Web Analytics Made Easy - Statcounter
به نقل از «ایسنا»
2024-04-25@01:11:44 GMT

روزهای کرونایی؛ تجربه موقتیِ زیستن، دور از هیاهوی شهر

تاریخ انتشار: ۱۰ فروردین ۱۳۹۹ | کد خبر: ۲۷۴۱۶۷۰۱

روزهای کرونایی؛ تجربه موقتیِ زیستن، دور از هیاهوی شهر

ایسنا/مازندران بی‌تردید در عجیب‌ترین و وهمناک‌ترین روزگاری زیست می‌کنیم که جهان تاکنون آن را تجربه کرده است، روند کند تغییرات در همه حوزه‌ها از ابتدای تاریخ تا حدود پنجاه سال قبل و در مقابل، قرار گرفتن در شیب تند دگرگونی در بستر تکنولوژی، فرهنگ، اقتصاد و سیاست در نیم قرن گذشته، برای فهم و قبول اعجاب و وهم مطروحه کافی است.

بیشتر بخوانید: اخباری که در وبسایت منتشر نمی‌شوند!

با نگاهی پراگماتیک می‌توان گفت در این میان تغییرات زیادی در دنیای جدید مانند زیر و رو شدن ساخت تکنولوژی، ارتباطات، اقتصاد، سیاست و حتی تا حدودی فرهنگ نه تنها اجتناب ناپذیر، بلکه لازم، منطقی، کارا و تا حد زیادی جذاب و دلپذیر نیز بوده است.

گرچه نگارنده نافی خسارت‌های ناشی از این تغییرات نیست و می‌پذیرد که هر کانتکست و بستری که ریشه‌های آن سوابقی طویل در تاریخ داشته باشد وقتی دستخوش تغییر می‌شود، بی شک، آبستن حوادث ناگواری نیز خواهد شد.

اما به زعم من، بیشترین حجم اعجاب و وهم متاثر از تغییرات در دنیای جدید، متوجه ساحت فلسفه و اندیشه ورزی است، تغییر و تبدیل، از حالت زندگی «معنا دارِ» انسان سنتی، به زندگی «فاقد معنایِ» انسان صنعتی و مدرن، مهم‌ترین چالشِ وجودی بشرِ درمانده عصر حاضر  بوده، چالشی که نوع انسان در بوجود آمدن آن، بی تقصیر  بلکه محصول شکاف فکری عصر حاضر و به‌عبارتی از مقتضیات جهان جدید است.

و اینگونه شد که وقتی از فیلسوفان پست مدرن سوال می‌شود که خلاصه از منظر شما معنای زندگی در چیست، پاسخ می‌دهند معنای زندگی در بی معنایی زندگیست و اینجاست که اگر ایرانی باشی و کمی هم ادیب، زیر لب زمزمه می‌کنی که:

از هر طرف که رفتم، جز وحشتم نیفزود

زنهار از این بیابان، وین راه بی‌نهایت

مجالی بیش از این برای بسط این موضوع پیچیده نیست اما مقصودم از طرح اجمالی آن این بود که این انسان حیران و سرگردان عصر جدید که اگر لسانی معترف هم داشته باشد، می‌پذیرد از اینکه گاهی اوقات خود و زندگی خود را فاقد معنا می‌یابد، به قدر کافی ملول و خسته شده است، خصوصا از حجم عظیمی از داده‌ها و اطلاعاتی که دنیای جدید بی‌وقفه بر جان او می‌ریزد.

حتی اگر بیان هم نکرده باشیم اما همیشه سودای قرار گرفتن در شرایطی کاملا مشابه این روزهای کرونایی را داشته‌ایم، تجربه موقتیِ زیستن، دور از هیاهوی شهر، دور از بوق و ماشین و هر نوع آلاینده‌ای، دور از حساب و کتاب و دفتر، دور از اتفاقات روتین و تکراری اداری و بوروکراسی و موضوعاتی از این دست که گمان می‌کردیم تا پایان عمر به عنوان یک رویا خواهد بود اما محقق شد که فقط در شرایط موجود تنها مهمان ناخوانده « کرونا » است که ناگزیریم غم زیستی مسالمت آمیزی با آن داشته باشیم.

آری همیشه برای رهایی از بحران بی‌معنایی زندگی، سودای رهایی از این متعلقات را داشتیم تا چند صباحی خودمان باشیم، خودِ واقعیمان و بیش از پیش به خویشتن خویش فرو رویم تا شاید برای این زیستن، معنایی یافتیم حتی اگر کاربرد این معنا کاملا شخصی هم بوده باشد، ارزشمند است.

از این منظر پیشنهاد می‌کنم کمی هم در این روزها کنار گذاشتن کتاب و ندیدن فیلم، برای آرامش، تفکر و بالانس نمودنِ احوالِ ناخوشِ وجودی‌مان خالی از لطف نباشد، بعد از حجم مُعْظمی از ترافیک فکر و مشغله ذهن، ناشی از ورودی بی حد و حصر اطلاعات، مشاهده و رویت جهان، کمی مداقه درونی و اندیشیدن از هزار تویِ وجود، به سمت بیرون و بستن چشم‌ها فرصتی است که « کرونا » به همه ما داده است.

شاید این روزها بهتر باشد کمی از استایلِ «فهم اندیشه ی دیگران » فاصله بگیریم و در این سکوت ، خود به عمل « اندیشیدن » بپردازیم.

روزهای «کرونایی» بهترین زمان است تا لااقل چند روز سرعت را کم و کمی توقف کنیم، کاپوت وجودمان را بالا بزنیم و از سلامت اجزا و قطعات جانمان مطمئن شویم، شاید برای استارت دوباره و طی کردن ادامه مسیر  پاسخ‌های بهتری یافتیم.

پی نوشت:

۱- یک نویسنده توقع ندارد همه آن چه که می‌گوید، تحقق پیدا کند.

۲- هیچ مخاطبی هم ملزم نیست که بر ایده او جامه عمل بپوشاند.

یادداشت از جواد کیاکجوری  دکترای علوم سیاسی و مدرس دانشگاه مازندران

انتهای پیام

منبع: ایسنا

کلیدواژه: استانی اجتماعی

درخواست حذف خبر:

«خبربان» یک خبرخوان هوشمند و خودکار است و این خبر را به‌طور اتوماتیک از وبسایت www.isna.ir دریافت کرده‌است، لذا منبع این خبر، وبسایت «ایسنا» بوده و سایت «خبربان» مسئولیتی در قبال محتوای آن ندارد. چنانچه درخواست حذف این خبر را دارید، کد ۲۷۴۱۶۷۰۱ را به همراه موضوع به شماره ۱۰۰۰۱۵۷۰ پیامک فرمایید. لطفاً در صورتی‌که در مورد این خبر، نظر یا سئوالی دارید، با منبع خبر (اینجا) ارتباط برقرار نمایید.

با استناد به ماده ۷۴ قانون تجارت الکترونیک مصوب ۱۳۸۲/۱۰/۱۷ مجلس شورای اسلامی و با عنایت به اینکه سایت «خبربان» مصداق بستر مبادلات الکترونیکی متنی، صوتی و تصویر است، مسئولیت نقض حقوق تصریح شده مولفان در قانون فوق از قبیل تکثیر، اجرا و توزیع و یا هر گونه محتوی خلاف قوانین کشور ایران بر عهده منبع خبر و کاربران است.

خبر بعدی:

رشد ابر‌های همرفتی و رگبار باران و رعد و برق در هرمزگان

براساس اعلام اداره کل هواشناسی هرمزگان؛ آسمان صاف تا قسمتی ابری و طی ساعات بعدازظهر در مناطق شمالی، مرکزی و غربی استان رگبار موقتی باران و رعد و برق گاهی با تگرگ و تند باد لحظه‌ای پیش بینی می‌شود.

در ساعات بعد از ظهر و اوایل شب با رشد ابر‌های همرفتی در پاره‌ای نقاط مرکزی نیز وقوع رگبار‌های موقتی دور از انتظار نخواهد بود، ضمن اینکه تند باد لحظه‌ای و گرد و خاک و کاهش موقتی دید افقی نیز محتمل خواهد بود.

 دریا طی امروز تا ظهر سه شنبه، با افزایش سرعت باد‌های جنوب شرقی متلاطم خواهد بود.

همچنین در ساعات بعد از ظهر و شب در محدوده تنگه هرمز با توجه به افزایش ابرناکی، افزایش لحظه‌ای سرعت باد پیش بینی می‌شود.

توصیه می‌شود شناور‌های سبک احتیاط‌های لازم را در نظر گرفته و در ساعات بعدازظهر و شب از تردد شناور‌های سبک در محدوده تنگه هرمز خودداری شود.

طی روز‌های سه شنبه تا پنجشنبه سامانه همرفتی در ارتفاعات استان بویژه منطقه حاجی آباد تقویت خواهد شد و سیلابی شدن موقت رودخانه‌های فصلی دور از انتظار نخواهد بود.

به لحاظ دمایی، طی روز جاری و فردا در مناطق شرقی استان افزایش نسبی دمای بیشینه مورد انتظار است.

باشگاه خبرنگاران جوان هرمزگان بندرعباس

دیگر خبرها

  • مفاهیم قرآن بینشی عمیق به انسان می‌بخشد
  • سخنگوی وزارت خارجه: مفاد بیانیه مشترک سفر امیر کویت به اردن در خصوص میدان آرش را مردود است/ این گونه بیانیه‌ها هیچ حقی را برای مدعی ایجاد نمی‌کند/ به کویت توصیه می‌کنیم از مسیر نادرست هیاهوی رسانه‌ای در این موضوع اجتناب کند
  • رسیدن به سن تکلیف آغاز مرحله جدید زندگی است
  • تغییرات آب و هوایی چگونه زندگی متولدین ۲۰۲۴ را تحت تاثیر قرار خواهد داد؟
  • طب ایرانی یکی از اصول ششگانه سبک زندگی را محیط می‌داند
  • گزارشی از تولد رادیو در ایران؛ از هیاهوی مردم در میدان توپخانه تا نخستین آوازخوانان
  • رگبارهای موقتی باران و رعد وبرق در آذربایجان غربی
  • چگونه در دنیا و آخرت عاقبت به خیر شویم؟
  • رشد ابر‌های همرفتی و رگبار باران و رعد و برق در هرمزگان
  • ایمان در همه ابعاد زندگی انسان نقش مهمی دارد