حجاب اینترنتی و پدافند مجازی
تاریخ انتشار: ۱۰ فروردین ۱۳۹۹ | کد خبر: ۲۷۴۱۶۸۴۲
ﺳﻮﻣﯿﻦ ﻧﺸﺮﯾﻪ ﻣﺠﺎﺯﯼ ﺟﻮﺍﻧﺎﻥ ﺍﻧﻘﻼﺑﯽ ﻭ ﺟﻬﺎﺩﮔﺮﺍﻥ ﻗﺮﺁﻧﯽ ﺑﺎ ﻣﻮﺿﻮﻉ «ﺣﺠﺎﺏ ﺍﯾﻨﺘﺮﻧﺘﯽ» ﺩﺭ ﻗﺎﻟﺐ ﻧﺴﺨﻪ ﺍﻟﮑﺘﺮﻭﻧﯿﮏ ﺩﺭ ﭘﯿﺎﻡﺭﺳﺎﻥ ﺳﺮﻭﺵ ﻣﺆﺳﺴﻪ ﻗﺮﺁﻧﯽ ﻃﺎﻫﺎﯼ ﺑﻮﺷﻬﺮ ﻣﻨﺘﺸﺮ ﻭ ﺑﻪ ﺳﺎﻣﺎﻧﻪ ﭘﯿﺎﻡﺭﺳﺎﻥ ﻣﺆﺳﺴﺎﺕ ﺍﺗﺤﺎﺩﯾﻪﻫﺎﯼ ﻗﺮﺁﻥ ﻭ ﻋﺘﺮﺕ ﺍﯾﻦ ﺍﺳﺘﺎﻥ ﺍﻃﻼﻉﺭﺳﺎﻧﯽ ﺷﺪ.
به گزارش خبرگزاری شبستان از بوشهر، ﺳﻭﻣﯿﻦ ﻧﺴﺨﻪ ﻧﺸﺮﯾﻪ ﻣﺠﺎﺯﯼ ﺟﻮﺍﻧﺎﻥ ﺍﻧﻘﻼﺑﯽ ﻭ ﺟﻬﺎﺩﮔﺮﺍﻥ ﻗﺮﺁﻧﯽ ﺑﻪ ﻫﻤﺖ ﺗﺤﺮﯾﺮﯾﻪ ﻭﺍﺣﺪ ﺭﺳﺎﻧﻪ ﻭ ﺍﺭﺗﺒﺎﻃﺎﺕ ﻧﻮﯾﻦ ﻣﺆﺳﺴﻪ ﻗﺮﺁﻧﯽ ﻃﺎﻫﺎﯼ ﺑﻮﺷﻬﺮ ﺑﺎ ﻣﻮﺿﻮﻉ «ﺣﺠﺎﺏ ﺍﯾﻨﺘﺮﻧﺘﯽ» ﻭ ﻫﻤﭽﻨﯿﻦ ﺑﺎ ﻧﮕﺎﻫﯽ ﺍﻋﺘﻘﺎﺩﯼ ﺑﻪ ﻣﻨﺸﻮﺭ ﺍﺧﻼﻗﯽ ﺭﺳﺎﻟﻪ ﺣﻘﻮﻕ ﭼﻬﺎﺭﻣﯿﻦ ﭘﯿﺸﻮﺍﯼ ﺷﯿﻌﯿﺎﻥ، ﺣﻀﺮﺕ ﺍﻣﺎﻡ ﺳﺠﺎﺩ(ﻉ) ﻭ ﮔﺰﯾدهای ﺍﺯ ﺳﺒﮏ ﺯﻧﺪﮔﯽ ﺗﻮﺣﯿﺪﯼ ﭘﯿﺎﻣﺒﺮ ﺍﺳﻼﻡ(ﺹ) ﺩﺭ ﺳﺎﻣﺎﻧﻪ ﭘﯿﺎﻡﺭﺳﺎﻥ ﺳﺮﻭﺵ ﺍﯾﻦ ﻣﺆﺳﺴﻪ ﻣﻨﺘﺸﺮ ﻭ ﺑﻪ ﻣﺆﺳﺴﺎﺕ ﺍﺗﺤﺎﺩﯾﻪﻫﺎﯼ ﻗﺮﺁﻥ ﻭ ﻋﺘﺮﺕ ﺑﻮﺷﻬﺮ ﺍﻃﻼﻉﺭﺳﺎﻧﯽ ﺷﺪ.
بیشتر بخوانید:
اخباری که در وبسایت منتشر نمیشوند!
ﺩﺭ ﻣﻘﺪﻣﻪ ﺳﻭﻣﯿﻦ ﻧﺴﺨﻪ ﺍﯾﻦ ﻧﺸﺮﯾﻪ ﺍﻟﮑﺘﺮﻭﻧﯿﮏ ﺁمده اﺳﺖ: ﺭﻋﺎﯾﺖ ﺣﺠﺎﺏ ﯾﮏ ﻭﺍﺟﺐ ﺷﺮﻋﯽ ﺍﺳﺖ. ﺑﺮ ﺧﻼﻑ ﻧﻈﺮ ﻋﻤﻮﻡ ﻣﺮﺩﻡ، ﺣﺠﺎﺏ ﻓﻘﻂ ﺑﻪ ﻣﻌﻨﺎﯼ ﭘﻮﺷﺶ ﺻﺮﻑ ﻭ ﻣﺨﺼﻮﺹ ﺯﻧﺎﻥ نیست. ﺣﺠﺎﺏ ﻭ ﻋﻔﺎﻑ ﻭﺍﻗﻌﯽ، ﺑﺮﺍﯼ ﺍﺭﺗﺒﺎﻁ ﺑﺎ ﺟﻨﺲ ﻣﺨﺎﻟﻒ، ﺍﯾﺠﺎﺩ ﺣﺮﯾﻢ ﻣﯽﮐﻨﺪ، ﻟﺬﺍ ﻣﺮﺩﺍﻥ ﻫﻢ ﺑﺎﯾﺪ ﻣﺤﺪﻭده ﺧﺎﺻﯽ ﺑﺮﺍﯼ ﭘﻮﺷﺶ ﻭ ﺍﺭﺗﺒﺎﻃﺸﺎﻥ ﻗﺎﺋﻞ ﺑﺎﺷﻨﺪ ﺗﺎ ﺍﯾﻦ ﺣﺮﯾﻢ ﺑﻪﺧﻮﺑﯽ ﺣﻔﻆ ﺷﻮﺩ.
ﺣﺎﻝ ﺩﺭ ﻓﻀﺎﯼ ﻣﺠﺎﺯﯼ ﻭ ﻓﻨﺎﻭﺭﯼ ﺳﺎﯾﺒﺮﯼ ﮐﻪ ﺭﺍﺑﻄﻪﻫﺎ ﺗﻨﮕﺎﺗﻨﮓ ﻭ ﺑﻪ ﻋﺒﺎﺭﺗﯽ ﺭﺍﺑﻄﻪ ﺧﻮﺍﻫﺮ - ﺑﺮﺍﺩﺭﯼ ﺷﺪﻩ، ﻣﺴﺌﻠﻪ ﺣﺠﺎﺏ ﭼﮕﻮﻧﻪ ﺗﻔﺴﯿﺮ ﻣﯽﺷﻮﺩ؟
ﺣﺠﺎﺏ ﺭﺍ ﻣﯽﺗﻮﺍﻥ ﺩﺭ ﻧﮕاه، گفتار، رﻓﺘﺎﺭ، ﺑﺪﻥ ﻭ ﺣﺠﺎﺏ ﻗﻠﺐ ﺗﻔﺴﯿﺮ ﮐﺮﺩ. ﺣﺎﻝ ﺁﻧﮑﻪ ﺑﻨﺎﺑﺮ ﺑﺎﻭﺭ ﻏﻠﻂ، ﺣﺠﺎﺏ ﻓﻘﻂ ﭘﻮﺷاندن ﺑﺪﻥ تعبیر میشود. ﺩﺭ ﻣﻮﺍﺟﻬﻪ ﺑﺎ ﺷﺮﺍﯾﻄﯽ ﺟﺪﯾﺪ ﻣﺜﻞ «ﻓﻀﺎﯼ ﻣﺠﺎﺯﯼ» ﻋﺪﻡ توجه ﺑﻪ ﺍﺑﻌﺎﺩ ﺩﯾﮕﺮ ﺣﺠﺎﺏ ﺳﺮ ﺑﺎﺯ ﻣﯽﮐﻨﺪ ﻭ ﻣﻌﻀﻼﺕ ﺗﺎزهای ﺭﺍ ﺑﻪﻭﺟﻮﺩ ﻣﯽﺁﻭﺭﺩ. ﺁﯾﺎ ﺍﯾﻨﮑﻪ ﺩﺧﺘﺮﯼ ﻋﮑﺲ ﺧﻮﺩ ﺭﺍ ﺑﺎ ﻣﻘﻨﻌﻪ ﺩﺭ ﺍﯾﻨﺘﺮﻧﺖ ﺑﮕﺬﺍﺭﺩ، ﯾﻌﻨﯽ ﺣﺠﺎﺑﺶ ﺭﺍ ﺑﻪ ﻧﺤﻮ ﺍﺣﺴﻦ ﺭﻋﺎﯾﺖ ﮐرده اﺳﺖ؟ ﺁﯾﺎ ﺻﺤﺒﺖﻫﺎﯾﯽ ﮐﻪ ﺭﺩ ﻭ ﺑﺪﻝ ﻣﯽﺷﻮﺩ، ﺗﺼﺎﻭﯾﺮﯼ ﮐﻪ ﺩیده ﻣﯽﺷﻮﺩ، ﻭﺍﮐﻨﺶﻫﺎﯾﯽ ﮐﻪ ﺻﻮﺭﺕ ﻣﯽﮔﯿﺮﺩ ﻭ ﺧﻼﺻﻪ ﻫﺮ ﻋﻤﻞ ﻭ ﻋﮑﺲﺍﻟﻌﻤﻠﯽ ﮐﻪ ﺩﻭ ﺟﻨﺲ ﻣﺨﺎﻟﻒ ﺩﺭ ﺍﯾﻨﺘﺮﻧﺖ ﻭ ﺷﺒﮑﻪﻫﺎﯼ ﺍﺟﺘﻤﺎﻋﯽ ﺑﺮﺧﻂ ﺑﻪ ﺻﻮﺭﺕ ﺯﻧده ﺩﺭ ﻗﺒﺎﻝ ﻫﻢ ﺍﻧﺠﺎﻡ ﻣﯽﺩﻫﻨﺪ، ﻗﺎﻧﻮﻥ ﺣﺠﺎﺏ ﺍﺳﻼﻡ ﻧﺒﺎﯾﺪ ﺭﻭﺷﯽ ﺑﺮﺍﯼ ﺁﻥ ﭘﯿﺸﻨﻬﺎﺩ ﺩﻫﺪ؟
ﺳؤاﻝ ﻣﻬﻢﺗﺮ ﺍﯾﻨﮑﻪ ﺁﯾﺎ ﺭﻋﺎﯾﺖ ﺣﺠﺎﺏ ﺩﺭ ﺍﯾﻨﺘﺮﻧﺖ ﻭ ﺩﯾﮕﺮ ﺷﺒﮑﻪﻫﺎﯼ ﻣﺠﺎﺯﯼ ﻭ ﺳﺎﯾﺒﺮﯼ، ﺑﺮﺍﯼ ﻫمه ﺑﻪ ﯾﮏ ﺷﮑﻞ ﺍﺳﺖ؟ ﺩﺭ ﻣﻮﺭﺩ ﭼﺖ ﮐﺮﺩﻥ ﻭ ﺭﻓﺖ ﻭ ﺁﻣﺪﻫﺎﯼ ﭘﯿﺎﻡﻫﺎﯼ ﺑﺮﺧﻂ ﺑﺎ ﻧﺎﻣﺤﺮﻡ، ﺍﺳﺘﻔﺘﺎءﻫﺎﯼ ﺯﯾﺎﺩﯼ ﺍﺯ ﻋﻠﻤﺎ ﻭ ﻣﺮﺍﺟﻊ ﺗﻘﻠﯿﺪ ﺷده ﺍﺳﺖ که ﻋﻤﻮﻣﺎً ﭘﺎﺳﺦ ﺭﺍ ﺑﻪ ﺧﻮﺩ ﻓﺮﺩ ﻭ ﺣﺎﻻﺕ ﻓﺮﺩﯼ ﻭﯼ ﻭﺍﮔﺬﺍﺭ ﻭ ﺗﻮﺻیه به ﺍﺟﺘﻨﺎﺏ ﺍﺯ ﭼﻨﯿﻦ ﻋﻤﻠﯽ ﮐﺮﺩﻩﺍﻧﺪ. ﺑﺎ ﺍﯾﻨﮑﻪ ﭘﺎﺳﺦ ﻫﻨﻮﺯ ﺣﺪﻭﺩ ﻣﺸﺨﺼﯽ ﺑﻪ ﺭﻭﺷﻨﯽ ﻭﺟﻪ ﻭ ﮐﻔﯿﻦ ﺑﺮﺍﯾﻤﺎﻥ ﺭﻭﺷﻦ ﻧﻤﯽﮐﻨﺪ؛ ﺍﻣﺎ ﺍﺭﺗﺒﺎﻃﺎﺕ ﻣﺠﺎﺯﯼ ﻭ ﺑﻪ ﺧﺼﻮﺹ ﺍﺭﺗﺒﺎﻃﺎﺕ ﻣﺠﺎﺯﯼ ﻧﺎﺳﺎﻟﻢ ﺑﺴﯿﺎﺭ ﺑﻐﺮﻧﺞﺗﺮ ﺍﺯ ﯾﮏ ﭼﺖ ﺳﺎده ﺍﺳﺖ.
ﺍﺭﺗﺒﺎﻁ ﺻﻮﺗﯽ، ﺗﺼﻮﯾﺮﯼ، ﻭﺑﻼﮒﻧﻮﯾﺴﯽ، ﺣﻀﻮﺭ ﺩﺭ ﺷﺒﮑﻪهای ﻣﺠﺎﺯﯼ ﻭ ﺳﺎﯾﺒﺮﯼ ﻣﺜﻞ «ﻓﺮﻧﺪﻓﯿﺪ، ﻓﯿﺲﺑﻮﮎ، ﺗﻮﺋﯿﺘﺮ، ﺍﯾﻨﺴﺘﺎﮔﺮﺍﻡ ﻭ...» ﺻﻮرتهای ﻣﺨﺘﻠﻒ ﺍﺭﺗﺒﺎﻃﯽ ﺑﺮﺧﻂ ﻫﺴﺘﻨﺪ ﮐﻪ ﺗﺎ ﺑﻪ ﺣﺎﻝ ﺭﺍﯾﺞ ﺷﺪﻩ ﺍﺳﺖ ﻭ ﻫﺮ ﺭﻭﺯﻩ ﺩﺭ ﺣﺎﻝ ﮔﺴﺘﺮﺵ ﻫﺴﺘﻨﺪ.
ﺍﻟﺒﺘﻪ ﺍﮔﺮ ﻗﺮﺍﺭ ﺑﺎﺷﺪ ﻋﻠﻤﺎ ﻭ ﺩﯾﮕﺮ ﻣﺘﻮﻟﯿﺎﻥ ﺁﻓﻨﺪﯼ ﻭ ﭘﺪﺍﻓﻨﺪﯼ ﮐﺸﻮﺭ، ﻫﺮ ﺁﻥ ﻣﻨﺘﻈﺮ ﺑﻤﺎﻧﻨﺪ ﻭ ﺑﺒﯿﻨﻨﺪ ﺷﺮکتهای ﻣاﯿﮑﺮﻭﺳﺎﻓﺖ، ﮔﻮﮔﻞ ﻭ ﺍﻣﺜﺎﻟﻬﻢ ﭼﻪ ﺧﺪﻣﺎﺕ ﺟﺪﯾﺪﯼ ﺍﺭﺍﺋﻪ ﻣﯽﺩﻫﻨﺪ ﻭ ﺑﻌﺪ ﺑﯿﺎﯾﻨﺪ ﺑﺮﺍﯼ ﺁﻥ ﺍﺑﺰﺍﺭ، ﺣﺠﺎﺏ ﺧﺎﺻﺶ ﺭﺍ ﺗﻌﺮﯾﻒ ﮐﻨﻨﺪ؛ ﺍﻣﺮﯼ ﻏﯿﺮ ﻣﻌﻘﻮﻝ ﻭ ﻏﯿﺮﻋﻤﻠﯽ ﺍﺳﺖ.
ﺁﻧﭽﻪ ﻣﺴﻠﻢ ﺍﺳﺖ ﺍﯾﻦ که ﻋﻼﻭﻩ ﺑﺮ ﺭﻋﺎﯾﺖ ﺣﺪﻭﺩ ﺷﺮﻋﯽ ﻭﺟﻪ ﻭ ﮐﻔﯿﻦ ﺩﺭ ﺍﺭﺗﺒﺎﻃﺎﺕ ﺗﺼﻮﯾﺮ، ﺑﺎﯾﺪ ﻧﮕﺎﻫﯽ ﻫﻢ ﺑﻪ ﺣﺎﻻﺕ ﻓﺮﺩﯼ ﺧﻮﺩﻣﺎﻥ ﺩﺭ ﺭﻓﺘﺎﺭ ﻣﺠﺎﺯﯼمان ﺩﺍﺷﺘﻪ ﺑﺎﺷﯿﻢ. ﯾﮑﯽ ﺍﺯ ﻣﻌﺎﻧﯽ ﺗﻮﺟﻪ ﺑﻪ ﺣﺎﻝ ﻓﺮﺩﯼ ﺍﯾﻦ ﺍﺳﺖ ﮐﻪ ﺧﻮﺩﻣﺎﻥ ﺭﺍ ﺑﺎ ﺧﻮﺩﻣﺎﻥ ﻣﻘﺎﯾﺴﻪ ﮐﻨﯿﻢ. ﺧﻮﺩ ﻣﺠﺎﺯﯼ ﻭ ﺭﺍﺑﻄﻪﻫﺎ ﻭ ﺭﻓﺘﺎﺭﻫﺎﯼ ﻣﺠﺎﺯﯼﻣﺎﻥ ﺭﺍ ﺑﺎ ﺣﺪﻭﺩﯼ ﮐﻪ ﺩﺭ ﺩﻧﯿﺎﯼ ﻭﺍﻗﻌﯽ ﺑﺮﺍﯼ ﺍﺭﺗﺒﺎﻃﺎﺗﻤﺎﻥ ﻗﺎﺋﻠﯿﻢ، ﺑﺴﻨﺠﯿﻢ ﻭ ﺳﻌﯽ ﮐﻨﯿﻢ ﺍﺧﺘﻼﻑ ﺍﯾﻦ ﺣﺪﻭﺩ ﺭﺍ ﺑﻪ ﺣﺪﺍﻗﻞ ﺑﺮﺳﺎﻧﯿﻢ. ﯾﻌﻨﯽ ﺳﻌﯽ ﮐﻨﯿﻢ ﺭﻓﺘﺎﺭ ﻭﺍﻗﻌﯽﻣﺎﻥ ﺭﺍ ﻣﻼﮎ ﻗﺮﺍﺭ ﺩﻫﯿﻢ ﻭ ﺭﻓﺘﺎﺭ ﻣﺠﺎﺯﯼﻣﺎﻥ ﺑﺎﺯﺗﺮ ﺍﺯ ﺭﻓﺘﺎﺭﯼ ﮐﻪ ﺑﺎ ﻣﺤﯿﻂ ﭘﯿﺮﺍﻣﻮﻥ ﺧﻮﺩ ﺩﺍﺭﯾﻢ ﻧﺒﺎﺷﺪ.
ﺍﮔﺮ ﺩﺭ ﺩﻧﯿﺎﯼ ﻭﺍﻗﻌﯽ ﺟﺰ ﻣﻮﺍﺭﺩ ﺿﺮﻭﺭﯼ، ﻧﺨﻮﺍﻫﯿﻢ ﺑﺎ ﻧﺎﻣﺤﺮﻣﯽ ﻫﻢﮐﻼﻡ ﺷﻮﯾﻢ، ﭼﺖ ﻭ ﺭﻓﺖﻭﺁﻣﺪﻫﺎﯼ ﭘﯿﺎﻡﻫﺎﯼ ﺑﺮﺧﻂ ﻭ ﻏﯿﺮ ﺑﺮﺧﻂ ﺑﺎ ﻧﺎﻣﺤﺮﻡ ﺩﺭ ﺍﯾﻨﺘﺮﻧﺖ ﺑﺮﺍﯼ ﺷﺨﺺ ﺧﻮﺩﻣﺎﻥ ﯾﮏ ﻧﻮﻉ ﻫﻨﺠﺎﺭﺷﮑﻨﯽ ﺑﻪ ﺣﺴﺎﺏ ﻣﯽﺁﯾﺪ. ﺍﮔﺮ ﺩﺭ ﺯﻧﺪﮔﯽ ﺩﻭﺳﺖ ﻧﺪﺍﺭﯾﻢ ﮐﺴﯽ ﻋﮑﺲ ﺷﺨﺼﯽﻣﺎﻥ ﻫﺮ ﭼﻨﺪ ﺑﺎ ﺣﺠﺎﺑﻤﺎﻥ ﺭﺍ ﻧﺪﺍﺷﺘﻪ ﺑﺎﺷﺪ، ﺑﺎ ﮔﺬﺍﺷﺘﻦ ﺗﺼﻮﯾﺮﻣﺎﻥ ﺩﺭ ﭘﺮﻭﻓﺎﯾﻞ ﻭ ﻧﻤﺎﯾﻪ ﮐﺎﺭﺑﺮﯼ، ﺑﺮ ﺧﻼﻑ ﻋﺮﻑ ﺧﻮﺩﻣﺎﻥ ﻋﻤﻞ ﮐﺮﺩهایم ﻭ ﺍﯾﻦ ﻋﻤﻞ ﻣﻤﮑﻦ ﺍﺳﺖ ﺑﻪ ﻟﻐﺰﺵﻫﺎﯼ ﻋﻤﻠﯽ ﻣﻨﺠﺮ ﺷﻮﺩ.
ﺩﺭﺳﺖ ﺍﺳﺖ ﮐﻪ ﮐﻼً ﺩﺭ ﺍﯾﻨﺘﺮﻧﺖ، ﺭﻓﺘﺎﺭﻫﺎ آزادتر ﺷده ﺍﺳﺖ؛ ﺍﻣﺎ ﺑﺪ ﻧﯿﺴﺖ ﻫﺮ ﺍﺯ ﮔﺎﻫﯽ ﺭﻓﺘﺎﺭﻫﺎﯼ ﻣﺠﺎﺯﯼﻣﺎﻥ ﺭﺍ ﺑﺎ ﺑﺮﺧﻮﺭﺩﻫﺎﯾﻤﺎﻥ ﺩﺭ ﺩﻧﯿﺎﯼ ﺣﻘﯿﻘﯽ ﻣﺤﮏ ﺑﺰﻧﯿﻢ ﻭ ﺑﺒﯿﻨﯿﻢ ﭼﻘﺪﺭ ﻏﺮﻕ ﺍﯾﻦ ﻣﺠﺎﺯﯼ ﺻﻔﺮ ﻭ ﯾﮏ ﺷﺪهایم؟، ﭼﻘﺪﺭ ﺑﺮ ﺍﺭﺯﺵهاﯾﯽ ﮐﻪ ﺑﻪ ﺁﻧﻬﺎ ﻣﻌﺘﻘﺪﯾﻢ ﭘﺎﻓﺸﺎﺭﯼ ﻣﯽﮐﻨﯿﻢ ﻭ ﭼﻘﺪﺭ ﺗﺎﺑﻊ ﺷﺮﺍﯾﻂ ﻣﺤﯿﻄﯽ ﻫﺴﺘﯿﻢ؟ ﺁﯾﺎ ﺁﻧﭽﻪ ﺑﻪ ﺩﺳﺖ ﻣﯽﺁﻭﺭﯾﻢ ﺍﺭﺯﺷﻤﻨﺪﺗﺮ ﺍﺳﺖ ﯾﺎ ﺁﻧﭽﻪ ﺍﺯ ﺩﺳﺖ ﻣﯽﺩﻫﯿﻢ؟
نگاهی اعتقادی به منشور اخلاقی رساله حقوق چهارمین پیشوای شیعیان حضرت زینالعابدین، امام سجاد(ع) در بخشی از مقدمه رساله حقوق که در صفحه ۲۵۵ تحفالعقول درج و نشر شده، میفرماید «آگاه باش، خدایت رحمت کناد، که خداوند متعال حقوقی بر عهده تو نهاده که در هر حال بر تو احاطه دارند، در هر حرکتی که داری، در هر سکونی که بر تو حاکم است، در هر مکانی که حضور مییابی، در هر اندامی که حرکت میدهی، و در هر ابزاری که به کار میبندی. برخی از این حقوق از بعضی دیگر مهمتر است و بزرگترین آنها حقوق خداوند باری تعالی است». این فراز از مقدمه رساله حقوق چهارمین پیشوای شیعیان، بیانکننده این مهم است که دین اسلام برای تمام لحظات زندگی ما برنامه دارد.
رساله حقوق سندی دیگر بر جامعیت اسلام بخش یاد شده از مقدمه رساله حقوق حضرت سیدالساجدین(ع) بیان کننده جامعیت دین مبین اسلام است. دینی که برای تمام حرکات و سکنات رفتار انسان دستور و برنامه دارد و در مقام تشریع یک لحظه ما را به خود وانگداشته، به تحقیق، کاملترین دین است.
از نگاه شهید سنگر حوزه و دانشگاه، استاد مرتضی مطهری(ره) دستورهای بسیار مفید و ثمربخش اخلاقی، نمونه دیگری از جامعیت و عمق تعلیمات این دین مبین است و جامعیت و توجه به همه جوانب مادی، روحی، فردی و اجتماعی انسانها که مورد قبول اسلامشناسان است، مهمترین رکن جاوید ماندن دین مبین اسلام است و این همه جانبگی از جمله امتیازات اسلام نسبت به ادیان دیگر است، و به تعبیر درستتر از جمله ویژگیهای صورت کامل و جامع دین خدا نسبت به صورتهای ابتدایی؛ جامعیت و همه جانبگی آن است. منابع چهارگانه اسلامی، کافی است که علمای امت، نظر اسلام را درباره هر موضوعی کشف کنند.
علمای اسلام هیچ موضوعی را به عنوان اینکه بلاتکلیف است، تلقی نمیکنند. ایشان آشنایی با جامعیت دین اسلام را ضروری دانستهاند و از خداوند متعال خواستار شدهاند که «خدایا! ما را به جامعیت دین اسلام آشنا کن و ما را مسلمانی جامع گردان». آری ما در مقام تشریع حتی یک لحظه هم به خود واگذار نشدهایم و به ما نیک آموختهاند که در مقام امتثال امر الهی، به مانند پیامبر اسلام، حضرت محمد مصطفی(ص) سبک زندگی توحیدی را از خداوند منان مسئلت کنیم که «ﺍﻟﻠَّﻬُﻢَّ ﻟَﺎ ﺗَﻜِﻠْﻨِﻲ ﺇِﻟَﻰ ﻧَﻔْﺴِﻲ ﻃَﺮْﻓَﺔَ ﻋَﻴْﻦٍ ﺃَﺑَﺪﺍً - ﺧﺪﺍﯾﺎ ﻣﺮﺍ ﯾﮏ ﭼﺸﻢ ﺑﻬﻢ ﺯﺩﻥ ﺑﻪ ﺧﻮﺩﻡ ﻭﺍ ﻣﮕﺬﺍﺭ».
ﻋﻼﻗﻪﻣﻨﺪﺍﻥ ﺟﻬﺖ ﻣﺸﺎﻫده نسخههای اول و دوم ﺍﯾﻦ ﻧﺸﺮﯾﻪ الکترونیک ﻣﯽﺗﻮﺍﻧﻨﺪ ﺑﻪ ﮐﺎﻧﺎﻝ ﻣﺆﺳﺴﻪ ﻗﺮﺁﻧﯽ ﻃﺎﻫﺎ ﺑﻮﺷﻬﺮ ﺩﺭ ﭘﯿﺎﻡﺭﺳﺎﻥ ﺳﺮﻭﺵ ﺑﻪ ﻧﺸﺎﻧﯽsapp.ir/mghtbu ﻣﺮﺍﺟﻌﻪ ﮐﻨﻨﺪ.
خاطرنشان ﻣﯽﺷﻮﺩ، ﻧﺸﺮﯾﻪ ﺟﻮﺍﻧﺎﻥ ﺍﻧﻘﻼﺑﯽ ﻭ ﺟﻬﺎﺩﮔﺮﺍﻥ ﻗﺮﺁﻧﯽ ﺑﺎ ﻣﺪﯾﺮﯾﺖ ﺣﺎﻣﺪ ﻓﮑﻮﺭﯼ، ﻭﺍﺣﺪ ﺭﺳﺎﻧﻪ ﻭ ﺍﺭﺗﺒﺎﻃﺎﺕ ﻧﻮﯾﻦ ﻣﺆﺳﺴﻪ ﻗﺮﺁﻧﯽ ﻃﺎﻫﺎﯼ ﺷﻬﺮﺳﺘﺎﻥ ﺑﻮﺷﻬﺮ ﺑﺎ ﻣﻮﺿﻮﻋﺎﺕ «ﻓﺮﻫﻨﮓ ﺩﯾﻨﯽ، ﺳﺒﮏ ﺯﻧﺪﮔﯽ ﻭ ﺗﺮﻭﯾﺞ ﺍﺯﺩﻭﺍﺝ ﺁﺳﺎﻥ، ﺟﻬﺎﺩ ﻭ ﺣﻤﺎﺳﻪ، ﺟﻮﺍﻥ ﻭ ﺧﺎﻧﻮاده، ﻣﻌﺮﻓﯽ ﺗﺎﺯههای ﻧﺸﺮ ﮐﺘﺐ ﻗﺮﺁﻧﯽ ﻭ ﻣﻌﺎﺭﻓﯽ، ﮐﻮﺩﮎ ﻭ ﻫﻨﺮﻫﺎﯼ ﻗﺮﺁﻧﯽ، ﻧﻤﺎﺯ ﻭ ﻧﮕﺮﺵ ﺩﺭ ﺁﻓﺮﯾﻨﺶ ﻃﺒﯿﻌﺖ ﺍﻟﻬﯽ» ﺩﺭ ﻋﺮﺻﻪ ﻓﻀﺎﯼ ﻣﺠﺎﺯﯼ ﻭ ﻓﻨﺎﻭﺭﯼ ﺳﺎﯾﺒﺮﯼ ﺩﺭ ﺯﻣﯿﻨﻪ ﻓﻌﺎﻟﯿﺖﻫﺎﯼ ﻗﺮﺁﻧﯽ، ﮐﺎﺭﮐﺮﺩ ﺭﺳﺎﻧﻪﺍﯼ ﻭ ﺍﺟﺘﻤﺎﻋﯽ ﺩﺍﺭﺩ.
اکرم یافتیان،نویسنده این یادداشت در دستخط پایانی خود نوشت: سلامتی و شادابی واقعی با حذف گناوه از زندگی به دست می آید. زیرا مومنمثل آفتاب و مهتاب می ماند و منفعتش به همه میرسد.
پایان پیام/647
منبع: شبستان
کلیدواژه: پدافند مجازی اعتیاد نوین شبکه ملی اطلاعات راهبرد فضای مجازی استان بوشهر فضای مجازی خبرگزاری شبستان رساله حقوق
درخواست حذف خبر:
«خبربان» یک خبرخوان هوشمند و خودکار است و این خبر را بهطور اتوماتیک از وبسایت shabestan.ir دریافت کردهاست، لذا منبع این خبر، وبسایت «شبستان» بوده و سایت «خبربان» مسئولیتی در قبال محتوای آن ندارد. چنانچه درخواست حذف این خبر را دارید، کد ۲۷۴۱۶۸۴۲ را به همراه موضوع به شماره ۱۰۰۰۱۵۷۰ پیامک فرمایید. لطفاً در صورتیکه در مورد این خبر، نظر یا سئوالی دارید، با منبع خبر (اینجا) ارتباط برقرار نمایید.
با استناد به ماده ۷۴ قانون تجارت الکترونیک مصوب ۱۳۸۲/۱۰/۱۷ مجلس شورای اسلامی و با عنایت به اینکه سایت «خبربان» مصداق بستر مبادلات الکترونیکی متنی، صوتی و تصویر است، مسئولیت نقض حقوق تصریح شده مولفان در قانون فوق از قبیل تکثیر، اجرا و توزیع و یا هر گونه محتوی خلاف قوانین کشور ایران بر عهده منبع خبر و کاربران است.
خبر بعدی:
منتظری: قضات به متخلفان در بحث حجاب احکام تنبیهی صادر کنند
رئیس دیوان عالی کشور با اشاره به لزوم صدور احکام متناسب با جرم در مورد پروندههای مرتبط با حجاب گفت: قضات در این زمینه احکامی صادر کنند که موجب تنبه شود. - اخبار اجتماعی -
به گزارش گروه اجتماعی خبرگزاری تسنیم، حجتالاسلام محمدجعفر منتظری؛ رئیس دیوان عالی کشور با بیان سخنانی در جلسه هیئت عمومی دیوان عالی اظهار کرد: در حال حاضر بحث حجاب و صیانت از آن در جامعه مطرح است و متأسفانه برخی از کسانی که داعیه آشنایی با مفاهیم دینی و احکام الهی را دارند، سخنانی در این رابطه بر زبان جاری میکنند که موجب شگفت و تأسف است.
وی با تأکید بر اینکه علامت سؤال گذاشتن روی مسأله ضرورت حجاب برای بانوان غیرقابل توجیه است، عنوان کرد: برخی میگویند آیا در اسلام بحث حجاب ضروری و واجب است! در حالی که امر حجاب یکی از ضروریات دین است و در آیات شریفه قرآن برای همه زنان مسلمان یک تکلیف شرعی است.
منتظری ادامه داد: در روایات و احادیث در باب موضوع حجاب مطالب بیشماری بیان شده است و این مسأله به قدری مورد تأکید است که در شب معراج پیامبر اسلام(ص) نیز به مسأله حجاب اشاره شده است.
وی با بیان اینکه در ادیان آسمانی نیز حجاب بر زنان امری لازم و ضروری بوده است، افزود: اصولاً ویژگی و ساختار وجودی که خداوند در بانوان قرار داده اقتضا میکند که زن مصون از تعرض باشد و این امر از طریق حجاب محقق میشود.
رئیس دیوان عالی کشور تأکید کرد: حجاب یک تکلیف شرعی و قانونی است و در جامعه اسلامی و به خصوص در نظام جمهوری اسلامی ایران، این انتظار وجود دارد که حتی کسانی که مسلمان نیستند و یا پایبندی جدی به احکام اسلام ندارند تابع قانون باشند، زیرا قانون در کشور برای همه لازمالاتباع است.
منتظری خاطرنشان کرد: مسأله حجاب در نظام جمهوری اسلامی ایران، تنها یک امر عقیدتی و دینی نیست و یک امر قانونی است و تمام شهروندان چه معتقد به مبانی دینی باشند و چه نباشند بایستی به قانون عمل کنند.
وی با بیان اینکه امروز کیان خانواده در دنیای غرب در حال اضمحلال است، گفت: تجربه نشان داده که بیبندوباری و روابط بدون قیدوشرط، چه بر سر جوامع بشری آورده است. دست اجانب به دنبال برداشتن امر مهم حجاب، عفاف، حیا و شرم در جامعه اسلامی است و همانطور که رهبر معظم انقلاب فرمودند؛ دشمن روی این مسأله مدیریت و برنامهریزی کرده است.
رئیس دیوان عالی کشور اضافه کرد: مسئولان در امر حجاب وظیفه حاکمیتی، اخلاقی و اجتماعی دارند بدانند؛ این مردم با تقدیم 300 هزار شهید انتظار حاکمیت احکام اسلام و اجرای دستورات اسلام را در جامعه دارند؛ لذا همه دلسوران نظام و دلبستگان اسلام باید بر مسأله حجاب توجه لازم را داشته باشند.
وی با تأکید بر اجرای قانون توسط همه دستگاههای حاکمیتی و با توجه به وظایف و مسئولیتهای نیروی انتظامی در تأمین امنیت جامعه در کشور، بر پشتیبانی و حمایت قاطع از آنان به خصوص در مسأله حجاب گفت: تأمین امنیت اخلاقی جامعه امری ضروری است که در این زمینه ضمن اینکه باید جلوی برخی تخلفات و تندرویها گرفته شود، میبایست با برنامهریزی و تدبیر عمل شود و قطعاً همراهی و همکاری مردم نیز در اجرای قانون تأثیرگذار خواهد بود.
اژهای: باید به فراجا در طرح "عفاف و حجاب" کمک کنیمرئیس دیوان عالی کشور در پایان با اشاره به لزوم صدور احکام متناسب با جرم در مورد پروندههای مرتبط با صیانت جامعه و حجاب خاطرنشان کرد: قضات در این زمینه اصل بازدارندگی از جرم را در نظر داشته باشند و احکامی صادر کنند که موجب تنبه شود.
انتهای پیام/