همکاری خلیج فارس و اتحادیه اروپا با بررسی تحولات غزه
  • ویزای شنگن ۵ ساله برای شهروندان کشور‌های عربی
  • طرح جدید : شنگن 5 ساله برای شهروندان کشورهای عربی خلیج فارس