Web Analytics Made Easy - Statcounter

به گزارش خبرنگار حوزه فناوری گروه علمی پزشکی باشگاه خبرنگاران جوان،این روز‌ها جهان درگیر همه گیری ویروس کرونا و ابتلای صد‌ها انسان به بیماری COVID-۱۹ است. به گفته دانشمندان پس از پایان این بحران و ایجاد سلامت بین اهالی کشور‌های مختلف، بسیاری از فعالیت‌های پژوهشی و علمی دوباره شروع خواهند شد.


یکی از فعالیت‌های علمی بسیار مهم کشف سیاره‌هایی با امکان حیات فرا زمینی است.

بیشتر بخوانید: اخباری که در وبسایت منتشر نمی‌شوند!

بنا به اعلام متخصصان در ۲۰ سال گذشته، بیش از ۴۰۰۰ سیاره فراخورشیدی به وسیله کاوشگر‌ها و تلسکوپ‌های فضایی پیشرفته شناسایی شده است که انسان‌ها اطلاعات بسیار کمی درباره آنها دارند.

به گفته محققان این احتمال وجود دارد که دربسیاری از این سیاره‌ها اقیانوس‌هایی مایع از آب و قاره‌هایی با حیات فرازمینی در سطوح ابتدایی تا حتی پیشرفته وجود داشته باشد که دانش کنونی انسان قادربه کشف و شناسایی آن‌ها نیست.

کارشناسان اعلام کرده اند ساخت نوعی تلسکوپ فضایی پیشرفته به نام SGL را در دست اجرا دارند که می‌تواند با فاصله گرفتن از خورشید و استفاده از میدان گرانشی فوق العاده زیاد این ستاره، از آن برای بزرگنمایی سیاره‌های فراخورشیدی بسیار دور دست استفاده کند.

بیشتر بخوانید: ساخت ایستگاه فضایی بین المللی در مدار کره ماه

به این ترتیب تصاویری با کیفیت بسیار بالا از سطح سیاره‌های فراخورشیدی به دست می‌آید و کارشناسان می‌توانند به بررسی نشانه‌هایی از حیات برسطح این سیاره‌ها بپردازند.

ساخت تلسکوپ فضایی SGL به وسیله کارشناسان آزمایشگاه jpl ناسا انجام خواهد شد. به گفته کارشناسان این تلسکوپ به کارشناسان امکان تصویر برداری مستقیم با وضوح بالا از سیاره‌های فراخورشیدی دور دست را می‌دهد که با هیچ فناوری دیگری دانشمندان قادر به رصدی این چنین دقیق نخواهند بود.


سایر روش‌های متداول رصد سیاره‌های فراخورشیدی که امروزه استفاده می‌شوند در آینده دربرابر تلسکوپ فوق پیشرفته SGL قابل مقایسه و رقابت نخواهند بود.

ایده ساخت تلسکوپ فضایی SGL چندین سال است که وجود دارد و جزئیات جدید ساخت و طراحی آن در ماه مارس سال میلادی جاری به ناسا ارائه شده است.

به گفته کارشناسان تفاوت تلسکوپ فضایی SGL با دیگرتلسکوپ‌های فضایی ساخته شده استفاده از نیروی گرانش برای ایجاد نوعی لنز برای رصد سیاره‌های فراخورشیدی است.

ایده استفاده از لنز گرانشی برای رصد اجرام فضایی اولین بار به وسیله آلبرت آنیشتین ارائه شده است و کارشناسان در نظر دارند با استفاده از این ایده کهکشان‌های بسیار دور دست وسیاره‌های کم نور را شناسایی و رصد کنند.

برای رصد سیاره‌های فراخورشیدی به این ترتیب نیاز است تا تلسکوپ فضایی در فاصله بسیار دور دستی از خورشید قرار بگیرد، اما پس از استقرار درمحل مربوطه به کارشناسان امکان می‌دهد تا سیاره‌های فراخورشیدی به ابعاد کره زمین را که درفاصله تقریبی ۱۰۰ سال نوری از زمین قراردارند را مشاهده کنند.


به گفته دانشمندان برای آنکه سیاره فراخورشیدی با فاصله ۱۰۰ سال نوری از زمین را به وسیله تلسکوپ فضایی معمولی رصد شود قطر تلسکوپ باید قطری برابر با ۹۰ کیلومتر داشته باشد تا بتواند تصویری به ابعاد یک پیکسل تولید کند.

اما با استفاده از تلسکوپ فضایی SGL که می‌تواند قطری به طول یک متر داشته باشد کارشناسان می‌توانند در طول یک سال تصاویری با وضوح ۲۰۰ تا ۳۰۰ پیکسل از سیاره‌های فرا خورشیدی به دست آوردند.

درصورت تکمیل و ساخت تلسکوپ فضایی درسال ۲۰۳۰ و ارسال آن به فضا، پس از ۲۵ سال تلسکوپ فضایی به فاصله مناسب از کانون خورشید خواهد رسید. کارشناسان اعلام کرده اند وزن فضاپیمای حامل تلسکوپ فضایی حداکثر ۱۰۰ کیلوگرم خواهد بود تا بتواند با بیشترین سرعت به سفر درفضا بپردازد.


در آن زمان سرعت حرکت تلسکوپ فضایی به ۲۵ AU (واحد نجومی) در سال خواهد رسید.

کارشناسان تیم طراح تلسکوپ فضایی همچنین اعلام کرده اند تلسکوپ فضایی آنها می‌تواند درعرض مدت هفت سال به فضای بین ستاره‌ای برسد و درفاصله ۴۰۰ AU دورتر از فضاپیمای وویجر یک که اکنون عنوان دورترین دست ساخته بشر درفضا را دارد ماموریت علمی خود را شروع کند.

این تلسکوپ فضایی از بادبان های خورشیدی برای دریافت نور و تبدیل آن به انرژی برای حرکت خود استفاده می کند.

منبع: interestingengineering

انتهای پیام/

منبع: باشگاه خبرنگاران

کلیدواژه: سیاره های فراخورشیدی تلسکوپ فضایی SGL ساخت تلسکوپ سیاره ها دور دست

درخواست حذف خبر:

«خبربان» یک خبرخوان هوشمند و خودکار است و این خبر را به‌طور اتوماتیک از وبسایت www.yjc.ir دریافت کرده‌است، لذا منبع این خبر، وبسایت «باشگاه خبرنگاران» بوده و سایت «خبربان» مسئولیتی در قبال محتوای آن ندارد. چنانچه درخواست حذف این خبر را دارید، کد ۲۷۴۲۱۰۶۸ را به همراه موضوع به شماره ۱۰۰۰۱۵۷۰ پیامک فرمایید. لطفاً در صورتی‌که در مورد این خبر، نظر یا سئوالی دارید، با منبع خبر (اینجا) ارتباط برقرار نمایید.

با استناد به ماده ۷۴ قانون تجارت الکترونیک مصوب ۱۳۸۲/۱۰/۱۷ مجلس شورای اسلامی و با عنایت به اینکه سایت «خبربان» مصداق بستر مبادلات الکترونیکی متنی، صوتی و تصویر است، مسئولیت نقض حقوق تصریح شده مولفان در قانون فوق از قبیل تکثیر، اجرا و توزیع و یا هر گونه محتوی خلاف قوانین کشور ایران بر عهده منبع خبر و کاربران است.

خبر بعدی:

تصاویر نجومی ۲۶ فروردین (۱۴ آوریل)

به گزارش خبرگزاری علم و فناوری آنا،‌ تصاویر نجوم و فضا جدای از اهمیتی که در مطالعات و تحقیقات اخترشناسی دارد، امکان مشاهده و درک عجایب و شگفتی‌های دنیای بیرون از سیاره زمین را برای علاقه‌مندان این حوزه فراهم می‌کند. امروزه به لطف پیشرفت علم و فناوری، تصاویر نجومی به شکل‌های بسیار زیبا و گهگاه هنری تهیه می‌شود که علاوه بر ارائه اطلاعات علمی، زیبایی‌های خیره‌کننده‌ای را برای علاقه‌مندان به ارمغان می‌آورد.

***

تصویر روز ناسا

خورشید گرفتگی کامل چگونه به پایان می رسد؟ بله، حرکت ماه به مسدود کردن کامل خورشید پایان می‌دهد، اما در چند ثانیه اول انتقال، چیزهای جالبی ظاهر می‌شود. اولین چیزی که آشکار می‌شود، حلقه الماس (diamond ring) نام دارد. نور ممکن است بین بلندی‌ها و کوه‌ها لبه ماه به یکباره جاری شود. اولین نور ناگهانی، هنگامی که با تاج خورشیدی که ماه را احاطه کرده ترکیب شود، مانند یک حلقه الماس به نظر می‌رسد. در عرض چند ثانیه جریان های نور دیگری ظاهر می‌شوند. این ویدئو با تجهیزات تخصصی از نیو بوستون، تگزاس، ایالات متحده در 8 آوریل 2024 ضبط شده است.

دانلود فیلم اصلی کد ویدیو

تصویر روز skyandtelescope

این تصویر توسط جان گریف از دریاچه ساراناک، نیویورک، ایالات متحده آمریکا در 8 آوریل 2024، ساعت 3:30 بعد از ظهر EDT
با تجهیزات دوربین DSLR کانن 760D، لنز تله فوتو 300 میلی‌متری Canon، فیلتر خورشیدی Thousand Oaks، نرم‌افزار پردازش Pixinsight 1.8.9 در رایانه MacBook Pro ثبت شد. این عکس لحظه‌ای از خورشید گرفتگی کامل در دریاچه ساراناک، نیویورک را ثبت می کند. "حلقه الماس" قابل مشاهده است. نام دیگر حلقه الماس، دانه‌های بیلی است که به افتخار فرانسیس بیلی (Francis Baily) که این اثر را در سال 1836 توصیف کرد، نام‌گذاری شده است.

تصویر روز سازمان ملی تلسکوپ استرالیا

کمیته کاربران تلسکوپ استرالیا (ATUC) گروهی متشکل از 11 دانشمند است که نماینده کاربران تأسیسات ملی تلسکوپ استرالیا هستند. آنها دو بار در سال گرد هم می‌آیند تا در مورد هر مشکلی که کاربران دارند بحث کنند و بهبودهایی را برای تسهیلات پیشنهاد کنند. جلسات با یک جلسه آزاد شروع می‌شود که در آن مدیر ATNF گزارشی ارائه می دهد و کارکنان اطلاعات تازه در مورد تلسکوپ‌ها و برنامه های آینده را ارائه می‌دهند. این تصویر، رئیس ATUC، Stas Shabala را نشان می‌دهد که از شرکت‌کنندگان در جلسه آزاد اخیر استقبال می‌کند.

تصویر روز earthsky

آلن هرولد از لودلو، مین، ایالات متحده آمریکا این عکس را در ساعت 03:33 بعد از ظهر در 04/08/2024 گرفت. او از دوربین نیکون 850 با لنز 400 میلی متری استفاده کرد. او شش تصویر مجزا را در پس پردازش ترکیب کرد. عکس لحظات قبل و بعد از کسوف کامل را نشان می‌دهد. این تصویر در زمان عبور ماه از مقابل خورشید گرفته شده و جزئیات سطح ماه و لبه های خورشید را نشان می‌دهد.

انتهای پیام/

دیگر خبرها

  • تصاویر نجومی ۲۸ فروردین (۱۶ آوریل)
  • عامل ساخت پیام‌های جعلی و هتک حرمت افراد در اینستاگرام دستگیر شد
  • محاسبه سن ستارگان با تلسکوپ فضایی رومن ناسا
  • تجهیز کارگاه ساخت و تولید دانشگاه آزاد خوی به ماشین‌آلات پیشرفته
  • اسپوتنیک ۲ از مدار سقوط کرد
  • فیلم| اولین اثر رنگین‌کمان در سیاره‌ای خارج از منظومه شمسی
  • تصاویر نجومی ۲۶ فروردین (۱۴ آوریل)
  • حلقه‌ای برای زندگی در فضا | در این ابرسازه حیات جریان خواهد داشت
  • اولین اثر رنگین‌کمان در سیاره‌ای خارج از منظومه شمسی + فیلم
  • ویدیو/ اولین اثر رنگین‌کمان در سیاره‌ای خارج از منظومه شمسی