Web Analytics Made Easy - Statcounter

غار‌های مریخی ناشی از فعالیت‌های آتشفشانی در مریخ بسیار مورد توجه بوده و می‌توانند گزینه‌های بسیار خوبی برای حیات روی مریخ باشند.

به گزارش خبرنگار فناوری خبرگزاری دانشجو، مریخ مکانی طوفانی و شگفت انگیز است و تصویری که ناسا منتشر کرده، این موضوع را نشان می‌دهد این تصویری که به نظر کوه است درواقع یک گودی کاملا خالی است.

بیشتر بخوانید: اخباری که در وبسایت منتشر نمی‌شوند!
این گودی حاصل فعالیت‌های حفاری نیست بلکه روزنه یک دالان گدازه بوده و حاصل فعالیت آتشفشانی قدیمی در زیر سطح مریخ است. این ساختار در دامنه‌های غربی یک آتشفشان به نام Pavonis Mons است که مناطق اطراف آن ساختار‌های زمین شناسی فوق العاده زیبایی را نشان می‌دهند.   یک نگاه دقیق‌تر مشخص کرد که این تصویر یک روزنه است. این ساختار تو خالی زیرا گاهی مواد مذاب روی سطح جامد می‌شوند، درحالیکه جریان در زیر سطح می‌تواند ادامه داشته باشد. سپس مواد مذاب جاری می‌توانند فروکش کرده و غار‌های دالان گدازه‌ای به جا بگذارند. با گذشت زمان بخش‌های بالایی می‌توانند از بین بروند و روزنه‌ها را ایجاد کنند.
تجزیه و تحلیل این روزنه نشان می‌دهد که دهانه آن ۳۵ متر و عمق آن حدود ۲۸ متر است. یک نقشه سطحی دیجیتالی به دانشمندان اجازه می‌دهد تا حجم موادی که از بخش مخروسط خارج شدند تا تخمین بزنند؛ اما در عوض محدودیت‌هایی را برای تعیین عمق گودی ایجاد می‌کند. براساس این محاسبات، سنگ‌های انباشته شده حداقل ۶۲ متر ارتفاع دارند، و این یعنی خود گودال قبل از آتشفشان حداقل ۹۰ متر عمق را داشته است؛ که بسیار بزرگتر از هر دالان گدازه ایست که در زمین یافت می‌شود.
غار‌های دالان گدازه‌ای مانند این بسیار هیجان انگیزند، زیرا آن‌ها از مریخ در برابر تشعشعات ناملایم محافظت می‌کنند. این بدان معناست که در صورت دسترسی، آن‌ها می‌توانند مکان‌های خوبی برای ایجاد پایگاه‌های زیر زمینی باشند. اما نتایج دیگری نیز وجود دارد. اگر می‌خواهیم به دنبال نشانه‌های زندگی در مریخ باشیم، غار‌ها ممکن است بهترین گزینه باشند؛ بنابراین این گودال‌ها اهداف اصلی سفینه‌های فضایی، روبات‌ها و یا حتی کاشفان انسانی در آینده هستند.

منبع: خبرگزاری دانشجو

کلیدواژه: مریخ زندگی در مریخ غار ها

درخواست حذف خبر:

«خبربان» یک خبرخوان هوشمند و خودکار است و این خبر را به‌طور اتوماتیک از وبسایت snn.ir دریافت کرده‌است، لذا منبع این خبر، وبسایت «خبرگزاری دانشجو» بوده و سایت «خبربان» مسئولیتی در قبال محتوای آن ندارد. چنانچه درخواست حذف این خبر را دارید، کد ۲۷۴۲۱۵۹۲ را به همراه موضوع به شماره ۱۰۰۰۱۵۷۰ پیامک فرمایید. لطفاً در صورتی‌که در مورد این خبر، نظر یا سئوالی دارید، با منبع خبر (اینجا) ارتباط برقرار نمایید.

با استناد به ماده ۷۴ قانون تجارت الکترونیک مصوب ۱۳۸۲/۱۰/۱۷ مجلس شورای اسلامی و با عنایت به اینکه سایت «خبربان» مصداق بستر مبادلات الکترونیکی متنی، صوتی و تصویر است، مسئولیت نقض حقوق تصریح شده مولفان در قانون فوق از قبیل تکثیر، اجرا و توزیع و یا هر گونه محتوی خلاف قوانین کشور ایران بر عهده منبع خبر و کاربران است.

خبر بعدی:

ببینید | نقشه ٧٢ پرواز هلیکوپتر نبوغ در مریخ

به گزارش همشهری آنلاین، پس از اولین پرواز آزمایشی موفقیت‌آمیز روی مریخ در آوریل ۲۰۲۱، بالگرد مریخی نبوغ ۷۱ پرواز دیگر انجام داد که درمجموع مسافت ۱۱ مایل (۱۷.۷ کیلومتر) را طی کرد. این مأموریت سرانجام در ژانویه پایان یافت.

ویدیوی ناسا هریک از این ۷۲ پرواز را با شماره‌گذاری نشان می‌دهد؛ ازجمله پروازهایی با بیشترین مدت‌زمان (پرواز ۱۲، ۱۶۹.۵ ثانیه)، بالاترین میزان ارتفاع (پرواز ۶۱، ۲۴ متر)، بیشترین سرعت (پرواز ۶۲، ۶۸ و ۶۹ با سرعت ۱۰ متر بر ثانیه) و بیشترین مسافت طی‌شده (پرواز ۶۹، ۷۰۵ متر).

بیشتر بخوانید:

این جنگنده بدون خلبان جنگید کد خبر 846498 برچسب‌ها مریخ ناسا نجوم - سیاره - ستاره مریخ‌نورد استقامت فضا

دیگر خبرها

  • فراهم کردن زمینه تحصیل و ازدواج از مهم‌ترین اهداف کمیته است
  • ادعای ناسا ؛ ردپای حیات بیگانگان را در مریخ کشف کردیم!
  • ناسا ردپای حیات بیگانه را در مریخ کشف کرد
  • ناسا به کشف حیات بیگانه یک گام نزدیک‌تر شد
  • کشف گاز متان در سیاره مریخ
  • ساخت یک موشک جدید برای جستجوی حیات در سیاره زهره
  • زباله‌های فضایی ماهواره ناسا را در آستانه نابودی قرار داد!
  • آسمان آتن حال و هوای مریخی گرفت + فیلم
  • (ویدئو) آسمان آتن حال و هوای مریخی گرفت
  • ببینید | نقشه ٧٢ پرواز هلیکوپتر نبوغ در مریخ