Web Analytics Made Easy - Statcounter
به نقل از «ایرنا»
2024-04-23@18:25:17 GMT

خانه می‌مانم تا سالم بمانم

تاریخ انتشار: ۱۱ فروردین ۱۳۹۹ | کد خبر: ۲۷۴۲۱۶۲۱

خانه می‌مانم تا سالم بمانم

مهمان ناخوانده‌ای که از اواخر بهمن ۱۳۹۸ سرزده وارد کشور شد و بسیاری از مناطق کشور را درگیر خود کرد؛ کووید ۱۹ یا کرونا نام دارد. ویروس منحوسی که حال و هوای مردم را در این روزها از جنب و جوش در ایام نوروز باستانی به خانه‌نشینی تبدیل کرده و مردم به‌جای هیاهوی سال نو به دنبال خرید ماسک، دستکش و مواد ضدعفونی هستند.

بیشتر بخوانید: اخباری که در وبسایت منتشر نمی‌شوند!

ویروسی که به گفته مسوولان پزشکی با رعایت بهداشت فردی و خانه‌نشینی می‌توان آن را مهار کرد تا این ویروس شیوع و گسترش پیدا نکند.

ضرورت ماندن در خانه در توصیه‌های سازمان جهانی بهداشت و وزارت بهداشت کشور با این عنوان «خانه‌نشینی و نبودن در محیط‌های پرتردد، احتمال ابتلا به کرونا را کاهش می‌دهد» بارها تکرار شده است. شهروندان بسیاری در فضای مجازی ویدئو، پوستر، عکس و مطالب بسیاری از روحیه دادن به پزشکان و پرستاران که در خط مقدم مبارزه با کرونا قرار دارند تا کمپین های مختلف به اشتراک می گذارند تا با همیاری همگانی حلقه انتقال این ویروس قطع شود.

در همین راستا پویشی نیز در فضای اینستاگرام با عنوان «در_خانه_بمانیم_تا_سالم_بمانیم» تشکیل شده و خانه را امن‌ترین جا برای پیشگیری از انتقال کرونا ویروس معرفی می‌کند و مردم را دعوت به درخانه ماندن می‌کند. هشتگی که این روزها ترند شبکه های اجتماعی شده تا مردم با ماندن در خانه از منفی بودن تست کرونا اطمینان حاصل کنند و سلامت آنها دائمی باشد. بسیاری از کاربران از این طرح استقبال کرده و می گویند فقط برای انجام کارهای ضروری به خارج از خانه می روند. پیشنهاد این دسته از کاربران ماندن در خانه، نرفتن به مسافرت و استفاده از ماسک در محافل عمومی و رعایت بهداشت است و شعار آنها(خانه هر چقدر هم کسل کننده باشد، بسیار راحت تر از در بیمارستان ماندن است! کمی متفاوت نگاه کنیم.) در ادامه متن چند پستی را که کاربران پویش «در_خانه_بمانیم_تا_سالم_بمانیم» در اینستاگرام به اشتراک گذاشتند، مرور می کنیم.

سلامت خانواده ام بسیار مهم است

یکی از کاربران در این صفحه مجازی با استقبال از این پویش گفت: ایام نوروز سعی کردم به جای بیرون رفتن به مادرم در کارهای خانه کمک کنم تا هم از ویروس در امان بمانم و هم مادرم را خوشحال کنم. سعی می کنم تا زمانی که مسوولان بهداشتی وضعیت سفید اعلام کنند، از خانه خارج نشوم. وظیفه تمام ایرانیان است که اگر سلامتی خود و عزیزانمان برایمان مهم است در خانه بمانیم.

با توصیه پزشکان در خانه می‌مانم تا سلامت باشم

یکی دیگر از کابران در پستی از تجربه در خانه ماندنش می گوید: این روزها مجبوریم برای کاهش شیوع بیماری در خانه بمانیم. این کار نه تنها برای حفظ سلامتی خودمان بلکه برای حمایت از پزشکان، پرستاران و کادر درمانی که در بیمارستان ها با مرگ دست و پنجه نرم می کنند، یک وظیفه انسانی است. مردم نه تنها برای محافظت از خود باید در خانه بمانند، بلکه برای کاهش کار پزشکان و پرستارانی که این روزها از جانشان گذشتند، موظف هستند در خانه بمانند و از شیوع این بیماری جلوگیری کنند.

ایران اصالت دارد

یکی از کاربران که مدرس دوره خودشناسی و آموزش والدین است در ذیل پستی آورد: لحظه ای متن زیر را بخوانید و تصور کنید که یک روپوش سفید و لباس ضد کرونا به رنگ های آبی یا سفید به تن کردید و افرادی جلوی شما به سختی نفس می کشند و شما می دانید امکان زنده ماندنشان زیر ۱۰ درصد است. با این حال با همه وجودتون در حال انجام فرایند نجات هستید و در دلتان می گویید، خدا کند ملت آن بیرون همکاری کنند و دیگه از در خانه های خود بیرون نیایند اما اخبار از جلوی چشمانتان رد می شود که مردم در ترافیک جاده ها برای سفرهای نوروزی گیر افتادند...اشک تو چشمانتان جمع می شود و فکر می کنید آیا جانشان که دارد از دست می رود برای آنها ارزشی ندارد؟ عزیزان ما ملتی هستیم که تاریخمان سرشار از روزهای شکوفایی و تمدن بوده، ایران اصالت دارد. پس بیایید همگی به پاس این تلاش شبانه روزی پرستاران و پزشکانی که با تلاش شبانه روزی به اینجا رسیدند و برای از دست ندادن بیشتر این سرمایه های ارزشمند کشور و برای بروز اصالت خودمان #در_خانه_بمانیم_تا_سالم_بمانیم، دوستان از دست رفتن این متخصصان یعنی از دست رفتن مهم ترین افراد زندگی ما چون وقتی این متخصصان نباشند، بیماری ها مداوا نخواهند شد.

بعد از شیوع ویروس کرونا پویش «در_خانه_بمانیم_تا_سالم_بمانیم» یکی از جنبش های اجتماعی است که نیاز به همراهی همگانی دارد. 

برچسب‌ها جامعه پزشکان متخصص داخلی ایران ویروس کرونا سازمان جهانی بهداشت اینستاگرام پروندهٔ خبری پویش اجتماعیِ سهم من در کرونا

منبع: ایرنا

کلیدواژه: جامعه پزشکان متخصص داخلی ایران ویروس کرونا سازمان جهانی بهداشت اینستاگرام جامعه پزشکان متخصص داخلی ایران ویروس کرونا سازمان جهانی بهداشت اینستاگرام

درخواست حذف خبر:

«خبربان» یک خبرخوان هوشمند و خودکار است و این خبر را به‌طور اتوماتیک از وبسایت www.irna.ir دریافت کرده‌است، لذا منبع این خبر، وبسایت «ایرنا» بوده و سایت «خبربان» مسئولیتی در قبال محتوای آن ندارد. چنانچه درخواست حذف این خبر را دارید، کد ۲۷۴۲۱۶۲۱ را به همراه موضوع به شماره ۱۰۰۰۱۵۷۰ پیامک فرمایید. لطفاً در صورتی‌که در مورد این خبر، نظر یا سئوالی دارید، با منبع خبر (اینجا) ارتباط برقرار نمایید.

با استناد به ماده ۷۴ قانون تجارت الکترونیک مصوب ۱۳۸۲/۱۰/۱۷ مجلس شورای اسلامی و با عنایت به اینکه سایت «خبربان» مصداق بستر مبادلات الکترونیکی متنی، صوتی و تصویر است، مسئولیت نقض حقوق تصریح شده مولفان در قانون فوق از قبیل تکثیر، اجرا و توزیع و یا هر گونه محتوی خلاف قوانین کشور ایران بر عهده منبع خبر و کاربران است.

خبر بعدی:

سندروم پس از کرونا چیست؟

به گزارش گروه اجتماعی ایسکانیوز، معمولاً افرادی که به ویروس کرونا مبتلا می‌شوند ظرف چند هفته بهبود می‌یابند. اما بعضی از افراد، حتی کسانی که علائم زیادی ندارند و بیماری‌شان خفیف است ممکن است علائمی داشته باشند که پس از مدت طولانی ادامه پیدا کند. این مشکلات گاهی سندرم پس از کرونا یا کووید طولانی مدت نام می‌گیرد.

بیشتر بخوانید: ویروسی که موجب بی‌خوابی می‌شود سندرم پس از کووید ۱۹

سندرم پس از کووید-۱۹ شامل انواع علائم جدید، برگشتی یا مداوم است که افراد بیش از چهار هفته پس از ابتلا به کووید-۱۹ تجربه می‌کنند. در بعضی افراد، سندرم پس از کووید، ماه‌ها یا سال‌ها طول می‌کشد؛ به گونه‌ای که در بعضی موارد باعث ناتوانی فرد می‌شود.

تحقیقات نشان می‌دهد که بین یک ماه تا یک سال پس از ابتلا به کووید-۱۹، از هر ۵ فرد ۱۸ تا ۶۴ ساله، حداقل یک نفر یک دچار مشکلاتی می‌شود که ممکن است ناشی از کووید باشد.

ضمن آنکه در میان افراد ۶۵ ساله و بالاتر هم اغلب از هر چهار نفر حداقل یک نفر دچار عوارض پس از بیماری می‌شود بیماری پزشکی دارد که ممکن است ناشی از کووید باشد.

دکتر مصطفی نوری‌زاده، عضو هیات علمی دانشگاه علوم پزشکی آزاد اسلامی تهران در گروه بیوتکنولوژی در مورد ابتلای جدید افراد به کرونا می‌گوید: بیماری کرونا ویروس که از اواخر سال ۲۰۱۹ شروع شد تا امروز حدوداً موجب ابتلای ۷۰۴ میلیون نفر به این بیماری شده و در این بین نیز تقریباً ۷ میلیون نفر جان خود را از دست دادند.

به غیر از آنکه این بیماری از لحاظ روانی، سلامت و اقتصاد موجب مشکلاتی زیادی شد؛ این مشکلات همچنان هم ادامه دارند.


آلرژی بعد از کووید

به گفته این استاد دانشگاه یکی از عوارضی که تا به امروز در مورد آن صحبت نشده بوده به وجود آمدن آلرژی بعد از دوران کووید است. این نظریه را مطالعه‌ای که به تازگی در نیچر چاپ شد ثابت کرده است.

این مطالعه که در کشورهای کره جنوبی، ژاپن و انگلستان انجام شد و در آن ۲ میلیون نفر شرکت کردند ثابت کرد کووید ۱۹ موجب افزایش آلرژی در افراد شده است.

افزایش بیست درصدی ابتلا به آلرژی

دکتر نوری زاده می‌گوید: نتایج مطالعات نشان داد افرادی که در این ۴ سال به کرونا مبتلا شدند به میزان ۲۰ درصد بیشتر از دیگر افراد مشکلات آلرژی را تجربه کردند؛ یعنی ویروس کرونا احتمال به وجود آمدن آلرژی را ۲۰ درصد افزایش داده است.

یکی از مشکلات عمده‌ای که بعد از کووید به میزان قابل توجهی افزایش داشت آسم است؛ یعنی افرادی که قبلاً به کرونا مبتلا شده‌اند دو برابر بیشتر از افرادی که به کرونا مبتلا نشدند می‌توانند مشکلات آسم را تجربه کنند.

یکی از واکنش‌های آلرژیک نیز رینیت یا آبریزش بینی است. این مطالعه همچنین ثابت کرده احتمال اینکه افراد مبتلا به کرونا به رینیت مبتلا شوند ۲۵ درصد افزایش داشته است.

مشکلات دو برابری عوارض ابتلای سخت به کرونا

به گفته این استاد دانشگاه در حالت کلی افرادی که بعد از ابتلا به کرونا علائم شدیدتری را تجربه کردند نسبت به افرادی که علائم خفیفی داشته‌اند با احتمال ابتلای بیشتری به مشکلات آلرژیک مواجه شده‌اند. این نسبت در افرادی که علائم شدیدتری را تجربه کردند ۵۰ درصد و در افرادی که علائم خفیف‌تری را تجربه کرده‌اند ۱۴ درصد است.

تشکیل لخته و ابتلا به سکته

نتیجه دیگری که این پژوهشگران حاصل کردند این بود که تزریق واکسن توانسته به میزان قابل توجهی موجب کاهش واکنش‌های آلژیک بعد از کووید شود.

احتمال می‌رود این تأثیر به خاطر تحت تأثیر قرار گرفتن سلول‌های تی از سیستم ایمنی باشد که مطالعات بعدی این نظر را تأیید یا رد خواهند کرد. همچنین تشکیل لخته یا سکته نیز از عوارض دیگر ابتلا به بیماری کرونا به شمار می‌رود.

منبع: همشهری آنلاین

انتهای پیام/

کد خبر: 1227939 برچسب‌ها دانستنی ها

دیگر خبرها

  • دلخوری آرائوخو، با این پیشنهاد دیگر نمی‌مانم
  • حجاج این ۲ توصیه پزشکی را جدی بگیرند
  • ۲ توصیه مهم پزشکی به زائران خانه خدا | بخش عمده‌ سرماخوردگی‌ها کروناست | شیوع یک سویه بسیار واگیر کرونا
  • نظر ژاوی پس از باخت در ال‌کلاسیکو عوض شد؛ در بارسا می مانم!
  • من تا پایان فوتبالم در رئال می‌مانم
  • سندروم پس از کرونا چیست؟
  • سپاه پاسداران در عرصه سلامت گره‌گشا است/ دوران شیوع کرونا جلوه‌ای از خدمت‌رسانی به مردم
  • سپاه پاسداران در عرصه سلامت گره‌گشا است / دوران کرونا جلوه‌ای از خدمت‌رسانی به مردم
  • سپاه پاسداران؛ از سربلندی در آزمون کرونا تا امداد به سیل‌زدگان
  • مردمی سازی سلامت، گامی به سوی جامعه‌ای سالم‌تر