Web Analytics Made Easy - Statcounter

دفتر اقتصاد مسکن وزارت راه و شهرسازی، روند معاملات مسکن را در مناطق ۲۲ گانه پایتخت در اسفند ۹۸ بررسی کرد و از ثبت ۴۴۹۴ واحد که بیشترین تعداد معاملات است در مناطق ۵، ۲ و ۴ خبر داد.

به گزارش خبرگزاری شبستان، دفتر اقتصاد مسکن وزارت راه و شهرسازی وضعیت بازار مسکن شهر تهران را طی در اسفندماه سال ۹۸ اعلام کرد.

بیشتر بخوانید: اخباری که در وبسایت منتشر نمی‌شوند!

بر اساس آمار ارایه شده توسط دفتر اقتصاد مسکن وزارت راه و شهرسازی، در اسفند ۹۸ تعداد ۱۰ هزار و ۲۴۲ واحد ثبت شده که این رقم نسبت به  ماه قبل که رقمی معادل ۱۳ هزار و ۵۵۰ معامله بوده کاهش ۲۴.۴ درصدی و نسبت به اسفند ۹۷، نیز که ۱۳ هزار و ۳۳ مبایع نامه به ثبت رسید، کاهش ۲۱.۴ درصدی یافته است. این در حالی است که در آذر تا دی ماه نرخ معاملات مسکن روند صعودی یافته و مثبت شده بود.

در عین حال، متوسط قیمت هر مترمربع واحد مسکونی در اسفند ۹۸، ۱۵میلیون و ۶۵۸ هزار تومان معامله شد که این رقم در مقایسه با بهمن که ۱۴ میلیون و ۴۰۵ هزار تومان ثبت شده ۸.۷ درصد افزایش قیمت و نسبت به اسفند ۹۷ که هر مترمربع حدود ۱۱ میلیون تومان معامله می شد، ۴۲.۲ درصد افزایش را نشان می دهد.

بر اساس آمار ارایه شده توسط دفتر اقتصاد مسکن معاملات در مناطق ۲۲ گانه شهر تهران در اسفند، بیشترین معاملات در مناطق ۵، ۲ و ۴ شهرداری تهران به ترتیب با ۲۱۶۱، ۱۱۸۸ و ۱۱۴۵ معامله بوده است. کمترین معاملات پایتخت را نیز مناطق ۱۹ با ۸۱ مبایعه نامه، منطقه ۲۲ با ۱۱۹ مبایعه نامه، و منطقه ۱۶ با ۱۷۱ مبایعه نامه به خود اختصاص داده است. در منطقه ۹ شهرداری تهران نیز ۱۸۶ مبایعه نامه ثبت شد.

این گزارش حاکی است که بیشترین قیمت هرمترمربع واحد مسکونی نیز به مناطق یک با هر مترمربع ۳۳ میلیون و ۲۱۷ هزار تومان، منطقه ۳ با ۲۷ میلیون و ۱۶۳ هزار تومان، منطقه ۲ با ۲۳ میلیون و ۳۶۵ هزار تومان اختصاص یافته است. کمترین قیمت هر مترمربع واحد مسکونی نیز به مناطق ۱۸ با ۷ میلیون و ۴۷۹ هزار تومان، منطقه ۱۷ با ۷ میلیون و ۹۶۰ هزار تومان و منطقه ۱۶ با ۸ میلیون و ۲۶۵ هزار تومان اختصاص یافت.

گزارش های دفتر اقتصاد مسکن حاکی است که در سال ۹۸، ۸۴ هزار و ۹۰۱ مبایعه نامه به شکل رسمی ثبت شده است که این میزان نسبت به سال ۹۷ که رقمی معادل ۱۳۰ هزار و ۳۹۶ واحد بوده است کاهش ۳۴.۹ درصدی داشته است. همچنین، متوسط قیمت خرید و فروش یک مترمربع واحد مسکونی در سال ۹۸، ۱۳ میلیون و ۳۳۰ هزار تومان بوده است که این رقم در مقایسه با سال ۹۷ که هرمترمربع واحد مسکونی به طور متوسط ۸ میلیون و ۲۴۱ هزار تومان معامله می شد، افزایش ۶۱.۷ درصدی یافته است. در عین حال وضعیت پروانه های ساختمان صادره در سال ۹۸ معادل ۵۴ هزار و ۹۱۰ واحد بوده است که در مقایسه با سال ۹۷ که رقم آن معادل ۶۳ هزار و ۵۰۷ واحد بوده است، کاهش ۱۳.۵ درصدی یافته است./

پایان پیام/50

منبع: شبستان

کلیدواژه: بازار مسکن وزارت راه و شهرسازی مسکن وزارت راه مترمربع واحد مسکونی دفتر اقتصاد مسکن مبایعه نامه هزار تومان ثبت شده ثبت شد سال ۹۸

درخواست حذف خبر:

«خبربان» یک خبرخوان هوشمند و خودکار است و این خبر را به‌طور اتوماتیک از وبسایت shabestan.ir دریافت کرده‌است، لذا منبع این خبر، وبسایت «شبستان» بوده و سایت «خبربان» مسئولیتی در قبال محتوای آن ندارد. چنانچه درخواست حذف این خبر را دارید، کد ۲۷۴۱۴۶۴۴ را به همراه موضوع به شماره ۱۰۰۰۱۵۷۰ پیامک فرمایید. لطفاً در صورتی‌که در مورد این خبر، نظر یا سئوالی دارید، با منبع خبر (اینجا) ارتباط برقرار نمایید.

با استناد به ماده ۷۴ قانون تجارت الکترونیک مصوب ۱۳۸۲/۱۰/۱۷ مجلس شورای اسلامی و با عنایت به اینکه سایت «خبربان» مصداق بستر مبادلات الکترونیکی متنی، صوتی و تصویر است، مسئولیت نقض حقوق تصریح شده مولفان در قانون فوق از قبیل تکثیر، اجرا و توزیع و یا هر گونه محتوی خلاف قوانین کشور ایران بر عهده منبع خبر و کاربران است.

خبر بعدی:

این ۲ مشکلِ بزرگ در بازار مسکن ایران

وقوع جهش های ارزی و البته افزایش نرخ تورم در سال های گذشته، در کنار برخی چالش های ساختاری نهادینه شده در اقتصاد ایران نقشی مهم و محوری در افزایش قیمت مسکن در ایران و سخت‌تر شدن خانه دار ‌شدنِ افراد بازی کرده اند. - اخبار رسانه ها -

به گزارش گروه رسانه‌های خبرگزاری تسنیم، بازار مسکن در سال های گذشته شرایط پر فراز و نشیبی را سپری کرده است. در این راستا، به طور خاص وقوع جهش های ارزی و البته افزایش نرخ تورم در سال های گذشته، در کنار برخی چالش های ساختاری نهادینه شده در اقتصاد ایران، همه و همه نقشی مهم و محوری در افزایش قیمت مسکن در ایران و سخت‌تر شدن خانه دار ‌شدنِ افراد بازی کرده اند. 

در این راستا، بانک مرکزی کشورمان در آخرین گزارش خود از وضعیت قیمتی بازار مسکن در تهران، میانگین قمیت هر متر مربع مسکن در پایتخت را چیزی بیش از 81 میلیون تومان اعلام کرد که این عدد در مقایسه با دوره زمانی مشابه سال گذشته از افزایش 24 درصدی و در مقایسه با ماه گذشته، از افزایش بیش از 3 درصدی حکایت دارد. با این همه، هنوز بسیاری از افکار عمومی این سوال را مطرح می کنند که عمده محرک های افزایش قیمت مسکن در ایران چیست؟ 

اگر مولفه تحریم و فشارهای خارجی که کلیت اقتصادی ایران و بخش های مختلف آن نظیر بازار مسکن را نیز متاثر می کند کنار بگذاریم، اینطور به نظر می رسد که بازار مسکن با 2 چالش مهم و محوری دست به گریبان است که برای حل آن ها بایستی تدابیری جدی اندیشیده شود. 

اول اینکه معادله عرضه و تقاضا در بازار مسکن ایران به ویژه در کلانشهرهایی نظیر تهران، حالتی متوازن ندارد. اکنون بخش تقاضا از عرضه پیشه گرفته و همین مساله خود سبب شده تا افزایش قیمت مسکن در پایتخت و متعاقبا دیگر شهرها و مناطق کشورمان(به عنوان مناطقی که از قیمت مسکن در تهران تاثیر می گیرند) را شاهد باشیم. به طور خاص در شهر تهران شاهد هستیم که بخش قابل توجهی از مسکن در حال ساخت نیز عمدتا مربوط به مناطقی است که نیازهای عمده و محوری پایتخت را تامین نمی کند. 

مثلا به جای اینکه در پایتخت شاهد ساخت مسکن باشیم، در مناطق پیرامونی آن این موضوع به نحو ملموس‌تری قابل مشاهده است. از این رو، همین عدم توازن در معادله عرضه و تقاضا در بازار مسکن، سبب شده تا افزایش قیمت ها در بازار مسکن به ویژه در کلانشهرهایی نظیر تهران سرعت بگیرد. 

دوم اینکه دولت نیز همچنان از منظر قواعد دستوری به بازار مسکن می نگرد. معادله ای که ناکارآمدی آن در طی دولت های مختلف کشورمان در سال های گذشته به وضوح اثبات شده و اصرار بر تداوم آن، صرفا مشکلات را بیشتر می کند. در کنار این نوعِ نگاه نادرست، شاهد تشدید فعالیت های دلالی در بازار مسکن و در عین حال، تشدید رویکردهای هیجانی افکار عمومی به بازار مسکن و البته تقویت نگاه سرمایه ای به این بازار نیز هستیم. 

معادلاتی که همه و همه خود در ایجاد عدم توازن در بازار مسکن نقشی محوری بازی می کنند. البته که همانطور که پیشتر نیز گفته شد، مسائلی که در بازار مسکن و افزایش قیمت ها در این بازار ایفای نقش می کنند، بیشتر و گسترده تر از این حرف ها هستند با این حال، مولفه هایی که در این گزارش به آن ها اشاره شد نیز به طور خاص از منظر داخلی، اثرگذاری منفی را بر بازار مسکن داشته و دارند. 

منبع: الف

انتهای پیام/

دیگر خبرها

  • طولانی‌ترین عفونت کرونا که ۶۱۳ روز طول کشید، بیش از ۵۰ جهش ایجاد کرد
  • رشد یک‌هزار واحدی شاخص بورس | افزایش ۷۶۳ هزار و ۶۵۶ واحدی شاخص کل
  • رشد یک‌هزار واحدی شاخص بورس
  • مسکن پس از ماه سرگیجه؛ پیش‌بینی وضعیت آینده بازار
  • افت ۱۳ هزار واحدی شاخص کل بورس/ شاخص هم‌وزن مثبت ماند
  • این ۲ مشکلِ بزرگ در بازار مسکن ایران
  • توپ ورود تاکسی های برقی به پایتخت در زمین کدام دستگاه است؟
  • پشت پرده عجیب آگهی‌های فروش مسکن؛ وسوسه نشوید!
  • در خرید مسکن بی گدار به آب نزنید / پشت پرده آگهی های خانه ارزان
  • پشت پرده عجیب آگهی‌های فروش مسکن