Web Analytics Made Easy - Statcounter
به نقل از «ایرنا»
2024-04-25@00:08:40 GMT

۳۴ میلیمتر رگبار برف و بارش باران در سمیرم ثبت شد

تاریخ انتشار: ۱۰ فروردین ۱۳۹۹ | کد خبر: ۲۷۴۱۶۹۴۸

۳۴ میلیمتر رگبار برف و بارش باران در سمیرم ثبت شد

پورتال اداره هواشناسی سمیرم نیز با تایید این میزان از بارندگی، مجموعه بارش‌ها در سال زراعی جاری را ۳۳۱ میلیمتر اعلام کرد.

ایستگاه باران سنج واقع در روستای "نقُل" از توابع بخش پادنای بزرگ در دامنه دنا و زاگرس نیز ۹۶ میلیمتر بارندگی را ثبت کرده که در مجموع سال زراعی به ۷۹۱ میلیمتر تا به امروز رسیده و بالاترین آمار بارش در کل شهرستان سمیرم را نشان می‌دهد.

بیشتر بخوانید: اخباری که در وبسایت منتشر نمی‌شوند!

مجموع بارش‌ها از ابتدای سال زراعی تا زمان حاضر در بخش پادنای بزرگ و ایستگاه باران‌سنج شهر بیده در ۱۱۴ کیلومتری سمیرم و ۲۴۷ کیلومتری جنوب اصفهان، با احتساب بارندگی دو روز گذشته، ۴۲۱ میلیمتر گزارش شده است.

بیشینه دمای سمیرم در همین ساعت ۱۱ درجه و کمینه دما یک درجه سانتیگراد ثبت شده است.

آب و هوای منطقه سمیرم برای ۴۸ ساعت آینده ابری، همراه با وزش باد و رگبار و رعد و برق و برای روز چهارشنبه هوایی نیمه ابری، گاهی افزایش ابر همراه با وزش باد پیش بینی شده است که در سردترین ساعت‌ها در این سه روز به یک درجه زیر صفر هم خواهد رسید.

بارندگی های مداوم و شدید در هر چهار بخش سمیرم بویژه بخش‌های مرکزی و جنوبی، باعث آبگرفتگی معابر و در عین حال خوشحالی باغداران شده، اما شکوفه های زردآلو در بخش پادنا بدلیل سرمازدگی از بین رفته است.

رودخانه‌های بی‌بی سیدان، ماربر و آب ملخ سمیرم نیز در بارندگی‌های اخیر خروشان شده و طغیان کرده است.

سال گذشته در روزهای ابتدای فروردین، بارندگی های بهاره باعث سیل و خرابی برخی معابر، خانه‌ها، پل های روستایی و سازه های راهداری در سمیرم شد و خسارت میلیاردی بر جای گذاشت.

استاندار اصفهان نیز روز ۱۲ فروردین به همراه جمعی از مدیران استانی به منظور مشاهده وضعیت مناطق سیلزده سمیرم در سال ۹۸ به سمیرم سفر کرد که همان روز نیز بارش باران در سمیرم شدید و سیلابی بود.

شهرستان سمیرم با چهار محدوده مطالعاتی(دشت) قبر کیخا، سمیرم، وردشت و کُمه جزو حوضه آبریز کارون بزرگ محسوب می‌شود.

این خطه کوهستانی دارای ۱۸ هزار هکتار باغ، ۱۷ هزار هکتار زمین زراعی، ۴۵۵ هزار هکتار عرصه ملی و ۳۳۰ هزار هکتار مرتع، جنگل‌های طبیعی و ذخیره‌گاه‌های بزرگ زیستی و جانوری است.

شهرستان سمیرم در۱۶۰ کیلومتری جنوب اصفهان و در ضلع شمالی ارتفاعات دنا و زاگرس مرکزی واقع شده است.

برچسب‌ها تغییرات آب و هوا تغییرات اقلیمی بارش برف بارش باران رگبار سمیرم سازمان هواشناسی

منبع: ایرنا

کلیدواژه: تغییرات آب و هوا تغییرات اقلیمی بارش برف بارش باران رگبار سمیرم سازمان هواشناسی تغییرات آب و هوا تغییرات اقلیمی بارش برف بارش باران رگبار سمیرم سازمان هواشناسی هزار هکتار

درخواست حذف خبر:

«خبربان» یک خبرخوان هوشمند و خودکار است و این خبر را به‌طور اتوماتیک از وبسایت www.irna.ir دریافت کرده‌است، لذا منبع این خبر، وبسایت «ایرنا» بوده و سایت «خبربان» مسئولیتی در قبال محتوای آن ندارد. چنانچه درخواست حذف این خبر را دارید، کد ۲۷۴۱۶۹۴۸ را به همراه موضوع به شماره ۱۰۰۰۱۵۷۰ پیامک فرمایید. لطفاً در صورتی‌که در مورد این خبر، نظر یا سئوالی دارید، با منبع خبر (اینجا) ارتباط برقرار نمایید.

با استناد به ماده ۷۴ قانون تجارت الکترونیک مصوب ۱۳۸۲/۱۰/۱۷ مجلس شورای اسلامی و با عنایت به اینکه سایت «خبربان» مصداق بستر مبادلات الکترونیکی متنی، صوتی و تصویر است، مسئولیت نقض حقوق تصریح شده مولفان در قانون فوق از قبیل تکثیر، اجرا و توزیع و یا هر گونه محتوی خلاف قوانین کشور ایران بر عهده منبع خبر و کاربران است.

خبر بعدی:

کمبود آب تهران با بارش‌های اخیر جبران شد؟

به گزارش گروه اقتصادی ایسکانیوز، احد وظیفه رئیس مرکز ملی اقلیم و مدیریت بحران خشک‌سالی در خصوص آخرین وضعیت بارش‌ها در تهران توضیح داد: میانگین بارش‌ها در فروردین ماه، نرمال و حتی بیشتر از حد نرمال بود و با ادامه بارندگی در این هفته در استان تهران، سمنان و مناطق مرکزی تا جنوبی کشور بارندگی خوبی در پیش است؛ ولی این بارندگی‌ها کمبود آب در این استان‌ها را با توجه به فرصت اندک باقی مانده، جبران نخواهد کرد چراکه در برخی استان‌ها با ذخیره آب مطلوب فاصله زیاد وجود دارد.

بیشتر بخوانید: هشدار ناظران هواشناسی درباره گرمای شدید

وی با اشاره به این‌که توان تبخیر در کشور ما بسیار زیاد است، خاطرنشان کرد: استان تهران با ۲۸۰ میلیمتر بارش سالانه ۲۰۰۰ میلیمتر توان تبخیر دارد. در حالی‌که رفتار ما با آب منطقی نیست؛ در نتیجه اگر شرایط بارندگی به حد نرمال هم برسد ما هنوز با شرایط مطلوب خیلی فاصله داریم.

وظیفه وضعیت بارندگی در استان‌های تهران، قزوین، البرز، سمنان و خراسان رضوی را در شرایط کلی کمتر از حد نرمال خواند و اظهار داشت: وضعیت بارش‌ها در تهران نسبت به نرمال ۴۰ درصد منفی است. رئیس مرکز ملی اقلیم و مدیریت بحران خشکسالی کشور با بیان اینکه میزان بارش در تهران از ۲۲۰ میلیمتر در سال به ۱۲۰ میلیمتر هم نرسیده است، افزود: علی‌رغم این‌که در موقعیت زمانی پر بارشی قرار داریم اما حجم ذخایر آبی کل ۵ سد تهران کمتر از ۲۰ درصد است و با کمبود آب قابل توجهی مواجه هستیم.

وظیفه ادامه داد: در تهران تقریباً نیمه اول خرداد به بعد بارش قابل توجهی نداریم و اگر هم باشد به‌صورت رگباری خواهد بود؛ باران‌های تابستانی نیز معمولاً سیل‌آسا و تخریب‌کننده هستند که نمونه‌اش را در سیل سال ۱۴۰۱ در امامزاده داود و فیروزکوه تجربه کردیم.

وی وضعیت بارش‌های تابستانی در برخی مناطق کشور به ویژه جنوب شرق را نسبت به سال گذشته خیلی بهتر دانست و گفت: در جنوب کشور نیز تنها در همین یکی دو هفته آینده بارندگی وجود دارد و بعد به صورت اقلیمی بارندگی قطع می‌شود.

رئیس مرکز ملی اقلیم و مدیریت بحران خشک‌سالی با اشاره به بارندگی‌های خوب رخ داده در برخی مناطق کم بارش کشور، اظهار داشت: در استان‌های هرمزگان، بوشهر، کرمان، خراسان جنوبی، شرق فارس، جنوب اصفهان و جنوب چهارمحال و بختیاری نسبتاً وضعیت بارندگی آنرمالی شدیدی داشت و در استان سیستان و بلوچستان نیز عمدتاً بارندگی‌ها فراتر از حد نرمال بود. هرچند این بارندگی‌ها به ویژه در مناطق ساحلی رگباری بود و منتهی به دریا می‌شد.

وی بیان داشت: تا پیش از این بارندگی‌ها، سدهای استان هرمزگان وضعیت ناخوشایندی داشت و کمبود بارش در استان هرمزگان به منفی ۵۸ درصد نسبت به نرمال خودش یعنی از آغاز سال آبی تا ۲۸ فروردین سال‌جاری، عقب‌تر بود اما این حجم از بارش باز هم نتوانست کمبود آب مورد نیاز را جبران کند.

کد خبر: 1228299 برچسب‌ها تهران

دیگر خبرها

  • پرور رکورد دار بارندگی در استان سمنان+ فیلم
  • آخرین جزئیات سیل در یزد | بارش بی سابقه باران در تفت ‌؛ آخرین شرایط در یزد چگونه است؟
  • رگبار پراکنده باران در تهران
  • بارش‌های اخیر کمبود آب تهران را جبران نکرد
  • پرور رکورد دار بارندگی در استان سمنان
  • کمبود آب تهران با بارش‌های اخیر جبران شد؟
  • بارش باران با چاشنی رعدوبرق در کرمان
  • وضعیت بارندگی و جوی در تهران
  • پیش‌بینی وضعیت بارندگی در تهران
  • بارندگی در کشور ادامه دارد / از پنجشنبه هوا گرم‌تر می‌شود