Web Analytics Made Easy - Statcounter

جلسه اول از سلسله جلسات «مثبت کرونا» با حضور حمیدرضا فولادگر و مهدی طغیانی برگزار شد که بر عدم استقراض کشور و رشد نقدینگی در کشور تاکید شد.

به گزارش خبرگزاری فارس از اصفهان، جلسه اول از سلسله جلسات «مثبت کرونا» با حضور حمیدرضا فولادگر و مهدی طغیانی برگزار شد.

در ابتدای این برنامه، حمیدرضا فولادگر علت شدید شدن آمار ابتلا به کرونا را رعایت نکردن نکات بهداشتی در هفته آخر سال گذشته و تعلل دولت در اجرای سیاست‌هایی دانست که در دو روز اخیر در حال اجراست.

بیشتر بخوانید: اخباری که در وبسایت منتشر نمی‌شوند!

رئیس کمیسیون ویژه تولید ملی با اشاره به تأثیر کرونا براقتصاد جهان و ورود جهان به یک دوره‌ی جدید از اقتصاد اعلام کرد که بیش از 60 درصد تولید ناخالص جهانی در کشورهایی است که دچار بحران کرونا شده‌اند؛ از این رو به عرضه و تقاضا در عرصه جهانی آسیبی جدی وارد شده است. 

وی ادامه داد: کشورهای دیگر در قالب تمهیداتی مانند کمک نقدی به خانواده یا فرد، تعویق قبوض پرداختی، حمایت‌های بیمه‌ای (که کشور ما اوضاع متوسطی از این جهت دارد)، حمایت مالی از گردشگری و حمل نقل، کاهش مالیات بر سود، وام‌های کم‌بهره، بودجه‌بندی برای بانک‌های خصوصی و کاهش نرخ بهره و.... سعی در مبارزه با اثرات اقتصادی کرونا دارند. 

فولادگر با اشاره به تشکیل جلسات کمیسیون ویژه تولید ملی به صورت مجازی تصریح کرد: در چند روز اخیر که دولت ما هم علاوه بر استفاده از تجربه کشورهای دیگر باید  با سیاست‌هایی از کسب و کار حمایت کند، این سیاست‌ها می‌تواند شامل تعویق اقساط بانکی، کاهش سود تسهیلات، آزاد شدن سپرده مازاد بر وام، تقسیط اقساط، تقسیط مالیات و تقویت دولت الکترونیک باشد.

رئیس کمیسیون ویژه تولید ملی اقدامات دولت در این زمینه را در سه بخش طبقه‌بندی کرد و افزود: بخش اول بسته‌های حمایتی برای خانواده‌های آسیب‌پذیر که البته باید در شناخت این خانواده‌ها توجه ویژه‌ای بشود، دوم حمایت از اصناف با تعویق مالیات و عوارض و سوم تسهیلات 75 هزار میلیاردی که بهتر است از طریق کاهش نرخ بهره باشد. 

فولادگر در پایان، استفاده از کمک‌های بین‌المللی را به شرطی مفید داست که هیچ تعهدی به نهادهای خارجی ندهیم.

در ادامه‌ی این جلسه‌ی زنده‌ی مجازی، مهدی طغیانی استاد دانشگاه و منتخب مردم اصفهان در مجلس شورای اسلامی با اشاره به رشد منفی اقتصاد کشور در سال‌های اخیر و احتمال ادامه‌ی آن پیش‌بینی کرد که در پایان اردیبهشت و اواسط خرداد عوارض اقتصادی کرونا بیشتر در کشور مشهود شود. 

منتخب مردم اصفهان در دوره یازدهم مجلس شورای اسلامی ابراز امیدواری کرد که دولت و مجلس بزودی تدابیر مشخص و واضحی را برای جبران اثرات این ضربه که تقریباً 5 میلیون خانواده را در بر خواهد گرفت، بیندیشند. 

وی تدابیر زیر را به منظور مقابله با این مشکل پیشنهاد کرد که اصلاح بودجه 99 زیرا این بودجه همچنان به‌طور مستقیم و غیرمستقیم به نفت وابسته است و فعال‌سازی بخش‌های مولد اقتصاد مثل مسکن و کمک دولت به این بخش‌ها از این جمله است.

طغیانی ادامه داد: عدم تکثیر بدهی دولت  اگر قرار بر استقراض خارجی باشد، نباید تعهدی برای ما به همراه داشته باشد به نظر نمی‌رسد که مشکلی بیاید و با توجه به پول‌های بلوکه‌شده سرجمع بدهی ثابت می‌ماند و به‌نوعی می‌تواند دور زدن تحریم‌ها هم به حساب بیاید اما در صورت تحمیل بسته اقتصادی توسط نهادهای خارجی به هیچ‌وجه نباید از آن‌ها وام گرفت.

رئیس کمیسیون ویژه تولید ملی تصریح کرد: البته گزینه بهتر تلاش برای آزادسازی پول‌های بلوکه‌شده در کشور‌های خارجی است؛ تلاش برای جهت‌دهی نقدینگی به بخش مولد اقتصاد کشور که می‌تواند به جهش تولید هم کمک کند و اگر این کار را نکنیم با سرازیر شدن نقدینگی به بازار ارز، شاهد فشار بیشتر بر تولید خواهیم بود.

وی خاطرنشان کرد: مهار هجوم‌های سفته‌بازان اعلام بسته حمایتی تعهد شده به کسب و کارهای آسیب‌دیده که دولت نباید به هیچ‌وجه از اجرای این تعهدها عدول کند.

طغیانی با انتقاد از بعضی ناهماهنگی در اجرای این تعهدات اشاره کرد و گفت: مدیری که این تعهدها را نقض می‌کند در حال خیانت به مردم است زیرا اعتماد مردم به دولت را از بین می‌برد و بدون تردید باید با آن برخورد جدی کرد؛ وی اشاره کرد که چطور با یک کاسب جز که کسب‌وکارش را تعطیل نکرده برخورد می‌شود ولی با آن مدیر متخلف هیچ برخوردی صورت نمی‌گیرد؟

منتخب مردم اصفهان در مجلس یازدهم با اشاره به ظرفیت بالای ایران در بخش کشاورزی اشاره کرد که بخش کشاورزی ما تا 30 برابر امروز با زمین و آب موجود توان تولید دارد؛ بخش معدن تا 8 برابر می‌تواند ارزآوری داشته باشد پس باید به امکان جهش تولید باور داشت البته باید تدبیر کرد و برای جهش تولید باید نمایندگی‌های ما در خارج کشور برای تولیدکننده داخلی بجنگد.

وی در پایان بیان داشت: متأسفانه سفارت‌های ما درگیر اقتصاد مقاومتی نیست؛ باید یادآور شد که وزیر امور خارجه ما کجای پازل اقتصاد مقاومتی قرار گرفته است؟  اگر در جاهایی در دوران دفاع مقدس مشکلی پیش می‌آمد چون تمام کشور پای کار جنگ نبود و امروز هم بعضی از بخش‌های حاکمیت پای کار تولید نیست و اگر باشد جهش تولید ممکن خواهد بود.

انتهای پیام/۶۳۰۸۶/ج/

منبع: فارس

کلیدواژه: اصفهان مجلس شورای اسلامی اقتصاد کرونا کمیسیون ویژه تولید ملی جهش تولید

درخواست حذف خبر:

«خبربان» یک خبرخوان هوشمند و خودکار است و این خبر را به‌طور اتوماتیک از وبسایت www.farsnews.ir دریافت کرده‌است، لذا منبع این خبر، وبسایت «فارس» بوده و سایت «خبربان» مسئولیتی در قبال محتوای آن ندارد. چنانچه درخواست حذف این خبر را دارید، کد ۲۷۴۱۹۷۵۶ را به همراه موضوع به شماره ۱۰۰۰۱۵۷۰ پیامک فرمایید. لطفاً در صورتی‌که در مورد این خبر، نظر یا سئوالی دارید، با منبع خبر (اینجا) ارتباط برقرار نمایید.

با استناد به ماده ۷۴ قانون تجارت الکترونیک مصوب ۱۳۸۲/۱۰/۱۷ مجلس شورای اسلامی و با عنایت به اینکه سایت «خبربان» مصداق بستر مبادلات الکترونیکی متنی، صوتی و تصویر است، مسئولیت نقض حقوق تصریح شده مولفان در قانون فوق از قبیل تکثیر، اجرا و توزیع و یا هر گونه محتوی خلاف قوانین کشور ایران بر عهده منبع خبر و کاربران است.

خبر بعدی:

۵۰۰میلیون دلار پروژه توسط متخصصان ایرانی در سریلانکا اجرا شده است

سخنگوی دولت خبر داد که رییس‌جمهور فردا به سریلانکا سفر خواهد کرد.

به گزارش امتداد، «علی بهادری جهرمی» سخنگوی دولت، امروز در نشست خبری خود با حضور خبرنگاران اظهار کرد: سالروز شکست آمریکا در عملیات طبس را گرامی می‌داریم. در عین حال جا دارد از مردم خوب سمنان برای استقبال از آقای رییس‌جمهور و هیأت همراه در سفر استانی هفته گذشته، تشکر کنم.

وی افزود: امروز رییس‌جمهور در سفر به پاکستان در جهت فعال کردن همه ظرفیت‌ها برای تحقق شعار سال و رشد دیپلماسی به سر می‌برد؛ امروز روز آخر سفر به پاکستان است و آقای رییسی فردا به دعوت رییس‌جمهور سریلانکا به سفر یک روزه به این کشور خواهد رفت که توافقات خوب و افتتاحی را شاهد خواهیم بود.

سخنگوی دولت در ادامه اظهار کرد: در سفر رییس‌جمهور به پاکستان، ۸ سند همکاری در حوزه‌های مختلف میان مقامات دو کشور امضا شد و افزایش سطح تبادلات اقتصادی و تجاری دو کشور برای رسیدن به ۱۰ میلیارد دلار، هدف‌گذاری شده است.

وی‌ادامه داد: همچنین در سفر سریلانکا نیز علاوه بر امضای تفاهم‌هایی در حوزه‌های کشاورزی، اقتصادی و تجاری، از ابرپروژه چندمنظوره دو سد و نیروگاه و انتقال آب که از سوی پیمانکاران ایرانی احداث شده است، افتتاح و بهره‌برداری خواهد شد؛ در سفرهای خارجی و برای تحقق شعار سال یعنی «جهش تولید» اقداماتی در دستور کار قرار می‌گیرد.

بهادری جهرمی افزود: از توانمندی‌های کشور ما، صادرات خدمات فنی مهندسی است که در گذشته شاهد صادرات پهپادهای کشاورزی، ربات‌های جراحی و… بودیم. به خاطر داشتن توانایی در صادرات خدمات فنی مهندسی، شاهد ساخت پروژه‌های انتقال آب، سدسازی و نیروگاه توسط متخصصان و نخبگان ایرانی در کشور سریلانکا هستیم که اجرا شده است و نمونه عینی از اثرگذاری نخبگان ایرانی در سایر کشورها محسوب می‌شود.

سخنگوی دولت افزود: این پروژه‌ها در سریلانکا به ارزش ۵۰۰ میلیون دلار بوده است که بار مالی آن تماماً توسط دولت این کشور تأمین شده است که در سفر رییس‌جمهور افتتاح خواهد شد.

بهادری جهرمی با اشاره به اهمیت توجه به شعار سال گفت: معاون محترم اول رییس‌جمهور در روزهای اخیر برای سومین‌بار از ابتدای سال، با اعضای اتاق بازرگانی و نمایندگان بخش خصوصی در حوزه صنعت و معدن و کشاورزی جلسات مشترکی برگزار کرد؛ در این جلسات برای تحقق شعار سال و رفع چالش‌های فعالان اقتصادی، بحث و بررسی و تصمیم‌گیری به عمل آمد.

در حال تکمیل…

برچسب ها :

این مطلب بدون برچسب می باشد.

دیگر خبرها

  • برخورد قانونی با ترک فعل دستگاه‌های متولی پیشگیری از تصادفات
  • دومین جشنواره بین‌المللی کوچ عشایر اردبیل با شرکت ۷ کشور خارجی
  • طرح کتابخانه‌های بدون کتاب در کشور اجرا شده است/ بی مهری نسبت به کتابخانه‌های عمومی کردستان
  • نمایش توانمندی‌های صادراتی نخبگان کشور در «ایران اکسپو ۲۰۲۴»
  • حضور کشتی‌گیران سه کشور خارجی در جام صفوی قطعی شد
  • دولت همسو با افزایش تولید و اشتغال از بازارهای داخلی و خارجی بهره‌ می‌گیرد
  • اجرا شدن مصوبات سفر رئیس جمهور در ایلام در حوزه بنیاد شهید
  • مصوبات سفر رییس جمهوری در حوزه بنیاد شهید ایلام ۱۰۰ درصد اجرا شد
  • ۵۰۰میلیون دلار پروژه توسط متخصصان ایرانی در سریلانکا اجرا شده است
  • برنامه‌های فرهنگی بر اساس برش استانی مهندسی فرهنگی اجرا شود