Web Analytics Made Easy - Statcounter

مدیر کل مدیریت بحران شرکت مدیریت منابع آب ایران با اشاره به اینکه رهاسازی آب برای مدیریت سیلاب در برخی از سدها آغاز شده است، گفت:بارش های اخیر باعث شده به طور متوسط 63 درصد حجم مخازن سدهای کشور پرشدگی داشته باشد.

سیف‌الله آقابیگی در گفت‌وگو با خبرنگار اقتصادی خبرگزاری فارس در پاسخ به این سوال که آیا مدیریت سیلاب سدها آغاز شده یا خیر گفت: با توجه به بارش های مناسب صورت گرفته برای مدیریت سیلاب تلاش کرده ایم تا رهاسازی آب برای برخی سدها انجام دهیم.

بیشتر بخوانید: اخباری که در وبسایت منتشر نمی‌شوند!

وی افزود: به طور متوسط حجم مخازن سدهای کشور 63 درصد پرشدگی دارد که البته باید گفت که این رقم شاید در برخی سدها بیشتر و یا در برخی سدها کمتر از این عدد باشد.

آقابیگی ادامه داد: ورودی آب به سدهای کشور هفته به هفته محاسبه می شود، اما در هفته جاری  میزان بارش ها خوب بوده است و طبق آخرین آماری که داریم نشان می دهد که بیش از دو میلیارد متر مکعب میزان ورودی آب به سدهای کشور بوده است.

وی افزود: با برنامه ریزیهای صورت گرفته برای سدهای کشور تلاش ما این است که مدیریت سیلاب را انجام دهیم، به همین منظور برای برخی از سدها این مدیریت انجام شود.

مدیر کل مدیریت بحران شرکت مدیریت منابع آب ایران در پاسخ به این سوال که چه میزان آب برای مدیریت سیلاب از سدها رهاسازی شده است، گفت: آمار دقیق آن برای هفته گذشته بالغ بر دو میلیارد و 600 میلیون متر مکعب بوده  اما از ابتدای سال آبی یعنی مهر ماه پارسال تاکنون حدود 23 میلیارد و 860 میلیون متر مکعب آب برای مصارف مختلف از سدها رها و خارج شده است.

وی در پاسخ به این سوال که برخی تصور می کنند چون بارش ها مناسب و خوب بوده پس مدیریت مصرف آب را جدی نگیرند، گفت: اگر چه وضعیت بارش ها مناسب بوده و تامین آب در تابستان شاید چندان دچار مشکل نشود، اما همه باید بدانند که با بارش‌های مناسب یک یا دو سال نمی توان مشکل کم آبی را مرتفع کرد، پس نباید مدیریت مصرف آب شرب دچار فراموشی شود. پس مدیریت مصرف آب باید جدی از سوی مردم دنبال و از آب شرب برای شستن معابر و یا خودرو استفاده نشود.

انتهای پیام/ب

منبع: فارس

کلیدواژه: آب سیلاب مدیریت مخازن سدهای کشور برای مدیریت سیلاب سدهای کشور

درخواست حذف خبر:

«خبربان» یک خبرخوان هوشمند و خودکار است و این خبر را به‌طور اتوماتیک از وبسایت www.farsnews.ir دریافت کرده‌است، لذا منبع این خبر، وبسایت «فارس» بوده و سایت «خبربان» مسئولیتی در قبال محتوای آن ندارد. چنانچه درخواست حذف این خبر را دارید، کد ۲۷۴۱۷۵۰۳ را به همراه موضوع به شماره ۱۰۰۰۱۵۷۰ پیامک فرمایید. لطفاً در صورتی‌که در مورد این خبر، نظر یا سئوالی دارید، با منبع خبر (اینجا) ارتباط برقرار نمایید.

با استناد به ماده ۷۴ قانون تجارت الکترونیک مصوب ۱۳۸۲/۱۰/۱۷ مجلس شورای اسلامی و با عنایت به اینکه سایت «خبربان» مصداق بستر مبادلات الکترونیکی متنی، صوتی و تصویر است، مسئولیت نقض حقوق تصریح شده مولفان در قانون فوق از قبیل تکثیر، اجرا و توزیع و یا هر گونه محتوی خلاف قوانین کشور ایران بر عهده منبع خبر و کاربران است.

خبر بعدی:

بارش‌های بالای ۲۰۰ میلی‌متر سبب سیلاب‌ در ۲ استان شد

به گزارش خبرگزاری مهر، فیروز قاسم‌زاده اظهار کرد: طبق هشدار قرمز هواشناسی، طی دو روز اخیر بارش‌های بسیار شدید در جنوب و جنوب شرق کشور در استان‌های بوشهر، فارس، هرمزگان، کرمان، سیستان و بلوچستان و یزد شاهد بودیم به نحوی که در برخی نقاط، بارش‌های چند ساعته بالای ۲۰۰ میلیمتر نیز ثبت شد.

وی افزود: با توجه به حجم بارش‌ها و شدت بالای آنها، در رودخانه‌های جنوب کشور به‌ویژه در استان‌های هرمزگان و سیستان و بلوچستان دبی‌های بسیار بالایی تولید شد و عمده سدهای این منطقه شروع به سرریز کرد.

سخنگوی صنعت آب، سدهای زیردان، خیرآباد، ماشکید، کهیر و جگین را از جمله سدهای پر شده خواند و گفت: سد کهیر که اخیراً به بهره‌برداری رسیده است، با ورود حدود ۱۷۰ میلیون مترمکعب آب به مخزن این سد و پر شدن آن، در شرایط سرریز قرار گرفت. بر اساس تخمین‌های اولیه، دبی برخی رودخانه‌ها بیش از ۲۰۰۰ مترمکعب بر ثانیه بوده است.

قاسم‌زاده ادامه داد: مدیریت این حجم از سیلاب و کاهش حجم خسارت‌ها به نازل‌ترین سطح ممکن، با پیش‌ارزیابی‌های صورت گرفته از شدت سامانه بارشی و وضعیت عبوردهی رودخانه‌ها و نیز فراهم نمودن مخازن سدها برای تله‌اندازی سیل از حدود یک هفته قبل میسر شد.

بر اساس اعلام شرکت مدیریت منابع آب ایران، وی خاطرنشان کرد: با توجه به اینکه سامانه بارشی مذکور در کشورهای جنوب خلیج فارس نیز فعال بود و خسارات عمده‌ای نیز به بار آورده است لذا تداوم توجه هموطنان در استان‌های هرمزگان و سیستان و بلوچستان به هشدارهای هواشناسی و توصیه‌های ستادهای مدیریت بحران، کمک شایانی در مدیریت سیل خواهد کرد تا شاهد اتفاقات تلخ کشورهای جنوب خلیج فارس در کشورمان نباشیم.

کد خبر 6081379

دیگر خبرها

  • هدر رفت باران در روزگار کم‌آبی
  • بارش‌های بالای ۲۰۰ میلیمتر سبب سیلاب‌ در هرمزگان و سیستان وبلوچستان شد
  • ۷۵ درصد از حجم مخازن سدهای خراسان شمالی خالی است
  • بارش‌های بالای ۲۰۰ میلی‌متر سبب سیلاب‌ در ۲ استان شد
  • بارش های اخیر مشکل آب سیستان و بلوچستان را مرتفع کرد
  • پرشدگی سدهای کشور به ۶۱ درصد رسید
  • پرشدگی سد‌های کشور به ۶۱ درصد رسید/ لزوم مدیریت مصرف در ماه‌های پیش‌رو
  • آخرین وضعیت سدهای کشور پس از بارندگی اخیر | ۸۰ درصد ظرفیت سدهای تهران خالی است
  • نگرانی از بروز کم‌ آبی برای سه استان در تابستان ۱۴۰۳
  • پرشدگی سدهای کشور به ۶۱ درصد رسید/ مدیریت مصرف آب ضروری است