Web Analytics Made Easy - Statcounter
به نقل از «جماران»
2024-04-25@00:44:45 GMT

سالگرد سیل لرستان در طغیان کرونا

تاریخ انتشار: ۱۱ فروردین ۱۳۹۹ | کد خبر: ۲۷۴۲۱۴۱۹

سالگرد سیل لرستان در طغیان کرونا

به گزارش ایرنا سال ۹۸ در لرستان آغاز و پایانی تقریبا مشابه داشت و مردم و مسوولان این دیار که تمام طول سال متاثر از سیل بودند در اسفندماه نیز علاوه بر سیل، همزمان با سایر نقاط کشور درگیری با ویروس کرونا را نیز تجربه کردند.

تا روز دهم فروردین ماه ۶۸۰ لرستانی به کرونا مبتلا شده و ۴۸ نفر جان باخته اند که به دلیل این همه گیری و اجرای طرح های پیشگیرانه  از جمله تعطیلی امور غیر ضروری؛ روند بازسازی مناطق سیلزده به نوعی در استان متوقف شد و بخش تکمیلی فعالیت های ستاد بازسازی استان که عنوان بهترین ستاد کشور لقب گرفته و قرار بود ابتدای امسال تمامی واحدهای احداثی را تحویل دهند به نحوی نیمه کاره مانده است.

بیشتر بخوانید: اخباری که در وبسایت منتشر نمی‌شوند!

لرستانی ها آبان  و بهمن ۹۷ را به همراه سیل سپری کردند اما وقوع ۲ مرحله سیل در پنجم و ۱۲ فروردین ۹۸ به قدری گسترده و کم نظیر بود که  حادثه های سال قبل آن و اقدامات همه جانبه آن نتوانست آمادگی لازم را برای این سیل ایجاد کند و در نتیجه همه به دلیل شدت بارش ها و البته نبود امکانات بحران غافلگیر شدند.

نایده گرفتن اقدامات انجام شده طی یکسال گذشته به دور از انصاف است اما در عین حال باید واقع بین بود و مشکلات حل نشده فضاهای گردشگری وزیرساخت های تاریخی؛ عدم انجام کامل طرح های پیشگیرانه به ویژه در مناطق ساحلی؛ تکمیل نشدن پل های درون شهر خرم آباد؛ مشکل کشاورزان ؛ زمین و محصول بر آب رفته آنها و البته ضعف در بهسازی راههای روستایی سیلزده را نیز دید و برای جبران آن اقدام کرد.

دسته گلی که سیل ۹۸ در لرستان به آب داد

فروردین ماه سال ۹۸ در حالیکه اهالی لرستان خسته از وقوع سیل در پاییز و بهمن ماه ۹۷ عید نوروز را جشن گرفتند هشدارهای هواشناسی رفته رفته در خصوص بروز سیل اصلی در ایام نوروز شدت گرفت و مردم و مسوولان به دور از هیاهوی نوروز این بار سعی کردند با استفاده از تجربیات سیل های سال ۹۷ خود را برای این حادثه آماده کنند.

آغازین روزهای سال ۹۸ بود که وقوع سیل در برخی شهرستانهای لرستان نوروز و روزهای تعطیلی را تحت شعاع خود قرار داد و این استان به ویژه شهرستان پلدختر به تیتر اول رسانه های جهان تبدیل شد.

سیل نخست که در پنجم و ششم فروردین ماه رخ داد قابل مقایسه با تجربه های گذشته نبود و بسیاری از شهر و روستاها از جمله همسایگان کشکان خروشان را در برگرفت اما با این حال داستان به اینجا ختم نشد و نوروز سراسر سیلابی مردم لرستان ۱۲ فروردین شکل گرفت و در حافظه تک تک شهروندان ماند و تبعات و روند بازسازی آن همچنان در قلم و دوربین عکاسان و تصویربرداران ثبت و ضبط می شود.

تداوم بارش های بی سابقه در لرستان موجب بروز سیل در پنجم و ۱۲ فروردین ۹۸ شد که موج سیل دوم خسارات بسیاری در حوزه های مختلف زیرساختی، صنعتی، کشاورزی، ساختمان، میراث فرهنگی، ارتباط و مخابرات، راه و تاسیسات جاده ای، بناهای مذهبی و بقاع متبرکه، فضاهای آموزشی، محیط ها و منازل مسکونی شهری و روستایی بر جای گذاشت.

در سیل ۹۸ لرستان آب آشامیدنی ۷۹۶ روستا و ۱۵ شهر، سامانه مخابراتی ۹ شهر، شبکه دیتای ۳۶۰ روستا، برق یکهزار و ۱۴۵، گاز ۱۷۳ روستا و سه شهر و راه ۸۷۰ روستای استان قطع شد که طی یک هفته بخش بسیاری از این خدمات برقرار گردید و همزمان در این روز به دلیل قطع لوله پلی اتیلن غرب کشور در لرستان به همراه انفجار و آتش سوزی، خطوط تغذیه ۷ استان نیز دچار مشکل شد و در مجموع ۱۸هزار فرصت شغلی بر اثر این سیل از دست رفته است.

برآورد این خسارت ها حدود ۱۰ هزار میلیارد تومان و خسارت ۳۵ هزار واحد مسکونی از عمده ترین تبعات این حادثه بود.

شدت حادثه چنان بالا بود که پس از جاری شدن سیل دکتر روحانی رییس جمهوری ، معاون اول رییس جمهوری،  وزرای مختلف، معاونین وزرا، مدیران و روسای سازمان ها، فرماندهان ارشد نظامی و انتظامی، روحانیون، تولیت استان رضوی و سازمان های مردم نهاد با حضور در منطقه  پیگیر مسائل و مشکلات مردم بودند.

برآورد سیل به زیرساخت های لرستان ۱۰ هزار میلیارد  تومان عنوان شده، رقمی که به گفته مسئوولان با روال های عادی تخصیص اعتبارات برای استان محرومی چون لرستان دهها سال طول می کشد تا این استان به روزهای قبل از فاجعه بازگردد.

در حالیکه برخی زیرساخت های سیل زده لرستان به طور کامل ترمیم یا بازسازی نشده بود در پایان سال و هفته اول اسفندماه ۹۸ سیلاب مشابهی از راه رسید و رهاوردی ۲ هزار و ۵۰۰ میلیارد تومانی در استان بحران زده به جای گذاشت و به این ترتیب مردم لرستان سال ۹۸ را با سیل آغاز کرده و با سیل به پایان رساندند و حاصل ۲ فقره سیل طی سال ۹۸ حدود ۱۲ هزار و ۵۰۰ میلیارد تومان خسارت به این استان محروم بود.

 پرداخت ۱۲۷۵ میلیارد تومان به سیلزدگان

پس از فروکش کردن تبعات اولیه سیل و پاکسازی شهر و روستاهای استان بازسازی ها با جدیت دنبال شد که ساخت منازل مردم و ایجاد سرپناه های مطمئن در اولویت قرار گرفت و دولت نیز نسبت به تحویل حدود ۳۵ هزار واحدهای مسکونی جدید و بازسازی شده تا یکسال قول مساعد داد.

روند بازسازی ها تاکنون به خوبی پیش رفته و به گفته رییس ستاد هماهنگی بازسازی مناطق سیل زده لرستان، تا ۱۵ بهمن ۹۸ یکهزار و ۲۷۵ میلیارد تومان وام و کمک بلاعوض مسکن و معیشتی به سیلزدگان استان پرداخت شده است.

رضا خواجه ای گفت:‌ در این راستا یکهزار میلیارد تومان تسهیلات ارزان قیمت و ۲۷۵ میلیارد تومان کمک بلاعوض برای تامین کالاهای اساسی، احداث و تعمیر واحدهای مسکونی به سیلزدگان لرستان پرداخت  و ۷۶ هزار تن سیمان رایگان برای ساخت و ساز منازل و بازسازی به مردم اهدا شد.

پرونده ۲۰ هزار واحد تعمیری سیلزده بسته شد

خواجوی  ادامه داد: تمامی ۲۰ هزار واحد خسارت دیده تعمیر شده اند و از مجموع ۱۲ هزار و ۵۰۰ واحد تخریب شده و احداثی، کار ساخت پنج هزار و ۶۰۰ واحد به اتمام رسیده است.

وی تصریح کرد: ۱۱ هزار و ۵۰۰ واحد آرماتور بندی و بتن ریزی، ۱۰ هزار و ۵۰۰ واحد اسکلت بندی و هشت هزار و ۸۰۰ واحد سقف و دیوارچینی تا نیمه بهمن انجام  شده و پیش بینی شده بود تمامی واحدهای احداثی تا ابتدای سال ۹۹ تکمیل و تحویل شوند.

وی تصریح کرد:‌ علاوه بر تسهیلات ارائه شده، تمامی خدمات فنی از جمله طراحی، نظارت، نقشه و صدور پروانه ساختمانی مناطق سیلزده استان رایگان بوده و با توجه به این اقدامات، لرستان تاکنون رتبه نخست بازسازی این مناطق را در کشور به خود اختصاص داده است.

نجات و ترمیم ۴۸۰ کیلومتر شبکه برق 

مدیرعامل شرکت توزیع نیروی برق لرستان نیز گفت: بر اثر سیل فروردین پارسال ۴۸۰ کیلومتر شبکه برق استان تخریب و برق یکهزار و ۱۴۵ روستا قطع شد.

فریدون خودنیا افزود:‌این سیل ۱۱۹ میلیارد تومان به زیرساخت های برق لرستان خسارت زد که تصویب ۷۶.۵ میلیارد تومان به استان برای جبران بخشی از این خسارت ها، بیشترین رقم میان سایر استان ها بوده  و تاکنون بیش از ۶۱ میلیارد تومان آن  در راستای راه اندازی شبکه های فشار متوسط، ایجاد پست های هوایی و ایجاد شبکه فشار ضعیف در مناطق سیل زده و یا روستاهای تخریب شده تخصیص یافته است.

وی ادامه داد:‌همچنین علاوه بر این رقم، در تفاهم نامه ای با استان مرکزی مقرر شده این استان ۲۱ میلیارد تومان طرح در مناطق سیلزده لرستان اجرا کند که به همین منظور خرداد سال گذشته   تفاهم نامه بازسازی و احداث شبکه پایدار توزیع برق در مناطق سیلزده پلدختر و معمولان برای کارهای دایمی و بنیادی‌تر استانداری لرستان و شرکت توانیر منعقد شد.

وی با بیان اینکه برقرسانی به روستاهای سیلزده در ۲ هفته اول پس از وقوع سیل به اتمام رسید تاکید کرد: این اعتبارات و طرح های در دست اقدام به منظور تامین زیرساخت های مطمن در بلندمدت و اجرای طرح های بنیادی برای مقابله با حوادث احتمالی آینده است.

خودنیا تصریح کرد: این تفاهم نامه شامل سه بخش طرح‌های کوتاه مدت سال گذشته، طرح‌های قبل از شروع فصل گرمای امسال و اقدامات تامین برق پایدار در مدت ۲ سال است.

وی اظهار داشت: در این راستا احداث شبکه فشار متوسط از روستای بابازید تا منطقه واشیان به طول ۸ کیلومتر، اصلاح و بازسازی شبکه فشار متوسط لز روستای افرینه تا چم شهران به طول ۱۰ کیلومتر، اصلاح شبکه فشار متوسط در معمولان به طول ۳.۵ کیلومتر و احداث ۶ کیلومتر شبکه فشار متوسط از روستای ملاوی تا پیچ بابابهرام، بهره برداری شد.

مدیرعامل شرکت توزیع نیروی برق لرستان  گفت: همچنین مقرر شده خط ۲ مداره از بابازید تا شهر پلدختر به طول ۱۲ کیلومتر و اصلاح ۷۵ نقطه عبور عرضی شبکه متوسط رودخانه کشکان تا قبل از فصل گرمای امسال بهره برداری شود.

خودنیا تصریح کرد:  طرح‌های تامین برق پایدار ۷ کیلومتر شبکه فشار متوسط از تنگ تیر تا روستای قالبی و ۶ کیلومتر از روستای سراب ناوه کش تا ویسیان نیز طی ۲ سال انجام خواهد شد.

وی با بیان اینکه طراحی و ترمیم سایت های برق رسانی در مناطق سیلزده چگنی،‌ پلدختر و معمولان با پیشرفت بیش از ۶۰ درصد در حال انجام است افزود: شبکه برق رسانی به روستاهای چم مهر، بابازید، مناطق سیل زده شهر پلدختر و برخی روستاهای چگنی به دلیل طراحی جدید شبکه توزیع و جابجایی این روستاها در دست اجرا بوده یا به اتمام رسیده و به طور متوسط دارای پیشرفت بیش از  ۶۰ درصد است.

مدیرعامل شرکت توزیع نیروی برق لرستان تصریح کرد: علاوه بر اعتبارات یاد شده، روستاهای پشت سد سیمره (منطقه رودبار) نیز به دلیل بالا آمدن سطح آب، باید جابجا شوند  و شبکه برق آنها تغییر مسیر یابد که اجرای این پروژه با هفت میلیارد و ۸۰۰ میلیون تومان اعتبار پرداخت شده از محل وزارت نیرو در حال اجرا است.

خودنیا گفت: این روستاها در گذشته از سمت ایلام برقدار شده بودند که با برنامه ریزی جدید بیش از ۳۵ کیلومتر شبکه فشار متوسط، پست هوایی و شبکه فشار ضعیف اجرا شده و یا در حال اجرا می باشد.

۹ میلیارد و ۷۰۰ میلیون تومان تخفیف گازبها برای سیلزدگان لرستان

مدیرعامل شرکت گاز لرستان با اشاره به خسارت ۵۰ میلیارد تومانی سیل به زیرساخت های گاز استان گفت: ۹ میلیارد و ۷۰۰ میلیون تومان گازبهای مناطق سیلزده استان تخفیف و به صورتحساب مشترکان بازگشت داده شد.

کرم گودرزی افزود: با توجه به ابلاغ مصوبه هیات وزیران مبنی بر معافیت مشترکان گاز مناطق سیل زده کشور از پرداخت هزینه گاز مصرفی به مدت یک دوره مصرفی با تشخیص شرکت‌های گاز استانی ، این رقم برای سیلزدگان استان تخفیف داده شد.

وی ادامه داد: بر اساس این مصوبه، مشترکان خانگی و تجاری  مناطق سیل‌زده‌ لرستان در یک دوره مصرفی زمان سیل از پرداخت هزینه گاز معاف شدند و شرکت گاز استان ۹ میلیارد و ۷۰۰ میلیون تومان را به صورتحساب مشترکان سیلزده بازگشت داده است.
سرپرست شرکت گاز استان لرستان گفت : این مهم با توجه  به خسارات وارد شده به مناطق سیلزده و  جهت حمایت از ساکنان شهرها و روستاهای آسیب دیده مصوب شد.

گودرزی اضافه کرد:‌ علاوه بر حمایت های مالی انجام گرفته ارائه گاز ایمن و پایدار به مردم مناطق سیلزده در دستور کار قرار گرفت و بازسازی و مقاوم سازی بخش های آسیب دیده  به سرعت انجام شد از جمله اینکه گاز شهر معمولان در روزهای نخست وقوع سیل وصل و خط تغذیه شهر سپیددشت نیز ترمیم شد.

جدال راهبران امید با پیچ و خم های سخت سیل

مدیرکل راهداری و حمل و نقل جاده ای لرستان نیز گفت: سهم راههای ارتباطی از تخریب سیل بیش از سایر حوزه ها بوده است و عوامل راه و راهداری در این مدت روز و شب های پرکار و پرمشغله ای را پشت سر گذاشته اند.

عباس شرفی افزود:  از حدود ۱۰ هزار میلیارد تومان  خسارت سیل ۹۸ به لرستان سهم راه و جاده های استان رقم یکهزار و ۱۳۰ میلیارد تومان بود و ۶۸۹ پل استان بین ۱۰ تا ۱۰۰ درصد خسارد دید که از این تعداد ۲۰۸ پل به طول کامل تخریب شد.

وی اظهار داشت:‌ از مجموع حدود هشت هزار کیلومتر راه ارتباطی در لرستان حدود ۶ هزار کیلومتر راه روستایی است که با توجه به پراکندگی روستاها و شرایط خاص آب و هوایی؛ بارندگی؛ ریزش برف و رانش زمین همواره در کمین محورهای مواصلاتی این استان بوده است و با وجود حوادث روتین بازسازی های سیل نیز ادامه داشته است.

مدیرکل راهداری و حمل و نقل جاده ای لرستان به ایرنا گفت: در سیل فروردین ماه امسال ۲هزارو ۵۰۰کیلومتر از راه های استان مسدود و همچنین راه ارتباطی ۸۷۰روستا به طور کامل قطع شد.

عباس شرفی افزود: ۶۰۰کیلومتر از راه های ارتباطی استان آسیب جدی دیدند و ۲۰۸ دستگاه پل بین ۳۰ تا ۱۰۰درصد تخریب شد.

وی ادامه داد: در جریان سیل فروردین ماه  ۳۰۰دستگاه ماشین آلات سبک و سنگین و کارگاهی با ۴۵۰نیرو به منظور امدادرسانی از استان های معین به لرستان اعزام شدند  که کار بازگشایی مسیرها و ساخت پل های تخریب شده بلافاصله آغاز شد.

ابلاغ ۲۳۰ میلیارد تومان به راهداری لرستان

شرفی بیان کرد: برای ساخت و تکمیل راههای استان اعتبارات مصوب و در قالب ابلاغ ملی و استانی صورت گرفته که در مجموع ۲۳۰میلیارد تومان معادل کمتر از ۲۰ درصد حجم خسارت وارد شده تاکنون به این استان  ابلاغ شده و ۸۰درصد آن نیز تخصیص یافته است.

وی اظهار داشت: تنها  ۱۰ درصد از ۲۳۰ میلیارد تومان نقدی و مابقی به صورت اوراق مشارکت اسلامی ۲ساله  می باشد که   به دلیل حجم خسارات وارد شده و فشار افکار عمومی بر روی دولت بازگشایی و اقدامات را به صورت موقت اجرا کردیم اما برای استانداردسازی راهها و پل ها نیاز به اعتبارات ویژه است.

وی اضافه کرد: سیل در ۱۷نقطه رودخانه، جاده را تغییر داد که در صورتی که بتوانیم دیواره حائل را انجام دهیم تا ۶سال می توان به مردم اطمینان داد که جاده ها ایمن هستند.

مدیرکل راهداری و حمل و نقل جاده ای لرستان گفت: محور جدید پلدختر– خرم آباد در حال ساخت است و با براورد اعتبار ۸۰۰ میلیارد تومان در چار قطعه از پیشرفت خوبی برخوردار می باشد و تلاش خواهیم کرد تا این مسیر با معیارهای استاندارد انجام شود.

شرفی اظهار کرد: دبی رودخانه در احداث پل های استاندارد موثر است و کارشناسان معتقدند سیل فروردین  ۹۸ با دوره بازگشت ۲۰۰، ۵۰۰ و یکهزار ساله بوده و هیچ یک از این پل ها در لرستان و یا دیگر نقاط بر این مبنا ایجاد نشده بودند.

وی گفت: در طراحی ها جدید باید این موارد در نظر گرفته شود که چنانچه بخواهیم پل ها را با دوره بازگشت یکهزارساله سیل ایجاد کنیم باید برای هر متر مربع ۵۰میلیون تومان هزینه کنیم و این مساله برای دولت مقرون به صرفه نیست اما با اقدامات انجام شده پنج ول موقت بازسازی شده در سیل اسفند ۹۸ از تخریب در امان ماند.

آغاز عملیات اجرایی جاده جدید خرم آباد - پلدختر

مدیرکل راه و شهرسازی لرستان  نیز گفت: تکمیل و احداث جاده جدید خرم آباد به پلدختر که در اثر سیل فروردین ماه تخریب شده بود آغاز شده و تکمیل آن ۲ تا سه سال طول می کشد.

رضا خالقی با بین اینکه این مسیر حدود ۱۰۰ کیلومتر طول دارد  و در چهار قطعه طراحی شده اظهار داشت: وقوع سیل و تخریب ناشی از آن احداث چهارخطه خرم آباد - پلدختر را منتفی کرده بنابراین جاده جدید طراحی  شده و ساخت قطعه اول آن با پیمانکاری قرارگاه سازندگی خاتم الانبیا (ص)  آغاز شده است.

وی  با اشاره به احداث ۵۳ کیلومتر راه جدید و هفت کیلومتر تونل در این مسیر گفت:‌ در حال حاضر مسیر قدیم به صورت موقت استفاده می شود و ترمیم های اولیه به منظور سهولت در تردد به ویژه برای مردم منطقه انجام شد.

خالقی با اشاره به برآورد اعتبار اولیه ۸۰۰ میلیارد تومان برای اجرای این طرح  افزود: ۴۰ کیلومتر از محور خرم‌آباد - پلدختر در سیل فروردین ماه امسال تخریب شد که ۳۰ کیلومتر از این مسیر در کنار رودخانه واقع شده و دیوار حفاظتی آن نیز به طور کامل از بین رفت.

پرداخت ۱۱۳ میلیارد تومان به کشاورزان خسارت دیده

رییس سازمان جهاد کشاورزی لرستان نیز گفت: ۱۱۳ میلیارد تومان در قالب ۲ نوع تسهیلات به خسارت زدگان سیل پرداخت شد که در یک ردیف  ۷۱میلیارد تومان تسهیلات در قالب ۱۸هزارو ۳۰۰ پرونده به کشاورزان خسارت دیده از سیل لرستان پرداخت شد.

عبدالرضا بازدار با بیان اینکه ۴۲میلیارد تومان تسهیلات ارزان قیمت نیز به حدود هفت هزار پرونده پرداخت شده ادامه داد: دستور پرداخت ۹۳میلیارد تومان تسهیلات بانکی و کمک بلاعوض نیز صادر شده است که تعدادی از  پرونده ها موضوعات ابهامی دارند و در حال تعیین تکلیف می باشند.

وی ادامه داد:‌ بیش از پنج هزار هکتار یعنی حدود ۱۰ درصد از باغ های استان به صورت مستقیم و غیرمستقیم و حدود یکهزار و ۸۰۰ هکتار انجیر سیاه و منحصر به فرد استان واقع در منطقه «زیودار» معمولان در اثر سیل به شدت آسیب دید.

وی مجموع خسارت سیل به کشاوری لرستان را یکهزار و ۵۶۰ میلیارد تومان برشمرد و اظهار داشت: بیش از ۵۰۰ ایستگاه پمپاژ، ابنیه فنی و خطوط انتقال بهره‌برداری نیز بر اثر جاری شدن سیل ویرانگر از بین رفت که بر عملکرد ۲هزارو ۵۰۰ هکتار از باغ ها که زیر پوشش این ایستگاه‌ها هستند تاثیر منفی گذاشت.

بازدار گفت:‌لرستان در بخش شیلات رتبه نخست استان‌های غیرساحلی را به خود اختصاص داده که سیل پارسال  این بخش را نیز در امان نگذاشت و ۵۰ هزار قطعه ماهی را از بین برد، ۴۲۱ مزرعه پرورش ماهی را دچار خسارت کرد و اشتغال مستقیم و غیرمستقیم یکهزار نفر از کارکنان این بخش را تحت تاثیر قرار داد.

وی گفت:  خوشبختانه با اقدام به موقع قبل از وقوع سیل، کشاورزان از طریق پیامک نسبت به این حادثه اطلاع کسب کردند و اقدامات پیشگیرانه آنها مانع افزایش خسارات شد.

وی ادامه داد: خسارات وارد شده به بخش های کشاورزی، تاسیسات و زیربناهای این حوزه به دلیل عدم امکان انتقال آنان بوده که در این راستا  بسیاری از مزارع، ایستگاه های پمپاژ و استخرهای ماهی آسیب دید.

رییس سازمان جهاد کشاورزی لرستان گفت: پس از سیل بیش از یکهزار و ۸۰۰هکتار از باغات انجیر و همچنین بیش از یکهزار و ۸۰۰هکتار از باغات انار استان خسارت دید که اگر تدابیر لازم اندیشیده نمی شد نمی توانستیم امسال برداشت داشته باشیم.

راه‎اندازی ۴۵۰ایستگاه پمپاژ برای جبران خسارات سیل لرستان

بازدار با اشاره به بکارگیری ۱۶۰ دستگاه انواع ماشین آلات برای کمک به کشاورزان آسیب دیده افزود: بیش از ۴۵۰ ایستگاه پمپاژ، راه اندازی و ۱۰ ترانسفورماتور برق خریداری شد تا مزارع، آبیاری شود.

وی بیان کرد: یکی از اقدامات خوب دولت در حوزه کشاورزی پرداخت تسهیلات بلاعوض به کشاورزان برای اولین بار بود که طبق برآورد خسارات در حوزه های مختلف به این افراد اعطا شد.

وی اضافه کرد: بیش از ۱۵۰ کارشناس بصورت شبانه روز در شهرستان های مختلف مسئول ارزیابی میزان خسارات بودند که در این راستا ۳۰ هزار و ۸۰۰ پرونده تشکیل و براساس برآورد اولیه ۱۲۵میلیارد تومان در قالب تعداد پرونده های تشکیل شده برآورد خسارت شده است.

دست خالی فرهنگ و تاریخ لرستان از جبران خسارت سیل و مرمت های اولیه با اعتبارات داخلی

مدیرکل میراث فرهنگی، گردشگری و صنایع دستی لرستان  نیز گفت:  بر اثر سیل فروردین ماه پارسال ۱۰۰ اثر تاریخی لرستان دچار خسارت شد و در حوزه آثار تحت تملک این اداره کل حدود ۷۲ میلیارد و ۳۱۵ میلیون تومان خسارت ثبت شده است.
سید امین قاسمی اظهار داشت: در حوزه بخش خصوصی مشاغل خانگی و کارگاه های صنایع دستی  هتل ها و گردشگری استان نیز سیل پنج میلیاردو ۲۴۵ میلیون تومان خسارت وارد کرد.
وی اظهار داشت:  خسارات وارده به میراث فرهنگی و گردشگری لرستان در سامانه سجاد بارگذاری شده  اما برای مرمت آثار و ابنیه تاریخی لرستان که در سیل سال جاری خسارت دیدند تاکنون هیچگونه اعتباری ابلاغ نشده است.
قاسمی با اشاره به حجم سنگین خسارت سیل سال جاری به آثار تاریخی این استان بیان کرد: پل کشکان یکی از برجسته ترین آثار تاریخی در این استان است که در برای مرمت این اثر تاریخی ۳۲۰ میلیون تومان اعتبار داخلی در نظر گرفته ایم و مرمت این اثر تاریخی در حال اجرا است.
وی  بیان کرد: در حوزه گردشگری استان نیز زیرساخت های زیادی دچار آسیب شد که که در حال حاضر عملیات بهسازی مسیر دریاچه گهر، مرمت پل کلهر و بهسازی مسیر آبگرمه نورآبادو مسیر گردشگری آبشار آبچکان از محل اعتبارات این اداره کل در دست اقدام است.

تامین ۴۵ میلیارد تومان از هزار میلیارد تومان اعتبار ساماندهی رودخانه ها

مدیرعامل شرکت آب منطقه ای لرستان نیز گفت: بیش از ۸۰ کیلومتر از طول رودخانه های این استان در نقاط اضطراری ساماندهی و لایروبی شده  و در مجموع هزار میلیارد تومان برای ساماندهی رودخانه های استان نیاز است.

رضا میرزایی  تصریح کرد: عملکرد مناسب طرح های ساماندهی و لایروبی رودخانه ها در سیل هفتم اسفند ۹۸ نشان داد که تداوم لایروبی ها و ساماندهی رودخانه ها یک امر کاملا لازم و ضروری است.
وی اظهار داشت:‌ از هزار میلیارد تومان اعتبار مورد نیاز برای ساماندهی و لایروبی ۱۲۷ نقطه اضطراری و اولویت دار رودخانه های استان لرستان تاکنون فقط ۴۵ میلیارد تومان تامین اعتبار شده و علیرغم مصوبات، پیگیری ها و مکاتبات متعدد برای تخصیص حداقل ۲۰۰ میلیارد تومان دیگر تا پایان سال ۹۸ به منظور تداوم اجرای طرح های ساماندهی و لایروبی نقاط اضطراری مطالعه شده هنوز اعتباری ابلاغ نشده است.

منبع: جماران

کلیدواژه: بودجه 99 ویروس کرونا پیامک راهداری و حمل و نقل جاده سیل گاز گردشگری و صنایع دستی بودجه 99 ویروس کرونا امام خمینی س سید مصطفی خمینی سید احمد خمینی سید حسن خمینی انقلاب اسلامی میلیارد تومان تسهیلات هزار میلیارد تومان ساماندهی و لایروبی میلیارد تومان شبکه فشار متوسط سیل فروردین ماه مدیرعامل شرکت مناطق سیل زده کیلومتر شبکه مناطق سیلزده میلیون تومان تومان اعتبار مناطق سیل خسارات وارد رودخانه ها مدیرکل راه برق لرستان لرستان نیز هزار و ۵۰۰ هزار و ۸۰۰ پرداخت شد گاز استان ۹ میلیارد خسارت دید خسارت سیل هزار واحد تخریب شده آسیب دید وقوع سیل خرم آباد شبکه برق تخریب شد وارد شده انجام شد نیز گفت اثر سیل جاده ای حدود ۱۰ ۱۰ هزار بر اثر سال ۹۸

درخواست حذف خبر:

«خبربان» یک خبرخوان هوشمند و خودکار است و این خبر را به‌طور اتوماتیک از وبسایت www.jamaran.news دریافت کرده‌است، لذا منبع این خبر، وبسایت «جماران» بوده و سایت «خبربان» مسئولیتی در قبال محتوای آن ندارد. چنانچه درخواست حذف این خبر را دارید، کد ۲۷۴۲۱۴۱۹ را به همراه موضوع به شماره ۱۰۰۰۱۵۷۰ پیامک فرمایید. لطفاً در صورتی‌که در مورد این خبر، نظر یا سئوالی دارید، با منبع خبر (اینجا) ارتباط برقرار نمایید.

با استناد به ماده ۷۴ قانون تجارت الکترونیک مصوب ۱۳۸۲/۱۰/۱۷ مجلس شورای اسلامی و با عنایت به اینکه سایت «خبربان» مصداق بستر مبادلات الکترونیکی متنی، صوتی و تصویر است، مسئولیت نقض حقوق تصریح شده مولفان در قانون فوق از قبیل تکثیر، اجرا و توزیع و یا هر گونه محتوی خلاف قوانین کشور ایران بر عهده منبع خبر و کاربران است.

خبر بعدی:

(ویدئو) احتمال طغیان رودخانه‌ها در اصفهان، گلستان، یزد و سمنان

کد ویدیو دانلود فیلم اصلی

منبع: کاخ رسانه

دیگر خبرها

  • ویدیو/ سیل خط راه‌آهن تهران - گرگان را زیر آب برد
  • ویدیو/ سیل خط راه‌آهن گلستان - تهران را زیر آب برد
  • طولانی‌ترین عفونت کرونا که ۶۱۳ روز طول کشید، بیش از ۵۰ جهش ایجاد کرد
  • طغیان سیلاب در بخش اندوهجرد کرمان
  • شایع‌ترین اختلالات روانی کرونا و آمار آن
  • طغیان رودخانه میرود در بابل
  • (ویدئو) احتمال طغیان رودخانه‌ها در اصفهان، گلستان، یزد و سمنان
  • حجاج این ۲ توصیه پزشکی را جدی بگیرند
  • آغاز به کار آزمایشی «سینما دانش» شهرستان قوچان 
  • سندروم پس از کرونا چیست؟