Web Analytics Made Easy - Statcounter

خطبه حضرت عباس بر فراز بام کعبه از جمله رویدادهای حضور کاروان حسینی در مکه بود. ۱۰ فروردين ۱۳۹۹ - ۱۳:۰۷ فرهنگی دین ، قرآن و اندیشه نظرات - اخبار فرهنگی -

به گزارش خبرنگار فرهنگی باشگاه خبرنگاران پویا، کاروان امام حسین علیه‌السلام در اولین روزهای ماه شعبان از مدینه وارد شهر مکه شد و تا دهه اوایل ذی‌الحجه در آنجا مستقر شد.

بیشتر بخوانید: اخباری که در وبسایت منتشر نمی‌شوند!

ماجرا از این قرار بود که یزید پس از مرگ پدرش معاویه برای ولید‌بن‌عتبه که استانداری مدینه را به عهده داشت نامه‌ای نوشت که از سه شخصیت مدینه یعنی حسین‌بن‌علی‌بن‌ابی‌طالب، عبدالله‌بن‌عمر، عبدالله‌بن‌زبیر بیعت بگیر و با شدت عمل با آنان رفتار کرده و هیچ‌گونه فرصت و رخصتی برای آنان ندهید (ابن‌کثیر، البدایه و النهایه، ج8، ص157). ولید ملعون هم با رسیدن نامه یزید، فوری در همان شب با مشورت مروان، آنها را احضار کرد که اگر بیعت نکردند گردنشان را بزند، امام حسین (ع) در مرکز فرمانداری ولید حاضر شده و مخالفت خود را با خلافت یزید اعلان کرد. امام علیه‌السلام که از قصد یزیدیان نسبت به قتل خویش و خاندانش مطلع شد، مدینه را به قصد مکه ترک کرد.

به دلیل شخصیت منفور یزید، که بسیاری از مسلمانان با خلافت او موافق نبودند، امام با استقبال گرم مردم مواجه شد. شیخ مفید می‌گوید: مردم مکه و کسانی که برای انجام عمره در آنجا به سر می‌بردند و سایر مردم، خدمت ایشان می‌رسیدند؛ اما یزید متوجه بود که امام حسین به هیچ وجه به خلافت او راضی نشده و سکوت نمی‌کند و لذا تصمیم گرفته بود که به هر طریق او را از سر راه خلافتش بردارد. طبری می‌نویسد: امام حسین در قبال پیشنهادات مختلف مسلمانان می‌فرمود: به خدا سوگند اگر من در لانه پرنده باشم اینها من را بیرون آورده و می‌کشند تا اینکه به اهداف خودشان برسند (تاریخ طبری، ج4 ص288-289). بنابراین کاروان خویش را به سمت عراق سوق داد تا آماده آن قیام تاریخی شوند.

اما از جمله وقایع دوران اقامت کاروانیان در مکه، خطبه‌ای بود که حضرت ابوالفضل علیه‌السلام بر فراز بام مکه ایراد فرمود. محتوای این خطبه دقیقاً در راستای تهدیدات دشمن نسبت به امام حسین علیه‌السلام بود. این خطبه در کتاب مناقب سادة‎الکرام، سید عین العارفین هندی و «خطیب کعبه» نوشته علی اصغر یونسیان است. کلیت این خطبه مورد قبول واقع شده است، اما در قبول سند آن نیز اختلافاتی وجود دارد. متن آن از قرار ذیل است:

«بسم الله الرحمن الرحیم، سپاس خدایی را که بیت‎الله را با قدوم پدرش (منظور پدر امام حسین علیه‎السلام یعنی وجود مقدس امیرالمؤمنین علی ابن ابی‎طالب علیهما‎السلام است) مشرف کرد، جایی که که دیروز بیت بود، و [امروز] قبله شد. ای ناسپاسان گناهکار, آیا راه بیت را بر امام نیکوکاران می‎بندید؟ چه کسی سزاوارتر به این بیت است از دیگر موجودات؟ و چه کسی نزدیک‎ترین به این خانه است؟

اگر حکمتهای خداوند بلند مرتبه نبود و اسرار بالا و امتحانات موجودات نبود، همانا بیت به سوی ایشان پرواز می‎کرد قبل از اینکه مردم حجر را لمس کنند، حجر دستان حسین علیه‎السلام را استلام (بوسیدن سنگ حجر که سنت است) می‎کند و اگر خواست مولای من خواست خداوند رحمن نبود، هر آینه بر سر شما مانند بازِ شکاری که بر گنجشکان فرود می‎آید نازل می‎شدم. آیا قومی را که مرگ را در کودکی به بازی می‎گرفتند می‎ترسانید، در حالی که الان در مردانگی قرار دارند. همه جانم فدای آقا و مولای همه موجودات که برتر از حیوانات است [برتر از شما که همه در باطن حیوانید] هیهات بنگرید سزاوار است از چه کسی پیروی کنید، به کسی که شراب می‎نوشد [مراد یزید ملعون است] یا کسی که صاحب حوض و کوثر است؛ کسی که در خانه وحی و قرآن است [مراد امام حسین(ع)است] یا کسی که در بیتش اسباب لهو و نجاست است [مراد یزید ملعون است]؛ و یا کسی که در خانه‎اش نزول آیات [نشانه‎ها] و [آیه] تطهیر است.

شما در همان غلط  (و گمراهی) واقع شدید که قریش واقع شدند، زیرا اراده قتل پیامبر(ص) را کردند و شما اراده قتل پسر دختر پیامبرتان را و [این حیله] برای ایشان تا وقتی امیرالمؤمنین(ع) زنده بود ممکن نشد. پس چگونه ممکن است کشتن ابا عبدالله الحسین(ع) تا وقتی که من زنده‎ام؟ بیایید تا به راهش [راه کشتن امام حسین(ع)] آگاهتان کنم؛ پس مبادرت به کشتن من کنید و گردنم را بزنید تا به مقصودتان برسید. خدا شما را به مقصودتان نرساند و عمرتان و فرزندانتان را کوتاه کند و لعنت خدا بر شما و پدرانتان [که قصد کشتن پیامبر (ص)را داشتند ] باد.

متن عربی خطبه:

بسم الله الرحمن الرحیم

«اَلحَمدُ لِلّهِ الَّذی شَرَّفَ هذا (بیت الله‌الحَرام) بِقُدُومِ اَبیهِ، مَن کانَ بِالاَمس بیتاً اَصبَح قِبلَةً. أَیهَا الکَفَرةُ الفَجَرة اَتَصُدُّونَ طَریقَ البَیتِ لِاِمامِ البَرَرَة؟ مَن هُوَ اَحَقُّ بِه مِن سائِرِ البَریه؟ وَ مَن هُوَ اَدنی بِه؟ وَ لَولا حِکمَ اللهِ الجَلیه وَ اَسرارُهُ العِلّیه وَاختِبارُهُ البَریه لِطارِ البَیتِ اِلیه قَبلَ اَن یمشی لَدَیه قَدِ استَلَمَ النّاسُ الحَجَر وَ الحَجَرُ یستَلِمُ یدَیه وَ لَو  لَم تَکُن مَشیةُ مَولای مَجبُولَةً مِن مَشیهِ الرَّحمن، لَوَقَعتُ عَلَیکُم کَالسَّقرِ الغَضبانِ عَلی  عَصافِیرِ الطَّیران. اَتُخَوِّنَ قَوماً یلعَبُ بِالمَوتِ فِی الطُّفُولیة فَکَیفَ کانَ فِی الرُّجُولیهِ؟  وَلَفَدَیتُ بِالحامّاتِ لِسَید البَریاتِ دونَ الحَیوانات. هَیهات فَانظُرُوا ثُمَّ انظُرُوا مِمَّن شارِبُ الخَمر وَ مِمَّن صاحِبُ الحَوضِ وَ الکَوثَر وَ مِمَّن فی بَیتِهِ الوَحی وَ القُرآن وَ مِمَّن فی بَیتِه اللَّهَواتِ وَالدَّنَساتُ وَ مِمَّن فی بَیتِهِ التَّطهیرُ وَ الآیات. وَ أَنتُم وَقَعتُم فِی الغَلطَةِ الَّتی قَد وَقَعَت فیهَا القُرَیشُ لِأنَّهُمُ اردُوا قَتلَ رَسولِ الله صلَّی اللهُ عَلَیهِ وَ آلِه وَ أنتُم تُریدُونَ قَتلَ ابنِ بِنتِ نَبیکُم وَ لا یمکِن لَهُم مادامَ اَمیرُالمُؤمِنینَ (ع) حَیاً وَ کَیفَ یمکِنُ لَکُم قَتلَ اَبی عَبدِاللِه الحُسَین (ع) مادُمتُ حَیاً سَلیلاً؟ تَعالوا اُخبِرُکُم بِسَبیلِه بادِروُا قَتلی وَاضرِبُوا عُنُقی لِیحصُلَ مُرادُکُم لابَلَغَ الله مِدارَکُم وَ بَدَّدَا عمارَکُم وَ اَولادَکُم وَ لَعَنَ الله عَلَیکُم وَ عَلی اَجدادکُم».

منزلت سقایی و علمداری در لشکر اسلام/ چرا حضرت عباس(ع) در بین یاران حضرت سیدالشهدا(ع) ممتاز است؟

انتهای‌پیام/

R1392/P/S4,37/CT1 واژه های کاربردی مرتبط امام حسین (ع) حضرت عباس (ع)

منبع: تسنیم

کلیدواژه: امام حسین ع حضرت عباس ع امام حسین ع حضرت عباس ع حسین علیه السلام امام حسین ع حضرت عباس

درخواست حذف خبر:

«خبربان» یک خبرخوان هوشمند و خودکار است و این خبر را به‌طور اتوماتیک از وبسایت www.tasnimnews.com دریافت کرده‌است، لذا منبع این خبر، وبسایت «تسنیم» بوده و سایت «خبربان» مسئولیتی در قبال محتوای آن ندارد. چنانچه درخواست حذف این خبر را دارید، کد ۲۷۴۱۴۶۰۴ را به همراه موضوع به شماره ۱۰۰۰۱۵۷۰ پیامک فرمایید. لطفاً در صورتی‌که در مورد این خبر، نظر یا سئوالی دارید، با منبع خبر (اینجا) ارتباط برقرار نمایید.

با استناد به ماده ۷۴ قانون تجارت الکترونیک مصوب ۱۳۸۲/۱۰/۱۷ مجلس شورای اسلامی و با عنایت به اینکه سایت «خبربان» مصداق بستر مبادلات الکترونیکی متنی، صوتی و تصویر است، مسئولیت نقض حقوق تصریح شده مولفان در قانون فوق از قبیل تکثیر، اجرا و توزیع و یا هر گونه محتوی خلاف قوانین کشور ایران بر عهده منبع خبر و کاربران است.

خبر بعدی:

انتقاد از تعطیلی برخی مساجد در شهرهای کشور

به گزارش خبرنگار مهر، حجت الاسلام حسین انصاریان شامگاه سه شنبه در مراسم سالگرد ارتحال آیت الله العظمی بروجردی که در مسجد اعظم قم برگزار شد گفت: تقوا در کلام امیر المومنین علی علیه السلام، رییس همه فضائل است و تقوا به معنای آن است که انسان خود را از گناهان و آلودگی های باطنی و ظاهری دور نگه دارد.

این کارشناس دینی بیان کرد: عالمان دین با چراغ معرفت و عمل صالح و با عشق و علاقه به مسوولیت های خود عمل می کردند.

وی اضافه کرد: آیت الله بروجردی در آخرین روز عمر خود در شرایطی که حال مساعدی نداشت این سوال را پرسیدند که آیا فردی که قرار بود از سوی وی به مصر برای امر تبلیغ دین برود رفته است یا خیر و این امر نشان از اهمیت و سنگینی بار مرجعیت دینی است.

حجت الاسلام انصاریان افزود: آیت‌الله بروجردی به صورت مخفیانه به برخی از صاحبان قلم در مصر پول زیادی می داد تا مکتب شیعه را در قالب کتاب داستان به کودکان بشناساند.

این کارشناس دینی تصریح کرد: آیت الله بروجردی در مسیر تبلیغ دین و مکتب تشییع هیچگاه خسته نشدند.

وی ابراز کرد: جایگاه مرجعیت دینی آنقدر سنگین و رسالت خطیری است که عالمان بزرگ در طول تاریخ از پذیرفتن بار این مسوولیت بزرگ اجتناب می کردند و آن را به دیگری می سپردند.

وی در بخش دیگری از سخنان خود با انتقاد از تعطیلی برخی مساجد در شهرهای کشور بیان کرد: امروز باید بگوییم که نماز جماعت در کشور ما ورشکسته است و در بسیاری از مساجد نماز جماعت اقامه نمی شود و درب مساجد بسته است.

حجت الاسلام انصاریان در ادامه بیان کرد: اگر پیامبر اسلام تلخی می کرد، کسی گرد او جمع نمی شد و امروز شاهدیم که در عالم هیچ کسی همانند پیامبر اسلام انسان ها را به خود جذب نمی کند.

این کارشناس دینی افزود: بعد از جنگ خندق امیر المومنین علی علیه السلام دستور داد با افرادی که اشتباه کردند تلخی نشود.

وی بیان کرد: وقتی امیرالمومنین علی علیه السلام در مسیر خود به زنی برخورد می کرد که از سختی روزگار گریه می کند، این شرایط را نمی توانست تحمل کند و به پهنای صورت اشک می ریخت.

این کارشناس دینی افزود: امیرالمومنین علی علیه السلام همواره درب خانه مستمندان را می زد که این امر نشان دهنده شیرینی و معرفت مولای متقیان علی علیه السلام بود که این سیره برای نسل امروز افسانه به نظر می رسد.

کد خبر 6087152

دیگر خبرها

  • انتقاد از تعطیلی برخی مساجد در شهرهای کشور
  • چه کسانی کاندیدای رهبری نظام بعد از امام بودند و چند رأی بدست آوردند؟ /وقتی متمم قاون اساسی با حکم ۲ رهبر به تصویب رسید!
  • سپاه برای برطرف کردن مشکلات لرستان در کنار دولت ایستاده است
  • پخش‌زنده| برگزاری مراسم وفات حضرت عبدالعظیم (ع) در شهر ری
  • دعا برای زیاد شدن نور چشم | دستورالعمل برای زیاد شدن نور چشم
  • جمع کردن کتب ضلال، گاهی اثر عکس دارد!
  • پذیرش سطح عالی و مقطع خارج مدرسه عالی فقه و اصول امام حسین(ع) قم
  • ببینید | سبب غائب شدن امام زمان(عج) کیست؟
  • مراسم عزاداری شهادت حضرت حمزه و حضرت عبدالعظیم حسنی(ع) در قم برگزار می‌شود
  • تقویم نجومی امروز دوشنبه ۳ اردیبهشت ۱۴۰۳ / تقویم همسران امروز دوشنبه ۳ اردیبهشت ۱۴۰۳