Web Analytics Made Easy - Statcounter
به نقل از «ایسنا»
2024-04-19@15:17:44 GMT

تاثیرات کرونا بر روند صادرات در ایران و جهان

تاریخ انتشار: ۱۰ فروردین ۱۳۹۹ | کد خبر: ۲۷۴۱۷۵۱۴

تاثیرات کرونا بر روند صادرات در ایران و جهان

نایب رییس سابق اتاق بازرگانی ایران از تاثیر شیوع ویروس کرونا بر روند صادراتی کشورهای جهان و به طور خاص ایران می‌گوید.

پدرام سلطانی در گفت‌وگو با ایسنا، با اشاره به تاثیر شیوع کرونا بر اقتصاد جهان اظهار کرد: همانطور که از قبل پیش‌بینی می‌شد با شیوع این ویروس، بسیاری از کشورهای دنیا تحت تاثیر قرار گرفتند و دولت‌ها مجبور به اندیشیدن تمهیداتی شده‌اند تا از این شرایط عبور کنند.

بیشتر بخوانید: اخباری که در وبسایت منتشر نمی‌شوند!

به گفته وی، در ایران نیز که شیوع این ویروس از ابتدای اسفند ماه قطعی شده و تعداد مبتلایان صعودی بوده است، قطعا این امر بر اقتصاد و صادرات کشور تاثیر خواهد گذاشت.

این فعال اقتصادی با اشاره به محدودیت‌های ترددی که در مرزهای مشترک ایران به وجود آمده، بیان کرد: یکی از اصلی‌ترین مسائلی که صادرات را محدود کرده، کاهش ترددها در مرزهای مشترک و حتی مسدود شدن برخی از این مرزهاست که قاعدتا با طولانی شدن فرایند، می‌تواند بر صادرات اثر منفی بگذارد.

سلطانی با بیان اینکه نفت و محصولات پتروشیمی و نفتی، بخش قابل توجهی از صادرات ایران را به خود اختصاص می‌دهند، بیان کرد: شیوع کرونا، تاثیر منفی جدی بر بازار نفت گذاشته و قیمت آن را به یکی از پایین‌ترین سطوح خود در سال‌های اخیر رسانده است. از این رو میزان درآمد صادراتی ما نیز تحت تاثیر این اتفاق قرار خواهد گرفت.

وی ادامه داد: می‌توان این طور تحلیل کرد که احتمالا با تداوم این شرایط صادرات ما از نظر وزنی کاهشی حدودا ۲۰ درصدی را تجربه می‌کند ولی از نظر ارزشی شاید در مدت شیوع کاهش به ۵۰ درصد نیز برسد.

نایب رییس سابق اتاق بازرگانی ایران با بیان اینکه رفتار کشورها در قبال کرونا، بر سرنوشت صادرات اثری جدی خواهد گذاشت، بیان کرد: بخشی از صادرات ما مواد اولیه و ضروری است. امروز بسیاری از کشورها برای مقابله با کرونا، مرزهای خود را بسته‌اند یا محدودیت‌هایی وضع کرده‌اند اما در بلندمدت با توجه به نیازی که برای این کالاهای ضروری دارند، شاید رفتار خود را تغییر دهند.

به اعتقاد سلطانی، کرونا احتمالا در یک بازه حداقل سه ماهه تجارت جهانی و صادرات ایران را تحت تاثیر قرار خواهد داد و پس از پایان این دوره می‌توان به شکل دقیق از اثرات این ویروس بر تجارت سخن گفت.

به گزارش ایسنا، با شیوع ویروس کرونا در جهان، بسیاری از کشورها مرزهای خود را بسته‌اند یا در مسیر صادرات و واردات محدودیت‌های جدی اعمال کرده‌اند.

انتهای پیام

منبع: ایسنا

کلیدواژه: صادرات کروناویروس کرونا در جهان

درخواست حذف خبر:

«خبربان» یک خبرخوان هوشمند و خودکار است و این خبر را به‌طور اتوماتیک از وبسایت www.isna.ir دریافت کرده‌است، لذا منبع این خبر، وبسایت «ایسنا» بوده و سایت «خبربان» مسئولیتی در قبال محتوای آن ندارد. چنانچه درخواست حذف این خبر را دارید، کد ۲۷۴۱۷۵۱۴ را به همراه موضوع به شماره ۱۰۰۰۱۵۷۰ پیامک فرمایید. لطفاً در صورتی‌که در مورد این خبر، نظر یا سئوالی دارید، با منبع خبر (اینجا) ارتباط برقرار نمایید.

با استناد به ماده ۷۴ قانون تجارت الکترونیک مصوب ۱۳۸۲/۱۰/۱۷ مجلس شورای اسلامی و با عنایت به اینکه سایت «خبربان» مصداق بستر مبادلات الکترونیکی متنی، صوتی و تصویر است، مسئولیت نقض حقوق تصریح شده مولفان در قانون فوق از قبیل تکثیر، اجرا و توزیع و یا هر گونه محتوی خلاف قوانین کشور ایران بر عهده منبع خبر و کاربران است.

خبر بعدی:

بایدن درباره تحریم نفت ایران تصمیم جدید گرفت؟

دولت بایدن تمایلی به تشدید تحریم‌ها علیه صادرات نفت ایران ندارد و دلیل آن نگرانی نسبت به بالا رفتن قیمت نفت و عصبانی کردن چین به عنوان بزرگترین خریدار نفت ایران است.

به گزارش تسنیم، پاسخ موشکی و پهپادی ایران به رژیم صهیونیستی احتمالاً باعث نمی‌شود دولت بایدن تحریم‌های شدیدتری علیه صادرات نفت این کشور وضع کند و دلیل آن نگرانی نسبت به بالا رفتن قیمت نفت و عصبانی کردن چین به عنوان بزرگترین خریدار نفت ایران است.

بلافاصله پس از پاسخ موشکی ایران به رژیم صهیونیستی به خاطر حمله این رژیم به سفارتخانه ایران در دمشق، نمایندگان جمهوری‌خواه آمریکا بایدن را متهم به شکست در اجرای تحریم‌های موجود علیه ایران کرده و اعلام کردند تحریم‌ها علیه این کشور باید تشدید شود.

استیو اسکالیس از نمایندگان جمهوری‌خواه آمریکا گفت: دولت این کشور فروش نفت را برای ایران آسان‌تر کرده و باعث درآمدزایی ایران جهت فعالیت‌های این کشور شده است.

فشار سیاسی برای تنبیه کردن ایران تبدیل به یک مشکل بزرگ برای دولت آمریکا شده است. آمریکا چطور می‌تواند مانع تشدید درگیری‌های در خاورمیانه بدون بالا رفتن قیمت نفت و عصبانی کردن چین به عنوان بزرگترین خریدار نفت ایران شود؟

واشنگتن ماه‌هاست اعلام می‌کند اصلی‌ترین هدف آن ممانعت از تبدیل شدن جنگ بین رژیم صهیونیستی و غزه به یک جنگ منطقه‌ای و در حاشیه نگه داشتن تهران است.

مجلس نمایندگان آمریکا در روز دوشنبه لایحه‌ای وضع کرد با عنوان قانون تحریم‌های انرژی ایران و چین. طبق این لایحه تحریم‌ها علیه ایران گسترش می‌یابد و گزارش‌های سالانه‌ای باید برای مشخص شدن مداخله موسسات مالی چین در نقل و انتقال نفت ایران ارائه شود. بدین ترتیب هیچ موسسه مالی در آمریکا نمی‌تواند برای هیچ نهاد چینی درگیر معامله نفت ایران حساب باز کند.

البته وضعیت این لایحه در سنا که تحت کنترل دموکرات‌های حامی بایدن قرار دارد مشخص نیست. دولت بایدن مخالف بالا رفتن قیمت نفت است.

بسیاری از تحلیلگران منطقه‌ای عقیده دارند دولت بایدن اقدام قابل توجهی جهت تشدید تحریم‌های فعلی علیه صادرات نفت ایران انجام نمی‌دهد.

اسکات مدل، رئیس گروه راپیدان انرژی عقیده دارد حتی اگر این لایحه تصویب شود، دولت بایدن تلاش معناداری برای اجرای تحریم‌های فعلی یا اعمال تحریم‌های جدید جهت محدود کردن صادرات نفت ایران نخواهد کرد.

دونالد ترامپ رئیس جمهور سابق آمریکا در ۲۰۱۸ پس از خارج شدن از قرارداد هسته‌ای ایران، تحریم‌های جدیدی علیه صنعت نفت این کشور وضع کرد و دولت بایدن تلاش کرد با تحریم شرکت‌هایی در چین، امارات و مناطق دیگر مانع دور زدن این تحریم‌ها شود.

با وجود این تلاش‌ها، راپیدان تخمین می‌زند صادرات نفت ایران بدون محاسبه میعانات گازی به ۱.۶ تا ۱.۸ میلیون بشکه در روز رسیده باشد که نزدیک به ۲ میلیون بشکه صادر شده قبل از اعمال تحریم‌هاست.

یکی از دلایل مخالفت بایدن برای محدود کردن صادرات نفت ایران تاثیر احتمالی آن بر قیمت بنزین است. قیمت نفت و در نهایت قیمت بنزین یک عامل حیاتی در آستانه انتخابات آمریکاست.

تشدید تحریم‌ها علیه ایران همچنین رابطه بین آمریکا و چین را خراب می‌کند. تقریبا تمام نفتی که از سوی ایران وارد چین می‌شود با مبدا مالزی یا سایر کشور‌های خاورمیانه ثبت شده و توسط ناوگانی از نفتکش‌های قدیمی‌تر که فرستنده‌های خود را هنگام بارگیری در بنادر ایران خاموش می‌کنند، منتقل می‌شود.

اطلاعات ردیابی نفتکش‌های شرکت ورتکسا نشان می‌دهد چین ۵۵.۶ میلیون تن معادل ۱.۱۱ میلیون بشکه در روز نفت ایران را در سال گذشته میلادی خریداری کرده است. این رقم معادل ۹۰ درصد از صادرات نفت ایران و ۱۰ درصد از واردات نفت چین است.

دیگر خبرها

  • پیگیری مطالبات جامعه آزمایشگاهیان کشور
  • توانایی واکسن سازی ایران را جهانی کردیم
  • مرکبات مازندران در سبد صادراتی ۱۶ کشور جهان
  • افزایش نرخ بیکاری در انگلیس به رقمی بی سابقه
  • رویترز:‌ صادرات نفت ایران بیشترین رقم در ۱۰ ماه گذشته شد
  • ارتش ۸ شهید مدافع حرم را تقدیم انقلاب کرده‌ است
  • بایدن درباره تحریم نفت ایران تصمیم جدید گرفت؟
  • بررسی تاثیر عملیات موشکی ایران بر نقشه ترانزیتی سرزمین های اشغالی
  • صادرات مرکبات مازندران به ۱۶ کشور جهان
  • فعالیت ۷۵۰۰ آزمایشگاه پزشکی در کشور / کرونا؛ تجهیزات آزمایشگاهی را فرسوده کرد