Web Analytics Made Easy - Statcounter

خبرگزاری میزان- یک کارشناس علوم قرآنی گفت: «امام سجاد (ع)» از همه توان خود استفاده کرد و مدبرانه در خدمت تربیت انسان‌های لایق گام برداشت و عملا شروع به نیرو سازی و کادر سازی کرده تا خسارت‌های انسانی گذشته و زمان خود را نه تنها جبران کرد که بر آن فائق آمده و زمینه یک انقلاب فرهنگی بزرگ فراهم کرد. تاریخ انتشار: 13:07 - 10 فروردين 1399 - کد خبر: ۶۰۲۳۳۲

محمد علی رضایی کارشناس علوم قرآنی در گفت و گو با خبرنگار گروه فرهنگی میزان پیرامون سیره سیاسی «امام سجاد (ع)»گفت: «امام سجاد (ع)» از همه توان خود استفاده کرد و مدبرانه در خدمت تربیت انسان‌های لایق گام برداشت و عملا شروع به نیرو سازی و کادر سازی کرده تا خسارت‌های انسانی گذشته جبران کند و توانست موفق عمل کند بدین ترتیب زمینه یک انقلاب فرهنگی بزرگ را فراهم کرد.

بیشتر بخوانید: اخباری که در وبسایت منتشر نمی‌شوند!

وی به یکی از رویکرد‌های مهم «امام سجاد (ع)» در طول دوران امامت خود اشاره و ابراز کرد: امام سجاد بردگان و کنیزان را خریداری و به بهانه‌های مختلف آنان را آزاد می‌کردند این عمل سبب شده طی چندین سال تعداد کنیزان و بردگانی که از سوی این امام بزرگوار در مکه و مدینه آزاد شده بودند لشکری  را تشکیل دهند.

بیشتر بخوانید: برای مطالعه مطالب و گفت‌وگوهای مذهبی اینجا کلیک کنید


رضایی آثار و کتاب‌های «امام سجاد (ع)» را مطرح و اظهار کرد: صحیفه سجادیه که به انجیل اهل بیت و زبور آل محمد نیز مشهور است حاصل دعاها و راز و نیاز های این امام بزرگوار محسوب می‌شود این کتاب مشتمل بر ۵۴ دعا  است. دعای بیستم مشهور به دعای مکارم الاخلاق و دعای چهل و هفتم مشهور به دعای عرفه از ادعیه مشهور بوده که در بین عموم مردم شناخته شده می‌باشد.

وی به ویژگی‌های صحیفه سجادیه اشاره و تصریح کرد:مضمون دعا‌های صحیفه سجادیه، معارف اسلام، سیاست اسلام، اخلاق اسلام، اجتماعیات اسلام، حقانیت شیعه، حقانیت اهل «بیت (ع)»، انتقاد از ظلم و ظالم، سفارش به حق و حقیقت، و بالاخره یک دوره معارف اسلامى را آموزش مى دهد. همچنین صحیفه سجّادیه، یکی از نماد‌های عرفانی و زاییده اندیشه‌های معرفت شناسی «امام سجّاد (ع)» است.

رضایی به کتب دیگر «امام زین العابدین (ع)» اشاره و ابراز کرد: کتابه «مناسک حج» یکی دیگر از کتب آن حضرت است «رساله حقوق» از دیگر آثار گران سنگ این امام بزرگوار بوده که یک بسته کامل ازآداب سلوک فردی و اجتماعی است بسیار شناخته شده و مشهور است همچنین رساله حقوق آن حضرت است که به عنوان گنجینه ارزشمندی شناخته می شودلازم به ذکر است که کتابی با عنوان «الجامع فی الفقه» عنوان یکی دیگر از آثار آن حضرت است که ابوحمزه ثمالی نقل کرده است.

وی دیگر آثار برجای مانده از «امام زین العابدین (ع)» را معرفی و بیان کرد: کتاب «صحیفة الزهد» کتاب دیگری است که توسط ابوحمزه ثمالی نقل شده است و کتاب حدیث کتاب دیگری که توسط داود بن عیسی که «امام سجاد (ع)» آن را گردآوری نموده است.

رضایی پیرامون برخی سرزنش‌ها مردم پس از ورود اسرای کربلا به مدینه ابراز کرد: ابراهیم بن طلحه بن عبیدالله«امام زین العابدین (ع)»استقبال نمود و گفت:‌ای علی بن حسین چه کسی پیروز شد؟ این در حالی بود که حضرت سرشان را پوشانده و در محمل بودند. «امام چهارم (ع)» درجواب فرمودند اگر می‌خواهی بدانی چه کسی پیروز شد بگذار تا وقت نماز فرا رسد، آنگاه ابتدا اذان و سپس اقامه بگو.

وی ضرورت الگوبرداری از ائمه خصوصاً امام «زین العابدین (ع)» در هنگام نماز را مورد تاکید قرار داد وافزود: هنگامی که «علی بن حسین(ع)» وضو می‌گرفت، رنگش زرد می‌شد، اهل خانواده در مورد این واقعه از ایشان سوال می کردند که چه چیزی شما را ترسانیده است؟ حضرت می‌فرمود: آیا می‌دانید برای چه کسی آماده می‌شوم تا در مقابلش به ایستم.

رضای پیرامون رهبری فکری جامعه و پایه‌گذاری نهضت فکری «امام زین العابدین (ع)» اظهار کرد: حضرت «سید الساجدین(ع)» برای ایفای نقش برجسته امامت خویش در دوران پس از واقعه عاشورا، نقشه‌ای بسیار پیچیده و چند سویه طراحی نمودند تا با پایه‌گذاری نهضت فرهنگی عمیق و گسترده، اهداف بلند اسلام ورسالت را به تحقق نزدیک نماید و با حفاظت از دستاورد‌های نهضت پدر بزرگوارشان حضرت «امام حسین (ع)»، زمینه توسعه اسلام ناب محمدی را فراهم سازند.


رضایی مدیریت جامعه و هدایت «امام سجاد(ع)» را فرایندی مهم ارزشمند و تاثیرگذار دانست و خاطرنشان کرد: «امام سجاد (ع)» تلاش کردتا اسلام را از انحراف جدا کند پس از واقعه عاشورا انحرافات جانگرفته و بلایی جان اسلام نو پا محسوب می شد اما دراید و تدبیر علاقلانه مسیر انحراف را تخریب کرد هر چند حاکمان وقت مستبدانه و ریز بینانه مراقب تحرکات امام بزرگوار بودند و اجازه اصلاح را نمی‌دادند، از سوی دیگر با توجه به وضعیت شیعیان و تعداد اندک آنان و لزوم حفظ این تعداد اندک، «امام سجاد (ع)» از شرکت و تأیید علنى و صریح و شرکت در قیام‌ها خوددارى کرد و موضع‌گیرى‌هاى آن حضرت مخفى و غیر صریح بود.

انتهای پیام/

منبع: خبرگزاری میزان

کلیدواژه: ائمه معصومین ع امام زین العابدین امام بزرگوار امام سجاد آن حضرت

درخواست حذف خبر:

«خبربان» یک خبرخوان هوشمند و خودکار است و این خبر را به‌طور اتوماتیک از وبسایت www.mizan.news دریافت کرده‌است، لذا منبع این خبر، وبسایت «خبرگزاری میزان» بوده و سایت «خبربان» مسئولیتی در قبال محتوای آن ندارد. چنانچه درخواست حذف این خبر را دارید، کد ۲۷۴۱۴۶۵۷ را به همراه موضوع به شماره ۱۰۰۰۱۵۷۰ پیامک فرمایید. لطفاً در صورتی‌که در مورد این خبر، نظر یا سئوالی دارید، با منبع خبر (اینجا) ارتباط برقرار نمایید.

با استناد به ماده ۷۴ قانون تجارت الکترونیک مصوب ۱۳۸۲/۱۰/۱۷ مجلس شورای اسلامی و با عنایت به اینکه سایت «خبربان» مصداق بستر مبادلات الکترونیکی متنی، صوتی و تصویر است، مسئولیت نقض حقوق تصریح شده مولفان در قانون فوق از قبیل تکثیر، اجرا و توزیع و یا هر گونه محتوی خلاف قوانین کشور ایران بر عهده منبع خبر و کاربران است.

خبر بعدی:

جز امام (ره) و رهبری کسی در ابتدای انقلاب حامی ارتش نبود

به گزارش خبرگزاری مهر، امیر سرلشکر سیدعبدالرحیم موسوی، فرمانده کل ارتش جمهوری اسلامی ایران به مناسبت ۲۹ فروردین و روز ارتش در گفت‌وگویی با پایگاه اطلاع‌رسانی دفتر حفظ و نشر آثار حضرت آیت‌الله‌العظمی سیدعلی خامنه‌ای (مدظله‌العالی) به بررسی عملکرد ارتش در سال‌های بعد از انقلاب و تفاوت‌های بنیادین آن با ارتش پیش از انقلاب پرداخت.

فرمانده کل ارتش با تاکید بر اینکه جز حضرت امام (ره) و رهبر انقلاب، کسی در ابتدای انقلاب حامی ارتش نبود، گفت: شاید کسی تصور نمی‌کرد ارتشی که در دوران پهلوی اول بنیان گذاشته شد و در دوران پهلوی دوم به نماد اصلی طاغوت و ژاندارم منافع غرب در خاورمیانه تبدیل شده بود، بعد از سرنگونی طاغوت بلافاصله با انقلابِ برآمده از دل مردم، اعلام وفاداری کرده و در ادامه به بازوی قدرتمندی برای حفظ و حراست از منافع ملت ایران و انقلاب اسلامی تبدیل شود. ارتشی که حالا بنا بر فرمایش حضرت آیت‌الله خامنه‌ای در جبهه‌های مقاومت هم ایفای نقش می‌کند.

کد خبر 6081836 نفیسه عبدالهی

دیگر خبرها

  • رئیسی هفته آینده عازم پاکستان می‌شود
  • رییس‌جمهور هفته آینده عازم پاکستان می‌شود
  • ماجرای جاذبه صوت قرآنی که امام سجاد (ع) قرائت می‌کردند
  • جز امام (ره) و رهبری کسی در ابتدای انقلاب حامی ارتش نبود
  • ماجرای جاذبه صوت قرآنی که امام سجاد(ع) قرائت می کردند
  • خاطرات فرزند شهید سپهبد صیاد شیرازی: پدرم پل وحدت بین ارتش و سپاه بود/ او نسبت به حفظ فاصله نظامیان از سیاست حساسیت ویژه‌ای داشتند/ هرگز نظرات سیاسی خود را به صورت عمومی مطرح نمی‌کرد
  • برگزاری ۳۷۴ پاتوق گفت وگو در گلستان
  • ارتش مایه مباهات و سربلندی ملت ایران است
  • تخریب بقیع؛ اهانت به آیات الهی
  • مبانی ما در کار؛ اسلام، اصول انقلاب و فرهنگ اهل بیت (ع) باشد