Web Analytics Made Easy - Statcounter

واشنگتن‌پست روز یکشنبه (به وقت محلی) در این گزارش افزود: محدودیت‌ ها و تحریم‌های وسیعی که ایالات متحده علیه نظام بانکی و صادرات نفت ایران اعمال کرده، توانایی تهران را برای تامین مالی و خرید اقلام ضروری از جمله دارو و مواد اولیه و تجهیزات مورد نیاز برای تولید آن در داخل، محدود کرده است.

به نوشته این روزنامه، گزارش‌ های فصلی دفتر کنترل دارایی‌ های خارجی وزارت خزانه‌داری آمریکا (اوفک) نشان می‌دهد که دولت دونالد ترامپ رییس جمهوری ایالات متحده شمار مجوزهایی را که به شرکت‌ها برای صادرات اقلام خاص پزشکی به ایران می‌دهد، کاهش داده است.

بیشتر بخوانید: اخباری که در وبسایت منتشر نمی‌شوند!

فهرست کالاهایی که نیازمند مجوز خاص از این نهاد است، شامل دستگاه تولید اکسیژن، ماسک تنفسی با پوشش کامل صورت و تجهیزات تصویربرداری حرارتی می‌شود که به گفته پزشکان، برای درمان بیماران و محافظت از کادر درمان ضروری است.

براساس گزارش واشنگتن‌پست، کارکنان بخش درمان ایران و کارشناسان جهانی سلامت می‌گویند تعیین میزان دقیق تاثیرگذاری تحریم‌های آمریکا بر توان مقابله ایران با شیوع کرونا مشخص نیست، اما واضح است که نظام سلامت ایران  برای دسترسی به تجهیزات ضروری برای حفظ جان انسان‌ها و پیشگیری از همه‌گیری این ویروس با مشکل مواجه است.

این گزارش همچنین افزود با وجود آنکه مقام‌های دولت ترامپ از جمله «مایک پمپئو» وزیر امور خارجه آمریکا گفته‌اند که کالاهای غذایی، پزشکی و دارویی شامل تحریم نمی‌شود و کانالی را برای تسهیل تراکنش مالی مربوط به این اقلام از طریق سوئیس ایجاد کرده‌اند، اما در عمل تحریم‌های آمریکا به ویژه آن‌ها که تعامل با بانک‌ها و موسسات مالی ایران از جمله بانک مرکزی ایران را محدود کرده است، طرف‌های غربی را به تجارت با ایران بی‌میل می‌کند.

یک کارشناس و وکیل تحریم‌های دفتر کنترل دارایی‌های وزارت خارجه آمریکا به واشنگتن‌پست گفت که معافیت‌های تحریمی جریان بدون مانع کالاهای ضروری به ایران را تضمین نمی‌کند. وی تحریم‌های آمریکا را به "یک فضای حقوقی و تجاری" تشبیه کرد که معادل "راه رفتن در یک میدان مین" است.

واشنگتن‌پست با اشاره به گزارش‌های فصلی اوفک افزود که در سال ۲۰۱۶ بیش از نیمی از شرکت‌هایی برای دریافت مجوز برای صادرات کالاهای پزشکی به ایران اقدام کرده بودند، مجوز دریافت کردند. اما گزارش اوفک نشان می‌دهد که در سه ماهه سوم سال ۲۰۱۹ شرکت‌های کمتری برای دریافت مجوز اقدام کرده‌اند و اوفک نیز تنها به ۱۵ درصد این شرکت‌ها مجوز داده است. این رقم در سه ماهه اول سال ۲۰۱۹ نیز تنها ۱۰ درصد بوده است.

به گزارش ایرنا، تاکنون کشورهای مختلفی از آمریکا تقاضا کرده‌اند که در شرایط کنونی و در بحران شیوع کرونا، تحریم‌های ظالمانه علیه ملت ایران را لغو کند؛ اما کاخ سفید تاکنون به این تقاضاها پاسخی نداده و در هفته گذشته نیز چند شرکت را به لیست تحریمها اضافه کرده است.

«استفان دوجاریک» سخنگوی دبیر کل سازمان ملل متحد جمعه شب گفت: باید تحریم کشورها برای مقابله با ویروس کرونا برداشته شود.

پیش از درخواست دوجاریک، «آنتونیو گوترش» دبیرکل سازمان ملل، سازمان بهداشت جهانی و کمیساریای عالی حقوق بشر به همراه روسیه، چین، پاکستان، انگلیس، عراق، ونزوئلا، نیکاراگوئه، کره شمالی و کوبا تلاش‌های دیپلماتیک گسترده‌ای برای لغو تحریم‌های یکجانبه آمریکا در شرایط همه‌گیری ویروس جدید کرونا انجام داده‌اند.

شماری از کشورها در نامه‌ای به دبیرکل سازمان ملل، شرایط فعلی را زمانی برای چندجانبه‌گرایی و مقابله با اقدامات یکجانبه آمریکا دانسته‌ و تصریح کرده‌اند تروریسم اقتصادی آمریکا علیه ایران، خلاف منشور ملل متحد و مصوبات متعدد مجمع عمومی این سازمان است.

برچسب‌ها ویروس کرونا تحریم دونالد ترامپ ایالات متحده آمریکا پروندهٔ خبری دیپلماسی کرونا علیه تحریم رایزنی های دیپلماتیک ایران برای مقابله با کرونا کرونا در ایران؛ آخرین اخبار و گزارش‌ها هراس جهانی از ویروس کرونا

منبع: ایرنا

کلیدواژه: ویروس کرونا تحریم دونالد ترامپ ایالات متحده آمریکا ویروس کرونا تحریم دونالد ترامپ ایالات متحده آمریکا تحریم های آمریکا واشنگتن پست شرکت ها

درخواست حذف خبر:

«خبربان» یک خبرخوان هوشمند و خودکار است و این خبر را به‌طور اتوماتیک از وبسایت www.irna.ir دریافت کرده‌است، لذا منبع این خبر، وبسایت «ایرنا» بوده و سایت «خبربان» مسئولیتی در قبال محتوای آن ندارد. چنانچه درخواست حذف این خبر را دارید، کد ۲۷۴۲۰۹۵۳ را به همراه موضوع به شماره ۱۰۰۰۱۵۷۰ پیامک فرمایید. لطفاً در صورتی‌که در مورد این خبر، نظر یا سئوالی دارید، با منبع خبر (اینجا) ارتباط برقرار نمایید.

با استناد به ماده ۷۴ قانون تجارت الکترونیک مصوب ۱۳۸۲/۱۰/۱۷ مجلس شورای اسلامی و با عنایت به اینکه سایت «خبربان» مصداق بستر مبادلات الکترونیکی متنی، صوتی و تصویر است، مسئولیت نقض حقوق تصریح شده مولفان در قانون فوق از قبیل تکثیر، اجرا و توزیع و یا هر گونه محتوی خلاف قوانین کشور ایران بر عهده منبع خبر و کاربران است.

خبر بعدی:

اسلام‌آباد نیازمند واردات گاز ایران با خط لوله آی‌پی است

وزیر نفت پاکستان با تأکید بر مطالبه اسلام‌آباد از آمریکا برای دریافت معافیت تحریمی اظهار کرد: موضع اسلام‌آباد روشن است و ما نسبت به پروژه انتقال گاز از ایران تنها ابراز تمایل نمی‌کنیم بلکه نیازمند به این پروژه هستیم.

به گزارش شانا به نقل از ایرنا، مصدق ملک طی گفت‌وگویی در شبکه جیو نیوز پاکستان پیرامون مسائل مرتبط با خط لوله گازی آی‌پی اظهار کرد: ما صادقانه در تلاش برای پیشبرد این پروژه هستیم و این تعهد را بارها به برادران ایرانی خود منتقل کرده‌ایم.

وی در واکنش به سنگ‌اندازی آمریکا در مسیر اجرای پروژه مشترک گازی با ایران گفت: پاکستان بی‌شک به تماس‌های خود با طرف آمریکایی درباره معافیت تحریمی ایران ادامه می‌دهد.

وزیر نفت پاکستان افزود: از آنجا که عراق، ترکیه و یا جمهوری آذربایجان قادر به بهره‌گیری از معافیت تحریمی هستند، از این رو اسلام‌آباد هم باید بتواند از این امتیاز برای اجرای خط لوله انتقال گاز ایران به پاکستان بهره‌مند شود.

ملک اظهار کرد: تحریم‌های آمریکا ممکن است با پنج روش بر پاکستان اعمال شود که شامل تبادل ارز با ایران، همکاری با شرکت‌های اصلی مرتبط با صادرات گاز ایران و اتصال مستقیم به زیرساخت‌های گازی این‌ کشور است، از این رو ما با طرف‌های ایرانی در ارتباط هستیم که چگونه بدون تأثیرپذیری از تحریم‌ها بتوانیم گاز ایران را وارد پاکستان کنیم.

وی تأکید کرد: ما بی‌شک درصدد دریافت معافیت تحریمی از آمریکا هستیم و همزمان به کشور برادر خود ایران نیز اطمینان می‌دهیم پاکستان به‌پروژه گاز متعهد و خواهان سرمایه‌گذاری روی آن است.

براساس این گزارش، متیو میلر، سخنگوی وزارت امور خارجه آمریکا در ادامه‌ سنگ‌اندازی‌های واشینگتن در مسیر همکاری‌های تهران و اسلام‌آباد اعلام کرد که واشنگتن از ادامه اجرای طرح ساخت خط لوله انتقال گاز بین ایران و پاکستان حمایت نمی‌کند.

وی تصریح کرد: ما همیشه به همه هشدار می‌دهیم که تجارت با ایران خطر برخورد با تحریم‌های آمریکا را به دنبال دارد و به همه توصیه می‌کنیم این موضوع را با دقت بررسی کنند.

ممتاز زهرا، سخنگوی وزارت امور خارجه پاکستان هفته گذشته در جریان نشست خبری هفتگی خود در اسلام‌آباد گفت: پاکستان مطابق با روح توافق دوجانبه با ایران متعهد به اجرای پروژه مشترک گازی است.

وی تأکید کرد: تصمیم اخیر اسلام‌آباد برای پیشبرد خط لوله گاز در خاک پاکستان تصمیمی مستقل و آزاد است و این عملیات در خاک این کشور به‌زودی اجرا می‌شود.

سخنگوی وزارت امور خارجه پاکستان در واکنش به اظهارات مداخله جویانه دستیار وزیر امور خارجه آمریکا به صراحت اعلام کرد: تصمیم اسلام‌آباد برای احداث خط لوله در خاک خود خواهد بود، از این رو پاکستان هیچ نیازی به مشورت با دیگران‌ یا دریافت معافیت تحریمی ندارد.

خطاب به آمریکا افزود: تماس ما با آنان ادامه دارد با این حال واشنگتن باید اهمیت پروژه گاز ایران برای اسلام‌آباد را به‌عنوان منبع تأمین نیاز پاکستان به انرژی را درک کند.

وزارت نفت پاکستان اوایل اسفندماه ۱۴۰۲ با صدور بیانیه‌ای تکمیل پروژه مشترک گازی با ایران را سبب تقویت امنیت انرژی اسلام‌آباد دانست و اعلام کرد که کارگروه انرژی در کابینه دولت پاکستان با طرح احداث خط لوله ۸۱ کیلومتری از بندر «گوادر» تا مرز مشترک پاکستان با ایران موافقت کرده است.

مقام‌های سیاسی در پاکستان و کارشناسان حوزه اقتصادی و انرژی این کشور همواره تأکید دارند: دولت باید با استفاده از ظرفیت بالقوه انرژی ایران به‌ویژه تکمیل طرح خط لوله آی‌پی در مسیر غلبه بر بحران انرژی گام بردارد.

حسین امیرعبداللهیان، وزیر امور خارجه ایران ۱۲ مردادماه پارسال در جریان سفر رسمی خود به پاکستان اعلام کرد که گفت‌وگوهای مهمی با همتای پاکستانی خود درباره طرح خط لوله انتقال گاز ایران به پاکستان داشته و معتقد است که تکمیل این پروژه همسو با منافع دو ملت است.

دیگر خبرها

  • بازار ۲.۵ میلیارد دلاری تجهیزات پزشکی کشور/ سهم ۶۰ درصدی واردات
  • تدارک نتانیاهو برای اعزام هیاتی به آمریکا با محور عملیات در رفح!
  • چه بر سر سیاست بایدن در قبال ایران آمده؟ / واشنگتن دیگر باید با تهران به عنوان یک قدرت هسته‌ای رفتار کند
  • اسلام‌آباد نیازمند واردات گاز ایران با خط لوله آی‌پی است
  • ۶۰ درصد نیاز به تجهیزات پزشکی از طریق واردات و ۴۰ درصد آن از طریق تولید تامین می‌شود
  • آمریکا با پروژه گازی ایران و پاکستان مخالفت کرد!
  • واشنگتن: از پروژه گازی ایران و پاکستان حمایت نمی‌کنیم
  • آمریکا با تحریم دارو‌های کودکان سرطانی و پروانه‌ای ناجوانمردی را به اوج رسانده است
  • پشت پرده طولانی شدن نسل کشی در غزه
  • آغاز به کار ستاد جهش تولید محصولات سلامت محور در وزارت بهداشت