Web Analytics Made Easy - Statcounter

همه نگاه‌ها به سمت فعالان حوزه فرهنگ و هنر است که ذره‌ای از اقدامات سردار شهید حاج قاسم سلیمانی را تصویرگری کنند و به او ادای دینی نیز داشته باشند.

به گزارش خبرنگار حوزه حماسه و مقاومت گروه فرهنگ و هنر خبرگزاری آنا، سال ۱۳۹۸ سالی بسیار پر حادثه و اتفاق بود که بعید است سالیان سال، خاطرات تلخ و بعضاً شیرین آن از یاد ایرانیان محو شود.

بیشتر بخوانید: اخباری که در وبسایت منتشر نمی‌شوند!

حالا که شمارگان روزهای این سال به آخر رسیده و سال نو آغاز شده است، سرویس فرهنگ و هنر خبرگزاری آنا در قالب پرونده‌ای نیم‌نگاهی به رویدادهای فرهنگی و هنری رخ داده در سال ۹۸ داشته که تا پایان تعطیلات هر روز یک شماره از رونمایی خواهد شد. پس هر روز  منتظر گزارش‌های جذاب این پرونده باشید.

ماجرای علاقه‎مندی هنرمندان کشورمان به سردار شهید حاج قاسم سلیمانی برکسی پوشیده نیست؛ چه زمانی که در اوج درگیری با نیروهای داعش و تروریست‌ها در میدان‌های جنگ بود و چه بعد از شهادتش، همیشه اهالی ادب و هنر و حتی جامعه سلبریتی تا چهره‌های ریز و درشت به او علاقه داشتند.

سرداری که بدون وصله شدن به حزب و دسته‌جاتی، متعلق به همه سرزمینمان بود و کسی هم نمی‌توانست او را مصادره کند؛ آنچنانکه تا خارج‎نشینان حرف و سخنی ضد او به زبان می‌راندند، همین اهالی هنر حتی با گذاشتن یک عکس از این سردار بزرگ اسلام، به آرمان‌ها و این همه خدماتش ارج و قرب می‌گذاشتند.

سینما و هنرمندان کشورمان نیز بارها در تلاش برآمدند تا حتی در دوره حیاتش سراغی از او بگیرند و قدر خدماتش را لااقل با فیلم و فیلم‌های سینمایی به تصویر بکشند. نمونه شاخصش نیز به ابراهیم حاتمی‌کیا آن‌هم قبل از ماجرای ساخت «بادیگارد» برمی‌گردد تا جایی که در یکی از دیدارهای خصوصی با رهبر معظم انقلاب در اینباره گفته بود و مخالفت حاج قاسم را شنیده بود. هرچند سردار سلیمانی قبل‌تر از آن نیز رسما با ساخت هر اثر و فیلمی درباره خود مخالفت می‌کرد.

از مردم عادی گرفته تا همین چهره‌های مختلف چه هنری باشد و چه ورزشی و غیره همگی قدردان سختی کشیدن‌های او در میادین بزرگی همانند مبارزه با تروریست‌ها تا دیگر اقداماتش بوده و هستند؛ چه در زمان حیاتش بوده باشد و چه بعد از شهادتش.

نکته جالب اینکه حاج قاسم میل و علاقه خودش را به فرهنگ و هنر نیز هر از گاهی علنی می‌کرد و این نکته بیشتر هم در مورد فرهنگ و سینمای دفاع مقدس مشهود می‌شد؛ از یادداشت او بر کتاب «آن بیست و سه نفر» گرفته تا میل او به دیدن فیلم «به وقت شام» و یا حتی رفتنش به سر ضبط فیلم «23 نفر». شور و هیجان بچه‌های نوجوان فیلم و عکس گرفتن‌های صمیمی این شهید با آنان هنوز هم جای دیدن و لذت بردن دارد.

امثال حاتمی‌کیا هرچند از گریزان بودن شهید از به تصویرکشیدنش بر اوراق کتاب و پرده سینما باخبر بودند اما سعی می‌کردند که با تولیداتی مثل «بادیگارد» و شبیه‌سازی چهره «حاج‌حیدر ذبیحی» به حاج‌قاسم سلیمانی، به شکل دیگری نسبت به او ابراز ارادت کنند.

از مردم عادی گرفته تا همین چهره‌های مختلف چه هنری باشد و چه ورزشی و غیره همگی قدردان سختی کشیدن‌های او در میادین بزرگی همانند مبارزه با تروریست‌ها تا دیگر اقداماتش بوده و هستند؛ چه در زمان حیاتش بوده باشد و چه بعد از شهادتش که چپ و راست تا سلبریتی و عامی سعی کردند برایش سنگ تمام بگذارند.

بعد از شهادت حاج قاسم همه رسانه‌های خارجی دوباره متمرکز بر او شدند و نام و تصویرش روی تمام رسانه‌های معتبر نشست. هرچند اسمش ترند اول دنیا شد اما همین فضای مجازی که در اختیار کشورهای بیگانه و ضد جمهوری اسلامی بودند نیز تاب نیاورند که مصداقش نیز اینستاگرامی بود که بطور خودسر و در ضدیت با حریم خصوصی کاربران، تصاویر این سردار شهید را حذف می‌کرد.

گرچه دوباره نام او با القاب و صفاتش اینقدر توسط مردم و چهره‌های داخلی و خارجی در فضای مجازی پیچید که حذف کردنش از فضای عمومی و خبری ممکن نمی‌شد.

از سینمایی که حضور پررنگ‌تر سردار شهید سلیمانی را درک کرده است انتظاری معقول، صبورانه و عظیم‌تری می‌رود تا لااقل گوشه‌ای از خدمات و چهره او را در فضایی حرفه‌ای به تصویر بکشد

فضای فرهنگ و هنر کشورمان مثل حوزه ادبیاتی که زودتر پیش‌قدم شد و نیز تولید قطعات موسیقی، آثار تجسمی و هنری و نیز مستندهایی که در این چندوقت اخیر شکل گرفت، قطعا بیشتر و جدی‌تر شاهد تولیداتی از او خواهد بود. خصوصا از سینمایی که حضور پررنگ‌تر سردار شهید سلیمانی را درک کرده است انتظاری معقول، صبورانه و عظیم‌تری می‌رود تا لااقل گوشه‌ای از خدمات و چهره او را در فضایی حرفه‌ای به تصویر بکشد. بسیاری هم در این زمینه پیش‌قدم شده‌اند اما انتظار از فیلمسازانی مثل ابراهیم حاتمی‌کیا می‌رود که این سوژه را فراتر از استاندارد خلق کنند.

در همین ایام بارها هنرمندان حوزه تجسمی آثاری خلق کرده‌اند که قابل اعتناست و این را خصوصا در زمان تشییع عجیب و شکوهمندش در فضای مجازی و خیابانی می‌دیدیم. حتی در حوزه تئاتر نیز کم کم شواهدی بر نمایشی کردن اقدامات او را شاهد خواهیم بود که نمونه‎اش نمایشی است با عنوان «ژنرال» که خیرالله تقیانی‌پور با همکاری انجمن تئاتر انقلاب و دفاع مقدس به نگارش درآورده و روی صحنه خواهد برد. این ماجرا قطعا در جشنواره تئاتر مقاومت رنگ و بوی جدی‌تری به خود هم خواهد گرفت.

با اقدامات و فرهنگی که سردار شهید حاج قاسم سلیمانی قبل و بعد از شهادتش عملیاتی کرد و مایه همدلی بیشتر مردم با هر طرز فکری هم شده است، فعلا همه نگاه‌ها به سمت فرهنگ و هنر و فعالین این حوزه است که مثقالی از اقداماتش را تصویرگری کنند و در کنارش به او ادای دینی نیز داشته باشند.

انتهای پیام /4143/

منبع: آنا

کلیدواژه: سینمای ایران حاج قاسم سلیمانی ابراهیم حاتمی کیا سردار شهید سلیمانی نمایش ژنرال حاج قاسم سلیمانی بعد از شهادتش فرهنگ و هنر سردار شهید

درخواست حذف خبر:

«خبربان» یک خبرخوان هوشمند و خودکار است و این خبر را به‌طور اتوماتیک از وبسایت ana.press دریافت کرده‌است، لذا منبع این خبر، وبسایت «آنا» بوده و سایت «خبربان» مسئولیتی در قبال محتوای آن ندارد. چنانچه درخواست حذف این خبر را دارید، کد ۲۷۴۱۶۹۳۵ را به همراه موضوع به شماره ۱۰۰۰۱۵۷۰ پیامک فرمایید. لطفاً در صورتی‌که در مورد این خبر، نظر یا سئوالی دارید، با منبع خبر (اینجا) ارتباط برقرار نمایید.

با استناد به ماده ۷۴ قانون تجارت الکترونیک مصوب ۱۳۸۲/۱۰/۱۷ مجلس شورای اسلامی و با عنایت به اینکه سایت «خبربان» مصداق بستر مبادلات الکترونیکی متنی، صوتی و تصویر است، مسئولیت نقض حقوق تصریح شده مولفان در قانون فوق از قبیل تکثیر، اجرا و توزیع و یا هر گونه محتوی خلاف قوانین کشور ایران بر عهده منبع خبر و کاربران است.

خبر بعدی:

بهره‌مندی ۲۵۰۰ مددجو از ظرفیت‌های هنری بهزیستی در اردبیل

به گزارش خبرنگار مهر، حامد رضایی بعد از ظهر چهارشنبه در مراسم تجلیل از توان‌خواهان فعال سرآمد در عرصه هنرهای تجسمی اردبیل اظهار کرد: ۲۵۰۰ نفر از جامعه تحت پوشش بهزیستی استان اردبیل در حال حاضر از ظرفیت خدمات هنری بهزیستی استفاده می‌کنند که ۶۸ مربی در مراکز توانبخشی بهزیستی در حال آموزش هنر به جامعه بزرگ معلولان استان هستند.

وی با بیان اینکه آموزش هر برای توان خواهان از جمله دغدغه‌های مهم اداره بهزیستی بود که باید قدم‌هایی در این راستا برداشته می‌شد، افزود: ۶ گروه تئاتر در استان اردبیل در حال فعالیت هستند و در حوزه هنر ۱۲۰ ساعت آموزش داده شده و ۴۰ ساعت هنر درمانی در حوزه نقاشی در انتهای سال ۱۴۰۱ اتفاق افتاده است.

مدیرکل بهزیستی استان اردبیل با بیان اینکه با تاکید استاندار اردبیل و در تکمیل زنجیره پیشرفت و توسعه استان، بهزیستی در قالب ۷ برنامه عمده مأموریت‌های خود را انجام می‌دهد، ادامه داد: مهمترین برنامه‌ریزی تأمین، تجهیز و تعمیر ساختار مجموعه بهزیستی در ابعاد مختلف بوده که ما تلاش می‌کنیم تا با تقویت این حوزه، افزایش مراکز خدمات رسانی و توانمندسازی مددجویان خود را ارتقا دهیم.

رضایی افزود: تکمیل پروژه‌های نیمه تمام از مسائل مهم بود، در زمینه توجه به زیرساخت ۲ مرکز تأمین و توسعه در سطح اردبیل در راستای تسریع خدمت رسانی اتفاق افتاد که به ۳۴ مرکز افزایش یافته است، در حوزه اشتغال و مسکن ۱۰۷ درصد برنامه اشتغال محقق شده، بخش سوم خدمت رسانی به جامعه هدف پوشش‌های بیمه‌ای زنان خانه دار است که به پوشش بالای ۷۰ درصد رسیده‌ایم، در بحث نیروی انسانی به جوانگرایی و توانمندسازی مدیران اقدام شده و در حوزه مشارکت‌های اجتماعی میزان جذب مشارکت‌های مردمی ۱۲ برابر شده است.

وی با بیان اینکه در سال جاری در راستای عملیاتی ساختن زنجیره پیشرفت و توسعه استان ۲۰ هزار جامعه هدف را در جای جای استان اردبیل ملاقات کردیم و در تلاش هستیم این ظرفیت را افزایش دهیم، خاطرنشان کرد: همچنین اتفاق بسیار مهمی که در حال حاضر اتفاق افتاده است رشد ۱۲۰ درصدی اعتبارات ابلاغی حوزه توان بخشی بوده که تاکنون ۲۵ میلیارد تومان برای توانبخشی استان هزینه شده است.

کد خبر 6081091

دیگر خبرها

  • سردار حاجی‌زاده: با تسلیحات حداقلی به مصاف دشمن رفتیم
  • در عملیات سپاه علیه اسرائیل از چه موشک هایی استفاده شد؟
  • سردار حاجی‌زاده: با توان حداقلی به مقابله با ظرفیت حداکثری اسرائیل رفتیم
  • بهره‌مندی ۲۵۰۰ مددجو از خدمات هنری بهزیستی
  • بهره‌مندی ۲۵۰۰ مددجو از ظرفیت‌های هنری بهزیستی در اردبیل
  • عکس العمل فرمانده ارتشی وقتی حس کرد کسی شده است!
  • روایتی از توسل سردار شهید حجازی به حضرت زهرا (س)/ هرجا بود، روضه فاطمیه را می‌گرفت
  • تجدید میثاق ارتشیان کرمان با سردار شهید حاج قاسم سلیمانی
  • راه شهید سلیمانی در مبارزه با اسرائیل ادامه دارد
  • روایتی هنری از تنوع قومیتی