Web Analytics Made Easy - Statcounter
به نقل از «مشرق»
2024-04-19@22:47:06 GMT

بدهی دولت ۴۰ درصد رشد کرد

تاریخ انتشار: ۱۰ فروردین ۱۳۹۹ | کد خبر: ۲۷۴۱۶۸۶۳

بدهی دولت ۴۰ درصد رشد کرد

عملکرد معاونت خزانه‌داری کل کشور نشان می‌دهد، بدهی دولت به همراه شرکتهای دولتی پایان شهریور ماه سال ۹۸ نسبت به کل سال ۹۷ بیش از ۴۰ درصد افزایش یافته است.

به گزارش مشرق، گزارش عملکرد معاونت خزانه داری کل کشور از بودجه نشان می‌دهد، بدهی دولت در دوازده ماه سال ۱۳۹۷ به میزان ۴۴۲۱٫۸ هزار میلیارد ریال، بدهی شرکت های دولتی به میزان ۲۹۳۷٫۴ هزار میلیارد ریال بوده که در نهایت جمع کل بدهی های دولت در دوازده ماهه سال ۱۳۹۷ به رقم ۷۳۵۹٫۲ هزار میلیارد ریال رسیده است.

بیشتر بخوانید: اخباری که در وبسایت منتشر نمی‌شوند!

با توجه عملکرد دولت در سال ۱۳۹۸ گزارشها حاکی از آن است که بدهی دولت تا شهریور ماه به میزان ۵۰۵۳٫۵ هزار میلیارد ریال که نشان دهنده رشد ۱۴.۲ درصدی نسبت به سال ۹۷ دارد. بدهی شرکتهای دولتی به میزان ۵۲۶۰٫۲ هزار میلیارد ریال بوده که رشد ۷۹ درصدی نسبت به کل سال ۹۷ دارد.

بیشتر بخوانید: جزئیات طرح خریدهای اعتباری برای ۴ میلیون خانوار ایرانی +سند بسته حمایتی از مودیان مالیاتی در پی شیوع کرونا

رقم کل بدهی دولت تا انتهای شهریور ماه سال جاری به ۱۰۳۱۳٫۷ هزار میلیارد ریال رسیده است که رشد ۴۰.۱۴ درصدی نسبت به سال ۹۷ را نشان می‌دهد.

بر اساس اطلاعات مرکز آمار ایران تولید ناخالص داخلی (جاری) کشور در سال ۱۳۹۷ به میزان ۲۴۳۱۳٫۷ هزار میلیارد ریال و تا انتهای فصل تابستان این شاخص به میزان ۱۶۲۴۵٫۱ هزار میلیارد ریال بوده است.

با عنایت به این اطلاعات می توان نسبت بدهی های دولت عمومی (دولت مرکزی بعلاوه شرکتهای دولتی) به تولید ناخالص داخلی را به عنوان یکی از شاخص های مناسب برای انتشار اوراق محاسبه نمود. این نسبت در سال ۱۳۹۷ برای اقتصاد ایران بر اساس این اطلاعات بالغ بر ۳۰٫۳ درصد محاسبه می‌شود.

مقایسه تملک دارایی های سرمایه ای نشان می‌دهد که میزان تملک دارایی های سرمایه ای تا قبل از تحریم های اقتصادی (سال ۱۳۹۱) حدود ۳۴ هزار میلیارد تومان به قیمت ثابت سال ۱۳۹۰ بوده اما بعد از تحریم های اقتصادی که باعث به وجود آمدن فشارهای تورمی و محدودیت منابع مالی برای دولت شد این رقم به ۲۹ هزار میلیارد تومان به قیمت ثابت رسیده است که حاکی از کاهش اعتبارات عمرانی به قیمت های ثابت، علیرغم افزایش اسمی است.

سهم اندک و پایین پرداخت ها و فعالیتهای عمرانی و زیرساختی دولت، تثبیت بودجه جاری و ضرورت منطقی سازی اندازه دولت، تداوم کاهش درآمدهای نفتی به دلیل تحریم ها و افت محسوس قیمت نفت، سهم غالب و عدم شفافیت بودجه شرکتها و موسسات دولتی و روند نزولی رشد واقعی بودجه طی سالهای اخیر وضعیت فعلی بخش مالی و بودجه کشور است. لازم به ذکر است که اندک بودن بدهی خارجی اقتصاد ایران به عنوان یک فرصت و مزیت محسوب می‌شود.

منبع: فارس

منبع: مشرق

کلیدواژه: کرونا مدافعان سلامت سال جهش تولید بدهی دولت عملکرد دولت اقتصاد مرکز آمار ایران هزار میلیارد ریال نشان می دهد بدهی دولت سال ۱۳۹۷ سال ۹۷

درخواست حذف خبر:

«خبربان» یک خبرخوان هوشمند و خودکار است و این خبر را به‌طور اتوماتیک از وبسایت www.mashreghnews.ir دریافت کرده‌است، لذا منبع این خبر، وبسایت «مشرق» بوده و سایت «خبربان» مسئولیتی در قبال محتوای آن ندارد. چنانچه درخواست حذف این خبر را دارید، کد ۲۷۴۱۶۸۶۳ را به همراه موضوع به شماره ۱۰۰۰۱۵۷۰ پیامک فرمایید. لطفاً در صورتی‌که در مورد این خبر، نظر یا سئوالی دارید، با منبع خبر (اینجا) ارتباط برقرار نمایید.

با استناد به ماده ۷۴ قانون تجارت الکترونیک مصوب ۱۳۸۲/۱۰/۱۷ مجلس شورای اسلامی و با عنایت به اینکه سایت «خبربان» مصداق بستر مبادلات الکترونیکی متنی، صوتی و تصویر است، مسئولیت نقض حقوق تصریح شده مولفان در قانون فوق از قبیل تکثیر، اجرا و توزیع و یا هر گونه محتوی خلاف قوانین کشور ایران بر عهده منبع خبر و کاربران است.

خبر بعدی:

سهم لرستان در طرح جهش تولید در دیمزار‌های کشور ۷ درصد است

مجید طائف اظهار کرد: طرح جهش تولید در دیمزار‌های لرستان با حمایت و پشتیبانی ستاد اجرایی فرمان امام (ره) و مجریت سازمان جهاد کشاورزی با هدف توسعه کمی و کیفی کشت دیم در استان در حال اجراست.

وی بیان کرد: مدت زمان اجرای طرح جهش تولید در دیمزار‌ها پنج سال بوده که در کشور سال چهارم و در استان سال سوم در حال اجراست.

طائف با بیان اینکه سطح برنامه کشوری طرح جهش تولید پنج میلیون و ۲۴۰ هزار هکتار است، سهم استان را ۷ درصد و اضافه کرد: تعهد کشت استان در این طرح ۳۷۰ هزار هکتار است.

وی یادآور شد: از میزان ۵۶.۷ درصد گندم و ۲۰ درصد جو بوده و تاکنون ۳۱۲ هزار هکتار از اراضی استان به میزان ۸۴ درصد کشت شده است.

مدیرکل ستاد اجرایی فرمان امام (ره) در لرستان بیان کرد: سطح گسترش طرح جهش تولید در ۱۲ شهرستان و ۲۱۷۲ روستای لرستان است.

طائف ادامه داد: بیشترین تعهد کشت مربوط به شهرستان‌های کوهدشت و نورآباد به ترتیب با ۱۸.۹ درصد و ۱۸.۴ درصد بوده و همچنین کمترین سطح زیر کشت مربوط به شهرستان‌های چگنی با ۴.۱ درصد و دورود با ۴ درصد است.

وی تصریح کرد: تعهد این طرح جهت تامین ادوات کشاورزی میزان ۶۶۷ میلیارد ریال به تعداد ۵۵۰ دستگاه ادوات بوده که مرحله اول آن به میزان ۱۳۹ میلیارد ریال تخصیص و ۹۳ دستگاه جذب شده است.

 

باشگاه خبرنگاران جوان لرستان خرم آباد

دیگر خبرها

  • سیل برای دوبی گران‌تمام‌ شد/آخرین قیمت منات،رینگیت،لاری،دینار و ریال را ببینید
  • شمار دریافت کنندگان حق پرستاری خانواده محور در البرز افزایش یافت
  • افزایش مخاطبان رسانه ملی
  • بدهی ۳۱ هزار میلیارد تومانی دولت به شهرداری مشهد
  • هشدار صندوق بین المللی پول درباره بدهی دولت آمریکا
  • بحران آب در ۳ استان کشور
  • آخرین خبر از واگذاری سرخابی‌ها/ رد یک شایعه درباره خریدار استقلال و تسویه بدهی ۱۵۰ میلیاردی پرسپولیس
  • آخرین خبر از واگذاری سرخابی‌ها/ رد یک شایعه در مورد خریدار استقلال و تسویه بدهی ۱۵۰ میلیاردی پرسپولیس
  • آخرین خبر از واگذاری سرخابی ها/ رد یک شایعه در مورد خریدار استقلال و تسویه بدهی ۱۵۰ میلیاردی پرسپولیس
  • سهم لرستان در طرح جهش تولید در دیمزار‌های کشور ۷ درصد است