Web Analytics Made Easy - Statcounter
به نقل از «صدای ایران»
2024-03-29@08:16:36 GMT

پایتخت سیاسی به قبرستان رسید!

تاریخ انتشار: ۱۱ فروردین ۱۳۹۹ | کد خبر: ۲۷۴۲۰۵۷۷



درایام نوروز  ۹۹ کرونایی همان ویروس تاجدار نامریی که نه تنها  نوروز ایرانیان و بهار پر رمرز وراز را تحت تاثیر قرار داده بلکه جهان را با خطر جدی مواجه کرده و تنها راه سالم ماندن از گرفتار شدن در دام این ویروس افسار گسیخته رعایت بهداشت و در خانه ماندن است نسخه جهانی کارشناسان.در  شرایط خانه نشینی ایرانیان قاب الوان و جادو گر  تلویزیون بدون تردید محور خانواده شده است.

بیشتر بخوانید: اخباری که در وبسایت منتشر نمی‌شوند!

این روزها تلویزیون پر مخاطب نقش آموزش دانش آموزان را هم ایفا می نماید و بزرگان خانواده نیز پیگیر اخبار و سایر برنامه های تلویزیونی هستند .یکی از سریال های محبوب مردم ایران پایتخت که حالا همزاد نوروز شده و شش سال پیاپی در ایام تعطیلات نوروز خیلی ها را پای این جعبه جادویی می نشاند. امسال پایتخت ۶ در پایان سالی پر حادثه برای ایران با تغییراتی از اول فروردین به روی شبکه کم چالش،رسمی و عمومی یک سیما رفت.مهمترین تغییر در شخصیت های هنری داستان غیبت علیرضا خمسه در نقش پنجعلی است که در قسمت اول شرح داستان به نحوه مرگ پنجعلی پرداخته در غیاب  این چهره نام آشنای سینمای ایران ،تهیه کنندگان با وام گیری از شخصیت های مشهور چون بهنام بانی از دنیای موسیقی پاپ و حیاتی گوینده مشهور خبر ایران سعی در جبران نبود پنجعلی داشته اما این موضوع تنها تغییرات پایتخت  ۶  محسوب نمی شود.چرا که نویسنده و کارگردان از نظر محتوا پا را قدری فراتر از نهاده و به جای پرداختن به یک موضوع خاص مثل داعش در پایتخت ۵ به موضوعات سیاسی،اجتماعی،فرهنگی و اقتصادی می پردازد و با زبان طنز نیشتری به اقشار مختلف می زند و چالشی سخت را بیان می کند.
بیان برخی واقعیت های تلخ امروز جامعه در قالب آسیب های اجتماعی چون اعتیاد،فساد،آقازاده ها،زنان سرپرست خانوار،فضای مجازی،رانت خواری و .....اتفاق خارق العاده ای است در یک سریال پر بیننده سیما که اگر در رسانه ایی به غیر از سیما مطرح می شد شاید با عواقب سخت گیرانه مسئولین برخی دستگاه ها مواجه می شد.
دیالوگ های منحصر بفرد،شخصیت پردازی از بازیگران شباهت های زیادی به زندگی اجتماعی اقشار جامعه حال ایران است.نقی معمولی،از ورزش آدمی مجلس شده و در قالب راننده نماینده نظریه پرداز مسائل کلان کشور شده ودر برخی مسائل برای نماینده مجلس نیز تعیین تکلیف می نماید .نماینده ایی که نماد ساده از معلمی به مجلس را ترسیم می کند که در برخی سکانس ها می توان به عام گرایی و عدم توانایی ایفای نقش در جایگاه والای مجلس پی برد.
بهتاش نماد جوان آرمانگرای بی مسئولیت، تنبل، آداب اجتماعی را نمی داند،شرایط خانواده و جامعه را به درستی درک نکرده،بیشتر خود را سرگرم ارتباط با جنس مخالف نموده ودر یک پلان هم فهیمه مادر بهتاش اشاره ایی به مانور ماشین های لوکس می کند و می گوید اینقدر سقف ماشین رو جلو دخترا بالا زدی تا خراب شده و در جایی دیگر پیشنهاد ازدواج با دختر نماینده را می دهد و می گوید با آقازاده ازدواج کنی به همه چیز می رسی حتی دروازه بان اول تیم نساجی خواهی شد.
سارا و نیکا دختران نقی که در دوره های قبل پایتخت کمتر دیالوگ و بیشتر نقش فیزیکی و تعادل را در کنار سایر شخصیت های سریال داشتند حالا در پایتخت ۶ به عنوان دو نوجوان تمایلات زیادی به حضور در فضای مجازی،نصب ماهواره،خرید فالور در اینستا و مد گرایی از فضای فکری خانواده ایرانی فاصله گرفته و ساختارهای سنتی خانواده را با چالش مواجه می کند.مصطفی نوجوان فرزند دوم بهبود هم نمادی از بی تحرکی،زیاده روی در بازی مجازی،خوردن و خوابیدن را به یدک می کشد.
فهیمه خواهر نقی به عنوان یک زن بی سرپرست در پایتخت ۶ متحول شده و از قالب یک زن سنتی به یک استاد آرایشگر در آمده و از لحاظ پوشش هم امروزی تر شده .ارسطو زندانی چک و ورشکسته از زندان آزاد می شود و به هر دری میزند برای کار اما موفق نمی شود و مجبور به همکاری با سوداگران مرگ می شود.
هنرمندی مجموعه بازیگران و دست اندرکاران این سریال با کارکترهای هنری آن جذابیت خاصی به مجموعه داد و آن موقع جذابتر می شود که به بسیار ی از  ارکان جامعه با زبان طنز نیش سختی می زند.هما سعادت که در این سریال گوینده خبر شده با اشتباه هنگام خواندن کلمه سانتریفیوژ با رئیس شورای نگهبان و سخنرانی مشهورش در تکلم این کلمه می پردازد.
ارسطوی حبس کشیده  با همواری سوداگران مرگ توزیع مواد مخدر و روانگران در زندان را به چالش می کشد و خیلی راحت با استفاده از ساد لوحی مسئولین و نماینده مجلس مواد را به همدستان و توزیع کنندگان در قالب دریافت پول می رساند.
نقی معمولی هنگام عزیمت به سفر حج به اشتباه کت رحمت را حاوی مواد مخدر با خود می برد.پس از دستگیری با وساطت نماینده آزاد و روز بعد به مکه اعزام می شود.پس از بازگشت  او نیز به برخی مناسک حج مانند رمی جمرات (سنگ زدن به شیطان)،آب زمزم،و برخی رفتار حاجیان بازگشته می پردازد.
فهیمه خواهر نقی اشاره زیرکانه به دستگیری های اخیر و مفسدان اقتصادی اشاره می کند و در تماس تلفنی با نقی که اتفاقا" نماینده مجلس هم بگوش است در جواب نقی که می گوید حاجی را به زندان برای بازدید می برم می گوید: حاجی رو هم گرفتن!!؟
 و حالا در قسمت هشتم پس از اطلاع از زنده بودن بهبود پایتخت وارد حواشی زمین قبر و قبرستان شده و نقی که حالا حاجی شده و بهتر مسائل مادی را درک می کند اقدام به فروش قبر  بهبود می نماید و در حسرت نخریدن ۲۰ قطعه در منج سال پیش می ماند چرا که قبر ۵۰۰ هزار تومانی را ۲۵ میلیون تومان بعد از ۵ سال می فروشد.
بهر حال پایتخت به نیمه راه رسیده و با زبان طنز برخی واقعیت های جامعه را گوش زد می کند.اگر چه موجب خنده مخاطب عام می شود اما سئولات نگران کننده ایی را در ذهن برخی کارشناسان اجتماعی نمایان می کند؟! که هرکدام می تواند مسئله اجتماعی باشد.
بهنام فروتن 
تحلیگر و نویسنده اجتماعی 
۹ فروردین ۱۳۹۹

منبع: صدای ایران

کلیدواژه: پایتخت ششم صدای ایران بهتاش کرونا ویروس پایتخت سیاسی

درخواست حذف خبر:

«خبربان» یک خبرخوان هوشمند و خودکار است و این خبر را به‌طور اتوماتیک از وبسایت sedayiran.com دریافت کرده‌است، لذا منبع این خبر، وبسایت «صدای ایران» بوده و سایت «خبربان» مسئولیتی در قبال محتوای آن ندارد. چنانچه درخواست حذف این خبر را دارید، کد ۲۷۴۲۰۵۷۷ را به همراه موضوع به شماره ۱۰۰۰۱۵۷۰ پیامک فرمایید. لطفاً در صورتی‌که در مورد این خبر، نظر یا سئوالی دارید، با منبع خبر (اینجا) ارتباط برقرار نمایید.

با استناد به ماده ۷۴ قانون تجارت الکترونیک مصوب ۱۳۸۲/۱۰/۱۷ مجلس شورای اسلامی و با عنایت به اینکه سایت «خبربان» مصداق بستر مبادلات الکترونیکی متنی، صوتی و تصویر است، مسئولیت نقض حقوق تصریح شده مولفان در قانون فوق از قبیل تکثیر، اجرا و توزیع و یا هر گونه محتوی خلاف قوانین کشور ایران بر عهده منبع خبر و کاربران است.

خبر بعدی:

درگیری خونین در قبرستان یاسوج/ ۲ نفر کشته شدند

دو نفر در درگیری خونین در قبرستان شرف آباد یاسوج کشته شدند. - اخبار استانها -

به گزارش خبرگزاری تسنیم از یاسوج، دقایقی قبل هنگام تشییع فردی در قبرستان شرف‌آباد مرکز استان کهگیلویه و بویراحمد درگیری خونینی رخ داد که منجر به کشته شدن دو نفر شده است.

قاتل یا قاتلان با اسلحه کلاشینکف به سمت حاضرین در این مراسم تشییع شلیک کردند که در منجر به مرگ دو نفر شده و گفته می‌شود این حادثه مجروح نیز داشته است.

قاتل یا قانلان متواری شده و هنوز انگیزه قتل مشخص نیست.

انتهای پیام/

دیگر خبرها

  • تجارب موفق مردمی سازی برای تسریع در تحقق شعار استفاده شود
  • بررسی خدمات پایگاه‌های هلال احمر اردکان
  • قتل ۲ برادر در قبرستان شرف آباد یاسوج
  • در سال گذشته روند حرکت اکثر شاخص‌ها و نمودارها مثبت شد
  • درگیری خونین در قبرستان یاسوج/ ۲ نفر کشته شدند
  • وضعیت هوای تهران در نهم فروردین‌؛ هوا در شرایط قابل قبول است
  • نیازمند ایجاد واحد پژوهشی و فناوری مجزا در کشور هستیم 
  • رونمایی از سند برش استانی نقشه مهندسی فرهنگی خوزستان
  • کنایه فلاحت پیشه به شورای نگهبان درباره ردصلاحیت‌ها
  • سند برش استانی نقشه مهندسی فرهنگی خوزستان رونمایی شد