Web Analytics Made Easy - Statcounter

به گزارش خبرنگار صنعت،تجارت و کشاورزی گروه اقتصادی باشگاه خبرنگاران جوان،  همه ساله ۳۰ تا ۳۵ درصد محصولات کشاورزی تحت تاثیر عوامل متعدد همچون نبود برنامه مدون الگوی کشت، کمبود صنایع تبدیلی و تکمیلی و بی توجهی به فناوری و دانش روز دنیا هدر می رود که با احتساب تولید ۱۳۰ میلیون تن محصولات کشاورزی، حجم زیادی از سرمایه ملی به هدر می رود.

بیشتر بخوانید: اخباری که در وبسایت منتشر نمی‌شوند!



بسیاری از مسئولان بر این باورند که ضایعات محصولات کشاورزی تنها محدود به عرصه تولید نیست و بخش قابل توجهی در حوزه مصرف همچون رستوران ها و خانوارها از بین می رود که با نوسازی ماشین آلات کشاورزی، ناوگان حمل و نقل و فرهنگ سازی می توان به میزان چشمگیری رقم ضایعات محصولات کشاورزی را کاهش داد.

آمارها نشان‌می دهد که رتبه نخست هدر رفت ضایعات محصولات میوه و تره بار در دنیا به ایران اختصاص دارد، در حالی که با کاهش میزان هدر رفت محصولات علاوه بر تامین بازار داخل می توان نیاز کشورهای حوزه خلیج فارس را به سهولت تامین کرد.

حال به سراغ مسئولان ذی ربط می رویم‌‌ تا از آخرین آمار ضایعات محصولات کشاورزی و راهکارهای اساسی برای کاهش آن با خبر شویم: ضایعات محصولات کشاورزی محدود به عرصه تولید نیست/اجرای الگوی کشت مرهمی برای کاهش هدر رفت محصولات کشاورزی

سید جعفر حسینی مشاور ارشد نظام صنفی کشاورزی و منابع طبیعی در گفت و گو با خبرنگار صنعت،تجارت و کشاورزی گروه اقتصادی باشگاه خبرنگاران جوان، با اشاره به اینکه آمار دقیقی از میزان ضایعات محصولات کشاورزی در دسترس نیست، اظهار کرد: ضایعات محصولات کشاورزی تنها محدود به عرصه تولید نیست و سالیانه بخش قابل توجهی غذا و محصولات کشاورزی در بخش مصرف هدر می رود.

وی افزود: همه ساله مقدار قابل توجهی برنج در عملیات کاشت و برداشت و همچنین بخش مصرف هدر می رود که به سبب مصرف بالای آب، این امر منجر به هدر رفت منابع آبی کشور می شود.

حسینی ادامه داد: اگر ضایعات محصولات کشاورزی را تنها مختص بخش تولید بدانیم این امر نادرست است چرا که بخش اعظم هدر رفت در حمل و نقل و مصرف رخ می دهد.

این مقام مسئول اجرای الگوی کشت را یکی از راهکارهای کاهش ضایعات تولید محصولات کشاورزی اعلام کرد و گفت: مسئولان وزارت جهاد کشاورزی با برنامه ریزی و اجرای الگوی کشت باید میزان ضایعات محصولات کشاورزی را کاهش دهند تا در یکسال با مازاد و سال بعد کاهش تولید مواجه نشویم. به عنوان مثال در برخی سال ها کشاورزان به حدی گوجه فرنگی می کارند که به سبب نبود بازار مجبور به شخم زمین و عرضه با نازل ترین قیمت می شوند و در سال بعد تولید به حدی کاهش می یابد که امکان خرید از سوی خانوارها وجود ندارد.

وی ادامه داد: با توجه به آنکه ضایعات محصولات کشاورزی در هدر رفت منابع پایه و بر هم زدن نظم بازار تاثیر بسزایی دارد، از این رو برای رفع این موانع نیازمند اجرای الگوی کشت هستیم.

مشاور ارشد نظام صنفی کشاورزی اجرای قانون خرید تضمینی را راهکاری مناسب برای کاهش ضایعات محصولات کشاورزی برشمرد و گفت: مسئولان شورای اقتصاد با اعلام به موقع قیمت تضمینی محصولات کشاورزی از ضایعات جلوگیری می کنند چرا که در برخی مواقع بی توجهی به اجرای قانون و اعلام‌ نرخ پایین تر از هزینه تمام شده تولید موجب شده تا کشاورزان نسبت به کشت آن محصول انصراف دهند و به سمت و سوی کشت محصولات آب بر روند.

حسینی فرهنگ سازی را یکی دیگر‌ از راهکارهای کاهش هدر رفت محصولات کشاورزی اعلام کرد و گفت: با توجه به آنکه بخش قابل توجهی از هدر رفت محصولات کشاورزی در بخش مصرف است، از این رو ضمن فرهنگ سازی باید بازار داخلی و صادراتی را با تولیدکننده همراه کنیم.

 

رضا نورانی رئیس اتحادیه ملی محصولات کشاورزی خبرنگار صنعت،تجارت و کشاورزی گروه اقتصادی باشگاه خبرنگاران جوان،  با انتقاد از آمار بالای ضایعات محصولات کشاورزی اظهار کرد: بنابر آمار فائو، سالیانه ۳۰ تا ۳۵ درصد محصولات کشاورزی هدر می رود، در حالیکه این میزان غذای ۹ میلیون نفر را تامین می کند‌.

وی افزود: سازمان فائو بارها اعلام کرده است که ایران در تامین محصولات اساسی کشورهای همسایه نقش اساسی دارد به طوریکه علاوه بر نیاز داخل قادر به تامین نیاز کشورهای خلیج فارس است.

نورانی با اشاره به اینکه میزان ضایعات محصولات کشاورزی در ایران بسیار بالاست، بیان کرد: این در حالی است که با نوسازی ماشین آلات کشاورزی و ناوگان حمل و نقل می توان به میزان قابل توجهی از میزان هدر رفت محصولات کشاورزی جلوگیری کرد‌.

رئیس اتحادیه ملی محصولات کشاورزی با اشاره به اینکه توسعه صنایع تبدیلی و تکمیلی در کاهش ضایعات تاثیر بسزایی دارد، افزود: توسعه صنایع تبدیلی و تکمیلی و تجهیز آن به ماشین آلات روز دنیا در کاهش ضایعات تاثیر بسزایی دارد.

به گفته وی، با توجه به حمل و نقل محصولات سبزی و صیفی با ماشین های فاقد سردخانه در فصل تابستان شاهد هدر رفت بخشی از محصول تولیدی هستیم، در حالیکه انتظار می رود حمل و نقل این ماشین ها با ماشین های مجهز و سردخانه دار انجام شود.

 هدر رفت سالیانه ۳۰ میلیون تن محصولات کشاورزی/ضرورت ایجاد زنجیره تولید در بخش کشاورزی

علی خان محمدی مدیر عامل مجمع ملی نخبگان کشاورزی خبرنگار صنعت،تجارت و کشاورزی گروه اقتصادی باشگاه خبرنگاران جوان،  با انتقاد از آمار بالای ضایعات محصولات کشاورزی اظهار کرد: بنابر آمار فائو سالیانه ۳۰ تا ۳۵ درصد محصولات مختلف کشاورزی هدر می رود، در حالی که به اعتقاد ما این آمار در مراحل مختلف بسته بندی و حمل و نقل بیش از ۲۵ درصد نیست.

وی مجموع تولید سالیانه محصولات کشاورزی را ۱۱۰ میلیون تن اعلام کرد و گفت: بنابر آمار سالیانه ۳۰ میلیون تن محصولات کشاورزی هدر می رود که با احتساب هزینه آب، سوخت، حمل و نقل و نیروی انسانی سرمایه بزرگی را بعد از تولید از دست می دهیم.

خان محمدی ایجاد زنجیره تولید را یکی از راهکارهای موثر در کاهش هدر رفت محصولات کشاورزی اعلام کرد و افزود: ایجاد زنجیره صفر تا صد محصولات کشاورزی موجب شده سرمایه بزرگی را از مزرعه تا سفره از دست ندهیم.

مدیر عامل مجمع ملی نخبگان کشاورزی در پایان تصریح کرد: اجرای الگوی کشت، کشت قراردادی‌ و تولید برحسب تقاضای بازار داخل و صادراتی از جمله راهکارهای کاهش ضایعات محصولات کشاورزی به شمار می رود.

انتهای پیام/

منبع: باشگاه خبرنگاران

کلیدواژه: جهاد کشاورزی تولید گروه اقتصادی باشگاه خبرنگاران جوان خبرنگار صنعت تجارت و کشاورزی ضایعات محصولات کشاورزی هدر رفت محصولات کشاورزی محصولات کشاورزی اجرای الگوی کشت کاهش ضایعات سالیانه ۳۰ قابل توجهی هدر می رود میلیون تن حمل و نقل

درخواست حذف خبر:

«خبربان» یک خبرخوان هوشمند و خودکار است و این خبر را به‌طور اتوماتیک از وبسایت www.yjc.ir دریافت کرده‌است، لذا منبع این خبر، وبسایت «باشگاه خبرنگاران» بوده و سایت «خبربان» مسئولیتی در قبال محتوای آن ندارد. چنانچه درخواست حذف این خبر را دارید، کد ۲۷۴۲۱۱۱۴ را به همراه موضوع به شماره ۱۰۰۰۱۵۷۰ پیامک فرمایید. لطفاً در صورتی‌که در مورد این خبر، نظر یا سئوالی دارید، با منبع خبر (اینجا) ارتباط برقرار نمایید.

با استناد به ماده ۷۴ قانون تجارت الکترونیک مصوب ۱۳۸۲/۱۰/۱۷ مجلس شورای اسلامی و با عنایت به اینکه سایت «خبربان» مصداق بستر مبادلات الکترونیکی متنی، صوتی و تصویر است، مسئولیت نقض حقوق تصریح شده مولفان در قانون فوق از قبیل تکثیر، اجرا و توزیع و یا هر گونه محتوی خلاف قوانین کشور ایران بر عهده منبع خبر و کاربران است.

خبر بعدی:

«سود» مشوقی برای «مشارکت مردمی» در تولید

به گزارش خبرنگار مهر، قاسم پیشه ور، رئیس نظام صنفی کشاورزی و منابع طبیعی ایران درباره مشارکت مردم در جهش تولید به مهر گفت: کشاورزی در ایران بیش از ۹۹ درصد مربوط به بخش خصوصی است و کشاورز به طور مستقیم منافع خود را در کشت می‌بیند؛ بنابراین اگر کشت سود نداشته باشد آن را رها کرده و به حرفه دیگر مشغول می‌شود چون فعالیت هر صنعتی بر پایه سود و زیان گسترش پیدا می‌کند.

وی افزود: گستردگی بخش کشاورزی در زمین‌ها در واقع حدود و ثغورش مانند سایر صنایع نبوده و ضرورت دارد دولت برای آن مشوق‌هایی را در نظر بگیرد تا بر اساس این حمایت‌ها، کشاورز سود متعارف داشته باشد.

وی ادامه داد: ارائه یارانه کود، یارانه وام برای خرید ماشین آلات و مکانیزاسیون، خرید تضمینی محصولات، خرید توافقی و… از بسترهایی است که بخش خصوصی را تشویق به مشارکت در تولید می‌کند.

پیشه ور گفت: محصولات کشاورزی عمدتاً فسادپذیر بوده و مانند فولاد، خودرو و… نمی‌توان در انبار نگهداری کرد و مثلاً یک سال بعد به فروش رساند. محصولات کشاورزی پس از برداشت باید عرضه یا به صنایع تبدیلی واگذار شوند.

رئیس نظام صنفی کشاورزی و منابع طبیعی ایران با بیان اینکه تمام این فرایند مانند یک زنجیره به یکدیگر متصل است، اظهار کرد: سود در افزایش سرمایه گذاری و حضور مردم در تولید نقش زیادی دارد؛ از این رو در بخش صنایع تبدیلی باید کشاورز در سود کارخانجات مشارکت داشته باشد. برخی محصولات مانند چغندر قند، محصولات دخانی و… در کارخانه‌ها تبدیل به محصول نهایی مانند شکر و… می‌شوند. بنابراین خرید قراردادی و سهیم کردن کشاورز در سود صنایع تبدیلی می‌تواند در تشویق مردم به حضور در فعالیت‌های تولیدی نقش بسزایی داشته باشد.

وی افزود: در بخش صنایع تکمیلی نهاد تحویل گیرنده محصولات کشاورزی باید آموزش‌های لازم را حین فرایند نیز ارائه دهد و بر عملکردها نظارت داشته باشد. همچنین قیمت محصولات در زمان کشت باید تعیین شود تا تولید پایدار رقم بخورد. اگر تمام این اقدامات انجام شود سرمایه در گردش افزایش یافته و کشاورز به عنوان بخش خصوصی دلگرم فعالیت خود می‌شود.

پیشه ور تاکید کرد: همه از مزرعه تا بازار در سود محصولات باید شریک باشند در حالی که در حال حاضر کارخانجات محصولات تولیدی را خریداری نمی‌کنند یا چون این تولیدات فسادپذیر است کشاورز ناچار است با قیمت پایین محصولات را به فروش برساند و سود را صاحبان کارخانجات داشته باشند.

رئیس نظام صنفی کشاورزی و منابع طبیعی ایران با اشاره به صنعت دامپروری ادامه داد: در حوزه دام هم همین روند وجود دارد؛ محصولی مانند شیر فسادپذیر بوده و دامدار با قیمت پایین آن را در اختیار صنایع تبدیلی قرار می‌دهد و سود این حوزه نیز شامل تولیدکنندگان فراورده‌های لبنی می‌شود.

پیشه ور گفت: اگر مشارکت مردم در تولید پررنگ‌تر شود و خریدهای قراردادی رونق بگیرد دیگر شاهد اتفاقاتی همچون کمبود گوشت قرمز و مازاد مرکبات نخواهیم بود.

کد خبر 6063646 فاطمه امیر احمدی

دیگر خبرها

  • کسب رتبه نخست خراسان جنوبی در کاهش تصادفات جرحی در کشور
  • رتبه نخست خراسان جنوبی در کاهش تصادفات جرحی
  • کشاورزی ارگانیک؛ مفید یا مضر؟
  • «سود» مشوقی برای «مشارکت مردمی» در تولید
  • افزایش ۲۵ درصدی جوجه ریزی و ۱۰ برابری صادرات میوه در مازندران
  • راه اندازی شبکه نظام‌مند توزیع کالا‌های اساسی در قم با شناسایی ۲۵۰ کاسب امین 
  • ایران رتبه ۹ تولید تخم مرغ در دنیا را داراست
  • ایجاد درآمد پایدار با محصولات کم آب طلب، پربازده و اقتصادی
  • کسب رتبه دوم کشوری در تامین مسکن از دستاورهای حوزه اقتصادی قم
  • ایران امشب به رتبه نوزدهم دنیا می‌رسد